Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päivähoitoa

Vierailija
31.01.2012 |

Onko jollain muulla samankaltaisia ongelmia kunnan päivähoidon kanssa...

Olen tähän asti pitänyt tytön kotona (4v) vaikka minulle on sanottu että laita hoitoon kun sellainen kerran mahdollista on... mutta miksi pistäisin jos itse olen kotona?

No nyt kuitenkin sain töitä ja tyttö pääsi tarhaan vaikkakin lyhyellä varoitusajalla, ja on siellä viihtynytkin erinomaisesti.

Tänään sitten puhelin soi ja tarjan johtaja soitti tiedustellakseen miksi tyttö on niin pitkään tarhassa (noin 11h/ päivä)

Kerroin että kun työ matka on yli 50km niin pakostakin 9h työpäivän pituus venähtää muutamalla tunnilla ajomatkan takia...SITTEN se alkoi... sain haukut että ei tälläisiä päiviä saa/voi olla ja että se on lastensuojelulain vastaista pitää tyttöä niin pitkään tarhassa

Nyt on vähän neuvoton olo... jos lopetan/vähennän työssä käyntiä on se jostain muualta pois... töissä kun olen välillä viikonloppuisin ja iltaisin niin silloin huolehdin hoidon muullatavoin vaikka tiedän että minulla olisi oikeus vaatia ilta/yö/viikonloppu hoitopaikkaakin... ja täydet hoitomaksut joudun maksamaan, vaikka ei kaikkina arkipäivinä hoidossa olekkaan, pääsääntöisesti neljänä päivänä koska kun minulla on vapaata haluan että tyttö on kanssani kotona... silti hirveä meteli kun tyttö on hoidossa "liikaa"

Kommentit (126)

Vierailija
101/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on oikeus hakea osittaista hoitovapaata.

Ja ainahan voi neuvotella siitä, että jättää oman ruokatuntinsa pois. Sekin lyhentää jo puoli tuntia...

Olisin mielelläni itsekin ilman ruokatuntia töissä jos se lyhentäisi työpäivääni sen puolituntia, mutta se ei ole mahdollista, ei edes lain puitteissa.

Vierailija
102/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiviä (sis.työmatkat)? Siinä tapauksessa ainakin itse ottaisin loparit ja alkaisin tehdä jotain muuta, ilmeisestikin alan vaihto tulisi kyseeseen. No, jokainen elää perhe-elämäänsä omien arvojensa mukaisesti. Tässä ketjussahan nyt siis kyse lienee ylipitkistä hoitopäivistä.

Ei kai tällaisen työpaikan takia ruveta muuttamaan tai edes heti alkuun autoa ostamaan. Ilman muuta homma pitää saada ensin pyörimään ja muutaman kuukauden jälkeen aletaan miettiä, miten tilannetta voisi helpottaa kaikkien kannalta. Tämä siis vain, jos ap kokee, että työstä saattaa tulla hänelle jatkuva.

Tosin sitten vankan alun jälkeen suosittelen miettimään lapsen hoitopäiviin kevennyksiä, ellei sitten tuo neljä päivääkin ole enemmänkin poikkeus kuin sääntö. Kaksi pitkää päivää vielä menettelee, kolmaskin kai mutta neljäs voi tuntua aika raskaalta, jos näin tapahtuu siis joka ikinen viikko. Toisaalta on muistettava, että näitä päiviä seuraa kolme kotipäivää. Jos lapsen elämä on muuten melko säännöllistä, voi hyvinkin olla, että hän ei kärsi näistä pitkistä hoitopäivistä.

Itse myös hieman epäilen sitä lapsen kärsimystä esim. 9 tunnin tai 11 tunnin välillä. Toki voi olla aika tylsää, jos on ainoa sen viimeisen tunnin, mutta ap:n mukaan moni muukin siis käyttää oikeutta pitää lasta pidempään hoidossa, joten leikkikavereitakin kai on. Suunnilleen 80 prosenttia lapsista on päivähoidossa tuon 9 tuntia. Käsittääkö lapsi aikaa niin, että kahdella tunnilla todella on eroa?

Entä sitten vuoropäiväkodissa olevat lapset? Hehän ovat usein jopa vuorokaudenkin hoidossa. Jotkut pidempäänkin. Melkoista keskustelua täällä sitten käydäänkin!

Kuinkahan monen arvostelijan lapsi on viitenä päivänä viikossa tuon 8 tuntia hoidossa? Ap:n lapsi on vähemmän kuin teidän viikkotasolla. Kai sekin jotain merkitsee!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mutta jos on oma talo maaseudulla niin asia on vähän toinen..

talo myyntiin ja kaupungista vuokralle kämppä ja sit kun talo menee kaupaksi etitte mieluisalta alueelta talon/asunnon? Näin ne normaalit ihmiset kato tekee...

Talon myynti kesti vuoden=vuoden tuplamaksut. Vuokrakämppä oli pieni ja ihan kaamea..hermot kireällä.

Jahka talo saatiin myytyä oli selvää, että ihan työn lähellle ei ollut rahaa muuttaa mihinkään siedettävään kotiin, koska hinnat ovat pajon kovemmat.

Saati haluaako lapset rauhallisesta kunnasta muuttaa jonnekkin Espoon keskukseeen? Noup.

Eli olemme 35km päässä työpaikasta (lähtökohta 170km) ja lapsen hoitopäivä piteni 8 tunnista 10 tuntiin, ikä tuntuu ihan hirveältä.

Talous on totaalisen perselläään bensan, kalliimman asumisen ja rokakassin takia..

Jee, myykää vaan koti ja muuttakaa työn lähelle. Paskat. Ja puolitoista vuotta myöhemmin lapset edelleenkin itkee vanhaa kotia ja kavereita:(

Vierailija
104/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa. Kannattaa nyt oikeasti keksiä jotain muuta työtä tai muuttaa... Lapsi kärsii tuosta todella paljon : ( Olen itse töissä päiväkodissa ja nään noita tapauksia liikaa, ja meillä jos tunnit ylittää säännöllisesti tuon 10h/per pv niin johtaja puuttuu asiaan, eli keskustelee perheen kanssa... Jokin keino varmasti löytyy ja hoitopäivät saadaan järkeviksi. Ja jos ei johtajan kanssa päästä yhteisymmärrykseen niin sitten se on lastensuojelu ilmoituksen paikka. Ja tätä ei tehdä kenenkään kiusaksi , vaan saavat lastensuojelu työntekijät sitten määritellä onko aihetta huoleen.

Olisiko sinun mahd. viedä lapsi mukanasi samalle paikkakunnalle hoitoon missä olet töissä ? Onneksi sinulla vain yksi lapsi, vai onko?

Tsemppiä järjestelyihin!

Vierailija
105/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsia on tosiaan kolme mutta vanhemmat jo sen ikäisiä että harrastukset ja kaverit vievät suurimman osan heidän ajastaan koulun ohella. kai tästäkinsaan ryöpyn niskaani... :/

mutta niinkuin jo olen sanonut että tilanne on mikä on... jossain vaiheessa tosiaan varmasti muutosta tulee mutta silti ikävää että tänäpäivänä kun muutenkin on vaikea töitä saada niin saa tälläisen "huudon"

Vierailija
106/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n kannattaisi laittaa pikimmiten hakemus vetämään toiseen päiväkotiin. Sellaiseen, joka sijaitsee lähellä työpaikkaa, ei missään tapauksessa noin kaukana kuin nykyinen. Varmasti viimeistään ensi syksynä lapsi saisi paikan hänelle paremmin sopivasta hoitopaikasta, kun päätöksenteossa huomioidaan nykytilanne ja sen aiheuttamat ylipitkät hoitopäivät.

Lapsen puolesta surettaa, kun joutuu olemaan noin pitkiä päiviä hoidossa. Ei jää juurikaan hereilläoloaikaa yhdessä vanhempiensa kanssa.

Vierailija
107/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun kannattaisi nyt miettiä kumpi on itsellesi tärkeämpi, työ vai lapsi?

Tuo työkkärin karenssi on ja menee, mutta lapsesi on ja pysyy. Epäilemättä lapsessasi tapahtuu muutoksia näiden pitkien hoitopäivien myötä.

Jokainen meistä tekee tosin omat päätöksensä, mutta mikä sinulle oikeasti on tärkeintä? Rahalla ei saa lasten rakkautta...

Vierailija
108/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun kannattaisi nyt miettiä kumpi on itsellesi tärkeämpi, työ vai lapsi?

Tuo työkkärin karenssi on ja menee, mutta lapsesi on ja pysyy. Epäilemättä lapsessasi tapahtuu muutoksia näiden pitkien hoitopäivien myötä.

Jokainen meistä tekee tosin omat päätöksensä, mutta mikä sinulle oikeasti on tärkeintä? Rahalla ei saa lasten rakkautta...

Siis mieluummin kotiin makaamaan yhteiskunnan elätettäväksi. Kyllä sitä taas ollaan niin kermaperseitä että! Nykyajan ihmiset ovat sietämättömän hemmoteltuja, vaativia ja itsekeskeisiä. On ymmärrettävää, että se lapsen onni on tärkein, mutta tärkeää on myös elättää se lapsi. Kotona työttömänä makaava äiti ei anna oikeaa kuvaa yhteiskunnan toimivuudesta - varsinkin kun sillä lapsella ei joskus tulevaisuudessa ole samoja mahdollisuuksia kuin heidän itsekkäillä vanhemmillaan. Tämän maan työssäkäyvät kulutetaan loppuun loputtomilla elatusvaatimuksilla, ja lopulta päädytään siihen, että jokainen on omillaan. Sekö tässä on teistä hyvä ratkaisu?

Minusta on hienoa, että ap on saanut töitä. Kun alan työkokemusta karttuu, saattaa niitä työpaikkojakin tipahtaa helpommin lähempää. Lisäksi on hienoa, että lapsella on vähintään kolme vapaapäivää viikossa. Jos 4-vuotias menee hymyillen päiväkotiin ja puhuu paikasta vapaa-aikanakin positiivisesti, ei hän siellä todellakaan kärsi. Laittakaa vaan se siirtohakemus kuntaan, niin ensi syksynä tilanne on jo parempi.

Vierailija
109/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole kirjoittanut tähän ketjuun aiemmin, mutta mitä sitten teet jos lapsi sairastuu kesken pk-päivän?

varsinkaan, jos on lapsia. Mitäs sitten, jos lapsi sairastuu kesken päivän: lähdettekö kumpikin duunista kotiin? Maalla asuminen on kokonaisvaltainen valinta. Miksi tehdä elämästä (ja erityisesti lapsen elämästä) äärimmäisen raskas, jos tilannetta voisi esim. helpottaa muuttamalla lähemmäs työpaikkojanne? Asun itse maalla ja hakeuduin lähemmäs kotia töihin, koska kulkeminen kehä 1 joka päivä ruuhkasuuntiin olisi tehnyt lapsen hoitopäivästä vähintään 8 tuntisen, huolimatta lyhennetystä työajasta. En voi ymmärtää, että lapsi siis viedään tarhaan aamu 7:ltä ja haetaan kotiin ilta 6:lta, pari tuntia aikaa olla kotona, sitten nukkumaan ja taas uusi samanlainen päivä edessä. Huh!

ilmoitan, että en pääse hakemaan, koska olen työmatkalla noin 300 km päässä. Kuten olenkin. Vaikka työpaikkani on melkein kodin vieressä, minä en ole. Mitä ehdotat minulle? Että pitää vaihtaa työpaikkaa, koska töissä on kokoajan oltava valmiina ryntäämään päivähoitopaikkaan?

Työnantajalleni ei valitettavasti sovi se, että olisin työpaikalla päivystämässä, josko hoidosta soitetaan. Siksi se "heti kun pääsen" on noin klo 16.15.

Ja sun lapsen on sitten hirmu kiva odotella kuumeisena siellä päiväkodin hulinassa josko se mami suvaitsisi saapua hakemaan. Säälin lastasi.

Vierailija
110/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) molemmat vanhemmat menneet töihin vasta nyt, kun lapsi 4v.

b) molemmilla vanhemmilla sama työaika, työajan pituus ja sama matka!

c) isommat sisaret yksin 12 tuntia päivässä (13 tuntia, jos vanhemmat käyvät vielä kaupassa matkalla) ja hoitavat harrastuksiin menot ym ihan itse.

Eräälle kirjottajalle: lapset eivät yleensä ole lähemmäs 11 tuntia päiväkodissa, mieti itsekin: aamu puol seitsemästä ilta puol kuuteen eli 6.30-17.30 päiväkodissa!?!

Vierailija
111/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki vain ei mene kuin Strömsössä.

Aika pahvi on tarhanjohtaja.

Tsemppiä ap:lle!

Vierailija
112/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä toivon sydämestäni, että se päiväkoti todella tekee lastensuojeluilmoituksen ja auttaa lasta!

Minä taast toivon, että lastensuojelua ei kuormiteta tällaisilla höpöhöpö -jutuilla. Niillä on oikeitakin töitä.

Vaikka tuskin se johtaja tosissaan tuon uhkauksensa kanssa oli.

Vierailija
113/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lain tai muun asetuksen jossa sanotaan että hoitopäivän pituus on max. 10h päivässä?

Vierailija
114/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa kannattaa elämäänsä verrata mihinkään lifestyle ohjelmaan. Tarhanjohtaja tekee mielestäni aivan oikein. Lastensuojelu ilmoituksen ei pitäisi mitenkään olla "paha" asia vaan nimensä mukaisesti sen pitäisi suojella lasta. Olisi ehkä tarpeen että vanhempien kasvatuksen tueksi tulisi joku ulkopuolinen joka osaisi sanoa miten esim. 11h hoitopäivä vaikuttaa lapseen. Vanhemmat sokaistuvat helposti arjen pyörityksessä lastensa tarpeille ja vahingoille.

Vierailija
115/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan ei kritisoi noita aivan järjettömiä työn vastaanottoalueita?? Minusta on kohtuutonta, että vain kilometrit ratkaisevat, eikä pienintäkään inhimillistä tekijää voida työkkärissä ottaa huomioon! Periaatteessa työkkäri voisi karenssin uhalla pakottaa ap:n kulkemaan vaikka polkupyörällä tuon matkan, kuinkahan pitkät hoitopäivät lapsella silloin mahtaisi olla?!

Vierailija
116/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sekä mies että minä olemme vuorotyössä. Juuri vuorotyö mahdollistaa lapsen lyhyet hoitopäivät. Päiväkoti on molempien työmatkan varrella. Lapsella on korkeintaan 8,5 pituinen hoitopäivä. Enimmäkseen kuitenkin hoitopäivän pituus on 5-6 tuntia. Toisinaan hänellä on kokonaan vapaa viikko, jos miehellä on aamu ja minulla ilta. Aina vain kuulee miten vuorotyöläisten lapset ovat ympäri vuorokauden hoidossa. Ei se aina niin mene.

Vierailija
117/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan ei kritisoi noita aivan järjettömiä työn vastaanottoalueita?? Minusta on kohtuutonta, että vain kilometrit ratkaisevat, eikä pienintäkään inhimillistä tekijää voida työkkärissä ottaa huomioon! Periaatteessa työkkäri voisi karenssin uhalla pakottaa ap:n kulkemaan vaikka polkupyörällä tuon matkan, kuinkahan pitkät hoitopäivät lapsella silloin mahtaisi olla?!

työvoimatoimisto noudattaa omia lakejaan ja viis veisaa onko työttömällä lapsia, autoa tai onko edes kulkuyhteysksiä. Työvoimatoimistossa ei inhimillisyyttä tunneta.

Vierailija
118/126 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lain tai muun asetuksen jossa sanotaan että hoitopäivän pituus on max. 10h päivässä?

eli

"lasten päivähoidosta 16.3.1973/239

4 § (3.6.1988/486)

Päivähoito järjestetään osapäivä- ja kokopäivähoitona. Kokopäivähoidossa lapsen hoitoaika saa yleensä jatkua yhtäjaksoisesti enintään kymmenen tuntia vuorokaudessa ja osapäivähoidossa viisi tuntia."

tuossa lakipykälässä käytetään termiä YLEENSÄ, eli väliaikaisesti ainakin saa ylittää, mutta kuinka pitkä on väliaikaisesti, sitä ei laissa mainita. Myöskään mitään saktioitakaan ei ole mainittu.

AP:na ottaisin oman ja miehen työvuorolistan ja siihen työnantajan allekirjoituksen, samoin työvoimatoimiston paperin ja lähetäisin ne sähköpostilla johtajaa seuraavaalle tasolle ja soittaisin perään. Kysyisin miten kunta järjestää hoidon tässä tapauksessa. Johtajan kanssa on turha jutella, koska on mielipiteensä tuonut noin vahvasti esiin.

Vierailija
119/126 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUTTA mietitään nyt rehellisesti, jos normaalin työpäivän pituus on vaikka 8h, siihen n. 15min matkat, niin hoitopäivän pituus on 8,5h x5, eikös? No siitä ei kyllä tule viikkotasolla juurikaan vähempää kuin ap:n lapsella. Itse juuri irtisanouduin ja etsin työn läheltä kotia, että lapselle ei tulisi mahdottomat pitkät hoitopäivät, mutta silti niistä varmasti tulee noita 8,5 pituisia. Ja kyseessä on 1v lapsi!!! Ja ei en olisi todellakaan tahtonut mennä vielä töihin, vaan kun elämä ei mene aina niinkuin strömsössä, niin mentävä on. Onneksi sentään löysin työn reilun 10km päästä, entisen 60km sijaan, jolloin lapsen päivistä ei sentään tule mitään 10h mittaisia.

Vierailija
120/126 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yöllä menemään töihin.

Meidän lapset ei ole ikinä olleet täysipäiväisesti hoidossa.

Tyttö meni 5v ekaa kertaa päiväkotiin, nuorempi 2.5v. Nyt vanhempi jo koulussa ja nuorempi on 12pv/kk vain hoidossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme