Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos allerginen ei voi mennä ravintolaan, jossa jonkun pöydän alla makaa koira,

Vierailija
17.01.2012 |

minne allerginen ylipäätään voi mennä? Koiranomistajat istuvat koirankarvoineen busseissa, junissa, lentokoneissa, ravintoloissa, kauppojen kassajonossa, ja tosiaan joka puolelta pöllähtää jotain allergisoivaa vastaan. En kysy tätä pilkalla, vaan oikeasti otan osaa. On varmaan tosi vaikea elää maailmassa kovin allergisena, esim. hajusteille, lemmikeille jne., koska muut ihmiset kantavat näitä allergisoivia aineita sitten mukanaan ahtaisiin tiloihin, esim. just bussiin tai ratikkaan tai lentokoneeseen, jossa allerginen altistuu hengittäämään näitä aineita jopa tunteja suoraan vieressä istuvan vaatteista tai iholta :(

Auttaako se oikeasti, ettei ravintolassa jossain kaukaisen pöydän alla makaa koira, jos kymmenet ravintolan asiakkaat itse levittävät eläinpölyä, karvaa ja hajusteita ympäristöönsä vielä monin verroin enemmän?

Kommentit (105)

Vierailija
41/105 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllä vähän latvakakkonen pitää olla jos piskin vie ruokaravintolaan... :D

opaskoiran. Se ei tietenkään estä opaskoiran omistajaa olemasta hieman latvasta laho. :-) Mutta tarpeeksi lahoille niitä ei edes myönnetä, joten eiköhän homma ole ns. kondiksessa.

Olen allerginen koirille ja kissoille mutta todella lievästi, koska en saa tuttavieni opaskoirista minkäänlaisia oireita, jos esim. olen näiden ihmisten luona kylässä viikonlopun tai muutaman päivän. Allergia on todettu lapsena, ja saattaa olla jopa niin, että se on aikuisiällä kadonnut tai lieventynyt merkittävästi, kun en sitä yleensä huomaa arjessa mitenkään.

Vierailija
42/105 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä sen pitää olla joku fyysinen juttu, kuten hilseen, hien, virtsan, ulosteen ja syljen proteiinit. Miten näitä pääsee allergisen iholle ravintolassa sen enempää kuin muuallakaan? Jos siis oletuksena on, että koiraa ei mennä silittämään tai se ei kuolaa/virtsaa/oksenna allergisen syliin.

Koiria saa myös kuljettaa bussissa, julkisissa tiloissa pidetään koiratapahtumia, joissa voi olla tuhansia koiria. Allergeenejä jää varmasti ilmaan, lattialle, pinnoille. Näiden tosiallergisten ei pitäisi pystyä olemaan monissa julkisissa tiloissa, kuten Messukeskuksessa tai lukuisissa urheiluhalleissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/105 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä sen pitää olla joku fyysinen juttu, kuten hilseen, hien, virtsan, ulosteen ja syljen proteiinit. Miten näitä pääsee allergisen iholle ravintolassa sen enempää kuin muuallakaan? Jos siis oletuksena on, että koiraa ei mennä silittämään tai se ei kuolaa/virtsaa/oksenna allergisen syliin.

Koiria saa myös kuljettaa bussissa, julkisissa tiloissa pidetään koiratapahtumia, joissa voi olla tuhansia koiria. Allergeenejä jää varmasti ilmaan, lattialle, pinnoille. Näiden tosiallergisten ei pitäisi pystyä olemaan monissa julkisissa tiloissa, kuten Messukeskuksessa tai lukuisissa urheiluhalleissa.

Eli koiran näkeminen, sen olemisen tiedostaminen samassa tilassa saa allergikon oireet alkamaan tai ainakin mahdollisuuden siihen, että oireet alkaisivat. Monet allergikot ovat melko kovia kitisemään vaivoistaan.

Vierailija
44/105 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mene äärimmäisyyksiin, ymmärsit kyllä asian pointin.

Opaskoirasta ja koirasta ei voi puhuakkaan samassa lauseessa.

Vierailija
45/105 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä näitä tyhmiä aina riittää? Onko se niin vaikea tajuta, että ....

En kyllä suostu tuollaiseen nimittelyyn. Minulla eikä kenelläkään perheeni eikä sukuni eikä mieheni suvun jäsenellä ole minkään sortin allergiaa. Minulla ei ole mitään tietoa allergioista, enkä ole niistä tietoa etsinyt, koska ei ole ollut tarvetta. Sen verran olen kuullut jostain tai jonkun kertomasta käsittänyt, että oireita saa (helpostikin?) myös ihmisten kantamista koirankarvoista vaatteissa.

En ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä, jotka hyökkäävät asiallisesti kysyvää kohtaan tyyliin, miten olet noin tyhmä ja onko niin vaikea tajuta jne. Kuulostaa erittäin epäkohteliaalta.

Mutta kiitos vastauksesi muusta osasta, nyt tiedän tämänkin paremmin, ja olen edelleen kiitollinen allergiattomasta perheestäni. Hyvää vointia sinullekin.

Vierailija
46/105 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä ihme on se mitä tässä et ymmärrä?

jos allergikko joutuu jo busseissa, julkisissa tiloissa, messukeskuksessa jne jne jne hengittämään ne allergeenit sisälleen, niin minkä ihmeen takia niitä pitäisi väen väkisin vielä lisätä päästämällä koira sinne ravintolaankin?

mitä veikkaat, kummassa on enemmän eläinpölyä, omistajassa vai koirassa?

Vierailija
47/105 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opaskoirasta ja koirasta ei voi puhuakkaan samassa lauseessa.

molemmilla häntä heiluu ahkerasti. :)

Vierailija
48/105 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllä vähän latvakakkonen pitää olla jos piskin vie ruokaravintolaan... :D Jossei se voi kotona olla ni vieköön hoitoon. Voihyvää päivää. Saako ne kohta kuskata kauppaan ja kirjastoonkin... Hohhoijaa. T. 3.n koiran omistaja.

Toivottavasti saa ottaa pian kauppaan ja kirjastoonkin. Muihin kuin ruokakauppoihin moneen saa nyt jo kyllä ottaakin.

Eikä se koirien tuonti ravintolaan niin ihmeellistä ole, Keski- ja Etelä-Euroopassa se on ollut aina ihan itsestäänselvää ja ihmiset itse osaavat asian niin säädellä että tuovat sinne vain rauhallisia koiria jotka eivät häiritse muita asiakkaita. Taitaa siellä olla ihmiset kummallisesti vähemmän allergisiakin kun ei ole melua noussut siitä että koiria on ravintoloissa (ja saahan Suomessakin koiran ottaa esim. metroon tai bussiin mutta jostain syystä ne allergiset pystyvät sinne ihan tulemaan silti, vaan ravintolaan jossa näitä olisi ei) ;)

Vierailija
49/105 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotka ette itse kärsi niin voimakkaasta allergiasta, että tämä tarkoittaisi ongelmia itsellenne? Koiria on kiva kuljettaa mukana ja tehdä vähän pidempiä retkiä. Ja koiraihmisellekin voi joskus tulla nälkä tai olis tosi kiva juoda vaikka kupponen lämmintä kahvia kesken pitkän lenkin. Itse en sido koiriani mihinkään lähipuuhun, se on vaarallisempaa itse koiralle ja muillekin. Talvella on kylmää ja kesällä usein kuumaa, eli tuolloin ei lemmikkiä voi jättää autoonkaan. Ja uskokaa, muualla koirat ovat aivan hiljaa ja piilossa pöydän alla, koska ovat tottuneita pennusta asti. Ei sitä pihan perälle hylättyä pystykorvaa olekaan tarkoitettu vietäväksi illastamaan huippuravintolaan, mutta se asiallisesti koulutettu ja sosiaalistettu kaupunkikoira voi hyvin huomaamattomasti lämmitellä puoli tuntia kahvilassa, kun omistaja juo kupin kahvia ja syö korvapuustin. Ehkäpä ne asialliset koiranlenkittäjät tuovat enemmän rahaa yrittäjälle, kuin se hysteerinen allergiapelkoinen, jolla ei itsellä edes ole pahaa allergiaa... Elämä on.

Vierailija
50/105 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä mennään hygieniassa takapakkia jos koira pääsee ravintolaan

koira nyt vaan on eläin vaikka se olisikin palstamamman kaupunkisivistynyt fifi

se kävelee tassuillaan paskojen ja räkäklimppien joukossa ja tunkee sinne vielä naamansakin

Vierailija
51/105 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvassa ovat tilanteet, joissa koiria olisi pitänyt ravintolaan mukaan ottaa.

Silloin, kun koiria oli vielä yksi, kävin sen kanssa monesti shoppailemassa, kun asuimmekin vielä keskustassa. Stockalle saa koiran viedä, mutta koiran takia en samalla reissulla voinut käydä syömässä tai kahvilla.

Toinen kerta, jolloin koiran olisin todella voinut ottaa ravintolaan mukaan, oli kesälomamatka ja ruokailu. Ulkona oli kuuma +30 astetta ja koiraa ei tietenkään voinut jättää autoon edes hetkiksi. Auton ikkunoita ei voinut jättää liiaksi auki, jotta autoa/koiraa/kamoja ei varastettaisi, eikä autoa saanut kunnolla varjoon. Onneksi meitä oli kaksi ihmistä, joten pystyimme syömään vuorotellen. Auto oli osan aikaa TYHJÄKÄYNNILLÄ ravintolan vieressä, jotta ilmastointi piti tilaa viileänä. Tosin kovin kivaa ruokailuhetkeä tästä ei tullut, vaikka puitteet olivat hyvät. Koiraa emme myöskään uskalla jättää koskaan kaupan/ravintolan ulkopuolelle, koska riski koiran varastamiseen on liian suuri. Tässä tapauksessa olisi ollut kiva, jos olisimme koiran voineet vaikka boksissaan ottaa ilmastoituun ravintolaan sisälle.

Nykyään, kun matkustamme, meillä on yleensä hotellihuone, jos viivymme pitempään. Koirat voivat odottaa siellä välillä. Kolmea koiraa (vielä melko vilkkaita) en todennäköisesti ottaisi ravintolaan kuin omassa häkissään, koska lasten kanssa on jo tekemistä.

Eli syyt koiran mukaan ottamiseen voivat olla juurikin pistäytyminen syömässä/kahvilla, kun koira mukana tai lomamatkat/reissut, kun koiraa ei voi jättää autoon liian kylmän tai kuuman ilman takia. Seuraavaan autoomme tulee Webasto, mutta sitä odotellessa meidän perhe on jotain pikaruokaloiden drive-in-porukkaa, paheksukaa vaan..! Kesät ovat ongelmallisia. Vaikka meillä on häkkituuletin, niin autosta tulee todella nopeasti todella kuuma.

Ja koska koiramme ovat perheenjäseniä, ne matkustavat tietysti sinne minne mekin :) Eli emme ole niitä jättämässä hoitolaan reissujen ajaksi. Koirillamme on kokemusta kymmenistä hotelleista, matkustamisesta laivoilla ja lautoilla. Ne eivät stressaa ihmisjoukossa olemisesta tai uusista paikoista. Koiraeläimet ovat sopeutuvaisia ja täysjärkisellä koiralla ei ole mitään ongelmaa olla siellä missä omistajakaan.

Koiran omistajia on melko paljon ja varmasti näidenkin ihmisten rahat kiinnostavat ravintolayrittäjiä. Koiranomistajia on todennäköisesti enemmän kuin tosiallergikkoja, joten siksi varmaan tässäkään ei vähemmistö voi toisten syömisiä täysin määräillä. Lisäksi uskon, että koiravapaita ravintoloita säilyy allergikoille todella todella paljon.

Vierailija
52/105 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllä vähän latvakakkonen pitää olla jos piskin vie ruokaravintolaan... :D Jossei se voi kotona olla ni vieköön hoitoon. Voihyvää päivää. Saako ne kohta kuskata kauppaan ja kirjastoonkin... Hohhoijaa. T. 3.n koiran omistaja.

Olet kesälomamatkalla jossain päin Suomea. Bongaat ihanan ravintolan. Koirasi ovat mukana. Ulkona on helle. Et voi jättää koiriasi autoon minuuttia pidemmäksi aikaa, mutta vatsasi murisee nälästä.

Eikös olekin kiva silloin voida ottaa ne ressut mukaan terassille (tällaisia paikkoja on jo!) pöydän alle varjoon, mihin niille tuodaan vesikuppikin?

Kyllä, mun koirani osaa olla kotonakin, mutta jos jatkossa voi valita vapaammin ruokapaikan, tulen ehdottomasti suosimaan koiraystävällisiä ravintoloita.

Vierailija
53/105 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se kävelee tassuillaan paskojen ja räkäklimppien joukossa

Kuten me ihmisetkin kengillämme.

Vierailija
54/105 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiria ei saa missään olosuhteissa viedä sisälle ravintolaan, sen enempää kuin muitakaan eläimiä. Sen kieltää jo terveysmääräykset. Terassit on sitten toinen juttu.

Vierailija
55/105 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se kävelee tassuillaan paskojen ja räkäklimppien joukossa

Kuten me ihmisetkin kengillämme.

kävelet pitkin pientareita etkä väistä jos edessä on paskaläjä?

mulla on kolme koiraa ja ne pyrkivät yleensä kieriskelemään niihin läjiin, eivät väistele :)))

Vierailija
56/105 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se kävelee tassuillaan paskojen ja räkäklimppien joukossa ja tunkee sinne vielä naamansakin

Niin tunget sinäkin kenkäsi, ja siellä kenkien tasolla se koirakin ravintolassa yleensä liikkuu...

Vierailija
57/105 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja niillä samoilla kengillä mennään sinne ravintolaan, kuin myös vaunuilla. Koirat/kengät/vaunut eivät varmaan missään ravintolassa ole sallittuja pöydällä tai edes tuolilla?!

Joten tuntuu, että osalla suhtautuminen on iiiiik-tasoista, eikä mitään järkikriteereitä halutakaan ymmärtää.

Vierailija
58/105 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä todella ollaan?

Laki nimenomaan muuttui vuoden alusta ja nyt ravintoloitsija saa päättää ottaako koiran ravintolaansa vai ei. Keittiötiloihin koirilla ei edelleenkään tietenkään ole asiaa.

Arvioiden mukaan enintään kymmenen prosenttia ravintoloista tulee päästämään eläimiä tiloihinsa.

Vierailija
59/105 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä veikkaat, kummassa on enemmän eläinpölyä, omistajassa vai koirassa?

Mun kaikki vaatteet, hiukset, laukku, auto on varmasti täynnä koiranhilsettä. Koira ei levitä sitä hilsettä ympäriinsä vain olemalla läsnä. Eli on varmasti allergikon kannalta sama, istunko koiranhilseisen villapaitani kanssa ravintolan tekstiilituolilla kuin se, että koira makaa lattialla. Siitä penkistä se tarttuu allergikkoon itseensä, kun istuu siihen tuoliin mun jälkeen. Tai mun hihasta siirtyy ruokapöydälle ja siitä edelleen allergikon suuhun asti vaikka.

Mä oikeasti haluaisin nähdä jonkun tieteellisen todisteen siitä, paljonko esim. omani, 5 kg lyhyt- ja sileäkarvainen koira erittää allergeenejä vaikka 30 min kahvilasession aikana, vs. minä itse ilman koiraa.

Vierailija
60/105 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaihtaisin kyllä ravintolaa välittömästi, jos joutuisin syömään ruokani haistellen ja kuunnellen naapuripöydän alla läähättävän piskin hengitystä ja pieruja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi