En jaksa päiväkotityötä...
Olen kouluttautunut unelma alalle. Mutta nyt 36 vuotiaana ihan täynnä päiväkotityötä. Koko ajan työtahti ja vaatimukset kasvavat. Onko kohtalotovereita?
Kommentit (68)
Päiväkoti työstä puuttu henkilöstö johtajat. Ei riitä että siellä rustailee vain työvuorot. Johtajat jättää työntekijät todella yksin ja työntekijät tappelee keskenään. Johtajat on HILJAA. Silloin johto on todella epäonnistunut työssään!
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan lopen uupunut työskentelemään päiväkodissa. Työpäivän jälkeen on voimat pois ja itkettää, kun olen niin väsynyt. Päivät töissä on venymistä ja paukkumista, lasten kiukuttelua, meteliä, selviytymistä. Hikihatussa puurtamista ilman kunnollisia taukoja. Kaduttaa, että kouluttauduin tälle alalle.
Tuu meiän ryhmään. Kalenterissa vain sopivasti ohjelmaa. Lapset omatoimisia ja kuuntelevat aikuisia. Ei väkivaltaa, riitojakin vain vähän. Melutaso kohtuullinen. Ruokailut ja lepohetket rauhallisia. Kahvitauot pidetään. Rentous, ilo ja huumori kukkivat. Ollaan ryhmäydytty hyvin, tiimin vuorovaikutus ja joustavuus pelaa eikä olla kaavoihin kangistuttu. Positiivinen vire ruokkii luovuutta. Vanhemmat tyytyväisiä. On kiva mennä töihin.
Jokaisen uupuneen varhaiskasvattajan pitäisi päästä kokemaan ja "lepäämään" ryhmään, jossa on aidosti hyvä olla ja työskennellä. Kasvatustyössä mikään ei tule ilmaiseksi, vaan edellä mainitut asiat vaativat YHTEISTYÖTÄ, ammattitaitoa, vuorovaikutusta ja joustavuutta. Mutta se on MAHDOLLISTA!
Valittaa pitää voida silloin kun on aihetta, mutta jos siitä tulee pääasiallinen tapa, se syö tehokkaasti loputkin voimavarat, sekä itseltä, että ympäristöltä. Varhaiskasvatus on tänä päivänä aidosti vaativaa työtä, löysät on otettu pois ja onnistuakseen se vaatii JOKAISEN kasvattajan täysipainoista panosta. Homma ei toimi, jos joku roikkuu mukana lähinnä rahan takia, säännöllisillä saikuilla. Ja kyllä, saikuttaa pitää voida silloin kun on aihetta, ja johtoportaan tehtävä on varmistaa sijaisten saanti.
Ps. Tarkkaile reaktioitasi lukiessasi tätä. Oletko iloinen toimivasta ryhmästä ja työnilosta? Vai kenties kateellinen ja uskottelet, ettei tällaista olekaan? Väitän, että työhyvinvointi paranisi huimasti, jos jokainen keskittyisi ensi sijassa PERUSTEHTÄVÄÄNSÄ ja jättäisi kaiken ylimääräisen (juoruilut, perheen asioiden päivittelyt, kuppikuntien rakentamiset, tietyt kokoukset ja paperityöt, ulkona lumiukkona ja suolapatsaana seisomisen...) vähemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Ikävää jos töissä on kurjaa. Tiedän itsekin koulumaailmasta, että nämä haastavat lapset imevät mehut aikuisista. Tietysti isona ja ehkä isoimpana ongelmana se, että aikuisia on liian vähän työmäärään nähden. Ja sitä työmäärää nämä erityistapaukset kasvattavat.
Laitoimme oman lapsemme yksityiseen päiväkotiin, jossa hinnat ovat vähän kalliimmat verrattuna kunnalliseen. Mutta maksan mielelläni ekstraa siitä, että tarha on pieni, lapseni saa laadukasta opetusta tarhassa ja aikuisilla riittää aikaa huomioida häntä päivittäin, vaikka hän rauhallinen lapsi onkin.
Tarhoja on erilaisia. Voisiko työpaikan vaihto auttaa ongelmiin?
Oletpas harvinaisen yksinkertainen opettaja 🤔etkö tosiaan ymmärrä , että yksityisellä puolella pyritään tuottamaan RAHAA??
Työntekijöiden palkat huonommat kuin kunnallisella puolella ja myös lomat - >yksityisellä töissä ne, jotka eivät pääse kunnalliseen!!!
Vierailija kirjoitti:
työstään tuntuvat eniten nauttivan ne, jotka ovat hiukan lapsenmielisiä itsekin ja tykkäävät hassutella ja oikeasti kuunnella lasten juttuja. Jos työtään pitää yksitoikkoisena ja raskaana puurtamisena, sitähän se sitten on. Työstään pitää osata löytää ne pienetkin hyvät puolet. Teette oikeasti tärkeää ja merkityksellistä työtä. Teillä on suuri vaikutus pienten lasten elämään ja käsitykseen itsestään ja muista. Hyvänä puolena on varmasti myös se, ettei työtä tarvitse viedä kotiin mukaan.
Voi kuinka sööttiä😁itse alasta et ymmärrä miyään!!! 🤦♀️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Ikävää jos töissä on kurjaa. Tiedän itsekin koulumaailmasta, että nämä haastavat lapset imevät mehut aikuisista. Tietysti isona ja ehkä isoimpana ongelmana se, että aikuisia on liian vähän työmäärään nähden. Ja sitä työmäärää nämä erityistapaukset kasvattavat.
Laitoimme oman lapsemme yksityiseen päiväkotiin, jossa hinnat ovat vähän kalliimmat verrattuna kunnalliseen. Mutta maksan mielelläni ekstraa siitä, että tarha on pieni, lapseni saa laadukasta opetusta tarhassa ja aikuisilla riittää aikaa huomioida häntä päivittäin, vaikka hän rauhallinen lapsi onkin.
Tarhoja on erilaisia. Voisiko työpaikan vaihto auttaa ongelmiin?
Oletpas harvinaisen yksinkertainen opettaja 🤔etkö tosiaan ymmärrä , että yksityisellä puolella pyritään tuottamaan RAHAA??
Työntekijöiden palkat huonommat kuin kunnallisella puolella ja myös lomat - >yksityisellä töissä ne, jotka eivät pääse kunnalliseen!!!
Rahaa ja rahaa. Tottakai yrityksen pitää myös tuottaa, muuten Suomessa ei olis ainoatakaan yritystä.
Mutta toki sen yrityksen pitää tehdä myös se duuni, josta asiakkaat yritykselle maksavat.
Kaikissa yrityksissä ja myös julkisella puolella säästetään nykyisin niin viimeisen päälle kuin olla voi.
On olemassa budjetti jonka sisällä on pysyttyvä, lisärahoitusta ei tule mistään.
Kommentoijan kannattaisi itse alkaa yrittäjäksi, niin näkis sen oman valittamisensa toisenkin puolen.
Eikä se niin mene, että kaikissa yksiyisissä on huonoimmat työntekijät, kuin muualla.
Useinmiten se on toisin päin. Parhaat palkataan yksityiselle puolelle.
Mutta on matalapalkka-aloja, ja päivähoito, vanhustenhoito, siivous, myyjät ja monet muut suomalaiset alat. Mutta silti niissä työskentelee jatkuvasti suuri määrä työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Miksette tee asialle mitään ja vaan valitatte täällä? Jos tarvitsee suunnitteluaikaa, sitä pyydetään. Itse opettajana teen 4h suunnittelua viikossa kotona ja ei meillä ole koskaan kiire.
Kun aloitin 3v sitten työpaikallani, se oli kaaos. Kaaos ei kuitenkaan ole mitenkään pakollista. Vähitellen muokkasin tiimini ja muiden työkavereiden kanssa päivärytmin kiireettömäksi.
T. LTO
Tässä on pointtia. En ole päiväkodissa töissä, vaan kahden päiväkoti-ikäisen vanhempi ja olen samassa päiväkodissa, saman johtajan alla, nähnyt hyvin eri tasolla toimivia ryhmiä. On tietysti johtamisongelma, ettei pystytä kehittämään koko päiväkotia, mutta yksittäiset, kehityskykyiset LTO:t saavat kuitenkin melko vapaat kädet järjestää ryhmän arki toimivaksi. LTO:lla korkeakoulututkinto, joten kompetenssia pitäisi olla toiminnan sujuvoittamiseksi ja täten viihtyvyyden parantamiseksi.
Varmaan vaikuttaa viihtyvyyteen myös se, millaista "lapsiainesta" ryhmässä on (tämä esim. pk-seudulla taas kuvastaa asuinaluetta) ja onko pysyvää henkilökuntaa, vai vain jatkuvasti vaihtuvia sijaisia (jos sijaisia paljon, ei systemaattista kehittämistä ole tietenkään niin helppo jalkauttaa).
Mä olen just menossa päiväkotiin töihin,mua ei saa enää vanhusten tai kehareitten luo ja oon tehnyt muita hommia myös,kokin..mutta mä haluun nyt päivätyön ma-pe ja vlopput vapaana
Kaikki työ raskasta niin kauan kun oma asenne on raskas
Päiväkotityö on todella raskasta. Työntekijöiden välillä henkilökemia on välillä todella huonoa. Pitkään alalla olleet vanhemmat työntekijät ovat yleensä hankalimpia. Puhuvat pahaa toisista ja eivät osaa normaaleja käytöstapoja. En suosittele työtä kenellekkään.