Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päivähoitoa

Vierailija
31.01.2012 |

Onko jollain muulla samankaltaisia ongelmia kunnan päivähoidon kanssa...

Olen tähän asti pitänyt tytön kotona (4v) vaikka minulle on sanottu että laita hoitoon kun sellainen kerran mahdollista on... mutta miksi pistäisin jos itse olen kotona?

No nyt kuitenkin sain töitä ja tyttö pääsi tarhaan vaikkakin lyhyellä varoitusajalla, ja on siellä viihtynytkin erinomaisesti.

Tänään sitten puhelin soi ja tarjan johtaja soitti tiedustellakseen miksi tyttö on niin pitkään tarhassa (noin 11h/ päivä)

Kerroin että kun työ matka on yli 50km niin pakostakin 9h työpäivän pituus venähtää muutamalla tunnilla ajomatkan takia...SITTEN se alkoi... sain haukut että ei tälläisiä päiviä saa/voi olla ja että se on lastensuojelulain vastaista pitää tyttöä niin pitkään tarhassa

Nyt on vähän neuvoton olo... jos lopetan/vähennän työssä käyntiä on se jostain muualta pois... töissä kun olen välillä viikonloppuisin ja iltaisin niin silloin huolehdin hoidon muullatavoin vaikka tiedän että minulla olisi oikeus vaatia ilta/yö/viikonloppu hoitopaikkaakin... ja täydet hoitomaksut joudun maksamaan, vaikka ei kaikkina arkipäivinä hoidossa olekkaan, pääsääntöisesti neljänä päivänä koska kun minulla on vapaata haluan että tyttö on kanssani kotona... silti hirveä meteli kun tyttö on hoidossa "liikaa"

Kommentit (126)

Vierailija
81/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on selvää. Tässä ketjuss suurin osa on ap:lle kateellisa, kun hänellä on talo maalla ja hänetkin pitäisi saada betonilähiöön asumistukia nauttimaan kuten useimmat hörhomammat, jotka eivät tiedä tosdellisesta elämästä mitään.

Jaksuja ap:lle

Vierailija
82/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä, että kököttää keskellä korpea ja kulkee sata kilsaa päivässä työskennelläkseen kaupan kassana tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yötä päivää koko viikon.

Vierailija
84/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yötä päivää koko viikon.

;-DDDD

Kuule. Sinä väitit lapsen olevan tuttavien luona. Puhuit paskaa. Nyt väität, ettet niin sanonutkaan, vaan...

Olet aika väsy tapaus. Et käy enää mulle haasteeksi. Intä ihan itseksesi, menen kahville. Se on moi.

Vierailija
85/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä, että kököttää keskellä korpea ja kulkee sata kilsaa päivässä työskennelläkseen kaupan kassana tms.

ap ei asu korvessa.

Vierailija
86/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanoisin, että kyllä ihan taatusti saa jos esittää asian niin, että mitäs kunta aikoo tehdä lasten hoitopäivien lyhentämiseksi.

Veikkaanpa että ihan taatusti löytyy joku toinen joka kuskaa sen 30 km kanssa väärään suuntaan, jonka kanssa voisi vaihtaa puolikkain.

Joka tapauksessahan ongelma ratkeaa viimeistään kesäkuun alussa kun lomakausi alkaa.

Munkin mielestä 44 h lisätunnit päälle on tavattoman pitkä aika olla erossa viikossa vanhemmista.

Jos nyt ilmoittautuisi hoitopaikkajonoon vaihtamaan, niin ihan max 5 kk joutuu jonottamaan. Sen aikaa kai voisi tehdä jonkun järjestelyn työaikojen suhteen.

Vierailija
87/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkaan, jos on lapsia. Mitäs sitten, jos lapsi sairastuu kesken päivän: lähdettekö kumpikin duunista kotiin? Maalla asuminen on kokonaisvaltainen valinta. Miksi tehdä elämästä (ja erityisesti lapsen elämästä) äärimmäisen raskas, jos tilannetta voisi esim. helpottaa muuttamalla lähemmäs työpaikkojanne? Asun itse maalla ja hakeuduin lähemmäs kotia töihin, koska kulkeminen kehä 1 joka päivä ruuhkasuuntiin olisi tehnyt lapsen hoitopäivästä vähintään 8 tuntisen, huolimatta lyhennetystä työajasta. En voi ymmärtää, että lapsi siis viedään tarhaan aamu 7:ltä ja haetaan kotiin ilta 6:lta, pari tuntia aikaa olla kotona, sitten nukkumaan ja taas uusi samanlainen päivä edessä. Huh!

ilmoitan, että en pääse hakemaan, koska olen työmatkalla noin 300 km päässä. Kuten olenkin. Vaikka työpaikkani on melkein kodin vieressä, minä en ole.

Mitä ehdotat minulle? Että pitää vaihtaa työpaikkaa, koska töissä on kokoajan oltava valmiina ryntäämään päivähoitopaikkaan?

Vierailija
88/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanoisin, että kyllä ihan taatusti saa jos esittää asian niin, että mitäs kunta aikoo tehdä lasten hoitopäivien lyhentämiseksi. Veikkaanpa että ihan taatusti löytyy joku toinen joka kuskaa sen 30 km kanssa väärään suuntaan, jonka kanssa voisi vaihtaa puolikkain. Joka tapauksessahan ongelma ratkeaa viimeistään kesäkuun alussa kun lomakausi alkaa. Munkin mielestä 44 h lisätunnit päälle on tavattoman pitkä aika olla erossa viikossa vanhemmista. Jos nyt ilmoittautuisi hoitopaikkajonoon vaihtamaan, niin ihan max 5 kk joutuu jonottamaan. Sen aikaa kai voisi tehdä jonkun järjestelyn työaikojen suhteen.

Todennäköisesti kesälomakaudella tilanne pahenee, koska se päivystävä päiväkoti voi olla vielä kauempana.

Vierailija
89/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole kirjoittanut tähän ketjuun aiemmin, mutta mitä sitten teet jos lapsi sairastuu kesken pk-päivän?

varsinkaan, jos on lapsia. Mitäs sitten, jos lapsi sairastuu kesken päivän: lähdettekö kumpikin duunista kotiin? Maalla asuminen on kokonaisvaltainen valinta. Miksi tehdä elämästä (ja erityisesti lapsen elämästä) äärimmäisen raskas, jos tilannetta voisi esim. helpottaa muuttamalla lähemmäs työpaikkojanne? Asun itse maalla ja hakeuduin lähemmäs kotia töihin, koska kulkeminen kehä 1 joka päivä ruuhkasuuntiin olisi tehnyt lapsen hoitopäivästä vähintään 8 tuntisen, huolimatta lyhennetystä työajasta. En voi ymmärtää, että lapsi siis viedään tarhaan aamu 7:ltä ja haetaan kotiin ilta 6:lta, pari tuntia aikaa olla kotona, sitten nukkumaan ja taas uusi samanlainen päivä edessä. Huh!

ilmoitan, että en pääse hakemaan, koska olen työmatkalla noin 300 km päässä. Kuten olenkin. Vaikka työpaikkani on melkein kodin vieressä, minä en ole.

Mitä ehdotat minulle? Että pitää vaihtaa työpaikkaa, koska töissä on kokoajan oltava valmiina ryntäämään päivähoitopaikkaan?

Vierailija
90/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivähoito valittaa aiheesta. 11 tuntinen hoitopäivä on todella pitkä!! Mitä työtä isä tekee? Miksei isä hoida lastaan viikonloppuisin ja mahdollisesti muulloinkin kun sukulaiset ja tuttavat hoitavat lasta? Milloin sinä äitinä ehdit olla lapsesi kanssa (paitsi sen yhden arkivapaan viikossa)? Kyllä minä sinuna keksisin ihan minkä ratkaisun vain saadakseni lapseni hoitopäivät inhimillisemmiksi. Ja ihan tiedoksi, ei se pk:n johtaja huvin vuoksi tai kiusallaan sinulle asiasta sanonut... Nyt katse peiliin.

Vierailija
91/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. ja vaikka tarha onkin päivätarha niin meillä on sopimusasiakuus... eli tarhassa on muitakin lapsia joitka haetaan normaalin tarhaajan jälkeen.. tarha siis sovittaessa auki jopa klo 22 asti

eli missä menee väärin?

Teillä on oikeus siihen ja siihen ja teillä on työ joka vie pois lapsen luolta kohtuuttoman pitkiä päiviä. Teillä on työ joka menee kaiken edellä ja teillä on oikeus vieläkin pitempään päivähoitoon jne. Missäköhän ne lapsen oikeudet omiin vanhempiin ja turvalliseen kasvuympäristöön? Missäköhän vanhempien vastuu tämän järjestämisestä?Uskomatonta on lukea näitä tekstejä vanhempien oikeuksista ja yhteiskunnan velvollisuuksista!! Lapsi on teidän eikä yhteiskunnan.

Vierailija
92/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-olen vuorotöissä ja kuljemme mieheni kanssa aamuvuoroon samalla autolla

-tyttö on ollut haltioissaan uusista kavereista ja menee tarhaan erittäin mielellään

-mieheni ei ole lapsen oikea isä, silti lähtee töistä n. puolituntia aijemmin että voimme hakea tytön viim klo 18 tarhasta

-kaikki viikkkovapaat tyttö on kotona... tälläkin viikolla hoito päiviä on vain kolme ja puoli

-viikonloppuisin kun olen töissä niin mieheni hoitaa tyttöä vaikka olisin halutessani saanut viikonloppuhoidonkin kunnalta mutta en halunnut koska mies on kotona.

-kotoa tarhaan on matkaa yli 10km ja se lisää työmatkaa joka päivä yli 20km joten ajallisesti jo noin puolituntia

- työmatkalla joudumma ajamaan aaamuruuhkassa kaupungin läpi...lisää aikaa aina ainakin sen 15min ellei enemmän... kiertän tulisi kilometrejä jälleen ja aikaa menisi saman verran...

Olen vain ihmeissäni koska en ole ennen kenenkään kuullut joutuvan tälläiseen "höykytykseen" vai sen takia että työvoimatoimisto osoitti paikan johon oli mentävä tai sitten oltava ilman minkään laista tuloa

Vierailija
93/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla on ainakin pääkaupunkiseudulla lapset hoidossa aamuseitsemästä iltaviiteen. Siis sen 10 tuntia. Julkisilla kulkeminen on hidasta, autolla kulkeminen usein jopa hitaampaa. Matkat eivät välttämättä ole pitkiä, liikenne vain on niin ruuhkaisaa. Omien lasteni päiväkodissa yli puolet lapsista tekevät tuota 9-10 tuntista päivähoitopäivää viisi kertaa viikossa. Yhteensä siis 45-50 tuntia viikossa.

Ap:n lapsi on tunnin pidempään. TUNNIN PIDEMPÄÄN neljänä päivänä viikossa. Viidentenä päivänä hänellä on vapaapäivä. Kumpaa luulette lapsen arvostavan enemmän? Neljää aamuherätystä ja päiväkotiaamua ja kolmea kotiherätystä ja kotona oloa vai viittä aamuherätystä ja päiväkotiaamua? Onko lapsi siis mieluummin tunnin pidempään päiväkodissa vai herää mieluummin vielä yhtenä päivänä pitkään päiväkotipäivään?

Tässä siis viilataan pilkkua ja yritetään vääntää järkytystä siitä, että lapsi viettää tunnin vähemmän aikaa vanhempiensa kanssa iltaisin kuin keskivertolapsi. Niin neljänä iltana. Viidentenä sitten lapsi saa olla koko päivän vanhempansa kanssa eli sen 10 tuntia enemmän kuin keskivertolapsi! Mikä siis on ongelma?

Niin, ap sanoi välillä tekevänsä ilta- tai viikonlopputöitä. Silloin hänellä on myös enemmän vapaata. Tuo neljä kertaa viikossahan oli enintään. Vapaapäiviä oli ymmärtääkseni enemmänkin joskus, jos ap teki niitä viikonloppuja. Viikonloppuisin taas lapsella oli tutut hoitajat.

En nyt käsitä. MItä niin pahaa siellä päiväkodissa on, että jotkut ovat sitä mieltä, että ap:n pitäisi hankkia lapselle hoitaja, joka hakee neljältä ja viettää lapsen kanssa aikaa pari tuntia? Siis taas ylimääräinen aikuinen, johon lapsen on tutustuttava. Mitä järkeä?

Minusta ap:n järjestely tuntuu järkevältä toistaiseksi. Itse laittaisin siirtoanomuksen lähipäiväkotiin. Meillä meni puoli vuotta, että saatiin siirto. Soitin kerran välissä ja kyselin paikkaa. Jos lähipäiväkoti olisi sellainen, että oleellisesti lyhentäisi lapsen hoitoaikaa, niin siirto kannattaa tehdä ilman muuta. Jos se kuitenkin lyhentäisi vain hiukan - alle tunnin - niin mieluummin sitten sama päiväkoti ja vanhemmat ostavat toisen auton. Esim 800 eurolla saa jo ihan kelpo autoja, kun kyse on kuitenkin kakkosautosta. Jos mahdollista, työaikoja voisi vääntää niin, että toinen menisi töihin myöhemmin ja veisi lapsen päiväkotiin vasta esim. kahdeksaksi aamupalalle, toinen taas hakisi aiemmin eli viimeistään klo 17. Jos nämäkään ratkaisut eivät onnistuisi, voisi ehkä parina kertana viikossa lapsen hakea joku ystävä tai tuttava klo viideltä, veisi kotiin ja antaisi vähän välipalaa. Siis joku lapselle ennestään tuttu henkilö. Näin kaikki päivät eivät olisi yhtä pitkiä.

Ratkaisuja varmasti löytyy, kun ap on ollut vähän pidempään työpaikassaan ja tietää, tuleeko paikasta vakituinen. Rahaakin on ehtinyt kertyä säästöön eli kakkosauton hankintakaan ei tunnu niin pahalta. Helpottaisi arkea eikä välttämättä joka päivä tarvitse kahdella autolla pelata, kunhan nyt parina päivänä viikossa helpotetaan lapsen arkea.

Päiväkodin johtajaa en nyt ymmärrä. Tunti pidempään eli neljä tuntia viikossa yli "sallitun" kaataa kupin nurin, vaikka keskivertoa enemmänhän se lapsi saa viettää aikaa kotonaan. Eihän kyse ole mistään vauvasta vaan 4-vuotiaasta, joka kyllä pystyy muistamaan, että niitä vapaapäiviäkin tulee pian. Vuorotyöläiseksi ap:llä on oikein hyvät tuntimäärät ja järkevästi rakennettu viikko.

Vierailija
94/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoidossa on kyllä lähes yhtä paha. Ihan kamalaa lapselle, vaikka tarhassa olisi kuinka kivaa ja hyvä henkilökunta. Ei se sen lapsen koti ole ja kummasti ne lapset kotona haluavat olla, vaikka viihtyvät ihan hyvin tarhassakin. Aikuisen on järjestettävä elämänsä pikkulapsivaiheessa lasta ajatellen. En usko, että täällä kukaan tekopyhä kirjoittelee lapsten hoitoaikojen puolesta.

Vierailija
95/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinusta puolen tunnin aikaistus on hieno jousto isäpuolelta ja vaikkamitäpuppua.

Tietenkin työ pitää ottaa vastaan, mutta et sinä lapsen epäinhimillisistä oloista voi työvoimatoimiston piikkiin panna! Sinähän sen lapsen äiti olet, herrajumala sentään!

Vierailija
96/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinusta puolen tunnin aikaistus on hieno jousto isäpuolelta ja vaikkamitäpuppua.

Tietenkin työ pitää ottaa vastaan, mutta et sinä lapsen epäinhimillisistä oloista voi työvoimatoimiston piikkiin panna! Sinähän sen lapsen äiti olet, herrajumala sentään!

Vierailija
97/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole kirjoittanut tähän ketjuun aiemmin, mutta mitä sitten teet jos lapsi sairastuu kesken pk-päivän?

ilmoitan, että en pääse hakemaan, koska olen työmatkalla noin 300 km päässä. Kuten olenkin. Vaikka työpaikkani on melkein kodin vieressä, minä en ole. Mitä ehdotat minulle? Että pitää vaihtaa työpaikkaa, koska töissä on kokoajan oltava valmiina ryntäämään päivähoitopaikkaan?

Työnantajalleni ei valitettavasti sovi se, että olisin työpaikalla päivystämässä, josko hoidosta soitetaan. Siksi se "heti kun pääsen" on noin klo 16.15.

Vierailija
98/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoidossa on kyllä lähes yhtä paha. Ihan kamalaa lapselle, vaikka tarhassa olisi kuinka kivaa ja hyvä henkilökunta. Ei se sen lapsen koti ole ja kummasti ne lapset kotona haluavat olla, vaikka viihtyvät ihan hyvin tarhassakin. Aikuisen on järjestettävä elämänsä pikkulapsivaiheessa lasta ajatellen. En usko, että täällä kukaan tekopyhä kirjoittelee lapsten hoitoaikojen puolesta.

Kerro, miten esimerkiksi AMK-opettaja järjestää elämänsä, jos määrätään tekemään iltatöitä. Vastaavaa työpaikkaa ei välttämättä ole tarjolla. Työttömyyskö on paras vaihtoehto?

Vierailija
99/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa, miten täällä palstalla ollaan aina niin eri mieltä!

Jos joku aikoo kieltäytyä töistä jotka määrätään 60 km:n päästä koska lasten hoitopäivä venyisi, niin ketjuun ilmestyy sossupummiksi haukkujat ja aloittajaa syyllistetään työn vieroksumisesta ja kaikki valittaa ja kehuu, että kyllä heilläkin vaan on päivien pituus 12 tuntia eivätkä valita, eikä kukaan saisi koskaan kieltäytyä mistään työstä ikinä jnejnejne!

Ja sitten kun joku on ottanut työpaikan vastaan ja joutuu laittamaan lapsen hoitoon pitkäksi päiväksi, tullaan aloittajaa haukkumaan siitä ja neuvotaan muuttamaan :D :D :D

Voi elämä tätä menoa täällä palstalla!!

PS. Sinä joka neuvoit muuttaamaan, kai tajuat oikeasti kuinka järjetöntä se on?!?!?!?!?!?!?!?!

Vierailija
100/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiviä (sis.työmatkat)? Siinä tapauksessa ainakin itse ottaisin loparit ja alkaisin tehdä jotain muuta, ilmeisestikin alan vaihto tulisi kyseeseen. No, jokainen elää perhe-elämäänsä omien arvojensa mukaisesti. Tässä ketjussahan nyt siis kyse lienee ylipitkistä hoitopäivistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä