Onko kukaan Google+:ssa?
Millainen se on verrattuna esim. Facebookiin? Kannattaako liittyä?
Kommentit (16)
niin en ole voinut sen ominaisuuksiin vielä niin hyvin perehtyä (=mitään päivityksiä keltään ei ole)
Mutta vaikuttaa hyvältä, kun vaan ihmiset siirtyisivät sinne :) Ehkä nyt FB Timelinen takia moni siirtyykin. Siellä siis kavereiden ryhmittely piireihin on helppoa (vaikka perhe, työkaverit, harrastuskaverit, vauvaperheet jne) ja päivitykset voi kohdentaa niille ryhmille joille haluaa... Toki FB:ssäkin voi, mutta ei niin helposti.
Mutta tuttuja on tällä hetkellä mukana 5, joten aika hiljaista siellä on. Ei tällä kokemuksella mitenkään parempi kuin FB.
Onhan Google+ ihan selkeä edistysaskel Facebookista.
Samalla saat käyttöön myös muut gogle työkalut. Kannattaa ehdottomasti tutustua. Ei siinä mitään menetä.
Google+ on se mitä nykyiset lapset tulevat käyttämään aikuisina.
Tästä näkee vähän mistä on kyse:
Käytän töissä työkavereiden kanssa Google+-piirejä ja ulkomaisten kavereiden kanssa Hangoutia. Tosi kätevä on, jos muutenkin käyttää gmailia. On mulla korvannut Skypen.
Sitten huomasin siellä säännöissä kohdan, että kaikki mitä kirjoitan ja linkitän on Google+:n omaisuutta ja käytössä ikuisesti. Sama juttu on Facebookissa. Ei kiitos! En halua, että ajatukseni, kirjoitukseni ym. ovat jonkun muun omaisuutta. Miksi tällainen pykälä on ja mitä se käytännässä tarkoittaa? Käyttäisin mielelläni sosiaalista mediaa, jos olisi joku sellainen palveluntarjoaja, jolle ei tarvitsisi myydä koko identiteettiään.
systeemit kehittyvät sen verran nopeissa sykleissä, että tuo Google+ tuskin on enää käytössä ennustamallasi aikavälillä.
Kukaan ei pysty ennustamaan, mitä on tulossa 15-20 vuoden päästä.
Google+ on se mitä nykyiset lapset tulevat käyttämään aikuisina.
Tästä näkee vähän mistä on kyse: <a href="http://www.youtube.com/watch?v=SAIEamakLoY" alt="http://www.youtube.com/watch?v=SAIEamakLoY">http://www.youtube.com/watch?v=SAIEamakLoY</a>
minulla on 17 kaveriakin siellä. :D
Meno on kuin olisi muuttanut maalle, yksi päivitys viikossa. Eli rauhallista ja leppoista.
Systeemit kehittyvät nopeissa sykleissä mutta ne joilla on maailman parhaat resurssit, osaajat ja innovoijat tulevat olemaan vahvoilla tässä kilpailussa. Google on maailman teknologia ykkönen jolta on aina löytynyt myös inovaatiota enemmän kuin muilta joten veikkaan että vaikka systeemit kehittyvät niin ne tulevat olemaan Googlen syseemeitä. Google+ on kaikkia googlen palveluita yhdistävä sosiaalinen verkosto joten uskon että se ei ole mihinkään katoamassa niinkauan kuin Google on olemassa.
Satuin juuri törmäämään tällaiseen Googlen luovan tiimin kehittämään hauskaan sivuprojektiin nimeltä "Schemer". Verkkopalvelu joka auttaa kekesimään hauskaa tekemistä kavereiden kanssa ihan oikeassa elämässä. Tällähetkellä sisään pääsee vain kutsulla mutta pitää seurata mitä tuosta tulee: http://www.schemer.com
Esittelyvideo youtubessa:
Ensinnäkin se, että jostain syystä minua ovat alkaneet seurata ihan tuntemattomat ihmiset. Olen sitten joitain heistä, ammatillisesti tmv. sopivan tuntuisia, ottanut omiin piireihini, mutta eipä tuollaiselle joukolle tuntemattomia ole oikein mitään sanottavaa. Oma vikani tietty, kun olen heidät piireihini ottanut, mutta ilman heitä, piireissäni olisi vain samoja tyyppejä kuin FB:ssä (tosin vain murto-osa heistä).
Toinen juttu onkin just tuo, että kun olen jo FB:ssä, niin mitä ihmeen uutta keksisin sitten postata Google+:aan.
Ja kolmas (ja ehkä tärkein) juttu on, että pidän FB:n yhtenä rikkautena juuri sitä, että siellä oppii tuntemaan kavereitaan uusista näkökulmista. On esim. hauska lukea työkavereiden henkilökohtaiseen elämään liittyviä juttuja tai ystävien työhön liittyviä päivityksiä. Jos viestit kohdennettaisiin aina tarkasti tietyille piireille, työkaverini varmaan postaisivat minulle vain työjuttuja, vapaa-ajankaverit vapaa-aikajuttuja jne.
Tällaisia mainoksia pyörii USA:ssa telkkarissa:
ihan hauskoja :)
Ei viestejä tarvitse kohdentaa tarkasti tietyille piireille. Ihmisiä voi pistää moniin eri piireihin tai kirjoittaa kaikille piireille tai vaikka täysin julkisesti. Itse käytän sitä oikeastaan aika samaan tyyliin kuin Facebookkia mutta siinä on mukana kätevästi gmail, docs, hangoutit, youtube ymsyms.
Olen huomannut myös että tuntemattomat ihmiset lisäilevät piireihin. Ei niitä tarvitse hyväksyä tai ne voi laittaa piiriin "tuntemattomat". Ilmeisesti juuri piirien takia kulttuuri Google plussassa on vähän avoimempi koska ketään ei lisätä "ystäviksi". Uskon että tämä tulee muuttumaan alkuhässäkän jälkeen...Itse kuitenkin päätät ketä otat omiin piireihisi eikä ole epäkohteliasta jättää tuntemattomia pois.
Google+ on selvästi suunniteltu olemaan yksi ja ainoa sosiaalisen median sivu. Eli jos kaikki olisi siellä niin facebookkia ei tarvittaisi.
Ei viestejä tarvitse kohdentaa tarkasti tietyille piireille. Ihmisiä voi pistää moniin eri piireihin tai kirjoittaa kaikille piireille tai vaikka täysin julkisesti. Itse käytän sitä oikeastaan aika samaan tyyliin kuin Facebookkia mutta siinä on mukana kätevästi gmail, docs, hangoutit, youtube ymsyms.
Olen huomannut myös että tuntemattomat ihmiset lisäilevät piireihin. Ei niitä tarvitse hyväksyä tai ne voi laittaa piiriin "tuntemattomat". Ilmeisesti juuri piirien takia kulttuuri Google plussassa on vähän avoimempi koska ketään ei lisätä "ystäviksi". Uskon että tämä tulee muuttumaan alkuhässäkän jälkeen...Itse kuitenkin päätät ketä otat omiin piireihisi eikä ole epäkohteliasta jättää tuntemattomia pois.
Google+ on selvästi suunniteltu olemaan yksi ja ainoa sosiaalisen median sivu. Eli jos kaikki olisi siellä niin facebookkia ei tarvittaisi.
Siis tiedän, ettei viestejä ole pakko kohdentaa tietyille piireille. Mutta oletan, että tuttavani ovat rakentaneet oman tilinsä niin, että siellä on porukat tyyliin "työkaverit", "tosifrendit" jne. niin he saattavat hyvin kohdentaa viestinsä jatkossa siten, että esim. työkavereilta saan vain työhön liittyviä juttuja. Ja just niitä paljastuksia privaelämästä kaipaisin :)
Itse olen huomannut myös sen, että mun plussakaverit harvemmin viestivät profiilissaan samantyyppisiä "X lensi tänään pyllylleen" -päivityksiä kuin FB:ssä. Siellä on enemmän ammatillista kamaa. t. 12
Tästä eteenpäin koko Googlen hakukone on osa Googleplussaa. Eli voit hakea joko internetistä tai omista verkostoistasi. Tulevaisuudessa tällä on varmaan aikamoinen merkitys.
Näin:
Ainakin Google plussassa on internetin hienoimmat valokuvagalleria toiminnallisuudet.
Ensimmäisten käyttäjien joukossa on ollut selvästi paljon taiteilijoita ja visuaalisen puolen ammattilaisia. Erityisesti valokuvaajia.
Vähemmän väkeä, jotenkin kankeampi kuin Fb.