Jos allerginen ei voi mennä ravintolaan, jossa jonkun pöydän alla makaa koira,
minne allerginen ylipäätään voi mennä? Koiranomistajat istuvat koirankarvoineen busseissa, junissa, lentokoneissa, ravintoloissa, kauppojen kassajonossa, ja tosiaan joka puolelta pöllähtää jotain allergisoivaa vastaan. En kysy tätä pilkalla, vaan oikeasti otan osaa. On varmaan tosi vaikea elää maailmassa kovin allergisena, esim. hajusteille, lemmikeille jne., koska muut ihmiset kantavat näitä allergisoivia aineita sitten mukanaan ahtaisiin tiloihin, esim. just bussiin tai ratikkaan tai lentokoneeseen, jossa allerginen altistuu hengittäämään näitä aineita jopa tunteja suoraan vieressä istuvan vaatteista tai iholta :(
Auttaako se oikeasti, ettei ravintolassa jossain kaukaisen pöydän alla makaa koira, jos kymmenet ravintolan asiakkaat itse levittävät eläinpölyä, karvaa ja hajusteita ympäristöönsä vielä monin verroin enemmän?
Kommentit (105)
ja kukaan ei valita, eikä ole koiralle allerginen ? Siksi että VAIN suomessa juodaan AIV-rehulla tuotettua maitoa, joka kaikenlisäksi prosessoidaan pedimmälle kuin missään muualla *valion aivopesemät* sitten ihmettelevät allergioitaan
Toki niitä näkee ravintoloissa mutta ei missään tasokkaammissa paikoissa. Ja lähtö tulee hurtalle heti, jos joku asiakas on allerginen. Jos ravintolan pitää valita maksavan asiakkaan ja koiran välillä niin valinta ei ole vaikea.
Riittää niitä allergisia ja astmaisia tääläkin.
Mutta ei maksa toiste jos ulos heitetään.
Meitä ei haittaa koira kahvilassa/ravintolassa, ihmettelen vaan että kuka haluaa ottaa koiran mukaan kahvilaan?
Kun koira on pitkän työpäivän yksin kotona niin ei sitä oikein voi enää jättää yksin illallakin. Joten käytännössä en voi käydä ravintoloissa tai kahviloissa joihin koiraa ei voi ottaa arkisin. Poikkeaisin kyllä toisinaan vaikka iltalenkin yhteydessä hyvinkin jos koiran salliva ravintola tai kahvila matkan varrella olisi.
ja kukaan ei valita, eikä ole koiralle allerginen ? Siksi että VAIN suomessa juodaan AIV-rehulla tuotettua maitoa, joka kaikenlisäksi prosessoidaan pedimmälle kuin missään muualla *valion aivopesemät* sitten ihmettelevät allergioitaan
Toki niitä näkee ravintoloissa mutta ei missään tasokkaammissa paikoissa. Ja lähtö tulee hurtalle heti, jos joku asiakas on allerginen. Jos ravintolan pitää valita maksavan asiakkaan ja koiran välillä niin valinta ei ole vaikea.
Riittää niitä allergisia ja astmaisia tääläkin.
Entäs siinä tapauksessa, että kyse on opaskoirasta. Kumpi "saa lähtöpassit".
Toki niitä näkee ravintoloissa mutta ei missään tasokkaammissa paikoissa. Ja lähtö tulee hurtalle heti, jos joku asiakas on allerginen. Jos ravintolan pitää valita maksavan asiakkaan ja koiran välillä niin valinta ei ole vaikea. Riittää niitä allergisia ja astmaisia tääläkin.
Järkyttävää minusta, että ihmisen terveyden kustannuksella tehdään mitä tahansa. Osalla porukkaa voi olla astma ja se on oikeasti hengenvaarallista. Eivätkö he saisi nauttia ravintolaillallisesta siksi, että perseilijä-koiranomistajat haluavat viedä karvaturrin sinne?
Itse en kärsi allergiasta tai astmasta, mutta enpä koiria ravintolassa kaipaa.
Lemmikkimme kanssa vaikka
Cafe ursulaan kaivariin kesällä jätskille :)
Meidän koira ilahduttaa paljon koiraihmisiä, ja jos siellä joku koiravihaaja/ niuhottaja sattuu olemaam niin se ei meidän päivää pilaa ;)
Toki niitä näkee ravintoloissa mutta ei missään tasokkaammissa paikoissa. Ja lähtö tulee hurtalle heti, jos joku asiakas on allerginen. Jos ravintolan pitää valita maksavan asiakkaan ja koiran välillä niin valinta ei ole vaikea. Riittää niitä allergisia ja astmaisia tääläkin.
Järkyttävää minusta, että ihmisen terveyden kustannuksella tehdään mitä tahansa. Osalla porukkaa voi olla astma ja se on oikeasti hengenvaarallista. Eivätkö he saisi nauttia ravintolaillallisesta siksi, että perseilijä-koiranomistajat haluavat viedä karvaturrin sinne?
Itse en kärsi allergiasta tai astmasta, mutta enpä koiria ravintolassa kaipaa.
Astma voi olla vaarallinen, mutta miten se liittyy koiriin?
Toistaisesti koirat eivät kuitenkaan ole ongelma vaikka testeissä allergia näkyykin, mutta kissat ovat kyllä olleet. Eli kissa-allergian ollessa pahimmillaan pystyin olemaan noin puolituntia tiloissa, jossa kissa oli oleskellut. Tällöin en siis voinut vierailla asunnoissa, joissa oli ollut kissa en edes lääkittynä. Opiskeluasunnossani oli edellisellä asukkaalla ollut kissa ja sain oireita puolivuotta muuton jälkeen vaikka kämppä kuurattiinkin huolella ja siivottiin säännöllisesti. Muutaman kerran olen myös joutunut lentokoneessa istumaan kissan lähistölle ja matka onkin kulunut aivastellessa ja niiskuttaessa. Ensimmäisellä kerralla en edes huomannut koko kissaa ennen kuin laskeutumisen jälkeen, joten en edes tajunnut pyytää toista istumapaikkaa saatikka ottaa lääkitystä. Onneksi kyseessä oli lyhyehkö Euroopan sisäinen lento eikä oireet ehtineet kovin pahaksi. Tällä hetkellä kissojen suhteen tilanne on parantunut huomattavasti, koska en ole ollut kissojen kanssa missään tekemisissä moneen vuoteen. Eli nykyisin voin jo vierailla oireitta kissanomistajien luona, jos otan allergialääkkeen. Sen sijaan viimeaikoina olen kulkenut satunnaisia harrastusmenoja autossa, jonka omistajalla on hevonen ja olen huomannut saavani oireita jo lyhyillä matkoilla. Silti en ole kertaakaan saanut oireita esim. kaupassa, linja-autossa tai töissä, vaikka olenkin taatusti ollut tekemissä lemmikinomistajien kanssa. Omakohtaisten kokemusten perusteella en siis ole kovin riemuissani tästä laista, vaikka tällä hetkellä pystynkin oleskelemaan koiran kanssa samassa tilassa. Itseni kohdalla allergiat ovat pahentuneet altistuksen myötä ja toisaalta lieventyneet, kun jatkuvaa altistusta ei ole. Toivon siis, että ravintolat merkitsivät selvästi onko koirat sallittuja vai ei, jotta voin tehdä päätöksen ravintolaan menosta jo ovella ja allergiani pysyvät tasolla jossa ne eivät haittaa normaalielämää.
Itsekin olen allerginen eläimille, ja kun altistuin/sairastuin työpaikallani surkean sisäilman+homeen takia, niin eläinallergiakin lähti ihan käsistä. Sain erittäin vaikean kohtauksen ystäväni luona, jolla on sekä kissa että koira. Aiemmin olin voinut käydä heillä aivan hyvin ja olla muutaman tunnin.
Samoin kävi kaupoissa, juhlissa ym. En aina tiennyt, mikä aiheutti voimakkaat oireet mutta usein jouduin poistumaan. Aloin siis vältellä useita paikkoja.
Nyt kun en ole enää töissä ko. paikassa ja altistus on näin loppunut, myös oireet muualla ovat helpottaneet. Huomaan, etten saa oireita monissakaan paikoissa, joissa ennen sain. Ja tässä ei ole kyse todellakaan mistään siedätyksestä vaan siitä, että paha altistuminen on loppunut.
Mitä useammassa paikassa joudun tekemisiin eläinten kanssa tai vaikkapa ihmisten kanssa, joiden kotona on sisäilmaongelma (haistan sen heti vaatteista) sitä varmemmin oireita alkaa tulla useammin ja voimakkaampia. Tätä haluaisin välttää ja voida kulkea eri paikoissa niin normaalisti kuin mahdollista. Jokaiseen rakennukseen en vieläkään voi mennä, ja esim. hevostallit tms. mahdoton ajatus. Mutta en siis haluaisi kotiinkaan linnottautua joten todella toivon, että ravintolat ja kahvilat merkkaisivat oveen saako sinne viedä koiria. Silloin tietäisin välttää ko. paikkaa.
nämä hirmu allergiset ei kestä mitään paitsi silloin kun haluavat eli todella moni astmaatikko tupakoi ja käyttää hajuvesiä mut kun naapurin rekku haukkuu niin henkeä ahdistaa.
p.s en ikinä veisi koiraa ravintolaan koska se ei ole koiraa kohtaan oikein.
Niin, ja ylittäisikö tämä määrä sitten tuhansien ja miljoonien kuolenheti-allergikkojen kynnyksen kohtaukseen saamiseksi?
*viheltelee viattomasti myös*
POINTTI SIIS OLI: todennäköisesti ihmisten mukana kulkee kaiken maailman epäpuhtauksia enemmän kuin yksittäisessä koirassa, joten koirakielllalla ei saavuteta kuin henkisiä etuja.
Toiset ihmiset tuovat vaatteissa röökin hajua ja pienhiukkasia. Hekin saavat silti sisään tulla.
siinä se tulikin, sun ylenkatsominen sille, että joku voi tosiaan sairastua sun turresta
ja sun maallikkologiikka siitä, mikä ketäkin allergisoi
mitä sitten sanot, jos jonkun lapsi saa astmakohtauksen ja kuolee? että olisihan se kuollut joka tapauksessa?
Jos joku kuorii tai syö tuoreita hedelmiä mun vierssä, saan pahan kohtauksen. Käskenkö maailman sopeutua mun allergiaani vai sopeudunko itse?
nämä hirmu allergiset ei kestä mitään paitsi silloin kun haluavat eli todella moni astmaatikko tupakoi ja käyttää hajuvesiä mut kun naapurin rekku haukkuu niin henkeä ahdistaa.
p.s en ikinä veisi koiraa ravintolaan koska se ei ole koiraa kohtaan oikein.
Hirmuallergiset harvoin pitävät suurta ääntä. Meitä hirmuallergisia ja heidän vanhempiaan kuitenkin on. Ja yleensä vältämme tilanteita, joiden tietää voivan johtaa vakavaan reaktioon. Kaikki astmaatikot eivät muuten ole allergisia, eikä kaikilla allergikoilla ole astma.
Jos siis tiedän, että ruisleivän pala vie lapsen sairaalaan, niin ehdoin tahdoin en sitä lapselle anna. En kuitenkaan kiellä kauppoja myymästä ruisleipää, mutta saatan vaatia tarhalta erityisruokavaliosta huolehtimista.
p.s en ikinä veisi koiraa ravintolaan koska se ei ole koiraa kohtaan oikein.Hirmuallergiset harvoin pitävät suurta ääntä. Meitä hirmuallergisia ja heidän vanhempiaan kuitenkin on. Ja yleensä vältämme tilanteita, joiden tietää voivan johtaa vakavaan reaktioon. Kaikki astmaatikot eivät muuten ole allergisia, eikä kaikilla allergikoilla ole astma.
Jos siis tiedän, että ruisleivän pala vie lapsen sairaalaan, niin ehdoin tahdoin en sitä lapselle anna. En kuitenkaan kiellä kauppoja myymästä ruisleipää, mutta saatan vaatia tarhalta erityisruokavaliosta huolehtimista.
Saatan myös pyytää sukulaisia ja läheisiä huolehtimaan joistain tietyistä seikoista allergisen kanssa. Sen sijaan, en julkisilla paikoilla en voi samaa vaatia. Siihen on sairaana varauduttava aivan eri lähtökohdista.
olen allerginen koirille, eikä minulle suositeltu siedätyshoitoa
olen ollut allerginen ihan syntymästäni saakka, ennen kuin olen ehtinyt juomaan kaupan maitoa
en menisi ravintolaan, jossa on koiria, koska yritän mahdollisimman paljon välttää eläinpölyä, saan sitä ihan tarpeeksi töissä, kaupassa jne, julkisia kulkuvälineitä en käytä
anteeksi että olen olemassa
Luultavasti "minä" on syntynyt joskus kauan aikaa sitten, jolloin allergiaa hoidettiin juurikin eristämällä täysin allergian aiheuttajista.
Äitini allergia on ollut, kuten "minällä", mutta nyt vanhempana hän voi viettää aikaa koirien kanssa. Ainoastaan syljen proteiineista tulee oireita ihokosketuksessa.
Tunnen kymmeniä koiranomistajia, jotka ovat koira-allergisia, mutta omille koirilleen siedättyneitä.
Siedätyshoitoa suositellaan nykyään kaikille allergisoiville asioille, jotka eivät aiheuta vakavia oireita. Jos vaarana on vakavat oireet, niin siedätystä ei suositella. Allergiat voivat myös helpottaa iän mukana.
Itsekin olen allerginen eläimille, ja kun altistuin/sairastuin työpaikallani surkean sisäilman+homeen takia, niin eläinallergiakin lähti ihan käsistä. Sain erittäin vaikean kohtauksen ystäväni luona, jolla on sekä kissa että koira. Aiemmin olin voinut käydä heillä aivan hyvin ja olla muutaman tunnin.Samoin kävi kaupoissa, juhlissa ym. En aina tiennyt, mikä aiheutti voimakkaat oireet mutta usein jouduin poistumaan. Aloin siis vältellä useita paikkoja.
Nyt kun en ole enää töissä ko. paikassa ja altistus on näin loppunut, myös oireet muualla ovat helpottaneet. Huomaan, etten saa oireita monissakaan paikoissa, joissa ennen sain. Ja tässä ei ole kyse todellakaan mistään siedätyksestä vaan siitä, että paha altistuminen on loppunut.
Mitä useammassa paikassa joudun tekemisiin eläinten kanssa tai vaikkapa ihmisten kanssa, joiden kotona on sisäilmaongelma (haistan sen heti vaatteista) sitä varmemmin oireita alkaa tulla useammin ja voimakkaampia. Tätä haluaisin välttää ja voida kulkea eri paikoissa niin normaalisti kuin mahdollista. Jokaiseen rakennukseen en vieläkään voi mennä, ja esim. hevostallit tms. mahdoton ajatus. Mutta en siis haluaisi kotiinkaan linnottautua joten todella toivon, että ravintolat ja kahvilat merkkaisivat oveen saako sinne viedä koiria. Silloin tietäisin välttää ko. paikkaa.
Eli kumman kanssa sulla on ongelmia?
Jatkuvassa altistuksessa jollekin voimakkaasti oireita aiheuttavalle ristireagointi myös muihin allergeeneihin voi aiheuttaa pahoja oireita. Kuten koivun siitepölyaikana joku allergikko ei voi syödä porkkaanaa. Tai vaikka todellavaikeissa allergioissa samankaltaiset allergeenit aiheuttavat oireilua:
vaikeasti maitoallerginen ei voi syödä edes naudanlihaa proteiinin samankaltaisuuden vuoksi.
Ei ole kovinkaan tavatonta, että homealtistuksesta kärsivä alkaa oireilla voimakkaasti myös sellaiseen, mille ei ole aiemmin oireillut lainkaan tai lievästi.
Jatkuvassa altistuksessa jollekin voimakkaasti oireita aiheuttavalle ristireagointi myös muihin allergeeneihin voi aiheuttaa pahoja oireita. Kuten koivun siitepölyaikana joku allergikko ei voi syödä porkkaanaa. Tai vaikka todellavaikeissa allergioissa samankaltaiset allergeenit aiheuttavat oireilua:
vaikeasti maitoallerginen ei voi syödä edes naudanlihaa proteiinin samankaltaisuuden vuoksi.Ei ole kovinkaan tavatonta, että homealtistuksesta kärsivä alkaa oireilla voimakkaasti myös sellaiseen, mille ei ole aiemmin oireillut lainkaan tai lievästi.
Taisi olla numero 17
Koska ette voi tietää "liioitteleeko" joku tai ei, kuinka vaikeista oireista joku todella kärsii ja miten yksilöittäin reagoi, teidän tehtävänne ei ole ehdoin tahdoin altistaa millekään allergeenille. Eli siis, pelatkaa mielummin varman päälle ja vaikka päivitelkää sitten netissä.
Lapselleni on syötetty mm. kananmunaa, koska ei se nyt kenellekään voi niin pahoja oireita aiheuttaa. Voi, jopa hengenlähdön. Kun me altistamme, me teemme sen lääkärien valvonnassa, kenellekään muulle se ei kuulu.
Ja tämä ei tarkoita, että olisin kieltämässä teitä nauttimasta ruokanne juuri kuten haluatte. Kulkemasta eläinlääkäriin kissojenne kanssa. Me vältämme tilanteita, joissa on riski, ei toisinpäin.
ja pomoni otti mukaan koiransa, joka muutenkin oli niin paljon yksin kotona. Itse asiassa se oli firmassakin mukana aika usein, makasi siellä työntekijöiden keittiössä tai kuljeskeli ympäriinsä firman tiloissa, eikä siitä kukaan koskaan mitään sanonut. Siellä ravintolassakaan se ei kauan jaksanut pomoni pöydän alla olla, vaan lähti kulkemaan ravintolasalissa muiden pöytien luo ja sai makupaloja ja rapsutuksia, vanha 15-vuotias karkeakarvainen mäyräkoira. Tarjoilijakin kumartui sen puoleen monta kertaa lepertelemään. En siis asu Suomessa, vaan Saksassa.
Mutta kyllä vähän latvakakkonen pitää olla jos piskin vie ruokaravintolaan... :D Jossei se voi kotona olla ni vieköön hoitoon. Voihyvää päivää. Saako ne kohta kuskata kauppaan ja kirjastoonkin... Hohhoijaa. T. 3.n koiran omistaja.
Toivottavasti saa ottaa pian kauppaan ja kirjastoonkin. Muihin kuin ruokakauppoihin moneen saa nyt jo kyllä ottaakin. Eikä se koirien tuonti ravintolaan niin ihmeellistä ole, Keski- ja Etelä-Euroopassa se on ollut aina ihan itsestäänselvää ja ihmiset itse osaavat asian niin säädellä että tuovat sinne vain rauhallisia koiria jotka eivät häiritse muita asiakkaita. Taitaa siellä olla ihmiset kummallisesti vähemmän allergisiakin kun ei ole melua noussut siitä että koiria on ravintoloissa (ja saahan Suomessakin koiran ottaa esim. metroon tai bussiin mutta jostain syystä ne allergiset pystyvät sinne ihan tulemaan silti, vaan ravintolaan jossa näitä olisi ei) ;)
Me olemme Suomessa ja minä en halua koirankarvoja ruokaani.
Siellä hienossa Euroopassa vielä jokunen vuosi sitten myyjät kulkivat vaatekaupoissa tupakki huulessa. Mitäs se haittasi jos asiakkaat yskivät ja uudet vaatteet haisivat ihan ruttosesti tupakille.
Kyllä asiat voi tehdä toisin mitä muualla-fiksummin.
Tosiaan toivon, että sellaisia tulee. Voin poiketa sitten koiran kanssa kupposelle lenkillä ollesani :)