Jos allerginen ei voi mennä ravintolaan, jossa jonkun pöydän alla makaa koira,
minne allerginen ylipäätään voi mennä? Koiranomistajat istuvat koirankarvoineen busseissa, junissa, lentokoneissa, ravintoloissa, kauppojen kassajonossa, ja tosiaan joka puolelta pöllähtää jotain allergisoivaa vastaan. En kysy tätä pilkalla, vaan oikeasti otan osaa. On varmaan tosi vaikea elää maailmassa kovin allergisena, esim. hajusteille, lemmikeille jne., koska muut ihmiset kantavat näitä allergisoivia aineita sitten mukanaan ahtaisiin tiloihin, esim. just bussiin tai ratikkaan tai lentokoneeseen, jossa allerginen altistuu hengittäämään näitä aineita jopa tunteja suoraan vieressä istuvan vaatteista tai iholta :(
Auttaako se oikeasti, ettei ravintolassa jossain kaukaisen pöydän alla makaa koira, jos kymmenet ravintolan asiakkaat itse levittävät eläinpölyä, karvaa ja hajusteita ympäristöönsä vielä monin verroin enemmän?
Kommentit (105)
mitä veikkaat, kummassa on enemmän eläinpölyä, omistajassa vai koirassa?Mun kaikki vaatteet, hiukset, laukku, auto on varmasti täynnä koiranhilsettä. Koira ei levitä sitä hilsettä ympäriinsä vain olemalla läsnä. Eli on varmasti allergikon kannalta sama, istunko koiranhilseisen villapaitani kanssa ravintolan tekstiilituolilla kuin se, että koira makaa lattialla. Siitä penkistä se tarttuu allergikkoon itseensä, kun istuu siihen tuoliin mun jälkeen. Tai mun hihasta siirtyy ruokapöydälle ja siitä edelleen allergikon suuhun asti vaikka.
Mä oikeasti haluaisin nähdä jonkun tieteellisen todisteen siitä, paljonko esim. omani, 5 kg lyhyt- ja sileäkarvainen koira erittää allergeenejä vaikka 30 min kahvilasession aikana, vs. minä itse ilman koiraa.
ja lisäksi
että MAHTAISIKO teistä yhteensä koiran kanssa lähteä enemmän allergeenejä kuin sinusta yksin.....
*viatonta viheltelyä*
Niin, ja ylittäisikö tämä määrä sitten tuhansien ja miljoonien kuolenheti-allergikkojen kynnyksen kohtaukseen saamiseksi?
*viheltelee viattomasti myös*
POINTTI SIIS OLI: todennäköisesti ihmisten mukana kulkee kaiken maailman epäpuhtauksia enemmän kuin yksittäisessä koirassa, joten koirakielllalla ei saavuteta kuin henkisiä etuja.
Toiset ihmiset tuovat vaatteissa röökin hajua ja pienhiukkasia. Hekin saavat silti sisään tulla.
Kaikki tosiallergikot: varokaa tätä paikkaa siis!
Jos voisin ottaa koiran mukaan, saisi ravintoloitsija multa tuloja kymmeniä euroja viikossa. Usein vielä hiljaiseen aikaan, jolloin mesta ihan tyhjä. Erikseen en sinne viitsi kahville lähteä.
Koiria ei saa missään olosuhteissa viedä sisälle ravintolaan, sen enempää kuin muitakaan eläimiä. Sen kieltää jo terveysmääräykset. Terassit on sitten toinen juttu.
Ne " terveysmääräykset" muuttuivat vuoden alusta. Nyt on ravintolan päätettävissä saako koiria tuoda vai ei.
Niin, ja ylittäisikö tämä määrä sitten tuhansien ja miljoonien kuolenheti-allergikkojen kynnyksen kohtaukseen saamiseksi?
*viheltelee viattomasti myös*
POINTTI SIIS OLI: todennäköisesti ihmisten mukana kulkee kaiken maailman epäpuhtauksia enemmän kuin yksittäisessä koirassa, joten koirakielllalla ei saavuteta kuin henkisiä etuja.
Toiset ihmiset tuovat vaatteissa röökin hajua ja pienhiukkasia. Hekin saavat silti sisään tulla.
siinä se tulikin, sun ylenkatsominen sille, että joku voi tosiaan sairastua sun turresta
ja sun maallikkologiikka siitä, mikä ketäkin allergisoi
mitä sitten sanot, jos jonkun lapsi saa astmakohtauksen ja kuolee? että olisihan se kuollut joka tapauksessa?
joista yksi pahasti allerginen koirille.
Eli jos sinä menet juomaan kupposen koiran kanssa, omistaja menettää 6 hengen ruokailun kyseisessä paikassa.
Mutta asia ei varmaan ole kenellekään ongelma. Jos kuppilan omistaja haluaa asian näin olevan, emme vedä hernettä nenäämme vaan löydämme kyllä ravintolan, missä ei suvaita koiria.
Eli en halua kieltää koirien ravintolassakäyntiä. Mutta en usko, että te koirien kanssa kahvillakävijät olisitte kahvilanpitäjälle tuottoisampia välttämättä.
Mutta jos näin on niin sehän on vain hyvä. Kyllä meille kaikille paikka löytyy. Meille koiraton ja sinulle paikka, missä sallitaan koiria. Kahvilanpitäjähän tämän asian päättää, millaisia asikkaita haluaa kahvioonsa.
Jotka ette itse kärsi niin voimakkaasta allergiasta, että tämä tarkoittaisi ongelmia itsellenne? Koiria on kiva kuljettaa mukana ja tehdä vähän pidempiä retkiä. Ja koiraihmisellekin voi joskus tulla nälkä tai olis tosi kiva juoda vaikka kupponen lämmintä kahvia kesken pitkän lenkin. Itse en sido koiriani mihinkään lähipuuhun, se on vaarallisempaa itse koiralle ja muillekin. Talvella on kylmää ja kesällä usein kuumaa, eli tuolloin ei lemmikkiä voi jättää autoonkaan. Ja uskokaa, muualla koirat ovat aivan hiljaa ja piilossa pöydän alla, koska ovat tottuneita pennusta asti. Ei sitä pihan perälle hylättyä pystykorvaa olekaan tarkoitettu vietäväksi illastamaan huippuravintolaan, mutta se asiallisesti koulutettu ja sosiaalistettu kaupunkikoira voi hyvin huomaamattomasti lämmitellä puoli tuntia kahvilassa, kun omistaja juo kupin kahvia ja syö korvapuustin. Ehkäpä ne asialliset koiranlenkittäjät tuovat enemmän rahaa yrittäjälle, kuin se hysteerinen allergiapelkoinen, jolla ei itsellä edes ole pahaa allergiaa... Elämä on.
Eli sinne ovesta heti vasemmalla olevaan tilaan saa viedä koiria, se pyöreä huone takana pidetään koirattomana. Aika hyvä ratkaisu. Ja minusta tämä päätös kuuluu ehdottomasti ravintoloitsijalle, miksi kaikkien paikkojen pitäisi toimia samalla tavalla?
ota selvää asioista ennenkuin tulet itkemään...
kyllä se koiran hilse (=joka allerisoi) on se joka sinun kohtaukset aiheuttaa EI PELKKÄ KOIRA. Ja koiranomistajilla on sitä vaatteissaan, kengissään jne. On koira mukana tai ei
Suosittelen sinua muuttamaan pulloon !
Sitäpaitsi ylihygienisyys aiheuttaa allergiat eli voit katsoa ihan vain peiliin..
kaikenmaailman idiootteja täälläkin pyörii *luoja*
Ei suostu syömään mun suklaakakkua, ellen vanno, ettei siinä ole pähkinää. Ohjeeseen kuuluisi pähkinä. Muka kuristuu ja joutuu sairaalaan. Höpö höpö. Kuhan filmaa vain ja haluaa olla erikoisempi. Olen sanonut monesti, että on pessyt käsiään liian paljon ja siivoaa liikaa niin siksi hänellä on muka joku pähkinäallergia.
Toinen naurettava allergia on muka se ampiaisenpisto. Joku muka kuoleekin siihen. HAHA HAHA. Kuhan peilaavat. Ovat vain siivoushulluja ja siksi ovat tulleet liian herkiksi kaikille. Vähän kuin se pierutauti, muka laktoosijotain tai keliakia. Haluavat olla vähän erikoisia.
ota selvää asioista ennenkuin tulet itkemään...
kyllä se koiran hilse (=joka allerisoi) on se joka sinun kohtaukset aiheuttaa EI PELKKÄ KOIRA. Ja koiranomistajilla on sitä vaatteissaan, kengissään jne. On koira mukana tai ei
Suosittelen sinua muuttamaan pulloon !
Sitäpaitsi ylihygienisyys aiheuttaa allergiat eli voit katsoa ihan vain peiliin..
kaikenmaailman idiootteja täälläkin pyörii *luoja*
ota selvää asioista ennenkuin tulet itkemään... kyllä se koiran hilse (=joka allerisoi) on se joka sinun kohtaukset aiheuttaa EI PELKKÄ KOIRA. Ja koiranomistajilla on sitä vaatteissaan, kengissään jne. On koira mukana tai ei Suosittelen sinua muuttamaan pulloon ! Sitäpaitsi ylihygienisyys aiheuttaa allergiat eli voit katsoa ihan vain peiliin.. kaikenmaailman idiootteja täälläkin pyörii *luoja*
Kaikelle allergiset voivat ihan vain katsoa peliin.. onko äitisi ollut ylihysteerikko puhtauden kanssa ? Juotko lehmänmaitoa ? Oletko itsekin siivoushysteerikko ? Siirätkö "taudin" lapsiisi ? Miksi et yritä siedätyshoitoa jne jne
Ei suostu syömään mun suklaakakkua, ellen vanno, ettei siinä ole pähkinää. Ohjeeseen kuuluisi pähkinä. Muka kuristuu ja joutuu sairaalaan. Höpö höpö. Kuhan filmaa vain ja haluaa olla erikoisempi. Olen sanonut monesti, että on pessyt käsiään liian paljon ja siivoaa liikaa niin siksi hänellä on muka joku pähkinäallergia. Toinen naurettava allergia on muka se ampiaisenpisto. Joku muka kuoleekin siihen. HAHA HAHA. Kuhan peilaavat. Ovat vain siivoushulluja ja siksi ovat tulleet liian herkiksi kaikille. Vähän kuin se pierutauti, muka laktoosijotain tai keliakia. Haluavat olla vähän erikoisia.
ota selvää asioista ennenkuin tulet itkemään... kyllä se koiran hilse (=joka allerisoi) on se joka sinun kohtaukset aiheuttaa EI PELKKÄ KOIRA. Ja koiranomistajilla on sitä vaatteissaan, kengissään jne. On koira mukana tai ei Suosittelen sinua muuttamaan pulloon ! Sitäpaitsi ylihygienisyys aiheuttaa allergiat eli voit katsoa ihan vain peiliin.. kaikenmaailman idiootteja täälläkin pyörii *luoja*
Tässä ketjussa puhutaan koirista. Koiraallergian voi hoitaa siedätyshoidolla JOS HALUAA
ja kukaan ei valita, eikä ole koiralle allerginen ?
Siksi että VAIN suomessa juodaan AIV-rehulla tuotettua maitoa, joka kaikenlisäksi prosessoidaan pedimmälle kuin missään muualla
*valion aivopesemät* sitten ihmettelevät allergioitaan
olen allerginen koirille, eikä minulle suositeltu siedätyshoitoa
olen ollut allerginen ihan syntymästäni saakka, ennen kuin olen ehtinyt juomaan kaupan maitoa
en menisi ravintolaan, jossa on koiria, koska yritän mahdollisimman paljon välttää eläinpölyä, saan sitä ihan tarpeeksi töissä, kaupassa jne, julkisia kulkuvälineitä en käytä
anteeksi että olen olemassa
mutta lapseni ovat. Meitä ei haittaa koira kahvilassa/ravintolassa, ihmettelen vaan että kuka haluaa ottaa koiran mukaan kahvilaan? Ja seuraava tarkennus, että meillä on ollut myös koira ja kissa. Niistä jouduttiin luopumaan juuri allergian vuoksi.
En syyttäisi itseäni liian tarkaksi, saati hygieenikoksi. Lapsemme vain ovat sattuneet saamaan molempien vanhempien suvusta vahvat "allergiageenit".
Edellisen kirjoittajan maininta rehun Aiv:sta saattaa pitää paikkansa. Olen sen ennenkin kuullut, mutta en ole asiasta tarkemmin selvää ottanut. Itse olen allerginen maitoproteiinille, ja saan vaikeita oireita jo pienestä määrästä lehmänmaitoa sisältävää tuotetta. Siis suomalaista. Valitettavasti on sanottava, että esimerkiksi saksalaista jukurttia voin maistaa vaikka lusikankärjellisen, eikä tapahdu yhtään mitään...
En tiedä, mitä tapahtuisi, jos poikani silittäisi vaikkapa egyptiläistä koiraa. Suomalaisista hän saa heti silmänsä turvoksiin ;)
Miten luonnottoman paljon allergiakammoisia Suomessa on. Ihan oikeasti voisi ottaa vähän rennomminkin. Meillä oli kerran pieni koira lentokoneessa, istuimme viimeisessä rivissä ja koira oli jo lentokentällä laukussaan, kuin tietty myös koko (lyhyen) lennon. Poistuessamme koneesta yksi nainen tajusi, että laukussa on koira ja tokaisi kauhistneen: " Siellähän on koira! Ajatella, jos joku vaikka onkin allerginen!" Ja tätä on yllättävän paljon liikkeellä... Suurin osa ihmisistä, myös niistä allergisista, eivät ole niin allergisia, että se olisi heitä haitannut. Ja koira oli kyllä ilmoitettu asianmukaisesti koneeseen, eli hyperallerginen voi näin myös tarvittaessa estää koiran pääsyn lennolle. Ja ravintolat ilmoittavat koiraystävällisyydestään, eli kenenkään ei tarvitse vauhkoa nyt ihan vain varmuuden vuoksi.
Toistaisesti koirat eivät kuitenkaan ole ongelma vaikka testeissä allergia näkyykin, mutta kissat ovat kyllä olleet.
Eli kissa-allergian ollessa pahimmillaan pystyin olemaan noin puolituntia tiloissa, jossa kissa oli oleskellut. Tällöin en siis voinut vierailla asunnoissa, joissa oli ollut kissa en edes lääkittynä.
Opiskeluasunnossani oli edellisellä asukkaalla ollut kissa ja sain oireita puolivuotta muuton jälkeen vaikka kämppä kuurattiinkin huolella ja siivottiin säännöllisesti.
Muutaman kerran olen myös joutunut lentokoneessa istumaan kissan lähistölle ja matka onkin kulunut aivastellessa ja niiskuttaessa. Ensimmäisellä kerralla en edes huomannut koko kissaa ennen kuin laskeutumisen jälkeen, joten en edes tajunnut pyytää toista istumapaikkaa saatikka ottaa lääkitystä. Onneksi kyseessä oli lyhyehkö Euroopan sisäinen lento eikä oireet ehtineet kovin pahaksi.
Tällä hetkellä kissojen suhteen tilanne on parantunut huomattavasti, koska en ole ollut kissojen kanssa missään tekemisissä moneen vuoteen. Eli nykyisin voin jo vierailla oireitta kissanomistajien luona, jos otan allergialääkkeen.
Sen sijaan viimeaikoina olen kulkenut satunnaisia harrastusmenoja autossa, jonka omistajalla on hevonen ja olen huomannut saavani oireita jo lyhyillä matkoilla.
Silti en ole kertaakaan saanut oireita esim. kaupassa, linja-autossa tai töissä, vaikka olenkin taatusti ollut tekemissä lemmikinomistajien kanssa.
Omakohtaisten kokemusten perusteella en siis ole kovin riemuissani tästä laista, vaikka tällä hetkellä pystynkin oleskelemaan koiran kanssa samassa tilassa. Itseni kohdalla allergiat ovat pahentuneet altistuksen myötä ja toisaalta lieventyneet, kun jatkuvaa altistusta ei ole.
Toivon siis, että ravintolat merkitsivät selvästi onko koirat sallittuja vai ei, jotta voin tehdä päätöksen ravintolaan menosta jo ovella ja allergiani pysyvät tasolla jossa ne eivät haittaa normaalielämää.
Mutta kyllä vähän latvakakkonen pitää olla jos piskin vie ruokaravintolaan... :D
Jossei se voi kotona olla ni vieköön hoitoon. Voihyvää päivää. Saako ne kohta kuskata kauppaan ja kirjastoonkin... Hohhoijaa.
T. 3.n koiran omistaja.
En minäkään tykkäisi koirista ravintolassa vaikken edes ole allerginen.
Itse olen siis saanut oireita kissasta lentokoneessa ja en kyllä havainnut kissaa kantolaukussa takanani olevassa rivissä ennenkuin vasta laskeuduttua.
En myös tuota ennen ollut tietoinen siitä, että lemmikit ylipäätänsä pääsevät lennoilla matkustamoon, joten en osannut erikseen pyytää mitään allergiapaikkaa tai varautua lääkkeillä.
Onneksi lento oli lyhyt enkä saanut aivastuksia, nuhaa ja silmien kutinaa kummempia oireita, mutta kyllä tuo silti oli yksi epämiellyttävimmistä lennoista, jolla olen ollut.
t:49
ja kukaan ei valita, eikä ole koiralle allerginen ? Siksi että VAIN suomessa juodaan AIV-rehulla tuotettua maitoa, joka kaikenlisäksi prosessoidaan pedimmälle kuin missään muualla *valion aivopesemät* sitten ihmettelevät allergioitaan
Toki niitä näkee ravintoloissa mutta ei missään tasokkaammissa paikoissa. Ja lähtö tulee hurtalle heti, jos joku asiakas on allerginen. Jos ravintolan pitää valita maksavan asiakkaan ja koiran välillä niin valinta ei ole vaikea.
Riittää niitä allergisia ja astmaisia tääläkin.
että MAHTAISIKO teistä yhteensä koiran kanssa lähteä enemmän allergeenejä kuin sinusta yksin.....
*viatonta viheltelyä*