Jos allerginen ei voi mennä ravintolaan, jossa jonkun pöydän alla makaa koira,
minne allerginen ylipäätään voi mennä? Koiranomistajat istuvat koirankarvoineen busseissa, junissa, lentokoneissa, ravintoloissa, kauppojen kassajonossa, ja tosiaan joka puolelta pöllähtää jotain allergisoivaa vastaan. En kysy tätä pilkalla, vaan oikeasti otan osaa. On varmaan tosi vaikea elää maailmassa kovin allergisena, esim. hajusteille, lemmikeille jne., koska muut ihmiset kantavat näitä allergisoivia aineita sitten mukanaan ahtaisiin tiloihin, esim. just bussiin tai ratikkaan tai lentokoneeseen, jossa allerginen altistuu hengittäämään näitä aineita jopa tunteja suoraan vieressä istuvan vaatteista tai iholta :(
Auttaako se oikeasti, ettei ravintolassa jossain kaukaisen pöydän alla makaa koira, jos kymmenet ravintolan asiakkaat itse levittävät eläinpölyä, karvaa ja hajusteita ympäristöönsä vielä monin verroin enemmän?
Kommentit (105)
Eli siis: en saanut oireita työkaverin mukana kulkeutuvasta koiranhilseestä. Enkä muiden työkavereiden. En edes vastapäätä istuvan työkaverin mukana kulkevasta.
Mutta kun työkaveri otti koiransa mukaan samaan tilaan, vähän kauemmas, sain astmakohtauksen. Tätä jatkui muutaman kerran, kunnes pyysin ettei hän enää tuo koiraa töihin.
Joku kerta vlopun jälkeen ihmettelin, että miksi ihmeessä tarvitsen kohtauslääkettä töissä + miksi vingun. Löytyi sitten selitys: työkaveri oli jälleen kerran ottanut koiransa mukaan.
On ihan eri asia onko koira itse samassa tilassa, vai onko tilassa mukana kulkeutunutta hilsettä. Ei vaatteissa kuitenkaan ihan niin paljoa kulje. Eri asia tietenkin sitten koirahuusholli, jossa hilsettä on joka raossa.
Jos joku panee pystyyn koirabaarin niin se on ok. Mutta te ette voi pakottaa kahviloiden ja ravintoloiden suvaitsevan koiria, vaikka kuinka nillittäisitte täällä.
Minä allergisena en voi vaikuttaa ravintolan omistajan päätöksiin. Minä menen sinne, missä ei suvaita eläimiä ja koiranomistaja sinne, minne suvaitaan eläimiä.
Miten te koiranomistajat meinaatte saada pakotettua kaikki ravintolanpitäjät sallimaan koirat? Varsinkin nykyaikana kun tupakointikin on kielletty ravintoloissa.
Meneekö se lopulta niin, että työpaikkahaastattelussa kysytään, onko koiralle allerginen niin et saa töitä, koska koiranomistajalle tulee paha mieli kun Rekku ei saa tulla mukaan ravintolaan.
Eiköhän tämä asia ole varmaan työturvallisuuskysymyskin.
Ps. miettikääpä koirabaaria? Kun kaksi koiraa tulee vastaan, alkaa armoton haukkuminen ja muriseminen ja juokseminen. Kun sesset makoilee siellä pöytien alla niin millaisen rähäkänhän ne nostaa siellä kun tulee muita koiria.
Eli siis: en saanut oireita työkaverin mukana kulkeutuvasta koiranhilseestä. Enkä muiden työkavereiden. En edes vastapäätä istuvan työkaverin mukana kulkevasta. Mutta kun työkaveri otti koiransa mukaan samaan tilaan, vähän kauemmas, sain astmakohtauksen. Tätä jatkui muutaman kerran, kunnes pyysin ettei hän enää tuo koiraa töihin. Joku kerta vlopun jälkeen ihmettelin, että miksi ihmeessä tarvitsen kohtauslääkettä töissä + miksi vingun. Löytyi sitten selitys: työkaveri oli jälleen kerran ottanut koiransa mukaan. On ihan eri asia onko koira itse samassa tilassa, vai onko tilassa mukana kulkeutunutta hilsettä. Ei vaatteissa kuitenkaan ihan niin paljoa kulje. Eri asia tietenkin sitten koirahuusholli, jossa hilsettä on joka raossa.
Ilmeisesti tähän ketjuun vastanneiden lähipiirissä ei tosiaan ole ollut esim. alle 3-vuotiasta, jonka hoitopaikka on pitänyt miettiä sen mukaan, ettei siellä kenelläkään muulla lapsella ole lemmikkejä kotona. Tai että on pitänyt pitää huolta, etteivät lapsen suuresti pitämät koirat ole päässeet nuolaisemaan lasta ulkona, koska siitä lapsen naama turpoaisi kokonaan umpeen.
Meillä siis ei ole koiria. Lähipiirissä on. Ja lapsemme sai oireita koirista. Kertaalleen ei-tuttu koira pääsi nuolaisemaan naaamansa (klassinen tilanne: lapsi käveli vähän vanhempaansa edellä, tykkäsi koirista, omistaja päästi ison koiran "tämä on tosi kiltti" säestyksellä lapsen viereen, koira nuolaisi lasta naamaan ennen kuin vanhempi ehti väliin) - lopputulos: umpeen turvonneet silmät, koko naama turvoksissa, onneksi ei hengitystieoireita.
Tämän lapsen allergia helpotti sittemmin. Toki ei ole kokeiltu antaa koiran nuolaista :), mutta pistyy olemaan jo samassa tilassa koiran kanssa. Tykkää koirista ylikaiken.
Mutta pointtini taisi olla, että kyllä koiran omistajankin pitää tajuta, että on olemassa myös oikeasti koirille pahasti allergisia ihmisiä. Joiden elämää rajoittaa turhan paljon se, että koiria pidetään mukana siellä sun täällä.
Mä olen seissyt lastenvaunujen vieressä pitämässä jonkun muun isompaa koiraa kauempana rattaissa istuvasta lapsestani bussin ratastilassa, laskien pysäkkejä että pääsemme sieltä ulos. Koira kun tuli bussiin loppumatkasta. Ei ollut kivaa enkä jaksanut selitellä koiran omistajalle, miksi asetuin koiran ja lapseni väliin.
Olen toimistossa töissä, ei siellä tarvitse onneksi koiria olla.
Uskokaa nyt, että siellä keski-euroopassa koirat ( ja omistajat) käyttäytyvät ravintolassa hyvin ja huomaamattomasti! Eikä me koiraihmiset olla vaatimassa täällä väkisin oikeutta viedä koiraa ihan jokaiseen kuppilaan, mutta minusta on oikein, että ravintoloitsija itse saa päättää linjastaan. Miksi pitää olla joku laki, joka kieltää tämän kaikilta? Eikö ole mukavampaa, jos kaikille löytyy sopiva paikka?
Tässä on taidettu myös unohtaa koira-allergiset työntekijät... Ei tartte pelätä että minä meen siivoamaan tai tarjoilemaan. Toivottavasti meidän ravintola ei hyväksy tuota.. Koulutetaan sitten verorahoilla uus ammatti.
ja luonnon siedätystä kannattaa tehdä kotona pienestä pitäen. Kotona ei tarvitse olla niin putsplank siistiä, siellä voi olla eläimiä, lapset möyrikööt maassa ja pyörikööt kurassa jos huvittaa. Siitä se vastustuskyky saa harjoitusta. Allergiat ovat seurausta ylisiisteydestä ja siitä, ettei enää sairasteta ollenkaan niin paljon kuin ennen, kiitos rokotusten. Elimistö sitten reagoi tällä tavalla.
Koiraallergian voi hoitaa siedätyshoidolla JOS HALUAA
Jos ei ole tarpeeksi vasta-aineita, ei siedätyshoidosta ole mitään apua.
jos tuottoisaa hommaa on. Raha pyörittää maailmaa, jos on niin että sankoin joukoin koiraihmiset lenkillä kahvia joisivat, niin sellainen koirakhvila varmasti olisi jo perustettu? Sama juttu kun moni kaipaa lapsiystävällistä kahvilaa (mihin mahtuu hyvin vaunuilla jne.), sellaista ei ole koska se ei kannata (vaunut vievät tilaa pöydiltä eli asiakaspaikoilta) ja kahvila missä lapset juoksentelevat ei kiinnosta muita asiakkaita. Mannerheimin LSY:n ja seurakuntien kahvilat juttu erikseen, koska ne eivät tavoittele voittoa.
Se että joku kesälomareissulla haluaisi koiran kanssa ravintolaan on vähemmän tuottoisaa kun se että joku käy lähes joka päivä ko. ravintolassa lounaalla. Pidän koirista, mutta en tahtoisi mennä ravintolaan missä on koiria, syyt: koirat haisevat varsinkin märällä kelillä, jotkut koiranomistajat eivät itse edes haista sitä. Koirista lähtee karvaa, mikä saattaisi leijailla annoksiin/jäädä kiinni esim. ravintolan sohvaan ja siitä muiden vaatteisiin. Tuollainen paikka houkuttelisi varmasti myös niitä jotka eivät hallitse koriaan, eli saattaisi joutua koiran puremaksi/joutua keskelle haukkukohtausta.
Ottamatta kantaa allergia-asiaan, olen sitä mieltä että tämä uusi lakipykälä on ihan turha. En näe mitään syytä sille, miksi koirien pitäisi päästä ravintoloihin sisälle (avustajakoirat poislukien tietysti). Ei se koira siellä ihmisten, melun ja ärsykkeiden keskellä kuitenkaan viihdy, ja jos ei voi koiraa jättää kotiin ravintolaillan ajaksi, niin silloin ei pitäisi koiraa olla ollenkaan.
Sen sijaan koirien tulisi päästä terasseille. Se kai sisältyy tähän uuteen lakiin. Näin on monissa Keskieuroopan maissa jo pitkään ollut tapana, ja moni ystävällinen ravintoloitsija on jopa laittanut koirille vettäkin saataville, mikä kesäaikaan on erittäin hyvä juttu. Tietysti tässä terassille pääsyssäkin on tärkeää koiranomistajan oma harkinta, jotta koirasta ei ole haittaa muille asiakkaille.
jonne ei edelleenkään päästetä lemmikkejä sisälle. Ravintolahan voi sen itse päättää. Usko, että sekä lemmikkiystävällisyydestä että lemmikkien torjumisesta tulee kilpailuvaltti.
Kukaan ei voi olettaa, että koko muu ihmiskunta sopeutuu juuri hänen yksilölliseen yliherkkyyteensä. Hän siis varautuu ja selviää. Ei allergikko ole mikään mimosa, vaan ihan täysijärkinen, selviytymiskykyinen ihminen.
(Olen allergikko ja lisäksi yliherkkä tietynlaiselle melulle.)
Koiraallergian voi hoitaa siedätyshoidolla JOS HALUAA
Jos ei ole tarpeeksi vasta-aineita, ei siedätyshoidosta ole mitään apua.
Toki se vaatii vaivaa.
ja aukaisevat koiraravintoloita. Uskon, että ne koirattomatkin ravintolat kääntävät äkkiä kelkkansa kun näkevät, kuinka hyvin kilpailijat menestyvät.
Kuinka somaa on kun pöytien alla makoilee hyvin koulutetut koirat isäntiensa jaloissa hiljaa ja ihmiset tulevat sankoin joukoin ostamaan kupin kahvia koiralenkillään. Koirat eivät hypi, eivätkä kuolaa.
Ihana ajatus ravintolasta, missä koirat ja ihmiset juovat kahvia sulassa sovussa. Omistajat tulee rikastumaan.
Sitten niille muutamalle nipolle voi laittaa koirattoman ravintolan, kuten on lapsettomia hotellejakin. Ne tulevat menemään äkkiä konkkaan,koska koiraravintola on menestys. Meitä koiranomistajia on niin paljon, että ravintoloitsija rikastuu kun kaikki piipahtelemme lomalla kahvilla koiraravintolassa.
Ja työntekijöistä. Potkut vain kaikille allergisille. Ei kai nyt siivojaksi tai tarjoilijaksi voi alkaakaan joku koira-allerginen. Potkut vain. Aina on tulijoita koiraravintolaan tarjoamaan kuppia janoisille sesseillemme.
Uskokaa nyt, että siellä keski-euroopassa koirat ( ja omistajat) käyttäytyvät ravintolassa hyvin ja huomaamattomasti! Eikä me koiraihmiset olla vaatimassa täällä väkisin oikeutta viedä koiraa ihan jokaiseen kuppilaan, mutta minusta on oikein, että ravintoloitsija itse saa päättää linjastaan. Miksi pitää olla joku laki, joka kieltää tämän kaikilta? Eikö ole mukavampaa, jos kaikille löytyy sopiva paikka?
olen allerginen koirille, eikä minulle suositeltu siedätyshoitoa
olen ollut allerginen ihan syntymästäni saakka, ennen kuin olen ehtinyt juomaan kaupan maitoa
en menisi ravintolaan, jossa on koiria, koska yritän mahdollisimman paljon välttää eläinpölyä, saan sitä ihan tarpeeksi töissä, kaupassa jne, julkisia kulkuvälineitä en käytä
anteeksi että olen olemassa
Luultavasti "minä" on syntynyt joskus kauan aikaa sitten, jolloin allergiaa hoidettiin juurikin eristämällä täysin allergian aiheuttajista.
Äitini allergia on ollut, kuten "minällä", mutta nyt vanhempana hän voi viettää aikaa koirien kanssa. Ainoastaan syljen proteiineista tulee oireita ihokosketuksessa.
Tunnen kymmeniä koiranomistajia, jotka ovat koira-allergisia, mutta omille koirilleen siedättyneitä.
minällä on ollut kolme koiraa kun minä on niin kovin eläinrakas, viimeisin (se kuuluisa allergisoimaton bichon frise) laukaisi sitten astman
sitä on niin hankala jättää kotiin hoitamattomaksi kun lähtee lomalle, eli kun ensi kerralla lähden reissuun, otan mukaan 350 litraa vettä ja mun piraijat
toivottavasti on kunnon lattiat ravintoloissa kun toi satsi vähän painaa... leväisenä se myös haisee aika mielenkiintoiselta, mut hei, haittaakse?
ottakaa ensin selvää "taudistanne" ennen kuin alatte vouhkaamaan.
Esim astmalla ei ole mitään tekemistä koiran tai kissan kanssa... miten joku tätä sairastava voi edes luulla niin
Allergia on hoidettavissa siedätyksellä. 95 %:sti. Aina tietenkin voi olla sellaisia, joille se ei auta, mutta nämä ovat yleensä niin allergisia, että eivät voi olla samassa huoneessa missä on pähkinöitä, on kuorittu omenaa jne. MUTTA he eivät vaadi omenattomia, pähkinättömiä jne ravintoloita..
Pahimpia ovat nämä muka-allergiset, jotka itse asiassa pelkäävät koiria.
Ilmeisesti tähän ketjuun vastanneiden lähipiirissä ei tosiaan ole ollut esim. alle 3-vuotiasta, jonka hoitopaikka on pitänyt miettiä sen mukaan, ettei siellä kenelläkään muulla lapsella ole lemmikkejä kotona. Tai että on pitänyt pitää huolta, etteivät lapsen suuresti pitämät koirat ole päässeet nuolaisemaan lasta ulkona, koska siitä lapsen naama turpoaisi kokonaan umpeen. Meillä siis ei ole koiria. Lähipiirissä on. Ja lapsemme sai oireita koirista. Kertaalleen ei-tuttu koira pääsi nuolaisemaan naaamansa (klassinen tilanne: lapsi käveli vähän vanhempaansa edellä, tykkäsi koirista, omistaja päästi ison koiran "tämä on tosi kiltti" säestyksellä lapsen viereen, koira nuolaisi lasta naamaan ennen kuin vanhempi ehti väliin) - lopputulos: umpeen turvonneet silmät, koko naama turvoksissa, onneksi ei hengitystieoireita. Tämän lapsen allergia helpotti sittemmin. Toki ei ole kokeiltu antaa koiran nuolaista :), mutta pistyy olemaan jo samassa tilassa koiran kanssa. Tykkää koirista ylikaiken. Mutta pointtini taisi olla, että kyllä koiran omistajankin pitää tajuta, että on olemassa myös oikeasti koirille pahasti allergisia ihmisiä. Joiden elämää rajoittaa turhan paljon se, että koiria pidetään mukana siellä sun täällä. Mä olen seissyt lastenvaunujen vieressä pitämässä jonkun muun isompaa koiraa kauempana rattaissa istuvasta lapsestani bussin ratastilassa, laskien pysäkkejä että pääsemme sieltä ulos. Koira kun tuli bussiin loppumatkasta. Ei ollut kivaa enkä jaksanut selitellä koiran omistajalle, miksi asetuin koiran ja lapseni väliin.
sinä et voisi välttää ravintolaa, jossa koira saa olla ??
No jos ravintolassa ei ole eritelty eläin/allergia puolta niin saattaa olla että just sen pöydän alla on koira loikoillut vartin aikaisemmin mihin koirille allerginne istahtaa. Mitäs luulet tuleeko oireita ?
Itse en reakoi voimakkaasti koiriin allergialla. Ja minulla oli ennen oma koirakin. Silti en haluaisi ravintolassa istua paikalla jossa tuoli ja pöytäliina ovat koirankarvoissa ja kohta siis minun vaatteenikin ja ilmavirran mukana niitä on herkästi ruuassanikin. Käyn mielummin rapsuttelemassa joskus tuttujen koiria kun se minulle sopii.
Tietty jos ravintolasta olisi eristetty osa koirien kanssa käyville ja selvästi merkitty niin se olisi minulle ok kun voisin mennä koirattomalle puolelle niin halutessani.