Onko epäkohteliasta jos yksi tuleva mummo
ottaa yhteyttä vauvan saajan läheisiin ja kysyy haluavatko kaikki laittaa rahaa lahjakorttiin jolla nuori perhe saa ostettua vaunut?
Kommentit (142)
tuo on kaunis idea, mutta riippuu niin suvusta. Esim. omassa suvussani tuo olisi pöyristyttävää kerjäämistä ja noloa ja nöyryyttävää ja miniä saisi häpeän niskoilleen (vaikka keräyksen organisoija olisikin anoppi). Joissain suvuissa taas tuo olisi ihanaa ja kannustavaa ja varmasti jokainen haluaisi osallistua. Pitäisi siis tuntea taustoja vähän paremmin. Sen verran haluan sanoa että olet kyllä ihana mummo. Oma äitini ei ole koskaan halunnut auttaa mitenkään minua, ei ole hoitanut lapsiani sekuntiakaan, ei ole ostanut ensimmäistäkään joulu/synttärilahjaa ainoille lapsenlapsilleen eikä viitsi edes pitää mitään yhteyttä. On sanonut suoraan että "sinun perheesi ei kiinnosta, kukin hoitakoon omansa". Lapseni eivät edes tunne mummoaan ja nuorin ei ole nähnyt häntä koskaan. Äitini ei edes jaksanut käydä ristiäisissä. Anoppini puolestaan on vain tyttärensä lasten mummo ja ei halua osallistua miniän lasten elämään (käy meillä ehkä kerran vuodessa jos on joku "pakollinen" tilaisuus mistä ei kehtaa olla pois). Lapsillani siis ei ole mummoa ollenkaan! Joten olisin todella todella onnellinen jos minulla olisi tuollainen mummo lapsille kuin mitä sinä olet omille lapsenlapsillesi. Sen verran ehkä sanon vielä, että miniällesi voisi vaunujakin parempi lahja olla se, että etukäteen selkeästi hänelle tarjoaisit apuasi ja kertoisit että olet käytettävissä. Oma anoppini ei ole ikinä tarjoutunut ja pari kertaa kun on pyydetty niin on kieltäytynut hoitoavusta. On suunnattoman raskasta elää lapsiperheen rankkaa elämää kun tietää, että kukaan isovanhemmista ei halua auttaa, jos vaikka tulisi paha kriisi, hätä tai lapsi joutuisi sairaalaan tai muuta vastaavaa.
niin hanki lapsia vain se määrä, jonka itse jaksat.
tutuille, että heidän velvollisuus on sinun kanssa maksaa myös ristiäiset ja hoitaa vauvelia?
Jos sinä haluat miniällesi kalliit unelmavaunut, sinä kustannat ne. Se ei ole heidän tuttujensa ja ystäviensä tehtävä.
Minä tulen kustantamaan myös ristiäiset (olen sen päättänyt. Maksan kaiken juhlaan liittyvän.
Tulen myös aina auttamaan heitä lastenhoidossa jos apua tarvitsevat. ap
Ja sitä ap nyt oikein urakalla nyt tässä murentaa plus tietty ostaa itselleen oikeuden siihen vauvaan - ja sekaantumiseen.
sankari toivoi kameraa lahjaksi.
Kamera maksoi useita satasia. Kaikkia vinkkasin toiveesta ja ne jotka halusivat osallistuvat itse valitsemallaan summalla rahalahjaan.
aivan ihmeissäni. Jokainen perhe ostaa ne tarvikkeet, joihin on varaa. En ole kuullut, että perhe saa vauvalahjan, ristiäislahjakin on sille lapselle jotain henkilökohtaista,
Entä jos ap:n miniä unelmoi jostain omakotitalosta? Laitetaanko silloinkin hattu kiertämään ja pydyetään sukua ja ystäviä maksajiksi?
käyttää rahaa, sillä he ovat ostamassa käytettyjä vaunuja, eivätkä tuhlaa kaikkia rahojaan niihin haaveiltuihin uusiin vaunuihin. Siis oikein järkeviä tulevia vanhempia. Ap haluaa ilahduttaa perhettä ja kerätä rahat niihin haaveiltuihin vaunuihin. Mitä pahaa tässä oikein on? Eikös lahjan nimenomaan pitäis olla sellainen joka ilahduttaa ja josta on hyötyä? Lisäksi kun ajatellaan, että vaunut on aika kallis lahja yhden ihmisen ostaa niin se on aika oivallinen kimppalahja.
