Akateeminen koulutus ja alle 2000e kk-palkka - muita?
Tunnen itseni todella mitättömäksi näissä palstan palkkakeskusteluissa näillä faktoilla. VVälillä mietin että ihmiset varmasti huijaavat palkkansa, välillä tunnen olevani nolo ja hyväksikäytetty työnantajani taholta kun suostun tekemään aika rankkaakin duunia tuolla palkalla.
Mitä mieltä olette?
Kommentit (74)
Minä tienaan aineenopettajana n. 3200. Mies lääkäri, palkka 5600 (erikoistunut, muutamia yövuoroja/kk)
en ole koskaan ajatellut, että tradenomi olisi akateeminen. Anteeksi, jos pahastut.
kaikki akateemiset tienaisivat ainakin 4000 eur/kk. Olen itse kasvatustieteiden tohtori, tutkimustyössä järjestöpuolella ja palkka noin 3400 eur/kk.
Tunnen mm. lääketieteen tohtoreita, jotka erikoistuvat jollekin alalle sairaaloissa. Peruspalkka heillä on noin 3600 eur/kk ja sitten erikseen päivystyskorvaukset.
Samoin harvat papit tai luokanopettajat pääsevät yli 4000 eur ansioihin.
paljonkin yliopiston käyneitä, joilla on alle kolmen tonnin palkka. Ihmettelen näitä av:n huutelijoita, jotka luulevat, että joku 5 tonnia on yleinen palkka. Suomalaisten naisten keskipalkka on alle kolme tonnia, kyllä siihen aika moni akateeminenkin mahtuu.
Esimerkiksi toimittajien lähtöpalkka on noin reilut 2500 euroa ja aika moni jää alle 3 tonnin, ja monilla luokanopeilla on reilusti alle 3 tonnia. Eivätkä läheskään kaikki akateemiset saa koulutustaan vastaavaa työtä, eikä kaikille kova palkka olekaan se tärkein asia. Maalla pärjää hyvin ihan eri palkalla kuin pk-seudulla.
Täällä peruskoodari noin 10 v työkokemuksella, taustalla maisterin tutkinto tietojenkäsittelyalalta. Palkka 3200 e kuussa. Kai sen vähän ylemmäs olisi saanut jos olisi vaihdellut työpaikkoja, minä olen ollut samassa valmistumisesta asti. Alalla on kuitenkin ylitarjontaa perustekijöistä joilla ei mitään ihmeellisiä erikoisosaamisia joten ei palkat välttämättä ole kauhean kovia.
paljonkin yliopiston käyneitä, joilla on alle kolmen tonnin palkka. Ihmettelen näitä av:n huutelijoita, jotka luulevat, että joku 5 tonnia on yleinen palkka. Suomalaisten naisten keskipalkka on alle kolme tonnia, kyllä siihen aika moni akateeminenkin mahtuu.
Esimerkiksi toimittajien lähtöpalkka on noin reilut 2500 euroa ja aika moni jää alle 3 tonnin, ja monilla luokanopeilla on reilusti alle 3 tonnia. Eivätkä läheskään kaikki akateemiset saa koulutustaan vastaavaa työtä, eikä kaikille kova palkka olekaan se tärkein asia. Maalla pärjää hyvin ihan eri palkalla kuin pk-seudulla.
Itse en tunne ainuttakaan toimittajaa jonka lähtöpalkka olisi alle 3000 euroa kuukaudessa enkä todellakaan työskentele pk-seudulla vaan tavislehdessä "paljon kehä III:n pohjoispuolella". Älä puhu puppua alan palkkatasosta, jos et siitä kerran mitään tiedä.
t. toimittaja
yo-merkonomin ja rakennusinsinöörin koulutus.
Raivostuin, kun nuo mainiot tutkinnot muutettiin amk-tutkinnoiksi. Sisältö suunnilleen sama, mutta titteli tuli "hienommaksi".
Oli pakko opiskella diplomi-insinööriksi. Niin paljon harmitti.
Kannattaa yrittää vaihtaa työpaikkaa, jos palkka ei miellytä / sitä ei nosteta.
Tosiasia on se, että eivät kaikki korkeasti koulutetut tienaa hyvin, paljon on työttömiäkin ja näyttää että lisää vaan tulee.
Itse olen koulutukseltani YTM, vielä vuosi sitten tienasin 2200 euroa kk, nyt 3200 euroa, johon olen oikein tyytyväinen. Vaihdoin onnistuneesti työpaikkkaa. Mieheni on DI esimiesasemassa IT alalla ja tienaa 4700 euroa. Osa hänen alaisistaan tienaa alle 3000, vaikka on korkeakoulututkinto ja miesvaltainen ala. Emme asu Etelä- Suomessa.
Olisin pari vuotta sitten hakenut taidemuseon amanuenssin paikkaa. Mutta palkkaa tarjottiin vain 1800e/kk!
Vaatimukset: korkeakoulututkinto, väh. 5 vuoden työkokemus alalta, vähintään 1 v työkokemus ulkomailta, molempien kotimaisten ja kahden vieraan kielen sujuva kielitaito, kontaktit taidemaailmaan, kokemus taidenäyttelyiden koostamisesta, kokemusta tiedottamisesta ja ties minkä julkaisuohjelmien käyttötaito.
Kai ne siihen hommaan jonkun saivat. Mutta tuollaiset vaatimukset ja noin onneton palkka?!
Kukaan lääkäri ei voi väittää, että palkka on alle 5000 €/kk.
että lääkäri tekee yleensä paljon työtunteja normaalin viikkotuntimäärän päälle, päivystää ollen töissä aamu kahdeksasta seuraavan päivän iltapäivään. Ja tätä pahimmillaan / parhaimmillaan kerran viikossa.
Itse 80% tk-lääkärinä tienaan 3400 e brutto, siihen mukaanlukien kerran viikossa päivystys 16-22 normaali viikkotuntien lisäksi.
Lääkäreiden tienestiä nostaa myös se, että tehtyään normaalin työpäivän mennään vielä illaksi yksityisvastaanottoa pitämään moneksi tunniksi. Ei perustyöstä 5000 e kk:ssa juuri kukaan, paitsi päivystävät erikoislääkärit, saa.
Erikoistuvan lääkärin keskipalkka sairaalassa rasittavinen ympärivuorokautisine päivystyksineen, joita on monta kertaa kuukaudessa, on 3400.
puhutaan akateemisesta tyostä.
voisitteko kertoa mitä se akateeminen tyo sitten on? yo:lla tutkija, professori? toimistopäällikko? konsultti?
antakaa ammattinimikkeitä!
voisitteko kertoa mitä se akateeminen tyo sitten on? yo:lla tutkija, professori? toimistopäällikko? konsultti?
antakaa ammattinimikkeitä!
voisitteko kertoa mitä se akateeminen tyo sitten on? yo:lla tutkija, professori? toimistopäällikko? konsultti?antakaa ammattinimikkeitä!
ja ylempi korkeakoulututkinto.
riippuen kokemuksesta, kouluasteesta, tuntien määrästä jne. jne.
Minä olen suht hyvätuloinen opettaja, mutta tunnen kyllä luokanopettajia, joiden palkka on reilusti alle 3000 €.
Netistä löytyy opettajien palkkalaskureita ja palkkataulukot - sieltä voi ihan itse asiaa tutkia, jos ei usko.