Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vauva ei kävele =(

Vierailija
13.02.2012 |

nyt siis 11kk. Kaikki mun tuttujen lapset on lähteneet kävelemään jo 10kk iässä. Ja nettipalstallakin, minne kirjotan, niin meidän vauva on viimeisin, joka ei osaa kävellä. Mäkin olen itse kävellyt kengillä 1veenä. Milloin lapsi oppii kävelemään?!?!? seisoo kyllä, mutta ottaa tukea sohvasta ja ei yhtään tykkkää kävelykärryistä tai muista. Ottaa kyllä askelia, mutta ei tee sitä mielellään. Mitä mä voin tehdä? Tuntuu pahalta, kun mun lapse on jotenkin hitaampi kun muut :(

Kommentit (78)

Vierailija
1/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin kaikki lapset käveli jo 8kk. iässä. Kiikuta se terapeutille ettei vaan olisi jotain isompaa päävikaa sillä kun ei opi kävelemään.

Vierailija
2/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla vaan rauhallisempi tapaus jolla ei ole kiire liikkeelle. Meillä oli poika, joka oli muutenkin semmoinen rauhallinen omissa oloissaan pohdiskelija pienenä, tuollainen. Ihan itsestään sekin oppi kävelemään omia aikojaan - kyllä ne oppii jos mitään sairautta ei ole mikä sen estää, eikä sillä ole oikeasti mitään merkitysät oppiiko sen jokunen kuukausi aiemmin vai myöhemmin. Sama koskee puhumista, jonka jotkut oppii aikaisemmin ja jotkut myöhemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi oppi kävelemään 12 kk ja 2 viikon ikäisenä. Olimme lomalla veljeni luona, joka juuri oli muuttanut uuteen asuntoon. Tilaa oli vain ei juuri huonekaluja. Oli opittava kulkemaan ilman tukea, koska niitä huonekaluja ei ollut:-)

Vierailija
4/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 kk iässä +/- 2kk (eli 10-14 kk). Mutta 1,5-vuotiaanakaan kävelemäänoppinut ei ole kehitysviivästynyt, eikä 10-11 kk ikäisenä oppinut mikään "standardivauva" vaikka aiemminkin kävelemään oppineita löytyy.

Vierailija
5/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin;

Istu alas ja hengitä syvään toteat; IHANAA MUN LAPSI ON NORMAALI! Hän lähtee kävelemään kunhan on siihen valmis. On normaalia, että lapsi lähtee kävelemään vasta 18 kk ikäisenä. Lapsesi on ehkä verbaalisti lahjakas.

Meillä tyttö pärjää loistavasti koulussa, lähti kävelee 19 kk ikäisenä. On muuten 8 veenä liikunnallisestikin lahjakas.

Huokaat vielä aikaa, jolloin lapsesi ei kävellyt, sen takaan. Kyllä hän oppii ajallaan.

Vierailija
6/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi lasten ei tarvitse kilpailla kehityksellään keskenään.

Vierailija
7/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se voi normaalin rajoissa lähteä kävelemään vaikka vasta 1,5-vuotiaana.

Mun lapsi lähti kävelemään 1v 3kk. Yks ilta lähti vaan eikä horjunut ja kaatuillut sen koomin.

Ja on oikein normaali ja fiksu lapsi, nyt jo 5v :D

Vierailija
8/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasta paria viikkoa vaille 1v 4kk ;) Viikon päästä siitä jo juoksi :D Ja kas.. oli ikäisiään edellä ja nykyään on ketterä kun mikä.

Älä murehdi.

Vierailija
9/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo ja siihen 11kk on kaksi kuukautta, mutta 10kk ei oo ku kuukausi. ja en usko että siinä ajassa käveleen lähtee.

Vierailija
10/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttö lähti liikkeelle, ts. käveli, vasta viikko ennen 1v synttäreitään.

Vierailija
11/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä opittiin kävelemään 1.5vuotiaana.

Kaikkien lapset osasi aiemmin kävellä, ei meidän.

Kun oppi kävelemään, käveli hienosti, ei horjunut tai kaatuillut eikä mennyt älyvapaasti vaan harkiten.

Nykyään on urheilullinen 6-vuotias joka harrastaa kaikenlaista liikuntaa eikä mitään vikaa koskaan ollut missään. Oppi pyörällä ajon ja muuta tasapainojutut todella helposti.

Ole huoleti, kaikki oppii aikanaan, niin minuakin lohduteltiin eikä se silloin lohduttanut mutta niin se vain oli.

Vierailija
12/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä vertaile vauvaasi muihin lapsiin, hän on aivan normaalisti kehittynyt ja oppii kyllä kävelyn kun sen aika on. meillä molemmat lapset oppivat kävelemään yli vuoden ikäisinä, toinen 1 v 1 kk ja toinen 1 v 2 kk.

Vierailija
13/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei sinun lapsi ole myöhässä, ei mitenkään. Lopeta aluksi vaikka tuo vertailu.

Oma lapseni otti ensi askeleet tuettuna n. 13 kk iässä ja ilman tukea 14 kk iässä. Viisivuotiaana kuitenkin luistelee, ui ja ajaa pyörällä ilma apurenkaita. Ei ehkä superurheilija, mutta turha väittää hitaaksikaan.

Myöhemmin ymmärsin monessa asiassa, että lapsi siirtyi eteen päin vasta kun oli täysin valmis. Eli aluksi tuntuu, ettei opi millään (vaipattomuus, pyörily, sukeltaminen) ja yhtenä päivänä kaikki sujui ihan tuosta vain.

Vierailija
14/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni on 1v 2kk ja oppi konttamaan 13kk ikäisenä, nousi seisomaan tukea vasten pari viikkoa sitten. Hän on luonteeltaan rauhallinen, mukavuuden haluinen ja motorisesti arka. 1v 6kk ikäisenä lapsen pitäisi ottaa ensiaskeleet, vasta sen jälkeen neuvolasta ohjataan tutkimuksiin. Et voi muuta tehdä kun rohkaista lasta kävelyn opettelussa. Mitää kiirettä hänellä ei ole vielä. Toki on raskasta kanniskella painavaa lasta joka ei vielä itse kävele. Ihmisten kommentit "eikö se jo kävele" ovat rasittavia. Koita kestää :)

Vierailija
15/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai kilpailla muitten kanssa ollenkaan :( Mutta kun joka paikasta kuulee, että mitä?! eikö se vielä kävele :( Ja jopa mun oma äiti kyselee koko ajan, että noooh, joko se on lähtenyt liikkeelle. Tulee pakostakin sellanen olo, että jotain on vialla :( Miksei täällä ole neuvolaa 10kk iässä!!!! viimeksi oli 8kk ja seuraava 1veenä. Jätetään nyt nuoret äidit pulaan näin pitkäksi aikaa :(!!! Ja yksin miettiessään näistä asioista tulee vielä varmaankin isompia kuin ne onkaan.

mutta kiitos kuitenkin rohakisevista kommenteista.

t. aloittaja

Vierailija
16/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni lähti kävelemään vasta paria viikkoa vaille 1v 4kk ;) Viikon päästä siitä jo juoksi :D Ja kas.. oli ikäisiään edellä ja nykyään on ketterä kun mikä.

Älä murehdi.

Minun jo aikuinen lapseni oppi myös tässä iässä "vasta" ja on nyt todella urheilullinen ja liikunnallinen ihminen, erittäin sulava liikkeissään ja muutenkin elämässään menestynyt.

Vierailija
17/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ota suorituspaineita, ap!

Meidän vekara lähti kävelemään 14 kk vanhana. Toinen 11 kk vanhana. Kolmas 12 kk. Teillä on niin selvät merkit ilmasssa, että kyllä se sieltä vielä tulee.

Vierailija
18/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kävele ilman tukea, ei ole sanonut ekaa sanaansa, eikä sillä ole montaa hammastakaan.

Mutta aivan mahtava huumorintaju sillä on ja tilannetajua on vaikka muille vauvoille jakaa. Ei varmasti ole päässä vikaa, päinvastoin. Miksi lähtisi kun tasapaino on kerran vielä hutera ja kolauttelisi itseensä?

Vierailija
19/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä itse lähdin kävelemään vasta 1 v 4 kk ikäisenä - mutta sittenpä en kuuleman mukaan kaatuillut, vaan kävely sujui heti mallikkaasti. Jotkut lapset miettii tollasia hurjia juttuja vähän huolellisemmin ;)

Vierailija
20/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ootte ihania, kun yritätte helpottaa :) Mä oon luullu, että täällä vaan haukutaan ja ollaan ilkeitä, mutta onhan täällä ystävällisiäkin ihmisiä!

Kiitos tästä. Mitä mä voin sanoa niille, jotka kyselee kävelemisestä? nyt oon menny ihan hämilleen ja kysyny vaan, että eikai se haittaa.. Ja ne on vastannu, että ei kai.. ja mä oon menny ihan paniikkiin, kun luulen, että meiän lapsella on joku kehitysvamma tai jotain. Osaa kyllä sanoja aika monta ja osottaa niitä kysyttäessä, mutta toi kävely on monelle aika iso asia.

t. aloittaja