Kauhistelkaa! Mut kyllä mulle urakin tärkeä lasten lisäksi.
Olen vaativassa työssä ja mennyt aina heti äitiysloman päätyttyä takaisin töihin. Meillä kolme lasta. Myös mies vaativassa johtotason työssä. Ollaan siis molemmat uravanhempia. Meillä on ollut tosin aina hoitaja kotona.
Vanhin lapsi on nyt ekalla, keskimmäinen vajaa 4-vuotias ja nuorin reilun vuoden. Lastenhoitaja hoitaa koululaisen kuljetukset ja käyttää pienempiä kerhoissa yms. aktiviteeteissa sekä kaikkia lapsia harrastuksissa yms.
Nyt mulla edessä reilun kuukauden päästä puolen vuoden ulkomaan komennus, jonne en lapsia voi mukaan ottaa. Teemme niin, että lastenhoitaja muuttaa meille asumaan täksi ajaksi ja itse tulen kotiin 1-2 kertaa kuussa noin 3-5 päiväksi kerrallaan. Noin puolessa välissä komennusta mies pitää parin viikon loman ja tulee lasten kanssa tuolloin luokseni.
Voi siis olla erilaisia perheitä ja silti homma toimii. Meillä lapset ovat onnellisia ja tasapainoisia ja kaiken vapaa-ajan vietämme yhdessä perheenä tehden kaikkea kivaa yhdessä.
Kommentit (85)
komennukselle lähtijä olisikin isä. Kaikki muu olisi kuten apn tapauksessa. Mitä mieltä siitä olisitte?
on hylkäämiskokemus, vaikka sitä miten yrittäisi perustella kaikella kauniilla ja hyvällä tässä maailmassa.
Ilmeisesti varhaisten ihmissuhteiden merkitys ei ole valjennut ap:lle tai sitten vanhemmilla ihan oikeasti työ ajaa lasten perustarpeiden ohi.
Mä epäilen, että et edes huomaisi, jos eivät olisi. Todista mulle, että ne voivat hyvin ja tulevat voimaan hyvin, kun lähdet.
Riittää, että itse tiedän lasteni olevan onnellisia ja tasapainoisia. Jos heillä olisi ongelmia, tulisi ne varmasti ilmi koulussa, neuvolassa, harrastuksissa, sosiaalisissa tilanteissa yms. Koskaan ei ole mitään normaalista poikkeavaa tullut vastaan.
ap
olla erossa 1-vuotiaasta noin pitkään? Oletko yhtään perehtynyt varhaiseen vuorovaikutukseen ja sen häiriintymiseen?
Ei se minusta aivan hirveältä kuulosta. Moni mies on esim. merillä töissä, eikä kukaan paheksu. Kyse on kuitenkin vain puolesta vuodesta. Tietty olisi hyvä, jos mies olisi paljon paikalla. Hyvä olla lapsilla edes isä, jos ei äitiä käytännössä.
Toki sitä mietin, että kuinka tärkeä ja välttämätön tuo komennus on työsi kannalta - olisitko voinut valita toisin ja silti omata hyvän uran?
Ja miksi ihmeessä teitte jopa 3 lasta noilla elämänarvoilla ja - tilanteella? Eikö 2 olisi ollut järkevämpää?
Tsemppiä sinulle - ja lapsillesi.
Koska lapset ovat pieniä vain hetken ja olemme sitoutuneempia perheeseemme kuin uraamme. Mieheni on iso pomo ja minä olen pikku pomo, mutta meillä perhe ja lapset menevät aina ensin. Aina.
Mieheni tienaa 15.000 euroa kuussa, joten ISO pomo. Minä paljon vähemmän ja silti töissä.
Kaikkea ei voi saada, mutta 1-vuotiasta en jättäisi vaan olin kaikkien lasten kanssa 3 vuotta kotona.
se olisi nimittäin täysin adekvaatti reaktio heiltä, tulisitko viivana takaisin?
Ylensä kannustetaan ottamaan perhe mukaan. Tutut tekivät niin, että hoitaja + lapset matkasivat äidin kanssa ja isä kävi heitä tapaamassa 2-3 vko välein.
Sama kai se on, onko poissa isä vai äiti. Ja ap:n järjestelyllä lapset ovat tutussa kodissa.
se olisi nimittäin täysin adekvaatti reaktio heiltä, tulisitko viivana takaisin?
meillä ainakin mun mies on välillä aika kädetön näiden pienten lasten ongelmissa. Tajuaa syy-yhteyden jos lapsi itkee ja jäätelöpallo on maassa kenkien edessä, muu menee ohi.
lapsilla ilmenee ongelmia poissaolostani. Olemme miettineet myös tämän vaihtoehdon ja sen tiedostaa myös työnantaja.
ap
kotona käynnit pystyn järjestämään hyvin vapaasti. Laadin itse koko puolen vuoden aikataulun, joten voin tarvittaessa tulla käymään kotona. Minulla on tietty työ, joka pitää hoitaa, mutta täysin vapaat kädet sen hoitamiseen.
ap
Jos nimittäin ei ilmene, se tarkoittaa, että lapsille olet jo valmiiksi aika vieras ihminen. Kyllä meillä ainakin suunnilleen samanikäiset lapset olisivat aika suunniltaan, jos mua ei näkyisi puoleen vuoteen. Kenen kanssa sitten kikatellaan peiton alla ja luetaan iltasatuja ja käydään pulkkamäessä ja piirretään vessanseiniin ja istutaan kylpyammeessa ja hierotaan jalkoja ja päristellään mahaa.
Eiku ainiin teillä on se lastenhoitaja, joka voi naurattaa ja leikkiä tyynysotaa.
Kuka pitäisi erikoisena isän puolen vuoden työmatkaa?
komennukselle lähtijä olisikin isä. Kaikki muu olisi kuten apn tapauksessa. Mitä mieltä siitä olisitte?
jos ongelmia ei ilmene, lapset eivät ole muodostaneet riittävää kiintymyssuhdetta äitiinsä.
Oothan ap varautunut siihen, että 1-v vierastaa sua kun tulet takaisin?
Ylensä kannustetaan ottamaan perhe mukaan. Tutut tekivät niin, että hoitaja + lapset matkasivat äidin kanssa ja isä kävi heitä tapaamassa 2-3 vko välein.
Heillähän on jo vanhin lapsi koulussakin.
Parempi järjestely tuo kuin että kaikki joutuvat muuttamaan. Puoli vuotta menee nopeasti ja käyhän äiti kotona.
Meilläkin on ollut 2 x 6 kk jaksoa niin, että isä on ollut Atlantin takana ja perhe kotona. Me muut olimme välissä vuoden siellä niin että lapset saivat ehjän kouluvuoden. Meillä lapset olivat sen verran isompia että olivat middle school- ja high school-ikäisiä.
Jos nimittäin ei ilmene, se tarkoittaa, että lapsille olet jo valmiiksi aika vieras ihminen. Kyllä meillä ainakin suunnilleen samanikäiset lapset olisivat aika suunniltaan, jos mua ei näkyisi puoleen vuoteen. Kenen kanssa sitten kikatellaan peiton alla ja luetaan iltasatuja ja käydään pulkkamäessä ja piirretään vessanseiniin ja istutaan kylpyammeessa ja hierotaan jalkoja ja päristellään mahaa. Eiku ainiin teillä on se lastenhoitaja, joka voi naurattaa ja leikkiä tyynysotaa.
täysinpuoli vuotta poissa lasteni elämästä?
ap
jos näet heitä vain 1-2 kertaa kuussa. Etenkin 1-vuotiaalle ero on todella pitkä, hän ei pysty käsittämään mihin ja miksi äiti on lähtenyt ja koska palaa takaisin.
Monenlaiset yhtälöt voivat toimia, mutta ihan en ymmärrä sitä että jos lapsia on haluttu useita, ja miehen johtajanhomma varmasti mahdollistaa hyvän elämisen tason, sun on pakko lähteä puoleksi vuodeksi komennukselle tuossa vaiheessa. Tai siis haluat lähteä, mieluummin kuin jättää tuollaiset haasteet vähän myöhempään ajankohtaan? Onko se komennus niin merkittävä asia, kun ajattelet aikaa sen puolen vuoden jälkeen? Mitä saat ja mitä menetät ja entä muut?
Koska valintojahan ne on, ja tuskin sulta ura tyssäisi vaikka tuon olisit väliinkin jättänyt, kerran niin kova ammattilainen olet. Ihan oikeasti.
Joka tapauksessa onnea ja menestystä! Itse olen myös eräänlainen uranainen ja mulla on myös kolme lasta, nuorin on 1,5 v. Teen nyt lyhennettyä työaikaa ja olen varma että töitä ehtii tehdä täydellä painolla vielä vuosikymmeniä näiden taaperoiden kasvettuakin.
Mä epäilen, että et edes huomaisi, jos eivät olisi. Todista mulle, että ne voivat hyvin ja tulevat voimaan hyvin, kun lähdet.