Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tänään rappukäytävässä. Onko yleinen käytäntö?

Vierailija
06.02.2012 |




Tulimme tänään lasteni kanssa samaan aikaan hissillä ylös kuin naapurin n. 8-vuotias poika kaverinsa kanssa.



Meillä se sisäänmeno kesti kun oli märkiä kenkiä, ruokakasseja, reppuja yms.



Yhtäkkiä naapurin ovi paiskautui kiinni ja naapurilapsen ystävä jäi rappuun.



Kysyin häneltä jäikö hän vahingossa ulos vai tapahtuiko jotain. Hän sanoi vain, että odottaa kun ei saa mennä sisälle.



Miksi sitten kaveri pyydetään mukaan jos sisälle ei saa mennä? Olen ihan pöyristynyt ylipäätään siitä, että ystäviä ja koulukavereita ei saa kutsua kotiin.



Nämähän ovat kumpikin lapsi ihan heitteillä ja toisten kavereiden armoilla. Jos ekaluokkalaisen on pakko olla yksin koko iltapäivä niin kai he sentään voivat keskenään yhdistää voimansa ja pyytää luokkakaveria kylään.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
06.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistuttaa muumiota. Haluaa selvästi pitää etäisyyttä.





Jos olisin havainnut, että tällä kaverilla on oikeasti hätä niin olisin puuttunut asiaan.



ap

Vierailija
2/20 |
06.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD-kaveri saa aikaan teillä lapsesi kanssa iltapäivällä. Kun olet kotiintullessa esim. joutunut kahlaamaan vedessä, koska kaveri on jättänyt suihkun auki ja tukkinut lattiakaivon, niin voi käydä mielessä, että kieltää vierailut.



Meille ei lasten kaverit tule, jos ei ole vanhempia kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
06.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en jaksa sitä sotkua, minkä lapsen kaverit jättävät eli riisimuroja pitkin taloa, hillotahmainen kaukosäädin, limsaa läppärin näppäimistöllä jne.



Vaikka oma lapsi olisi kunnolla, kaverit eivät aina ole.

Vierailija
4/20 |
06.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kyläilevällä kaverilla on ohjeena, että ei saa mennä kavereiden luo kylään, mutta ulkona saa leikkiä.



On ihan normaali käytäntö koululaisten kanssa, että toisten koteihin ei mennä ilman lupaa. Ei tule sotkuja tietokoneiden käytön takia, tai huolta siitä, kuinka monta kaveria on missäkin. Luvan kanssa sitten voi mennäkin. Ja joskus voi ihan sanoa, että kun on hyvä ilma, niin leikitään ulkona, eikä sisällä.

Vierailija
5/20 |
06.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

rappuun jäänyt poika ei saa mennä toisen luo sisälle.

mitä outoo tossa nyt on?

Vierailija
6/20 |
06.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun mielestäni normaalisti kavereita saa kutsua kylään. Jos ei osaa käyttäytyä niin siitähän voi sanoa lapsen kaverille, että meillä käyttäydytään näin ja toivomme että sinäkin tekisit niin. Onhan tuo nyt vähän outoa, ehkä sillä äidillä ei oo kaikki hyvin niin ei halua että ulkopuoliset näkee sen tai kodin ??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/20 |
06.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisemmin sai tulle, enää ei. Syynä se että sotkevat, riehuvat ja tekevät ihan hulluja! Viimenen temppu oli, kun heittelivät partsilta kananmunia naapurin parvekkeelle...

Vierailija
8/20 |
06.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En soittele riehujien äideille. Vaan sanon riehujille itselleen, että ei ole enää tulemista, jos riehutaan ja sotketaan. Ja olen laittanut muksut siivoamaan omat sotkunsa. Tehoaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/20 |
06.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset


Missä pellossa lapset oikein elävät ja mihin heidät on jätetty jos näin huonosti ovat asiat, etteivät ystävät pääse päivällä kylään?



Miten lapset on kasvatettu tai jos on adhd-lapsi, niin miten hänetkään voidaan jättää päiväksi oman onnensa nojaan?



Kuulostaa edesvastuuttomalta.



ap

Vierailija
10/20 |
06.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset


ettei heitä voi kylään päästää.

ap


Missä pellossa lapset oikein elävät ja mihin heidät on jätetty jos näin huonosti ovat asiat, etteivät ystävät pääse päivällä kylään?

Miten lapset on kasvatettu tai jos on adhd-lapsi, niin miten hänetkään voidaan jättää päiväksi oman onnensa nojaan?

Kuulostaa edesvastuuttomalta.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/20 |
06.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on yksi kaveri jonka kotiin ei saa koskaan mennä. Kielto koskee kaikkia lapsivieraita, ei pelkästään meidän rauhallista esikoistamme.

Jos lapsemme menee vaikka pyytämään ko. lasta leikkimään tai kylään, joutuu hän odottamaan ulkona kunnes tämä lapsi on saanut puettua ja tulee ulos.



Tämä kyseinen kaveri viettää kaikki iltapäivät meillä, usein viipyy iltaan asti.

Hänen äitinsä toiminta on alkanut ärsyttämään, mutta en aio sitä lapselleen kostaa. Ei tämä lapsi häriöksikään ole. Samanlainen rauhallinen poika on kuin omanikin.



Mitään yhteyttä en itse ole tähän äitiin saanut (en tosin ole hirveästi yrittänytkään). Esim. synttärikutsuun ei vastaa vaikka siinä pyydetään vastausta. Lapsi vaan tulee tai ei tule synttäreille.

Vierailija
12/20 |
06.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ekaluokkalainen menee usein hakemaan lupaa koulun jälkeen kaverin kotoa, enkä odota että sinne lapsen TÄYTYY päästä! Ei tartte sopia ollenkaan leikkimiset tai siellä ainakin tehdään kuten he tahtovat.

Jos joku ei tahdo lastani kotiinsa niin ei tartte ottaa. Ehkä ne sitten leikkii pihalla, sitten?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/20 |
06.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset


ettei heitä voi kylään päästää.

ap


Missä pellossa lapset oikein elävät ja mihin heidät on jätetty jos näin huonosti ovat asiat, etteivät ystävät pääse päivällä kylään?

Miten lapset on kasvatettu tai jos on adhd-lapsi, niin miten hänetkään voidaan jättää päiväksi oman onnensa nojaan?

Kuulostaa edesvastuuttomalta.

ap

Vierailija
14/20 |
06.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta yleensä käytäntö on se ettei kavereita kotiin,leikkikööt ulkona.

Mies monesti menee yöksi töihin ja haluaa levätä rauhassa päivällä.

Ja monesti kuitenkin ne lasten kaverit tulee sitten tuohon ulko-oven taakse odottelemaan kun lapsi käy kotona.



Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/20 |
06.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aikanaan sai tulla yksi kaveri kerrallaan kylään, koska lapsia ja näinollen kavereita oli paljon. Äiti työskenteli päiväkodissa ja selitti meille jo kun oltiin pieniä, ettei hän jaksa töiden jälkeen samanlaista härdelliä kotonaan. Meistä se oli ihan ymmärrettävää jo silloin.



Ja muistan kyllä, että monessa muussakin paikassa kaveria haettiin leikkimään ja odoteltiin itse rappukäytävässä. Jonnekin sai mennä eteiseen ja jossain ei sinnekään, mutta eihän sitä lapset sellaista mieti, vaan odottavat kiltisti kaveria ulos ja sit mennään yhdessä.



Jos mulla olis sen ikäisiä lapsia, että liikkuisivat tuollain keskenään kavereidensa kanssa, niin saattaisin hyvinkin kieltää kaverin sisäänpääsyn, jollei aikuisia ole kotona. Mistäs sitä tietää millaisia kaverit ovat ja mitä kylässä tekevät... Kiva tulla kotiin ja huomata jotain tärkeää tai kallista rikotun tai varastetunkin jopa. Eipähän tarvitse setviä, kun ei kukaan tule peremmälle.

Vierailija
16/20 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

silti ihmisillä voi olla erilaisia käytäntöjä. Ja ihan jopa syystäkin, kuten tässäkin on lueteltu. Kyse ei ole välttämättä ilkeydestä tai huonoista käytöstavoista, kuten ap väkisin nyt haluaa ajatella.



Esim. meille ei tulla, jos ei vanhemmat ole kotona. Lapset ovat olleet aina ihan kiltisti ja tullaan hyvin juttuun ja ihan oikeasti välitän ja pidän lapseni ystävistä.



Meillä syy on yksinkertaisesti koira ja sitä kautta lasten oma turvallisuus.



Koira on kiltti ja leppoisa kaveri, MUTTA kuitenkin vain koira. Ja tiedän sen olevan leppoisa ja kiltti silloin, kun minä olen läsnä, mutta koska se on VAIN KOIRA, siis eläin, niin en voi tietää kuinka se käyttäytyy vieraiden lasten läsnä ollessa.



En siis halua missään nimessä ottaa riskiä siitä, että vieras (vaikka tuttu) lapsi ylittää tietyt rajat, joita koira ei sitten sietäisikään ja mahdollisesti näykkäisisi lasta. Sellaista tilannetta en voisi antaa itselleni anteeksi, ja vaikka melko pitkälle koiraan luotankin, siinä kuin noihin mukaviin lapsiinkin, mutta kyllä minä katson silti vastuuni ulottuvan myös jetkiin, jolloin en ole paikalla.

Vierailija
17/20 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palautteessasi on oikea osoite:)

Vierailija
18/20 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

silti ihmisillä voi olla erilaisia käytäntöjä. Ja ihan jopa syystäkin, kuten tässäkin on lueteltu. Kyse ei ole välttämättä ilkeydestä tai huonoista käytöstavoista, kuten ap väkisin nyt haluaa ajatella.

Esim. meille ei tulla, jos ei vanhemmat ole kotona. Lapset ovat olleet aina ihan kiltisti ja tullaan hyvin juttuun ja ihan oikeasti välitän ja pidän lapseni ystävistä.

Meillä syy on yksinkertaisesti koira ja sitä kautta lasten oma turvallisuus.

Koira on kiltti ja leppoisa kaveri, MUTTA kuitenkin vain koira. Ja tiedän sen olevan leppoisa ja kiltti silloin, kun minä olen läsnä, mutta koska se on VAIN KOIRA, siis eläin, niin en voi tietää kuinka se käyttäytyy vieraiden lasten läsnä ollessa.

En siis halua missään nimessä ottaa riskiä siitä, että vieras (vaikka tuttu) lapsi ylittää tietyt rajat, joita koira ei sitten sietäisikään ja mahdollisesti näykkäisisi lasta. Sellaista tilannetta en voisi antaa itselleni anteeksi, ja vaikka melko pitkälle koiraan luotankin, siinä kuin noihin mukaviin lapsiinkin, mutta kyllä minä katson silti vastuuni ulottuvan myös jetkiin, jolloin en ole paikalla.

silti ihmisillä voi olla erilaisia käytäntöjä. Ja ihan jopa syystäkin, kuten tässäkin on lueteltu. Kyse ei ole välttämättä ilkeydestä tai huonoista käytöstavoista, kuten ap väkisin nyt haluaa ajatella.

Esim. meille ei tulla, jos ei vanhemmat ole kotona. Lapset ovat olleet aina ihan kiltisti ja tullaan hyvin juttuun ja ihan oikeasti välitän ja pidän lapseni ystävistä.

Meillä syy on yksinkertaisesti koira ja sitä kautta lasten oma turvallisuus.

Koira on kiltti ja leppoisa kaveri, MUTTA kuitenkin vain koira. Ja tiedän sen olevan leppoisa ja kiltti silloin, kun minä olen läsnä, mutta koska se on VAIN KOIRA, siis eläin, niin en voi tietää kuinka se käyttäytyy vieraiden lasten läsnä ollessa.

En siis halua missään nimessä ottaa riskiä siitä, että vieras (vaikka tuttu) lapsi ylittää tietyt rajat, joita koira ei sitten sietäisikään ja mahdollisesti näykkäisisi lasta. Sellaista tilannetta en voisi antaa itselleni anteeksi, ja vaikka melko pitkälle koiraan luotankin, siinä kuin noihin mukaviin lapsiinkin, mutta kyllä minä katson silti vastuuni ulottuvan myös jetkiin, jolloin en ole paikalla.

silti ihmisillä voi olla erilaisia käytäntöjä. Ja ihan jopa syystäkin, kuten tässäkin on lueteltu. Kyse ei ole välttämättä ilkeydestä tai huonoista käytöstavoista, kuten ap väkisin nyt haluaa ajatella.

Esim. meille ei tulla, jos ei vanhemmat ole kotona. Lapset ovat olleet aina ihan kiltisti ja tullaan hyvin juttuun ja ihan oikeasti välitän ja pidän lapseni ystävistä.

Meillä syy on yksinkertaisesti koira ja sitä kautta lasten oma turvallisuus.

Koira on kiltti ja leppoisa kaveri, MUTTA kuitenkin vain koira. Ja tiedän sen olevan leppoisa ja kiltti silloin, kun minä olen läsnä, mutta koska se on VAIN KOIRA, siis eläin, niin en voi tietää kuinka se käyttäytyy vieraiden lasten läsnä ollessa.

En siis halua missään nimessä ottaa riskiä siitä, että vieras (vaikka tuttu) lapsi ylittää tietyt rajat, joita koira ei sitten sietäisikään ja mahdollisesti näykkäisisi lasta. Sellaista tilannetta en voisi antaa itselleni anteeksi, ja vaikka melko pitkälle koiraan luotankin, siinä kuin noihin mukaviin lapsiinkin, mutta kyllä minä katson silti vastuuni ulottuvan myös jetkiin, jolloin en ole paikalla.

meillä ihan samat sävelet. Kunhan aikuiset palaavat töistä, niin lapsen kaverit saa tulla kylään. Siihen asti lapsi leikkii ulkona kavereiden kanssa , tai tekee läksyjä kotona. Mä en edes näe tässä mitään ongelmaa.

Vierailija
19/20 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä lapseni vastaavasti saa mennä kylään jos siellä ei ole aikuisia paikalla.

Vierailija
20/20 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syynä yksinkertaisesti vastuukysymykset: kuka vastaa jos vieraalle lapselle tapahtuu meillä kotona jotain tai jos meillä menee jotain tahallaan tai vahingossa rikki? Lapsemme ei myöskään saa mennä kavereilleen tai ulos ilman erillistä lupaa - eli meidän vanhempien on koko ajan tiedettävä missä lapsemme on.



Sama sääntö on muuten parilla naapurissa asuvalla kaverillakin, joten tätä ei kukaan täälläpäin ihmettele. Lisäksi lapset viettävät paljon aikaa ulkona liikunnallisissa leikeissä, mikä on kyllä meidän vanhempien mielestä tosi hyvä juttu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme