Jos allerginen ei voi mennä ravintolaan, jossa jonkun pöydän alla makaa koira,
minne allerginen ylipäätään voi mennä? Koiranomistajat istuvat koirankarvoineen busseissa, junissa, lentokoneissa, ravintoloissa, kauppojen kassajonossa, ja tosiaan joka puolelta pöllähtää jotain allergisoivaa vastaan. En kysy tätä pilkalla, vaan oikeasti otan osaa. On varmaan tosi vaikea elää maailmassa kovin allergisena, esim. hajusteille, lemmikeille jne., koska muut ihmiset kantavat näitä allergisoivia aineita sitten mukanaan ahtaisiin tiloihin, esim. just bussiin tai ratikkaan tai lentokoneeseen, jossa allerginen altistuu hengittäämään näitä aineita jopa tunteja suoraan vieressä istuvan vaatteista tai iholta :(
Auttaako se oikeasti, ettei ravintolassa jossain kaukaisen pöydän alla makaa koira, jos kymmenet ravintolan asiakkaat itse levittävät eläinpölyä, karvaa ja hajusteita ympäristöönsä vielä monin verroin enemmän?
Kommentit (105)
saakka on saanut viedä koiran terassille. Meidän koira on lomamatkoilla ollut usein terassilla ja ikinä ei kukaan ole tullut valittamaan. Sisällä ravintolassa koira on ollut Ruotsissa ja saksassa. Ruotsin laivallaha koirat saavat olla esim. kävelykadulla.
Miten te hirrrrveen allergiset voitte kulkea kaupungilla, siellähän on koiria. Tai kadulla, siellähän on koiria ?
kun suomessa vain on koiralle allergisia. Miksi euroopassa ei ole. Onko se sittenkin suomalainen maito, jota juomalla allergisoidut jollekin ???
Miten te hirrrrveen allergiset voitte kulkea kaupungilla, siellähän on koiria. Tai kadulla, siellähän on koiria ?
se nyt jonkun ventovieraan sairaus suakin ärsyttää
kadulla mua joskus tosiaan häiritsee kun ihmiset päästävät koiransa nuuskimaan ja nuolemaan ja vakuuttavat ettei se mitään pahaa tee
kun suomessa vain on koiralle allergisia. Miksi euroopassa ei ole. Onko se sittenkin suomalainen maito, jota juomalla allergisoidut jollekin ???
http://www.webmd.com/allergies/dog-allergies
for example, is this a Finnish web-site?
haisevien ja likaisten koirien oleskelu ravintoloissa, Ja todellakin pitäisi allergisella ihmisellä olla oikeus saada ruokailla ravintolassa ilman oireita. Ja kun on olemassa lukuisa joukko niitä jotka saavat eläinpölystä astmakohtauksen. Kiva sit siinä hurttansa kanssa katsella kun joku kähisee eikä saa ilmaa...
Uskokaa nyt, että siellä keski-euroopassa koirat ( ja omistajat) käyttäytyvät ravintolassa hyvin ja huomaamattomasti! Eikä me koiraihmiset olla vaatimassa täällä väkisin oikeutta viedä koiraa ihan jokaiseen kuppilaan, mutta minusta on oikein, että ravintoloitsija itse saa päättää linjastaan. Miksi pitää olla joku laki, joka kieltää tämän kaikilta? Eikö ole mukavampaa, jos kaikille löytyy sopiva paikka?
esim Ruotsissa saa koira olla joka paikassa. Gävlessä on vesipuisto/tivolli/eläintarha, jossa koirat saavat olla mukana. Yhtään koiranpaskaa ei siitä paikasta löydy. Jos vastaavanlainen olisi suomessa, joka paikka olisi täynnä paskaa...
Saksassa sitä paitsi koirat kulkevat kaupungillakin IRTI. On jokaisen koiranomistajan kunnia-asia että koira on koulutettu niin, että sitä voi pitää irti missä vaan.
Suomalaiset eivät vaan osaa. Ja kyllä, minulla on koira ja en voi kuin ihmetellä suomaisten tapaa jättää koiranpaskat pitkin teitä
On aivan eri asia ohittaa koira pihalla vert. istua pienessä kahvilassa koiran vieressä. Vertaa asiaan niin, että viereisessä pöydässä joku polttaa sikaria vert. kävelet ulkona sikaria polttavan ihmisen ohitse, kummasta on enemmän haittaa sinulle? Puhumattakaan jos sinulla on vaikka pieni lapsi mukana.
Samoin terassi eri asia, ei siellä koirat (vert. taas tupakansavu) niin haittaa kun suljetussa tilassa eli sisällä.
Ja tosiaan, jos nuo koiraravintolat ovat NIIN hyvä rahasampo, miksei niitä jo ole olemassa? Ravintoloita on laidasta laitaan (on kasvisravintolaa ja pihvipaikkaa, voi syödä sushia tai bigmagin jne.) jos koirakahvila tmv. menestyisi niin sellainen varmasti jo olisi olemassa.
Raivotkaa niille ravintolan omistajille, jotka ei halua koiria ravintoloihinsa.
Minulla on astma, mutta en taatusti ole pystynyt vaikuttamaan yhdenkään kahvilan tai ravintolan päätökseen, että koirat eivät saa sinne tulla.
Kyllä se päätös on ihan sen ravintoloitsijan oma päätös, ketä hän haluaa ravintolaansa. Jos hän haluaa koiria niin silloin ne on sallittu. En vain ole itse nähnyt vielä yhtään ravintolaa, mihin halutaan koiria. Ja tämä ei todellakaan ole minun astmaatikon syy.
Joten haukutte nyt väärää puuta kun haukutte meitä allergisia. Haukkukaa niitä ravintoloiden ja kahviloiden omistajia. Hehän sitä päätöksen tekevät, ketä haluavat omistamaansa ravintolaan.
Allergia on hoidettavissa siedätyksellä. 95 %:sti.
ennen kuin alat ketään haukkua. Suomessa Käypä hoito -suositusten mukaan siedätyshoitoa eläinallergeeneilla voidaan antaa ainoastaan erikoistilanteissa (esim. koululainen saa kouluun kulkeutuneesta kissa- ja koira-allergeenista allergiaoireita, jotka rajoittavat ja haittaavat hänen koulunkäyntiään).
Koira-allerginen ei siis valitettavasti ainakaan toistaiseksi voi kävellä Mehiläiseen ja tilata itselleen koirasiedätystä. Siedätyshoitoa Suomessa annetaan toistaiseksi lähinnä siitepöly-, ampiaisenpisto- ja maitoproteiiniallergiaan.
Niin ja itselläni tai lähipiirilläni ei ole koira-allergiaa, eikä mua haittaa koirat jossain kahvilan lattialla.
mieti vaikka mielessäsi vertaus, että jos sua vasaroitaisiin pikku hiljaa vasempaan ukkovarpaaseen joka päivä, niin sattuisiko iso jysäys ravintolassa saman verran, vähemmän vai enemmän kuin se pienempi vasarointi
t. allergikko ;)
Ei se murre siellä pöydän alla enää pahasti allergisen tilannetta pahenna. Lievästi allergiset reagoi iholla tms vasta kun koskevat koiraan joten ei se siellä pöydän alla haittaa silloinkaan.
Toisaalta emmä omaa rekkua raflaan raahais. Liian hässäkkää ja meluisaa ja "oudosti" käyttäytyviä ihmisiä, etenkin jossain kapakassa.
olen allerginen kissalle ja koiralle, mutta en oirehdi vielä siitä jos bussissa olen eläimen omistajan vieressä tms
samassa tilassa jos on koira/kissa niin laukaisee astmaoireita
eli on kyllä valtava ero näillä kahdella
(oli se koira ovensuussa tai pöydän alla), joten he joutuvat ottamaan lääkettä joka tapauksessa ihmisten ilmoille lähtiessään.
Jotenkin abrusrdi kysymys. Jos oireilee jatkuvasti vähän, kyllä se varmaan silloinkin on epämiellyttävää oireilla välillä paljon. Toihan on suunnilleen sama asia kuin väittää, että tihkusateessa seisovsaa henkilöä ei haittaa, jos joku kaataa päälle ämpärillisen vettä, koska sehän seisoi jo valmiiksi tihkusateessa. Hyvin epämiellyttävät tai hyvin vaivalloiset asiat eivät menetä epämiellyttävyyttään ja vaivalloisuuttaan, vaikka niitä edeltäisi vähäpätöinen vaiva.
Ja itse allergiattomana minua kyllä inhottaisi koira ravintolassa.
Ainoastaan täällä? Voisiko kuitenkin olla myös pelkkää kankeaa ajattelua ja hysteriaa? Suurin osa ei ole noin pahasti allergisia ja ne jotka ovat, joutuvat varmasti muutenkin ottamaan lääkkeitä. Ehkä allergioita olisi täälläkin vähän vähemmän, jos altistusta olis hieman enemmän...ja mun kokemuksen mukaan suurimmat vastustajat ivät ole niitä allergikkoja.
Ainoastaan täällä? Voisiko kuitenkin olla myös pelkkää kankeaa ajattelua ja hysteriaa? Suurin osa ei ole noin pahasti allergisia ja ne jotka ovat, joutuvat varmasti muutenkin ottamaan lääkkeitä. Ehkä allergioita olisi täälläkin vähän vähemmän, jos altistusta olis hieman enemmän...ja mun kokemuksen mukaan suurimmat vastustajat ivät ole niitä allergikkoja.
suomihan on tunnetusti takapajula?
vai olisiko sittenkin niin, että sivistysvaltiossa nämä asiat huomioidaan paremmin?
Mutta kyllä vähän latvakakkonen pitää olla jos piskin vie ruokaravintolaan... :D
Jossei se voi kotona olla ni vieköön hoitoon. Voihyvää päivää. Saako ne kohta kuskata kauppaan ja kirjastoonkin... Hohhoijaa.
T. 3.n koiran omistaja.
näitä tyhmiä aina riittää? Onko se niin vaikea tajuta, että allergia ei ole yksioireinen, kaikilla samanlainen ja se, että vaikka kumminkaimallakin on eläinallergia, mutta ei saa teidän murresta oireita teillä käydessään, ei tarkoita sitä että tässä on absoluuttinen totuus ja muu on luulotautia.
Olen kiitollinen siitä, että omat allergiani ovat sillä tasolla, että voin käydä ravintolassa, kylässä koiraperheissä ja selviän lyhyestä hissimatkasta hajuvesipullon päälleen kaataneen haahkan kanssa.
minä olen ihan tyytyväinen siihen, että ravitsemusliikkeisiin ei oteta sisään eläimiä. En minä ainakaan haluaisi koiraa viereiseen pöytään ravintolassa. Koirassa (kuten useimmissa) muissakin eläimissä on kuitenkin aika vahva ominaishaju, niistä lähtee karvoja, enkä suhtaudu mitenkään luottavaisesti siihen, että vain koiransa hyvin kouluttaneet toisivat eläimensä ravintolaan.
Lisäksi en oikein ymmärrä, mikä on sen koiran kannalta ilo ravintolaan pääsemisessä. Ei kai muu kuin nukkuva eläin erityisesti nauti siitä, että on paikassa, jossa vaatimuksena on maata/istua liikkumatta paikoillaan yli tunti?
Miksi koiran pitäisi päästä ravintolaan?
mulla on sekä astma että allergia, ja kyllä se eläinpöly laukaisee astmakohtauksen
koiria en tosiaan pelkää kun itsellä ollut kolme
mikä siinä sitten lienee niin sietämätöntä, etten voi olla koiran tai kissan kanssa samassa tilassa... en nyt ihan heti jaksa käsittää, mikä siinä jotakuta toista ihmistä niin kauheasti ärsyttää