Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten teidän "homofobiasta" syyttelevien on niin vaikeaa ymmärtää, että

Vierailija
29.01.2012 |

se, etten minä hyväksy homoutta, EI tarkoita, ettenkö hyväksyisi silti sitä homoa ihmistä.

Ja etten todellakaan pelkää homoja, enkä vihaa heitä.

Pidän vaan heidän YHTÄ "ominaisuutta", YHDELLÄ elämänalueella vääränä, oman elämänkatsomukseni mukaan.

Eikä sekään tarkoita, että huutaisin, kiroilisin, tai muuten raivoisin tälle ihmiselle, tai että välttelisin häntä, tai että olisin tälle epäystävällinen tai ilkeä tai pyörittelisin silmiä tällaisen ihmisen kohdattuani, tai etten puhuisi hänelle tms. (mitä nyt ihmiset "homofoobikkojen" kuvitteleekaan tekevän) tai etten voisi olla ystävä/tuttu/naapuri/lähimmäinen homon kanssa, antaa tai ottaa häneltä vastaan apua tai neuvoja tms.

Tunnen homoja, olen ollut heidän kanssaan tekemisissä. En ajattele koko ajan heidän seurassaan, että "apua toi on homo, toi on homo, apua toi on homo homo homo!" (näinkö te luulette :D ) useimmitenkaan koko asia ei käy mielessäkään, ellei sitten keskustella siitä asiasta.

Eli, jos mun lapsesta nyt sattuisi tulemaan homo, (niinkuin moni homofobiasta syyttelevä näyttää toivovan) niin toki pitäisin sitä homoutta lapsessani edelleen vääränä. Ja varmasti toivoisin, että hän ei homo olisi ja että hänestä voisi tulla vielä hetero. Varmasti myös sanoisin (mutta neutraalisti ja ystävällisesti) että en pidä tätä homouttaan oikeana, ja että se on toteutettuna minun arvojeni vastaista toimintaa.

MUTTA.

Sanoisin myös, että tämä "ominaisuus" hänessä ei vaikuta rakkauteeni häneen, se ei muutu millään tavalla. Hän olisi edelleen mielestäni sama ihminen kuin ennenkin, rakastaisin kaikkia niitä ominaisuuksia ja luonteenpiirteitä hänessä, kuin siihenkin saakka.

En alkaisi välttelemään häntä, en raivoaisi hänelle, en ilkeilisi häntä, enkä puhuisi joka kerta (saati huutaisi tms.) siitä, että hän tuntisi itsensä homoksi/olisi homo. Enkä todellakaan potkaisisi häntä pihalle tai kieltäisi käymästä kotona, enkä muutenkaan välttelisi häntä.

Toivoisin, että elämä ja välimme ja tekemisemme pysyisivät ihan samanlaisina kuin sitä ennenkin.

Sanoisin hänelle mielipiteeni tuolla tavoin, kuten aiemmin kerroin, ja sitten lisäisin, että jos hän joskus haluaa kysyä minulta tai mielipiteestäni jotain lisää, niin voin kyllä keskustella aiheesta ja perusteluistani, mutta muuten tuskin palaisin koko asiaan, ainakaan lastani syytellen tai hänelle raivoten.

Että tällainen homofoobikko täällä. (että mua sitten sieppaa, kun käytetään sanaa "fobia/foobikko" tämän asian yhteydessä!)

Kommentit (110)

Vierailija
21/110 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäminäjaminunarvot.

tee itse oma aloitus sinäsinäsinästäjasinunarvoistasi :)

ap

Vierailija
22/110 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsesi ei koskaan tulisi kertomaan sinulle, että on homo. Juuri tuosta syystä, kuten kerroit. Hän tietää, että et sitä hyväksy.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/110 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mutta eikös siellä Sanassa ole jotakin sellaista, että ei tule ylentää itseään muiden yläpuolelle, jonkinlaisen ylpeyden synnin tunnusmerkit siinä täyttynevät? Koko ketjusi on tuon ylpeyden tuotos, se paistaa läpi, ja siksi kommentit ovat vähemmän mairittelevia.

Vierailija
24/110 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta itse jätän omat mielipieeni sanomatta, jos ajattelen, että ne eivät ole kuulijalle oleellisia.

Jos kaverin kanssa valitaan verhoa, en ole niin varovainen - voin vaikka muistuttaa, että tuo ihana kangas kyllä hirveän hyvin sovi teidän sohvaan.

Jos taas ystäväni tekee hyvin perustaa laatua olevia valintoja elämässään, olen paljon varovaisempi. Ei kukaan ihminen muutu heteroksi vain siksi, että toisen mielestä se olisi oikein.

Vierailija
25/110 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko sanot ääneen mielipiteesi, voi hellanhettas. Jos ei kiinnosta, mitä ajattelet tai olet mieltä mistäkin.

Kas kun maailma ei sinun napasi ympärillä pyöri, homofoobikko.

Vierailija
26/110 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mutta eikös siellä Sanassa ole jotakin sellaista, että ei tule ylentää itseään muiden yläpuolelle, jonkinlaisen ylpeyden synnin tunnusmerkit siinä täyttynevät? Koko ketjusi on tuon ylpeyden tuotos, se paistaa läpi, ja siksi kommentit ovat vähemmän mairittelevia.

Jos olet lukenut vastaukseni, olet myös huomannut, että olen sanonut etten suinkaan kuvittele olevani kaikessa oikeassa ja tiedän itsekin tekeväni väärin.

Ja suon kaikille muille saman, mitä itsekin teen, eli jos minä kerron Raamattuun pohjautuvat mielipiteeni ja arvoni (ei siinä ole mitään pahaa, tarkista vaikka Raamatustasi :) niin muutkin saavat kertoa mielipiteitään ja arvojaan. Ja niin on tehtykin. Asia on ok.

ap

Vierailija
27/110 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

rikkomatta samalla Suomen lakia? Vai valikoitko kuitenkin (mitä suurin osa fundamentalisteista taitaa tehdä)?

kokenut, joten siksi uskon myös Raamattuun, eikä mulla ole syytä sitä tai sieltä löytyviä elämänohjeita ja Jumalan tahtoa kyseenalaistaa.

Suomessakin on (ainakin vielä) uskonnonvapaus ja myös käsittääkseni vapaus ilmaita mielipiteitään.

Ihmisten keskustelut perustuvat aika paljon heidän mielipiteisiinsä, ja niistä keskustelemiseen.

Miksi minun siis pitäisi mielipiteet pitää ominani, kuten jotkut tuntuvan haluavan?

MInun mielipiteeni eroavat joidenkin toisten mielipiteistä, ja mä sanon jotkut mielipiteeni ääneen, mutta samalla tavoin annan tilaa myös toisten mielipiteiden julkituomiseen. Se on mielestäni ok, vaikken olisikaan aina samaa mieltä.

Ei minunkaan kanssani tarvitse olla samaa mieltä.

Enkä mä suinkaan kuvittele, että itse olen aina oikeassa kaikesta enkä tee mitään väärää koskaan, jos joku niin luulee :)

ap

Vierailija
28/110 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko sanot ääneen mielipiteesi, voi hellanhettas. Jos ei kiinnosta, mitä ajattelet tai olet mieltä mistäkin.

Kas kun maailma ei sinun napasi ympärillä pyöri, homofoobikko.

vielä vastaavatkin, en ole ketään pakottanut niin tekemään :)

Eikä tarvitse olla kiinnostunut mielipiteistäni. Sanon mitä koen että mun tarvitsee sanoa, ja vastapuoli saa päättää, mitä sillä tiedolla tekee vai tekeekö mitään.

Ja vastapuoli samaten, sanokoon mitä kokee tarvitsevansa sanoa, ja mä katson mitä sillä tiedolla teen vai teenkö mitään.

ap

Vierailija
29/110 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitää päästä sanomaan ajatuksesi, vaikka tekopyhästi annat muidenkin sitten sanoa omansa, mutta JUURI sinä haluat sanoa, MITÄ sinä ajattelet.

Luuletko ressukka, että maailma muuttuu, kun sinä sanaisen arkkusi avaat.

Vierailija
30/110 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaannattaisiko keskittyä ensin mieluummin nöyrästi siihen omaan keskeneräisyyteen, saisi sitten paremmin painoarvoa ne neuvot joita muille jakelet?

Vierailija
31/110 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka jakelee neuvojaan ja mielipiteitään ihan pyytämättä.

Vierailija
32/110 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...nyt heittelet kiviä sieltä oman lasitalosi pihasta muiden niskaan, edes huomaamatta miten turhaa on työsi.

Vierailija
33/110 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ketjussa on lisää kommentteja :)

ap

Vierailija
34/110 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tietysti täysi oikeus pitää yksityisasiansa itsellään. Itse voit tietysti miettiä, haluatko lapseesi tämän takia etäiset suhteet, koska hän ei uskalla/voi sinulle asioistaan kertoa.

Homouden salaaminen voi olla raskas taakka (Ystäväni kohdalla olen tästä kuullut. Poika ei koskaan jo edesmenneelle, konservatiiviselle isälleen kertonut homoudestaan. Äiti kyllä tiesi asiasta.)

Vierailija
35/110 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun näkökulmastani asia on sama kuin jos et hyväksyisi punatukkaisuutta. Ja kertoisit sille punatukkaiselle lapsellesi, että et hyväksy hänen tukkansa väriä, ettö sinusta se on väärin ja ruma, mutta että silti rakastat lastasi...

Ymmärrätkö, miksi pidän suhtautumistasi älyttömänä? Ja (jos oletetaan, että ihmisissä olisi paljon sinun laillasi ajattelevia) ymmärrätkö miksi haluan antaa tukeni punatukkaisille, vaikka itselleni hiusten vätillä ei ole mitään väliä enkä itse ole punatukkainen?

Vierailija
36/110 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä vastaavatkin, en ole ketään pakottanut niin tekemään :)

ap

Sysäät vastuun siis täysin vastaajille. Itse avasit tämän ketjun...kauheasti toivoen ettei kukaan vaan vastaa?

Osuin täysin oikeaan tuolla ylpeysteemallani. Mene nyt jo itseesi, ennen kuin elämä siihen sinut pakottaa.

Vierailija
37/110 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaannattaisiko keskittyä ensin mieluummin nöyrästi siihen omaan keskeneräisyyteen, saisi sitten paremmin painoarvoa ne neuvot joita muille jakelet?

mitä neuvoja olen täältä nyt jaellut?

Käsittääkseni olen puhunut vain siitä, että en itse pidä homoutta oikeana.

Ja mitä keskeneräisyyteen tulee, mä tulen olemaan keskeneräinen koko elämäni, niinkuin kaikki muutkin.

ap

Vierailija
38/110 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vau, mikä oivallus, ap, sinähän se neropatti olet! Mutta hei, ne kotityöt, muisthan hoitaa ne hyvin, ja jumala kiittää.

Vierailija
39/110 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulle sanottaisiin, että et saa rakastaa ja haluta puolisoasi? Etkä vain juuri valitsemaasi puolisoasi, vaan mitä jos sinulle olisi koko lapsuutesi ajan kerrottu että miehen rakastaminen on väärin ja vanhempiesi arvoja vastaan. Kuitenkin olisit ihastunut ja rakastunut poikiin, mutta et olisi edes itsellesi oikein osannut nimetä mikä se tunne on.

Anna kun arvaat, et osaa kuvitella mitään tuollaista. Ihan oikeasti et osaa. Homot ovat olleet lapsia ja nuoria ja suurin osa on ollut hyvin hämillään romanttisten ja seksuaalisten tunteidensa kanssa. Niille ei ole ollut nimeä eikä tilaa, ne on torjuttu, niitä on hävetty. Sitten kun kenties on selvitty aikuisiksi, tultu kaapista ja löydetty rakkautta, niin kyllä ap:n kaltaiset ihmiset loukkaavat. Että kaiken sen jälkeen joku vain tulee ja mitätöi, sanoo että kahden aikuisen ihmisen välinen rakkaus on väärin vaikka se tekisi miten hyvää.

Vierailija
40/110 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä neuvoja olen täältä nyt jaellut?

Käsittääkseni olen puhunut vain siitä, että en itse pidä homoutta oikeana.

ap

Juurihan olet niin ylpeänä moneen otteeseen kuvaillut, kuinka neuvot ihmisiä kaikissa asioissa, aina kierrätyksestä lähtien. Ikävä ominaisuus, jonka jollakin oudolla logiikalla olet hyveeksi halunnut kääntää.

eikös sun muuten pitänyt mennä muihin hommiin jo...