toimintaterapian lopettaminen
Te, joiden lapset ovat käyneet toimintaterapiassa, kuinka pitkiä jaksoja teillä on ollut?
Olemme nyt kuljettaneet lasta terapiaan viikottain kaksi vuotta, ja edistystä ei ole tapahtunut yhtään. Haluaisin lopettaa terapian tämän vuoksi. Pelkään myös, että työpaikka lähtee alta kun joka viikko joudun olemaan pois :(
Kommentit (24)
Voisit vaikka ehdottaa taukoa välillä terapiaan, sitten voisi taas olla intoa jatkaa.
ja alkoi 4-vuotiaana.
Meillä kyllä editystä tapahtui ja oma työnantajani oli mukava, parilla lomarahaavapaalla kuittasin, ne 20 kertaa toimintaterapiaan vientiä. Olin kyllä puhelimitse tavoitettavissa koko ajan ja teinkin työtehtäviä tämän 3 tunnin poissaolon aikana.
Meillä on käynyt jo vuosia lapsen päivähoitopaikassa ja sen jälkeen koulussa. Joskus oli myös kausi, jolloin lapsi kävi taksilla terapiassa (kela maksaa omavastuuosuuden jälkeen).
Meidän terapeutilta saa myös ilta-aikoja, eli työpäivän jälkeisiä aikoija tarvittaessa.
Meillä tuo tt on niin hankalaan aikaan keskellä päivää, että ehdin tehdä töitä 2h. Eli muut 4 päivää joudun tekemään 1½ tuntia pidempään töitä.
6-vuotiaalla lapsella on monialainen kehitysviive, ja hänen kanssaan on muutenkin tosi raskasta. Jos edistystä tapahtuisi edes vähän, niin jaksaisi tämän rumban paremmin.
edistystä ei ole tapahtunut?
Edistyminen ei ole nopeaa edes toimintaterapiassa ja ilman terapiaa tilanne saattaisi huonontua kun terapian avulla tilanne saadaan nyt pidettyä samalla tasolla.
Onko myös terapeutti sitä mieltä, että edistystä ei ole tapahtunut? Edistyminen ei ole nopeaa edes toimintaterapiassa ja ilman terapiaa tilanne saattaisi huonontua kun terapian avulla tilanne saadaan nyt pidettyä samalla tasolla.
Terapeutti on samaa mieltä, että edistystä ei ole tapahtunut. Lapsi saa puheterapiaakin, ja siinä on edistystä tullut. Terapia-ajan vaihto ei onnistu, eikä ilta-aikoja ole. Työnantajakin on sanonut, että ensi syksynä tämä meno ei voi jatkua. Ymmärrän senkin.
Jos edisty ei tule, turhaa kaikille osapuolille. Meillä poika nyt tutkimuksissa ja alkukartoituksessa terapeutti sanoi suoraan, että ei aio suositella toimintaterapiaa koska siitä ei tule olemaan mitään hyötyä. Joillekin on "myyty" sitä väkisin.
Jos arkenne on raskasta, suosittelisin että kyselisit tukiperhettä ja käyttäisit säästetyt rahat vaikkapa lapsenhoitajaan silloin tällöin.
miten olette edes saaneet maksajan terapioille? hakemukseen teidän täytyy nimenomaan perustella jatkon tarpeellisuus.
MLL:n taksa per tunti on 8,20 euroa, eli 25 eurolla saisit lapelle hakijan ja viejän ilman että pomo hermostuu.
Hoitava taho on sitä mieltä, että toimintaterapiaa pitää jatkaa. Kun suositus lukee diagnoosipapereissa, niin Kelahan myöntää noita jaksoja vaikka hamaan tappiin. Minusta tässä on kyse verovarojen tuhlaamisesta, sairaalan toimintaterapeutti fiksaa duunia kollegalleen yksityisellä sektorilla. Samanaikaisesti terapiatta jää joku, joka siitä oikeasti voisi hyötyä. :(
Kiitos tuosta MLL-vinkistä, lapsen käytös on niin haastavaa että en usko että tuo toimisi. Ja suoraan sanottuna en ehdi rekrytoimaan kuskaajaa joka viikoksi.
ap
Hoitava taho on sitä mieltä, että toimintaterapiaa pitää jatkaa. Kun suositus lukee diagnoosipapereissa, niin Kelahan myöntää noita jaksoja vaikka hamaan tappiin. Minusta tässä on kyse verovarojen tuhlaamisesta, sairaalan toimintaterapeutti fiksaa duunia kollegalleen yksityisellä sektorilla.
Jos sinulla on vanhempana sellainen olo, että toimintaterapia on hyödytöntä, niin kukaan ei voi pakottaa sinua tekemään hakemuksia tai kuskaamaan lasta. Kannattaa kuitenkin jutella asiasta myös päiväkodissa / koulussa ja hakea sieltä omalle ratkaisulle tukea.
Hoitava taho voi nikotella, mutta pystyy kyllä elämään päätöksesi kanssa ja miettimään muita ratkaisuja. Tuttava jätti juuri hakematta jatkoa laku-kuntoutukselle, koska koki sen olevan ajanhukkaa. Päiväkoti oli asiasta samaa mieltä.
Minusta jokaisen vanhemman velvollisuus on arvioida kriittisesti sitä tukea, mitä hoitavat tahot ja muut ammattilaiset lapsille järjestävät. Vanhemmat ovat kuitenkin ne lastensa parhaat asiantuntijat ja näkevät arjessaan sen, mikä toimii, mikä ei. Kaikki toimintaterapiat yms. ovat varsin kalliita ja on tärkeää, että verovaroja käytetään tarkoituksenmukaisesti.
kela maksaa kyllä taksikyydit. Hoitaja saattaa päiväkodilla taksiin ja terapeutti on vastassa. Sama toisinpäin.
Vakikuski ja ovi vaikka lapsilukkoon, jos on taipuvainen karkailemaan kesken matkan.
lapsesi ei men taksilla tai terapeutti tule päiväkotiin/kouluun?
Oletteko saaneet palautetta edistymisestä?
taksi vei ja toi 2 vuotta joka viikko. Se on paras tapa.
ota selvää !
meillä lapsella f83 ja kävi 5 vuotta toimintaterapiassa, sai 2 vuotta ratsastusterapiaa, 10 vuotta puheterapiaa...
Nyt pienryhmässä tavallisessa yläkoulussa ja ihan tavalliselta pojalta vaikuttaa..lukuunottamatta oppimisvaikeusia, kuntoutunut erittäin hyvin intentiivisen toimintapuhe yms. terapioiden avulla. Kotiin tullut paljon harjoitteita.
kiitos vaan terapeuteille jaksamisesta.
teillä kelan tuet käytössä?
kuntoutusohjaajan palvelut?
omaishoidontuki?
kuntoutussuunnitelma avattu ?
pidennetty oppivelvollisuus?
avustajalausunnot?
Sitten vaan seuraavassa hoitoneuvottelussa tai kuntoutussuunnitelmapalaverissa kerrot pomon terveiset. Rasitus perheelle on kohtuuton, eli Kela saa järjestää joko lapselle kyydin ja saattajan tai terapeutin käymään päiväkodissa/koulussa. Tai muuten terapia loppuu, koska perheelle kuljettamisesta koivuva rasitus on kohtuuton, ihan jo noiden pidentyneiden työpäiviesikin muodossa. Kumma ettei tätä ole teille kukaan jo ehdottanut? Itse asiassa voisi olla hyvä, että terapeutti tulisi lapsen arkiympäristöön, jos kerran edistystä ei terapiatiloissa annetusta terapiasta ole.
Näillä perusteilla puoliasi pitämään!!
Sitten vaan seuraavassa hoitoneuvottelussa tai kuntoutussuunnitelmapalaverissa kerrot pomon terveiset. Rasitus perheelle on kohtuuton, eli Kela saa järjestää joko lapselle kyydin ja saattajan tai terapeutin käymään päiväkodissa/koulussa. Tai muuten terapia loppuu, koska perheelle kuljettamisesta koivuva rasitus on kohtuuton, ihan jo noiden pidentyneiden työpäiviesikin muodossa. Kumma ettei tätä ole teille kukaan jo ehdottanut? Itse asiassa voisi olla hyvä, että terapeutti tulisi lapsen arkiympäristöön, jos kerran edistystä ei terapiatiloissa annetusta terapiasta ole. Näillä perusteilla puoliasi pitämään!!
Kiitos tuesta :)
Olen sanonut kaksi kertaa osastojaksolla, että näin ei voi jatkua. Hoitava taho ei kuunnellut ollenkaan. Mutta kiitos vinkistä, aion laittaa Kelan papereihin kuvauksen arjesta ja vaatimuksen, että terapeutti saa ruveta käymään päiväkodissa.
Terapeutti vastustaa päiväkodissa käymista, mutta lopetetaan sitten kokonaan jos hän ei jousta.
ap
teillä kelan tuet käytössä? kuntoutusohjaajan palvelut? omaishoidontuki? kuntoutussuunnitelma avattu ? pidennetty oppivelvollisuus? avustajalausunnot?
Kelan ja omaishoidon tuet ovat. Ei muuta.
ap
lastensairaalan toimintaterapeutti fiksaa yksityisenä toimivalle tuttavalleen vain tarpeeksi asiakkaita verovaroilla...
En oikein edes ymmärrä, miksi lapseni käy siellä piirtelemässä ja muovailemassa 45 min./vko, kun voi tehdä samaa kotonakin, enkä ole ikinä mitään erityistä tarvetta tälle toimintaterapialle nähnyt (lapsi on ollut lähinnä ujo luonteeltaan ja hieman motorisesti kömpelö, mutta kehitys on edistynyt normaalisti.)
Onneksi (?) olen ollut työttömänä, niin olen voinut kuskata keskellä päivää lasta sinne pelailemaan - muuten olisinkin ollut hieman ahdistunut, miten työnantaja tämän kaiken menemisen oikein ymmärtäisi.
Eli pari ekaa kertaa satunnaisesti vuoden aikana ja sitten kolmen kerran putki.
Kannattaisiko ihan suoraan kysyä asiaa toimintaterapeutilta? Jos kieltäydytte terapioista, on se syy tehdä ls-ilmo.