Päivähoitoa
Onko jollain muulla samankaltaisia ongelmia kunnan päivähoidon kanssa...
Olen tähän asti pitänyt tytön kotona (4v) vaikka minulle on sanottu että laita hoitoon kun sellainen kerran mahdollista on... mutta miksi pistäisin jos itse olen kotona?
No nyt kuitenkin sain töitä ja tyttö pääsi tarhaan vaikkakin lyhyellä varoitusajalla, ja on siellä viihtynytkin erinomaisesti.
Tänään sitten puhelin soi ja tarjan johtaja soitti tiedustellakseen miksi tyttö on niin pitkään tarhassa (noin 11h/ päivä)
Kerroin että kun työ matka on yli 50km niin pakostakin 9h työpäivän pituus venähtää muutamalla tunnilla ajomatkan takia...SITTEN se alkoi... sain haukut että ei tälläisiä päiviä saa/voi olla ja että se on lastensuojelulain vastaista pitää tyttöä niin pitkään tarhassa
Nyt on vähän neuvoton olo... jos lopetan/vähennän työssä käyntiä on se jostain muualta pois... töissä kun olen välillä viikonloppuisin ja iltaisin niin silloin huolehdin hoidon muullatavoin vaikka tiedän että minulla olisi oikeus vaatia ilta/yö/viikonloppu hoitopaikkaakin... ja täydet hoitomaksut joudun maksamaan, vaikka ei kaikkina arkipäivinä hoidossa olekkaan, pääsääntöisesti neljänä päivänä koska kun minulla on vapaata haluan että tyttö on kanssani kotona... silti hirveä meteli kun tyttö on hoidossa "liikaa"
Kommentit (126)
että se päiväkoti todella tekee lastensuojeluilmoituksen ja auttaa lasta!
työpäiviä ja paljon pidempiäkin ihan jatkuvasti. Pitäisikö heistä tehdä siis lastensuojeluilmoitus?
Ap:n nelivuotiaalla on viikossa hoitotunteja 44.
että se päiväkoti todella tekee lastensuojeluilmoituksen ja auttaa lasta!
Eihän tuossa ole mitään ongelmaa. Vanhemmat ovat töissä, lapsella on hoitopaikka. Ei ole mitään syytä lastensuojeluilmoitukseen. Vai omasta toiminnastaanko päiväkoti informoi, että eivät ole sopiva päivähoitopaikka?
joten hän olisi voinut hakea sitä hoitovapaata ihan jo nyt. Eikä heidän ole pakko kulkea yhtä matkaa.
Ja entä jos ap:n miehelle ei myönnetä osittaista hoitovapaata vaan ilmoitetaan, että ei onnistu. Tai annetaan vapaa aina perjantaisin. Jokuhan sen lapsen kanssa nyt on perjantait, koska lapsi ei ole hoidossa.
eikä ap väittänyt, että heillä olisi vain yksi auto.
Jos sekä äidillä että isällä on yli 50 km matka, johon menee tunti autolla (ajetaan 50km/h nopeutta??!?!?!?), niin miksi ihmeessä ette muuta lähemmäs työpaikkojanne!?!?!?!?!?
ja siihen menee 45 min, koska lapsen hoitopaikka on 30 km päässä kodista aivan eri suuntaan kuin missä on työpaikka. Lähempänäkin olisi päiväkoteja, ne vain ovat aivan täynnä. Pitäisikö minun nyt muuttaa lähemmäs lapsen päiväkotia, jotta työpäivä + matka-aika lyhenisivät vai lähemmäs työpaikkaa?
Matkasta yli 10 km on kaupunkiajoa nopeudella 30 km/h + paljon pysähtelyä liikennevaloissa.
Eli pitääkö meidän myydä kotimme kahden hoitovuoden takia? Jotta lapsen hoitopäivät eivät olisi liian pitkiä?
11 tunnin hoitopäivä on, eikä ap väittänyt, että heillä olisi vain yksi auto.
Vuorotyöläisten lapset ovat aika yleisesti hoidossa toista vuorokauttakin putkeensa, pitäisikö siitä tehdä lastensuojeluilmoitus? No juu ei.
Ap:n neljävuotias on hoidossa viikossa 44 h, ihan normaali aika.
Ei tiedetä, olisiko heillä toinen autokin käytettävissä. Kalliiksi eri matkaa meneminen tulisi joka tapauksessa.
Jos sekä äidillä että isällä on yli 50 km matka, johon menee tunti autolla (ajetaan 50km/h nopeutta??!?!?!?), niin miksi ihmeessä ette muuta lähemmäs työpaikkojanne!?!?!?!?!?
ja siihen menee 45 min, koska lapsen hoitopaikka on 30 km päässä kodista aivan eri suuntaan kuin missä on työpaikka. Lähempänäkin olisi päiväkoteja, ne vain ovat aivan täynnä. Pitäisikö minun nyt muuttaa lähemmäs lapsen päiväkotia, jotta työpäivä + matka-aika lyhenisivät vai lähemmäs työpaikkaa? Matkasta yli 10 km on kaupunkiajoa nopeudella 30 km/h + paljon pysähtelyä liikennevaloissa. Eli pitääkö meidän myydä kotimme kahden hoitovuoden takia? Jotta lapsen hoitopäivät eivät olisi liian pitkiä?
anna idioottien kommentoida.
Aika jännä, miten 8-16 -elämäntyyli istuu yhä tiukassa, vaikka vuorotyön takiakin iso osa perheistä joutuu elämään poikkeavassa rytmissä. 44 h viikossa päiväkodissa ei ole mikään kauhistus, ja sinun kannattaa nyt pitää vaan puolesi.
Hae sitten osittaiselle, kun voit.
Ap tai miehensä ei tee vuorotyötä.
Eikä tässä ole kyse siitä, että olettaisi kaikkien tekevän 8 - 16 päivää, vaan siitä, että ap:lta on vanhemmuus hukassa.
Ensin on maattu kotona ja sitten yks kaks päivät on ylipitkiä...
Eli äiti tulee aina ensin, lapsi vasta sitten.
Maalle on haluttu muuttaa, työpaikkaa ei selvästikään ole ja nyt lapsi maksaa sitten kaikesta hinnan.
Ap tai miehensä ei tee vuorotyötä. Eikä tässä ole kyse siitä, että olettaisi kaikkien tekevän 8 - 16 päivää, vaan siitä, että ap:lta on vanhemmuus hukassa. Ensin on maattu kotona ja sitten yks kaks päivät on ylipitkiä... Eli äiti tulee aina ensin, lapsi vasta sitten. Maalle on haluttu muuttaa, työpaikkaa ei selvästikään ole ja nyt lapsi maksaa sitten kaikesta hinnan.
siis siinä mielessä epätyypillistä työtä, että tekee 9-tuntisia päiviä, mutta nelipäiväistä viikkoa plus satunnaiset vkl-tunnit.
Nythän heillä on työpaikka. Ja kunnalla on ollut osoittaa hoitopaikka vaan ihan eri suunnasta, joten jos tuossa nyt joku oli se rötöstelijä, niin kunta, joka viis veisaa lapsen hoitopäivän pituudesta jakaessaan hoitopaikkoja.
ja siihen menee 45 min, koska lapsen hoitopaikka on 30 km päässä kodista aivan eri suuntaan kuin missä on työpaikka. Lähempänäkin olisi päiväkoteja, ne vain ovat aivan täynnä. Pitäisikö minun nyt muuttaa lähemmäs lapsen päiväkotia, jotta työpäivä + matka-aika lyhenisivät vai lähemmäs työpaikkaa? Matkasta yli 10 km on kaupunkiajoa nopeudella 30 km/h + paljon pysähtelyä liikennevaloissa. Eli pitääkö meidän myydä kotimme kahden hoitovuoden takia? Jotta lapsen hoitopäivät eivät olisi liian pitkiä?
että tarvitsisi paikan vuoropäiväkodista.
Ja kyllä se roisto istuu ihan siellä ap:n kodissa.
Lapselle saisi aivan helposti inhimilliset olot, jos haluaisi.
Vaihtoehtoja on vaikka kuinka monta. Mm. hoitajaan saa tukea, jos sellaisen palkkaa muiden perheiden kanssa, mies voi jäädä vuorotteluvapaalle hoitovapaan lisäksi jne.
Mutta kun ei haluta. Helpointa on panna lapsi joustamaan!
Tietenkin se paikka on missä sattuu kun haetaan hosuen ja kesken kauden.
Mitään ongelmaa ei olisi edes syntynyt, jos ap olisi hankkinut ensin työpaikan, sitten lapsen ja palannut viime elokuussa töihin. Silloin sen hoitopaikankin olisi saanut järkevästi.
että tarvitsisi paikan vuoropäiväkodista. Ja kyllä se roisto istuu ihan siellä ap:n kodissa. Lapselle saisi aivan helposti inhimilliset olot, jos haluaisi. Vaihtoehtoja on vaikka kuinka monta. Mm. hoitajaan saa tukea, jos sellaisen palkkaa muiden perheiden kanssa, mies voi jäädä vuorotteluvapaalle hoitovapaan lisäksi jne. Mutta kun ei haluta. Helpointa on panna lapsi joustamaan!
Tai romahduttaa perheen talous jollain vuorotteluvapaalla? Miksi ihmeessä?
Muista nyt ihmeessä, että ap:n lapsi on viikossa hoidossa vain 44 h. Ei ole ollenkaan kauhea aika, vaan neljävuotiaalle täysin ok.
Ap tekee vuorotyötä, eli joutuu olemaan 9-tuntiset päivät töissä. Ei normaalia 8-tuntista siis. Vastineeksi saa olla perjantain vapaalla ja pitää lapsella silloin vapaapäivän.
Eli toimii ihan samoin kuin tuhannet vuorotyötä tekevät, joiden lapset voivat helposti olla hoidossa vuorokaudenkin.
Edelleen et ole mitenkään osannut todistaa, että tuollainen olisi kauheaa ja lastensuojelurikos.
Se vain poikkeaa tavanomaisesta 8-16 -aikataulusta, joten sen vuoksi sinä sitä karsastat.
Ja huom - 11-tuntisuus johtui siis siitä, että ap:n kotikunnalla ei ollut osoittaa hoitopaikkaa kodin tai työpaikan läheltä, vaan 30 kilometrin päästä kotoa eri suunnasta. Sitä sanoisin pääsyyksi pitkiin hoitopäiviin.
Tietenkin se paikka on missä sattuu kun haetaan hosuen ja kesken kauden. Mitään ongelmaa ei olisi edes syntynyt, jos ap olisi hankkinut ensin työpaikan, sitten lapsen ja palannut viime elokuussa töihin. Silloin sen hoitopaikankin olisi saanut järkevästi.
miten minä nyt olinkin tullut siihen käsitykseen, että kunnan on järjestettävä lapselle hoitopaikka järkevän etäisyyden päästä missä kuussa vuodesta tahansa...?
Älä ole noin saamarin typerä.
No kai se pitäisi ennen lasta tajuta, että talous ei aina aja lapsen edun edelle!
Jättää lapsen hankkimatta, jos ei talous kestä. Tai sen talon, joka vaatii talouden lisäksi vielä korpeen muuttoa.
Ja jos ap:lle on oma päiväkodin johtaja jo kertonut, että kyse on ls-asiasta, niin ei minun tarvitse sitä enempää todistaa.
11-tuntisuus ei johdu ap:n kunnasta, vaan siitä, että ap panee kaiken muun lapsensa edelle ja tössi vielä sen lisäksi hoitopaikan hakemisen. Jos hoitopaikka olisi haettu alkamaan elokuusta, se ihan varmasti olisi järjestynyt lähempää.
Ja jos ei järjesty, sitten järjestellään. Niin kuin kaikki muutkin vastuulliset vanhemmat!
että tarvitsisi paikan vuoropäiväkodista. Ja kyllä se roisto istuu ihan siellä ap:n kodissa. Lapselle saisi aivan helposti inhimilliset olot, jos haluaisi. Vaihtoehtoja on vaikka kuinka monta. Mm. hoitajaan saa tukea, jos sellaisen palkkaa muiden perheiden kanssa, mies voi jäädä vuorotteluvapaalle hoitovapaan lisäksi jne. Mutta kun ei haluta. Helpointa on panna lapsi joustamaan!
Mitä ihmettä sinä mussutat jostain hoitovapaasta, ap:n lapsihan on jo neljävuotias!
Ja hei, ennen kouluunmenoa on siten ap:n lapsella mitä - kolme vuotta. Vuorotteluvapaata saa vuodeksi, ei kolmeksi.
-pidätkö itse lapsesi hoitoaikaa sopivana?
-miten lapsi on reagoinut hoitopäiviin?
-onko mitään järkevää syytä siihen, miksi miehesi ei voisi jäädä joksikin aikaa osittaiselle hoitovapaalle?
Mies ajaa rekkaa eikä todellakaan voi 200 km päässä kotoa ilmoittaa, että hänpä jättää auton tähän ja lähtee hakemaan lasta päiväkodista, jotta ei päivä tule liian pitkäksi. Samoin minun on hieman hankala sanoa asiakkaalle, että en hoida asioitaan, koska lapsi on ollut jo 6 tuntia hoidossa ja haenkin hänet nyt pois.
Meillä lapsilla on ollut joskus 15 tunnin hoitopäiviä ja joskus lapset 5v ja 7v on olleet kahdestaan kotona tuntitolkulla. Hengissä edelleen.