Akateeminen koulutus ja alle 2000e kk-palkka - muita?
Tunnen itseni todella mitättömäksi näissä palstan palkkakeskusteluissa näillä faktoilla. VVälillä mietin että ihmiset varmasti huijaavat palkkansa, välillä tunnen olevani nolo ja hyväksikäytetty työnantajani taholta kun suostun tekemään aika rankkaakin duunia tuolla palkalla.
Mitä mieltä olette?
Kommentit (74)
Itse olen vain merkonomi ja palkkani on yli 3000 €/kk ja akateemisilla on palkka heti vähintään 4000 - 5000 €/kk ja vähän ajan päästä 7000 - 10000 €/kk.
Itse asiassa hyvin harvalla akateemisesti koulutetulla on palkka heti (tai edes usean työvuoden jälkeen) 4000e. Esim. opettajien peruspalkka on n. 2500-2900 riippuen kouluasteesta. Jos ei ole ylitunteja tai "ikälisiä" niin tuon saat, et euroakaan enempää. Mä olen vasta n. 10 vuoden työuran jälkeen saanut yli 4000e kuukausipalkan ja pidän itseäni hyvätuloisena opettajaksi. 7000 euroon en pääse koskaan. DI:t, lääkärit, KTM:t on eri asia, mutta julkisella puolella palkat on paaaaaljon alle 4000e/kk suurella osalla akateemisista. T: FM
vikaa jos saat noin huonoa palkkaa vaikka olet ollut kymmenen vuotta opettajana?
JOs opettajien Tes: n mukaiseta palkkaa maksetaan niin mitä tekemistä sillä on kirjoittajan järjen kanssa? Täällä on nyt joku idiootti joka huudattaa ihmisiä, mutta ei tiedä oikeista palkkataulukoista yhtää mittää!!
Tutkinto on ainakin helvetin kaukana tradenomin tutkinnosta. Ainakin meillä merkkikset saa reippaasti vähemmän palkkaa vielä kuin tradenomit, onhan tutkinto astetta alempi.
Lisäksi merkonomit on vanhoja, koska nykyään kukaan ei enää hanki niin turhaa tutkinto kun voin samalla lukea itsensä tradenomiksi. Merkonomit siis yleensä vähintää 45 -vuotiaita.
Kyllä teitä on sitten helppo viedä!
Alta aikayksikön kaikki kiihtyvät nollasta sataan - akateemiset ja ei akateemiset, ekonomit, tradenomit ja merkonomit.
vaan palkassa. sisällöltään työ on laadukasta ja monipuolista sekä erittäin haastavaa, ainoastaan alipalkattua, sitä moitin, ja siksi herättelin palkkakeskustelua.
En tunnista ollenkaan näitä väitteitä, ettei kellään akateemisella ole alle 4000 e/kk palkka. Ihan varmasti on, ja monet heistä on sosiaali- tai koulutusalalla. terv. työtön akateeminen, joka ei ole murheissaan köyhyydestään
Sehän on yhtä kaukana akateemisesta kuin mikä tahansa entinen opistotason koulutus. Ole tyytyväinen, että olet päässyt töihin. Monet tradenomit eivät ole.
Ja olen päässyt töihin juuri siitä syystä että minulla on laadukasta työkokemusta toisin kuin monilla AKATEEMISILLA
Se vastaa merkonomin tutkintoja. Miten voit olla noin uuno, jos olet ollut työelämässä 10 vuotta? Mitä olet tehnyt? Poiminut mansikoita?
Myönsin jo että tradenomi ei ole akateeminen mutta ei se kyllä ole myöskään merkonomi.
T. se joka ei ole penaalin terävin kynä
Mansikoita en ole koskaan poiminut mutta olen kyllä ollut esim alle 24-vuotiaana erään kansainvälisen hotellin johtoryhmässä vierailevana neuvonantajana vuoden verran.
Ei tziisus, illan paras!
Huonoa palkkaa saavat lastentarhanopettajat ja kirjastotädit joiden koulutus ei tosiasiassa edes ole mikään akateeminen koulutus. Mäkään en tunne ketään yliopistotutkinnon (tällä tarkoitan tiedekorkeakoulua, ei amk:ia) suorittanutta, jonka palkka olis alle 4000 euroa ja tunnen kyllä useita akateemisia eri aloilta. Useimpien palkka on yli 6000 euroa kk, kuten esimerkiksi omani. Tosin olen sijoitusalalla, jossa palkat ovat tunnetusti melko hyvät.
Mutta palkka on huono. Lastentarhanopettajilla on alempi korkeakoulututkinto.
Myös luokanopettajilla on akateeminen koulutus, mutta palkka ei ole lähelläkään 4000 euroa.
Kyllä teitä on sitten helppo viedä! Alta aikayksikön kaikki kiihtyvät nollasta sataan - akateemiset ja ei akateemiset, ekonomit, tradenomit ja merkonomit.
Tää on mulle herkkä kohta .. koulutus vs. palkkaus
AP
ja akateeminen, mutta vasta nyt yli kymmenen vuoden työkokemuksen jälkeen palkkani on yli 4000 euroa. Ja olen myös esimies, joka tietää alaistensa palkat ja todellakin alle 4000 euron palkka on aivan tavallinen akateemisen palkka it-alalla. Ja aloituspalkka on siinä 3000 euron kieppeillä, yleensä alapuolella.
Kyllä teitä on sitten helppo viedä! Alta aikayksikön kaikki kiihtyvät nollasta sataan - akateemiset ja ei akateemiset, ekonomit, tradenomit ja merkonomit.
Tää on mulle herkkä kohta .. koulutus vs. palkkaus
AP
suhteutettuna.
Huonoa palkkaa saavat lastentarhanopettajat ja kirjastotädit joiden koulutus ei tosiasiassa edes ole mikään akateeminen koulutus. Mäkään en tunne ketään yliopistotutkinnon (tällä tarkoitan tiedekorkeakoulua, ei amk:ia) suorittanutta, jonka palkka olis alle 4000 euroa ja tunnen kyllä useita akateemisia eri aloilta. Useimpien palkka on yli 6000 euroa kk, kuten esimerkiksi omani. Tosin olen sijoitusalalla, jossa palkat ovat tunnetusti melko hyvät.
Mutta palkka on huono. Lastentarhanopettajilla on alempi korkeakoulututkinto. Myös luokanopettajilla on akateeminen koulutus, mutta palkka ei ole lähelläkään 4000 euroa.
Kirjastonhoitajat on akateemisia oikeasti mutta palkka surkea.
Entä farmaseutit? palkasta en tiedä mutta lasketaanko korkeakoulututkinnoksi vai alemmaksi sellaiseksi?
ja akateeminen, mutta vasta nyt yli kymmenen vuoden työkokemuksen jälkeen palkkani on yli 4000 euroa. Ja olen myös esimies, joka tietää alaistensa palkat ja todellakin alle 4000 euron palkka on aivan tavallinen akateemisen palkka it-alalla. Ja aloituspalkka on siinä 3000 euron kieppeillä, yleensä alapuolella.
Minulle kentiies muutamaa satasta vaille ihan ok palkka koulutukseen ja kokemukseen nähden :)
KIITOS!
AP
jatkuvasti, että akateemisesti koulutetut saa noin huonoa palkkaa. Eihän sitten kannattaisi käydä kouluja ollenkaan. Itse olen vain merkonomi ja palkkani on yli 3000 €/kk ja akateemisilla on palkka heti vähintään 4000 - 5000 €/kk ja vähän ajan päästä 7000 - 10000 €/kk. On turha väittää täällä myös, että jollain lääkärillä on alle 5000 €/kk palkka. Täällä väittää tuollaisia mitäänsaamattomat työttömät tai äitiyslomalla olevat joilla ei ole mitään työkokemusta. Kukaan lääkäri ei voi väittää, että palkka on alle 5000 €/kk.
Olen akateemisesti koulutettu luokanopettaja eli kasvatustieteiden maisteri. Palkkani on 2605€/kk. Työkokemusta 3,5 vuotta. Viiden vuoden työssäolon jälkeen tulee ensimmäinen 5% korotus.
Muihin akateemikkoihin verrattuna palkka on siis huimasti pienempi, mutta en valita koska muut edut ovat sen verran huomattavat.
Mutta palkka on huono. Lastentarhanopettajilla on alempi korkeakoulututkinto. Myös luokanopettajilla on akateeminen koulutus, mutta palkka ei ole lähelläkään 4000 euroa.
Kirjastonhoitajat on akateemisia oikeasti mutta palkka surkea.
Entä farmaseutit? palkasta en tiedä mutta lasketaanko korkeakoulututkinnoksi vai alemmaksi sellaiseksi?
Ihan niin kuin joku sanoi, vain teknillisellä, kaupallisella ja lääketieteen puolella palkat nousevat johonkin 4000-5000 hujakoille. Suuri osa akateemisista kuitenkin on kunnallisella puolella töissä ja siellä palkkakehitys... no sitä ei ole.
Terveisin filosofian maisteri, laillistettu puheterapeutti, 2900e/kk
Muihin akateemikkoihin verrattuna palkka on siis huimasti pienempi, mutta en valita koska muut edut ovat sen verran huomattavat.
Sain 1700 euroa kuussa
patevana opettajana toimiessani, tama yhdessa suomalaisessa kunnassa. Ja sai "tapella", etta tama summa suostuttiin maksamaan, piti siis tosiaan hairita kunnan palkanlaskijaa. Oli vissiin aateltu, etta olen vapaaehtoistyontekija.
Jos siis sait bruttona 1700e ja olet ihan oikeasti jelpoinen hommaan, on työnantaja toiminut laittomasti. Kenenkään pätevän, päätoimisen opettajan bruttopalkka opetusvelvollisuuden täyttyessä ei ole ollut noin pieni vuosikausiin. Jos olit sivutoiminen/opetusvelvollisuus ei täyttynyt/et ollutkaan kelpoinen niin sitten tuo on mahdollista.
Kai kysyit asiaa luottamusmieheltä? Siis mikäli kuuluit oaj:öön...
Joo, siinä olen samaa mieltä , mutta sitä juuri mietinkin, että olen herännyt tähän palkka-asiaan vasta nyt kun olen tällä palstalla lukenut ihmisten palkkoja.. sitä ennen olin hiljaa tyytyväinen.
Korotusta olen kyl pyytänyt viimeksi kuukausi sitten ja ilmaissut tyytymättömyyteni, mutta palkka on taulukon ja tessin mukainen eikä sitä ole kuulemma varaa nostaa.
Mutta siis jos todella on niin että ihmiset tienaavat sellaisia palkkoja kuin täällä näkee ja kuulee, niin lähden työnhakuun heti huomenna.
Kyseessä palveluala, ja olen esimiehenä n 30 henkilölle. Koulutus tradenomi, eli ei kuitenkaan ylempi kk-tutkinto. Olen yksin vastuussa työntekijöistäni ja lisäksi tavoitettavissa 24/7 myös lomilla.
yli 10v ja mun palkka on 3400€/kk. Ei ole alaisia. Palkka on kohonnut tasaisesti 1700€ alkupalkasta, nyt on pari viime vuotta junnanut paikallaan.
Siis.. akateemisesti koulutettuihin :)
jatkuvasti, että akateemisesti koulutetut saa noin huonoa palkkaa. Eihän sitten kannattaisi käydä kouluja ollenkaan. Itse olen vain merkonomi ja palkkani on yli 3000 €/kk ja akateemisilla on palkka heti vähintään 4000 - 5000 €/kk ja vähän ajan päästä 7000 - 10000 €/kk.
On turha väittää täällä myös, että jollain lääkärillä on alle 5000 €/kk palkka.
Täällä väittää tuollaisia mitäänsaamattomat työttömät tai äitiyslomalla olevat joilla ei ole mitään työkokemusta.
Kukaan lääkäri ei voi väittää, että palkka on alle 5000 €/kk.
No mulla on palkka 2245e/kk. Oon tutkijana yliopistolla, pohjakoulutuksena yhteiskuntatieteiden maisteri. Että kyllä, jotkut meistä oikeasti tienaavat huonosti!
tekevöät kaikkensa ylläpitääkseen myyttiä huonoista palkoista. Kaikki tuntemani opet tienaavat vähintään 3500€, monet yli 4000€/kk