Päivähoitoa
Onko jollain muulla samankaltaisia ongelmia kunnan päivähoidon kanssa...
Olen tähän asti pitänyt tytön kotona (4v) vaikka minulle on sanottu että laita hoitoon kun sellainen kerran mahdollista on... mutta miksi pistäisin jos itse olen kotona?
No nyt kuitenkin sain töitä ja tyttö pääsi tarhaan vaikkakin lyhyellä varoitusajalla, ja on siellä viihtynytkin erinomaisesti.
Tänään sitten puhelin soi ja tarjan johtaja soitti tiedustellakseen miksi tyttö on niin pitkään tarhassa (noin 11h/ päivä)
Kerroin että kun työ matka on yli 50km niin pakostakin 9h työpäivän pituus venähtää muutamalla tunnilla ajomatkan takia...SITTEN se alkoi... sain haukut että ei tälläisiä päiviä saa/voi olla ja että se on lastensuojelulain vastaista pitää tyttöä niin pitkään tarhassa
Nyt on vähän neuvoton olo... jos lopetan/vähennän työssä käyntiä on se jostain muualta pois... töissä kun olen välillä viikonloppuisin ja iltaisin niin silloin huolehdin hoidon muullatavoin vaikka tiedän että minulla olisi oikeus vaatia ilta/yö/viikonloppu hoitopaikkaakin... ja täydet hoitomaksut joudun maksamaan, vaikka ei kaikkina arkipäivinä hoidossa olekkaan, pääsääntöisesti neljänä päivänä koska kun minulla on vapaata haluan että tyttö on kanssani kotona... silti hirveä meteli kun tyttö on hoidossa "liikaa"
Kommentit (126)
kun lapsen 2. luokka koulussa päättyy eli tässä tapauksessa noin neljä vuotta.
Ja sehän riittää että vuorotteluvapaata saa vuodeksi. Sen jälkeen ap:lla ja miehellään on molemmilla oikeus osittaiseen hoitovapaaseen - ja tässä välissä voi myös panna hakemuksen vetämään lähempään päiväkotiin.
No kai se pitäisi ennen lasta tajuta, että talous ei aina aja lapsen edun edelle! Jättää lapsen hankkimatta, jos ei talous kestä. Tai sen talon, joka vaatii talouden lisäksi vielä korpeen muuttoa. Ja jos ap:lle on oma päiväkodin johtaja jo kertonut, että kyse on ls-asiasta, niin ei minun tarvitse sitä enempää todistaa. 11-tuntisuus ei johdu ap:n kunnasta, vaan siitä, että ap panee kaiken muun lapsensa edelle ja tössi vielä sen lisäksi hoitopaikan hakemisen. Jos hoitopaikka olisi haettu alkamaan elokuusta, se ihan varmasti olisi järjestynyt lähempää. Ja jos ei järjesty, sitten järjestellään. Niin kuin kaikki muutkin vastuulliset vanhemmat!
ja niitä kompensoi vapaa perjantai. Pitäisi lukihäröisen av-mammankin se tajuta, että kokonaisuus ratkaisee.
Jättäisit sinäkin vastaamatta, jos ei äly riitä.
Mistä hemmetistä sinä tiedät, missä ap asuu? Hän sanoo tuolla, että asuvat 10 km päässä työpaikasta, mutta alueella ovat tarhat täynnä eli kunta ei ole voinut osoittaa sieltä hoitopaikkaa, vaan järjesti se 30 km päähän kotoa. Ja matkalla on paljon 30 km nopeusrajoituksia. Kuulostaako tuo muka korvelta, hä?
Itse epäilen, että ap asuu pk-seudulla ja kotikuntansa on taas härkkinyt päivähoitoennusteen perseestä.
Ap on saanut työpaikan yllättäen, niin hän sen kertoi. Miten hän olisi siten voinut hakea hoitopaikkaa jo elokuussa? Eikä sekään kuule auta, jos alue on muuttovoittoinen, sen verran täynnä täällä pk-alueella on monet tarhat. Siinä ei auta pätkän vertaa mitkään järjestelyt.
Ap ei ole kertonut, mitä aikoo tehdä hoitopäivien suhteen. Siihen kaipaisin minäkin selvyyttä. Aikooko hakea uudelleen hoitopaikkaa lähempää, aikooko hakea osittaiselle hoitovapaalle. Todennäköisesti näihin on ihan vastaukset olemassa, mutta niitä on hei tapana kysyä ensin, eikä alkaa haukkua ihan mutun perusteella.
Ensinnäkin kunta täyttää velvollisuutensa hoitopaikasta, jos se järjestyy kunnan rajojen sisällä. Kunnalla ei ole mitään velvollisuutta järjestää sitä kotiovelle. Ja sinne päivähoitoon voi hakea paikan alkamaan elokuusta, vaikka olisi vasta työnhakija kuten ap ihan varmasti on ollut ainakin vuoden ennen kuin sen työnsä sai, koska lapsi on nyt jo 4-vuotias.
jos lasta pidetään päivähoidossa turhan takia.
Kunnilla on velvollisuus pyrkiä järjestämään hoitopaikka kodin tai työpaikan läheisyydestä. Totta kai se on vain suositus, mutta kappas: kunnat on vetäneet sen päiväkotipaikkaluvun niin tiukille kuin mahdollista, koska joustovaran ylläpitäminen maksaa - ja sen takia hoitopaikan voi joutua ottamaan ihan idioottimaisen kaukaa, kuten ap on joutunut.
Lisäksi: ei se nyt hitto vie niin mene, että perheet ovat olemassa päivähoitojärjestelmää varten ja heidän on suunniteltava elämänsä puoli vuotta etukäteen sen mukaan, milloin kunnilla on enemmän päivähoitopaikkoja jaossa. Kyllä se niinpäin ON, että päivähoitojärjestelmä on olemassa perheiden tarpeita varten.
Ap, kannattaa kehotttaa sitä päiväkodin johtajaa tekemään se ls-ilmoitus ko. alueen päivähoidon johtajasta, jos se hoitopäivän venyminen on hänestä niin kauhea rikos.
Monet kirjoittavat (tai sitten sama tyyppi kirjoittelee) ettei lapsi ole hoidossa kuin 44h/vko. Tuohan ei ap:n kirjoituksen mukaan muuten edes pidä paikkaansa, sillä ap kirjoittaa lapsen olevan heittopussina sukulaisilla viikonloppuna.
Mutta 44h on aivan valtavasti, jos lapsi on kerralla 11h. Lapsi ei laske viikkotunteja, vaan yhden päivän rasittavuus on se ongelma. Lapsi viettää 4:ssä päivässä lähes kaksi vuorokautta päiväkodissa! Ja kerran on viikonloppuisin sukulaisilla hoidossa, lapsi ei lopulta ehdi palautua kuin perjantaisin. Milloin vanhempien ja lapsen laatuaika tulee? Lapsi kiinnittyy enemmän hoitajiinsa kuin vanhempiinsa tuota tahtia. Kotihoidosta 11 tuntisiin hoitopäiviin on muuten aika raskas tiputus lapsille.
Eikö ap voisi lyhentää päivää ja tehdä perjantaitakin? Puhut, että mitä päiväkoti valittaa, kun maksat kuitenkin 5 päivästä, mutta toisaalta lapsen päivät ovat nyt niin pitkiä, että 5 päivää samoilla tunneilla olisi jo täyden maksun paikka.
Toiset laittavat lapsen etusijalle, mutta ap ajattelee ensin muiden työntekijöiden vuoroja sekä perustelee päivähoitomaksuilla, joita muuten päiväkoti ei saa.. Ja puhuu pk:n johtajasta halveksivasti kun heitä moittii? Mitä kertoo arvoista?
Mistä hemmetistä sinä tiedät, missä ap asuu? Hän sanoo tuolla, että asuvat 10 km päässä työpaikasta, mutta alueella ovat tarhat täynnä eli kunta ei ole voinut osoittaa sieltä hoitopaikkaa, vaan järjesti se 30 km päähän kotoa. Ja matkalla on paljon 30 km nopeusrajoituksia. Kuulostaako tuo muka korvelta, hä?
Sitähän se päivähoidon ammattilainenkin ap:lle soitti - ovat lastensuojeluasia.
Ja se lapsihan ei ole suinkaan kotona muinakaan päivinä, vaan sukulaisilla ja tuttavilla. Siis ei edes ystävillä, vaan tuttavilla. Eli ihan missä sattuu heittopussina kiertää.
Ap olisi voinut hakea sitä paikkaa mennessään työttömäksi työnhakijaksi.
Ap itse sanoi asuvansa talossa maalla...
Miten mammat ajattelivat, että kunta on antanut hoitopaikan eri puolelta? Ap ei näin missään sano, vaan joku satunnainen kirjoittelija kertoo omista kokemuksistaan.
Ja se lapsihan ei ole suinkaan kotona muinakaan päivinä, vaan sukulaisilla ja tuttavilla. Siis ei edes ystävillä, vaan tuttavilla.
Ap sanoo aloituksessaan, että joutuu olemaan välillä iltaisin ja vkl töissä, ja lapsen hoito on silloin järjestetty MUULLA TAVOIN. Missä hän sanoo, että lapsi on silloin tuttavilla ja sukulaisilla?
Eiköhän se ole se isä silloin lapsen kanssa.
Ja hei: ap:n lapsi ON neljävuotias. Vähän kuulkaa eri juttu kuin joku alle vuoden ikäinen taapero... on saanut kasvaa rauhassa kotona ekat vuodet, mites teillä itsellänne?
Miten mammat ajattelivat, että kunta on antanut hoitopaikan eri puolelta? Ap ei näin missään sano, vaan joku satunnainen kirjoittelija kertoo omista kokemuksistaan.
että "isä hoitaa lasta". Takuulla kirjoittaisi, jos näin olisi.
Ap:n lapsi on todellakin nelivuotias. Laiminlyöty nelivuotias.
varsinkaan, jos on lapsia. Mitäs sitten, jos lapsi sairastuu kesken päivän: lähdettekö kumpikin duunista kotiin? Maalla asuminen on kokonaisvaltainen valinta. Miksi tehdä elämästä (ja erityisesti lapsen elämästä) äärimmäisen raskas, jos tilannetta voisi esim. helpottaa muuttamalla lähemmäs työpaikkojanne? Asun itse maalla ja hakeuduin lähemmäs kotia töihin, koska kulkeminen kehä 1 joka päivä ruuhkasuuntiin olisi tehnyt lapsen hoitopäivästä vähintään 8 tuntisen, huolimatta lyhennetystä työajasta. En voi ymmärtää, että lapsi siis viedään tarhaan aamu 7:ltä ja haetaan kotiin ilta 6:lta, pari tuntia aikaa olla kotona, sitten nukkumaan ja taas uusi samanlainen päivä edessä. Huh!
että "isä hoitaa lasta". Takuulla kirjoittaisi, jos näin olisi. Ap:n lapsi on todellakin nelivuotias. Laiminlyöty nelivuotias.
varsinkaan, jos on lapsia. Mitäs sitten, jos lapsi sairastuu kesken päivän: lähdettekö kumpikin duunista kotiin? Maalla asuminen on kokonaisvaltainen valinta. Miksi tehdä elämästä (ja erityisesti lapsen elämästä) äärimmäisen raskas, jos tilannetta voisi esim. helpottaa muuttamalla lähemmäs työpaikkojanne? Asun itse maalla ja hakeuduin lähemmäs kotia töihin, koska kulkeminen kehä 1 joka päivä ruuhkasuuntiin olisi tehnyt lapsen hoitopäivästä vähintään 8 tuntisen, huolimatta lyhennetystä työajasta. En voi ymmärtää, että lapsi siis viedään tarhaan aamu 7:ltä ja haetaan kotiin ilta 6:lta, pari tuntia aikaa olla kotona, sitten nukkumaan ja taas uusi samanlainen päivä edessä. Huh!
että työpaikka on 10 km päässä kotona ja kunta osoitti hoitopaikan 30 km eri suunnasta - ja välillä on kaupunkirajoitusta ja -liikennettä.
Työmatkani on 10 km
Jos sekä äidillä että isällä on yli 50 km matka, johon menee tunti autolla (ajetaan 50km/h nopeutta??!?!?!?), niin miksi ihmeessä ette muuta lähemmäs työpaikkojanne!?!?!?!?!?
ja siihen menee 45 min, koska lapsen hoitopaikka on 30 km päässä kodista aivan eri suuntaan kuin missä on työpaikka. Lähempänäkin olisi päiväkoteja, ne vain ovat aivan täynnä. Pitäisikö minun nyt muuttaa lähemmäs lapsen päiväkotia, jotta työpäivä + matka-aika lyhenisivät vai lähemmäs työpaikkaa? Matkasta yli 10 km on kaupunkiajoa nopeudella 30 km/h + paljon pysähtelyä liikennevaloissa. Eli pitääkö meidän myydä kotimme kahden hoitovuoden takia? Jotta lapsen hoitopäivät eivät olisi liian pitkiä?
Ap kirjoittaa näin:
"ja tosiaan en ole edes vaatinut viikonloppuhoitoa vaikka sellainenkin minulle kuuluisi vaan tyttö on sukulaisten tai tuttavien kanssa..."
ap siis sanoi näin:
ja tosiaan en ole edes vaatinut viikonloppuhoitoa vaikka sellainenkin minulle kuuluisi vaan tyttö on KOTONA sukulaisetn tai tuttavien KANSSA...
Kukakohan tässä nyt ei osaa lukea? Sinä väitit, että ap:n lapsi on sukulaisten ja tuttavien luona.
No ei ole, vaan ihan on omassa kotonaan. Vahtijana on siellä sitten sukulaisia tai tuttavia.
Meillä lapsia vahtii satunnaisesti Mll:n hoitaja, mitä ainakin itse pidän huonompana kuin jos oma sukulainen tulisi hoitajaksi. Meillä vaan ei sellaisia asu lähellä, valitettavasti.
Ongelma ratkeaisi sillä silmänräpäyksellä.
Ongelma ratkeaisi sillä silmänräpäyksellä.
Jos sekä äidillä että isällä on yli 50 km matka, johon menee tunti autolla (ajetaan 50km/h nopeutta??!?!?!?), niin miksi ihmeessä ette muuta lähemmäs työpaikkojanne!?!?!?!?!?
ja siihen menee 45 min, koska lapsen hoitopaikka on 30 km päässä kodista aivan eri suuntaan kuin missä on työpaikka. Lähempänäkin olisi päiväkoteja, ne vain ovat aivan täynnä. Pitäisikö minun nyt muuttaa lähemmäs lapsen päiväkotia, jotta työpäivä + matka-aika lyhenisivät vai lähemmäs työpaikkaa? Matkasta yli 10 km on kaupunkiajoa nopeudella 30 km/h + paljon pysähtelyä liikennevaloissa. Eli pitääkö meidän myydä kotimme kahden hoitovuoden takia? Jotta lapsen hoitopäivät eivät olisi liian pitkiä?
Ensinnäkin kunta täyttää velvollisuutensa hoitopaikasta, jos se järjestyy kunnan rajojen sisällä. Kunnalla ei ole mitään velvollisuutta järjestää sitä kotiovelle.
Ja sinne päivähoitoon voi hakea paikan alkamaan elokuusta, vaikka olisi vasta työnhakija kuten ap ihan varmasti on ollut ainakin vuoden ennen kuin sen työnsä sai, koska lapsi on nyt jo 4-vuotias.