Joten kyllä minä voisin ihan hyvin kysyä lähipiiriltä haluavatko osallistua, siinähän sen sitten näkee tuleeko hankkeesta mitään vai ei. Osallistuminen ja summa olisi ihan vapaat, jokainen saisi ne miettiä itse omien varojensa mukaan. Itse ainakin voisin osallistua, jos kyseessä olisi esim. siskoni tai veljeni.
Ja meillekin aikanaan appi kustansi esikoisen ristiäiset, halusi sen antaa lahjana meille. Pitopalvelu hoiti tarjoilut, joten minun ei tarvinnut niitä tehdä.
Ei siis ole omia tuloja sen vertaa, että saisivat lapselleen käytetyt vaunut. Toooodella vakaalla pohjalla siis talous.
i] niin hanki lapsia vain se määrä, jonka itse jaksat.
[/quote]
öö, wtf? No niin olen tehnytkin vain sen määrän jonka jaksan hoitaa, olen lapseni itse hoitanut ja kukaan muu ei ole koskaan hoitanut sekuntiakaan lapsiani. Kyse oli siitä että ei ole mistään apua saatavilla jos tulee HÄTÄ tai KRIISI esim. jos minä kotivanhempana joudun sairaalaan ja puoliso on työmatkalla niin lapset pitää silloin huostaanottaa laitokseen kun isovanhemmat eivät auta vaikka mikä olisi.
Mikä ihmeen sättimisen tarve sinulla on? Mitä sinä tiedät lapsimäärästäni? Itse olen jaksanut lapseni hoitaa ja en todellakaan odota että kukaan muu niitä hoitaa. Sen sijaan sitä kyllä odottaisin että jos tulee paha KRIISITILANNE niin sen verran voisi lähimmäisestään omat vanhemmat tai puolison vanhemmat välittää että auttaisivat hädän tullen. Mutta eivät auta, joten pitää vain rukoilla että kriisiä ei tule!
enää sitä potkupukua. Täytyyhän nyt perheen ihan itse hommata lapselleen vaatteet eikä odottaa että vieraat ne tuo kun tulevat lasta katsomaan eka kerran. Eihän ne opi koskaan hoitamaan sitä lastaan eikä raha-asioitaan jos ne lahjoja saa noin vaan.
Nyt sitten muistatte, että köyhille lapsiperheille ei enää lahjoja saa antaa, vain niille saa lahjan viedä joilla itselläänkin on varmasti varaa se lahja ostaa. Tsekkaatte vaikka tiliotteet ensin jos ette ole ihan varmoja.
i] niin hanki lapsia vain se määrä, jonka itse jaksat.
öö, wtf? No niin olen tehnytkin vain sen määrän jonka jaksan hoitaa, olen lapseni itse hoitanut ja kukaan muu ei ole koskaan hoitanut sekuntiakaan lapsiani. Kyse oli siitä että ei ole mistään apua saatavilla jos tulee HÄTÄ tai KRIISI esim. jos minä kotivanhempana joudun sairaalaan ja puoliso on työmatkalla niin lapset pitää silloin huostaanottaa laitokseen kun isovanhemmat eivät auta vaikka mikä olisi. Mikä ihmeen sättimisen tarve sinulla on? Mitä sinä tiedät lapsimäärästäni? Itse olen jaksanut lapseni hoitaa ja en todellakaan odota että kukaan muu niitä hoitaa. Sen sijaan sitä kyllä odottaisin että jos tulee paha KRIISITILANNE niin sen verran voisi lähimmäisestään omat vanhemmat tai puolison vanhemmat välittää että auttaisivat hädän tullen. Mutta eivät auta, joten pitää vain rukoilla että kriisiä ei tule!
Vai oletatko, että jos isovanhemmat ovat itse laitoksessa tai kuolleet, ei kukaan kykene auttamaan? Oletko kuullut mummit -palvelusta, MLL:stä, kodinavuxista?
Ei siis ole omia tuloja sen vertaa, että saisivat lapselleen käytetyt vaunut. Toooodella vakaalla pohjalla siis talous.
Onko miniä maksattamassa vaunut muilla? Ap:han on tuleva mummo, ei se miniä. Onko sulla noin hukassa luku- ja ymmärtämisentaito?
Onko sulla noin hukassa ymmärtämistaito?
Omalla kuvalla jos uskaltaa kirjoittaa niin sitten voi kirjoitella.
Rippilahja? Kastelahja?
En ole ikinä ostanut kenellekään mitään lahjaa siksi, että on saanut vauvan. Kukkia olen vienyt.
55 miksi se muuten niitä haaveitaan luettelisi anopille? Onko sulla noin hukassa ymmärtämistaito?
että miniä odottaa ja toivoo että se anoppi ne toteuttaisi. Joillakin nyt on vaan hyvät välit myös anoppiin ja asioista voidaan jutella ilman että taustalla on taka-ajatuksia. On se aika älytöntä kuvitella että kaikessa olis aina joku hyötyajatus tai muu. Joskus juttelu on vain juttelua. Kuinka ahneita te ihmiset oikein olette, kun aina raha ja muu tulee akana mieleen?
En minä ole yhtään ahne, ihan itse olen kaikki tarvikkeet hankkinut kahdelle - ja perheeni elättänyt, juhlat maksanut jne.
Kyllä tässä nyt aika lailla rahanahneus sillä nuorella parilla haisee, kun heikkotuloinen anoppi pannaan maksumieheksi ja kerjuulistoja värkkäämään!
Miniä ei tiedä ajatuksistani koska haluan yllättää hänet. Olemme hyvissä väleissä ja käymme esim. välillä shoppailemassa.
Saatamme sovitella 200e maksavia kenkiä ja kovasti ne haluaisimme mutta jätetään ostamatta.
Miniä voi jopa sanoa, nämä kun saisi. Hän ei kuitenkaan tarkoita, että minun pitäisi ne ostaa.
Kiitos kaikille asiallisesti vastanneelle ja te jotka kirjoitatte rumasti/asiattomasti niin koittakaa löytää elämäänne iloa :)) ap
Ilon pitäisi tulla muustakin kuin rahasta ja tavarasta.
En minä ole yhtään ahne, ihan itse olen kaikki tarvikkeet hankkinut kahdelle - ja perheeni elättänyt, juhlat maksanut jne.
Kyllä tässä nyt aika lailla rahanahneus sillä nuorella parilla haisee, kun heikkotuloinen anoppi pannaan maksumieheksi ja kerjuulistoja värkkäämään!
Jopa niin että sen kanssa voi ihan jutella. Kauheeta, eikö totta!
tuo on kaunis idea, mutta riippuu niin suvusta. Esim. omassa suvussani tuo olisi pöyristyttävää kerjäämistä ja noloa ja nöyryyttävää ja miniä saisi häpeän niskoilleen (vaikka keräyksen organisoija olisikin anoppi). Joissain suvuissa taas tuo olisi ihanaa ja kannustavaa ja varmasti jokainen haluaisi osallistua. Pitäisi siis tuntea taustoja vähän paremmin.
Sen verran haluan sanoa että olet kyllä ihana mummo. Oma äitini ei ole koskaan halunnut auttaa mitenkään minua, ei ole hoitanut lapsiani sekuntiakaan, ei ole ostanut ensimmäistäkään joulu/synttärilahjaa ainoille lapsenlapsilleen eikä viitsi edes pitää mitään yhteyttä. On sanonut suoraan että "sinun perheesi ei kiinnosta, kukin hoitakoon omansa". Lapseni eivät edes tunne mummoaan ja nuorin ei ole nähnyt häntä koskaan. Äitini ei edes jaksanut käydä ristiäisissä.
Anoppini puolestaan on vain tyttärensä lasten mummo ja ei halua osallistua miniän lasten elämään (käy meillä ehkä kerran vuodessa jos on joku "pakollinen" tilaisuus mistä ei kehtaa olla pois). Lapsillani siis ei ole mummoa ollenkaan!
Joten olisin todella todella onnellinen jos minulla olisi tuollainen mummo lapsille kuin mitä sinä olet omille lapsenlapsillesi.
Sen verran ehkä sanon vielä, että miniällesi voisi vaunujakin parempi lahja olla se, että etukäteen selkeästi hänelle tarjoaisit apuasi ja kertoisit että olet käytettävissä. Oma anoppini ei ole ikinä tarjoutunut ja pari kertaa kun on pyydetty niin on kieltäytynut hoitoavusta. On suunnattoman raskasta elää lapsiperheen rankkaa elämää kun tietää, että kukaan isovanhemmista ei halua auttaa, jos vaikka tulisi paha kriisi, hätä tai lapsi joutuisi sairaalaan tai muuta vastaavaa.