Millaisia ovat helluntailaiset? Kerro uskonnosta
Kommentit (276)
Lisäksi lasten seksuaalinen hyväksikäyttö näissä lahkoissa yleisempää vrt. "taviksiin".
Ihan käsittämätöntä touhua.
Jos ei puhu "kielillä", ei oo uskossa. Kukaan ei kuitenkaan osaa selittää mitä pölisevät.
Eli hukkaan menee "kielet".
Terkuin: joskus paikalla ollut.
Sen verran, että helluntailaisuus on nykyään yksi suurimmista kristinuskon suuntauksista. Luterilaisuus on siihen nähden lahko.
Suurin osa helluntalaisista on fiksuja täysjärkisiä ihmisiä, myös korkeasti koulutettuja on paljon, samoin hoito- ja opetusalalla olevia. Helluntalaiset menevät hyljittyjen luo, kuten Jeesuskin teki, ja hyväksyvät joukkoonsa ex-vangit, päihdetaustaiset, epävakaat jne. Auttavat ja arvostavat heitäkin. Mm. vankilatyön tuloksena jäseninä on ex-rikollisia. Jeesuskin meni syntisten ja muiden hyljeksimien luo, auttoi ja paransi, kelpuutti seuraansa.
Nykyään kielillä puhumisen ja profetioidenkin merkitys on vähentynyt. Ev. lut. kirkosta on uskovia valunut hellareihin kirkon homolinjausten yms takia ja hellareissa näin ollen on nykyään tosi luterilaisen oloisia hilittyjäkin jäseniä.
Ja ei, en ole helluntailainen.
Hellareissa on monenlaisia.
Täällä meidän pienessä kaupungissa menee näin: Hellu-naiset iskee miesten kimppuun kuin siat limppuun. Profetoivat, että mies on juuri hänelle tarkoitettu. Menevät kihloihin ja vihille asti näiden miesten kanssa ja sitten jättävät uhrinsa. Kolme tapausta nähty läheltä joten varauksella täytyy suhtautua.
Moinen käytös ihmetyttää sikäli, etteivät Hellut hyväksy avioeroa. Ehkä kuitenkin pakko saada se mies, naisvoittoista kun on seurakunta.
Muutenkin aika rauhatonta porukkaa.
Jossain muussa seurakunnassa voi olla asiat paremmin.
Katso BB:a. Siellä on elävä esimerkki helluntailaismiehestä ja miten usko näkyy hänessä. Paljon rukoilee ja on yhteydessä Taivaan Iskään kokoajan :)
Mene käymään Helluntaiseurakunnan tilaisuuksissa :)
Vierailija kirjoitti:
Mene käymään Helluntaiseurakunnan tilaisuuksissa :)
Joskus käynkin. Suomessa on hurjempaa menoa: Siansaksaa ja kaatamista.
Fuengirolan tilaisuuksissa on paljon normaalimpaa. Tavallinenkin ihminen voi käydä.
Kyllä minäkin olen käynyt Kanarian reissuilla Helluntaitilaisuuksissa. Voisi sanoa että lähes normaalitouhua. Ei sekoilla kielillä eikä kaatuilla ja hihhuilla. Paljon hyvää musiikkia.
Onko Helsingissä vaikuttava Suhe-seurakunta hellareita vai mitä. Meno on vähän sellaista, kuitenkin nuorekasta.
Kovin tuntuu olevan suuria eroja eri h-seurakuntien välillä.
Joku sanoi, ettei voi verrata v-lest...
Kyllä voi, jos synnyt tiettyä uskonsuuntaa edustavaan perheeseen ja sukuun, on jonkin muun tien valitsemiseen huomattavan korkea kynnys, vaikka todellisuudessa ajattelisit toisin.
Sen olen huomannut, että VL- ja helluntailiikkeen välillä on jopa katkeraa vihamielisyyttä.
Minulla on ystäviä/tuttuja molemmista suunnista, itse olen ateisti.
Hullulta tuntuu, että esim. yksi helluntailainen haluaisi meidät liikkeeseen vedoten siihen, että vaikeasti kehitysvammainen lapsemme saattaisi parantua rukoustilaisuudessa.
Kuulemma ihmeitä tapahtuu viikoittain kun he molkkottavat "kielillä".
Moinen irrationaalisuus nykypäivänä tuntuu absurdilta-
Joku tässä mainitsi kuinka käy tuntemansa seurakunnan tilaisuuksissa ja siellä jäsenet maksavat 10% palkastaan ja enemmänkin seurakunnalle, samaan hengenvetoon mainitsi seurakunnan työt tehtävän talkoilla...
Niinpä.
Jokaisessa helluntaiseurakunnassa Vanhemmisto - johtajisto, porukasta valittu joukko MIEHIÄ, joka johtaa ja hallinnoi seurakuntaa. Ei teologeja pappeina, vaan kaikki papit ovat MAALLIKKOSaarnaajia ja MIEHIÄ. Ei lainkaan samanlaista julkista kontrollia ja valvontaa kuin luterilaisella kirkolla- vaan äijäköörit käyttävät valtaa suhteessa seurakuntalaisiin.
Naisen asema alistettu. Ihanteena 50-luvun amerikkalainenkotirouva. Patriarkaatti hallitsee ja valvoo. Tytöt aloittavat usein yliopisto-opinnot, mutta ne keskeytetään reilu parikymppisinä, kun mennään naimisiin hellaripojan kanssa. Opinnot keskeytettyään tyttö menee ruokakauppaan töihin, poika armeijaan. Sitten tulee lapsia ja sitten hankitaan sijaislapsia laupeudentyönä. Sijaisperheen äitinä hellarityttö tekee työuransa. 2-3 tonnia/lapsi/kk tulee fyrkkaa. Eläkettä se ei kerrytä. Tärkeetä työtä.
Vierailija kirjoitti:
Kaverini seurusteli helluntalaisen kanssa, oli todella rakastunut. Mutta sitten tämä helluntalainen sanoikin, ettei voisi edetä mihinkään enempään, sillä perhe haluaisi hänen seurustelevan "samankaltaisensa" kanssa. Oli rankkaa katsoa vierestä miten kaverini sydän murtui, mutta helluntalainen halusi tehdä perheensä tahdon mukaan. En tiedä onko nykyäänkin yhtä vahvaa sosiaalista painostusta, mutta tämä tapahtui ihan 2001, eli ei mikään kauan sitten tapahtunut juttu.
Kuulun kyseiseen seurakuntaan. En kuitenkaan koskaan kutsu itseäni helluntailaiseksi. Itse uskon jeesukseen ja uskon monien muidenkin uskovan riippumatta kuuluvatko kyseisiin seurakuntiin. Ensisijaisesti uskon raamattuun ja haluan pitää sen ohjeista kiinni.
Mitä tulee yllä lainaamaani tekstiin, niin raamatun ohje on, että ei ryhdy aviolliseen kanssakäymiseen sellaisen henkilön kanssa, joka ei usko jeesukseen. Ja esiaviolliset suhteen eivät ole raamatun opin mukaisia.
Jeesus sanoi, että te eksytte koska ette tunne kirjoituksia. lisäksi hän sanoi: "Minä olen tie totuus ja elämä, eikä kukaan tule isän luokse kuin minun kauttani."
Niin kyllähän mäkin olen tuon kuullut että televisiota ei sais katsella.
Vierailija kirjoitti:
Olen eronnut nuorena hellarisrk:sta koska en jaksanut jokapäiväisiä apokalyptisia ennustuksia ja syntieni miettimisiä. Elämä on tuntunut paljon iloisemmalta sen jälkeen kun jätin hellarit, vaikka en eläkään sen riettaammin tai rajummin kuin seurakunta-aikoinani.
Television katseleminen oli kielletty ja populaarimusiikista hyväksyttiin vain tiettyjä hengellistaustaisia muusikoita. Kielilläpuhumisesta luotiin paineita ja samoin todistamisesta. Seksi ennen avioliittoa oli kielletty, osa kielsi myös ehkäisyn avioliitossa. Naisten ja miesten roolit olivat yllättävän ahdasmielisiä. Voisin kirjoittaa kokemuksistani loputtomiin. :) Olen tutustunut työpaikalla naiseen joka erosi nuorena vanhoillislestadiolaisuudesta ja olemme löytäneet seurakuntiemme ilmapiirin väleillä hurjasti yhtäläisyyksiä!
No nuo puheet eivät kyllä sovi ainakaan meidän helluntaiseurakuntaan. Tai ainakaan mihinkään niistä missä olen käynyt.
Kyllä helluntailaiset saavat katsoa telkkaria ja käyttää ehkäisyä! Ikinä kuullutkaan että nuo kiellettäisiin! Ja tuo esiaviollisen seksin kieltäminen on musta mahtava juttu! Miehen kanssa oltu 10 vuotta naimisissa ja ollaan toistemme ainoat! En todellakaan haluaisi että olisin ollut jonkun muun kuin mieheni kanssa sängyssä.
Kaikki eivät sitä ehkä koe näin, mutta uskon että jokainen seksi kerta eri miehen kanssa jättää jäljet suhun itseesi ja vaikuttaa seksiin tulevan partnerin kanssa.
Työkavereita "raamatulla hakkaavia" narsisteja.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin ulkoiset puitteet on näyttävät ja rahaa käyttää tuhlailevasti, ei ainakaan kristillisen vaatimaton. Millainen perhekäsitys heillä on? Nainen nyrkin ja hellan välissä oleva yleiskone?
Nainenhan on ihana Jumalan luomus jota miehen tulee kohdella kuin HEIKOMPAA ASTIAA. Naisen tulee kunnioittaa miestään ja miehen rakastaa naista. Ja mies on ehdottomasti perheen pää, eihän nyt heikompi astia voi sellaista vastuuta kantaa.
Eipä ole nainen voinut olla heikkona astiana edes yli 100 vuotta sitten. Ihan jo 1600-luvulla saakka noudatettiin omaa perinnelakia, joka kielsi tyttöjen naittamisen ilman lupaa, ja siitä piti enot huolen. Ja salli naisille itsenäisen kaupan harjoittamisen sekä maan omistamisen.
Ihan oma mummonikin kodinhoidon ohella huolehti maatilasta, jossa eleli miehensä kanssa. Tuokin jo kertoo, ettei suomalaisessa kulttuurissa tyttöjä ole ikinä opetettu olemaan avuttomia, pieniä, palvelustyttömäisiä ja pieniä. Ihan jo sota-aikanakin toimittiin ja tehtiin nk. miesten työt miesten ollessa rajalla sotimassa.
Anonyymi kirjoitti:
Niin kyllähän mäkin olen tuon kuullut että televisiota ei sais katsella.
Ei hellareilla vaan lestadiolaisilla on tuo..
Evankeliointi-into on valtava. Ehkä se on suuri(n) syy helluntalaisuuden kasvuun. Hellarithan on maailmalla kaikkein nopeiten kasvava kristinuskon suuntaus.
Lopun ajoista puhutaan ahdistavan paljon ja milloin mikäkin raamatussa mainitsematon taviselämän asia on syntiä tai eksytystä, esim. pokemonit, viivakoodit tms.
Muuten ihan jees. :)