Miksi miehiltä odotetaan sankaruutta häiriötilanteissa esim metrossa?
Eikö jokainen voisi hoitaa omat asiansa rauhassa?
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/silmiton-pahoinpitely-metromatkalla-m…
Mieskin on ihminen.
Kommentit (91)
jos jollakin hullulla naksahtaa sinun tai lapsesi kävellessäsi vastaan ja alkaa hakkaamaan sinua/lastasi, sinusta on ihan ok, että kukaan ei tee mitään? Ja tuskin poliisin tai vartijoiden tarvitsee myöskään tehdä mitään, ihmisiähän hekin ovat.
Hoidat / lapsesi hoitaa ihan vaan omat asiansa?
On mentävä väliin, jos ei oman arvion mukaan ole välitöntä hengenvaaraa. Väliinmeno ei siis ole mikään miesten asia vaan kaikkien.
Mies on toki keskimäärin isompi ja vahvempi kuin nainen, muttei läheskään aina. Oma mieheni ei ole kosaan lyönyt ketään eikä osaa tapella lainkaan. Minä taas osaan, joten jos vaara uhkaa niin minä naisena ilman muuta puolustan perhettä kun minulla on siihen kapasiteettia. Ei se, että on mies, kerro siitä että osaa automaattisesti hoitaa henkivartijan hommia.
T. Äiti judo, savate, kravmaga ja paini -taustoilla. Ja tyttäret ohjaan samojen harrastusten pariin!
Parempi vaan pysyä kaukana, se toinenhan voi olla aseistautunut ja sitten jää lapset ilman isää..
Parempi vaan pysyä kaukana, se toinenhan voi olla aseistautunut ja sitten jää lapset ilman isää..
nostan hattua noille tytöille, jotka puuttuivat, eivätkä ajatelleet "parempia vaan pysyä kaukana". Voi olla, että hakatulta olisi henki lähtenyt, nyt onnistuvat pelastamaan hänet.
Ymmärrän, jos joku ei väliin uskalla mennä, mutta kyllä tuntuu oudolta, jos joku voi katsella pahoinpitelyä vierestä mitenkään puuttumatta "ei kuulu mulle, hoitakoot omat asiansa".
jos menen tämmöiseen väliin niin saan kuonooni ja todennäköisesti syytteen pahoinpitelystä itse. Lisäksi poliisi hyvin todennäköisesti peruuttaa metsästysaseideni hallussapitoluvat.
Niin että ikävä kyllä mutta näin on. :P
t. mies
Jos on siis hengenvaara niin ymmärrän ettei väliin tahdo mennä, mutta jos ei, niin turpiinottaminen on pieni hinta jos pelastaa toisen elämän.
Ja kyllä, olen mennyt väliin, ja kyllä, olen saanut nenuun siitä hyvästä. Ja kyllä, tekisin sen uudestaan. En voi katsoa vierestä jos avutonta pahoinpidellään. Ja olen nainen.
mutta kaikilta, niin miehiltä kuin naisiltakin, odotetaan vastuun kantoa ympäristöstään.
Todettakoon, että uutisen miehen käytös ei mielestäni ollut kumpaakaan.
Väliinmenemisestä voi saada itse pahoinpitelysyytteen, joten jo siksi moni ei vaivaudu. Toisekseen en tajua kuka haluaa vapaaehtoisesti tapattaa itsensä jos on sivustakatsojana nähnyt, että ns. pahoinpitelyn uhri on aiheuttanut surkean tilanteensa syyllistymällä häiriökäyttätymiseen.
Pahoinpitelijällä voi olla taskussaan vaikka puukko tai jokin muu ase, jolla hän voi lyödä väliintullutta. Myös murtumat, erilaiset pysyvät vammat, hampaiden menetys jne. on mahdollista jos pahoinpitelijä käy väliintulleen päälle. Tietenkään valtiolta tai mistään muualtakaan ei koskaan tule saamaan kunnon korvausta jos loukkaantuu yrittäessään mennä väliin. Ei yksinkertaisesti kannata jos arvostaa omaa terveyttään ja kehoaan. Harva haluaa ehdontahdoin riskeerata oman terveytensä ja ottaa muistoksi pahimmassa tapauksessa vaikka pysyvän kosmeettisen haitan kasvoihin.
Siksi suurin osa varmaan jättää rambon leikkimisen poliisille tai vartijoille.
jos menen tämmöiseen väliin niin saan kuonooni ja todennäköisesti syytteen pahoinpitelystä itse. Lisäksi poliisi hyvin todennäköisesti peruuttaa metsästysaseideni hallussapitoluvat. Niin että ikävä kyllä mutta näin on. :P t. mies
Sori mutta sä et ole mies.Kunnon mies puuttuisi asiaan jollakin tavalla välittämättä siitä meneekö aseidenluvat yms.Ihmishenki on arvokkaampi kuin mikään lupa.
Tässä syy miksi kaupunkilaisa ei enää kiinnosta muiden hätä.Ihmiset jätetään kaupungissa ojaan makaamaan koska täällä vallitsee "ei kuulu mulle"-asenne.Se on VÄÄRIN.
160 senttisenä naisena voi mennä väliin johonkin konfliktiin, mutta sellainen mies, joka esimerkiksi vain osaisi pysäyttää väkivaltatilanteen, voisi mennäkin. Olen kyllä huomannut, että tietenkään kaikki miehet ei voi mennä väliin, jotkut yksinkertaisesti sais turpiinsa menemällä, ei paljon auttaisi.
Olen kaupassa töissä ja olen huomannut, että oletus tuntuu olevan aina se, että jos mies menee väliin johonkin tilanteeseen, häneltä odotetaan fyysistä voimankäyttöä. Sen vuoksi mun on ollut tällaisena pikkurääpäleenä hyvä puuttua sanallisesti tilanteisiin ja selvittää ne siten, eli sillä tavalla on jopa helpompaa kuin miehillä, koska kukaan ei oleta, että voisin taltuttaa jonkun riehujan muulla kuin puheella. Olenkin sitten oppinut tässä hommassa puhumaan oikealla tavalla noissa tilanteissa:)
Saisin kuitenkin sakkoja ja kallis Applesinin läppäri saattaisi mennä rikki.
Voin vain soittaa hälyytyskeskukseen ja toivoa ettei uhri mene täysin muussiksi.
T: It-Mies
meni viereen istumaan, kaulaili ja yritti suudella väkisin. Lähellä istui miehiä, kukaan ei sanonut tai tehnyt mitään. Sitten minä sanoin tyypille, että anna niiden tyttöjen olla rauhassa. Onneksi vähän tokeni ja alkoi tilittämään minulle "joo, vittu mä oon sekasin, mä oon ottanut sitä ja tätä..." Toinen nainen meni eteen sanomaan kuksille joka onneksi tuli poistamaan tyypin ja se vielä lähtikin ihan suosiolla. Niitä miehiä kyllä ihmettelin.
Saisin kuitenkin sakkoja ja kallis Applesinin läppäri saattaisi mennä rikki. Voin vain soittaa hälyytyskeskukseen ja toivoa ettei uhri mene täysin muussiksi. T: It-Mies
ja tässä taas yksi syy miksi miehet tietokoneidensa kanssa ei kiinnosta.
vaan itse syytteen ja joudut kuulusteluihin ja oikeudenkäyntiin jota siirretään koska konna ei tule sinne.
Maksat itsesi kipeäksi asianajajalle, konnalle sen maksaa valtio.
Saat pienen tuomion väkivallan käytöstä, poliisi peruuttaa sen takia aseideni hallussapitoluvat...
Jos jotain sattuu niin minä en nähnyt mitään, katsoin toisaalle ja puhuin puhelimeen.
Sinkku voi puuttuakin. Hän saisi vain huomiota ja ihailua. Keskituloisen tai köyhemmän perheellisen miehen ei kannata puuttua. Menee perheeltä rahat sakkojen makseluun ja ehkä joutuu lusimaan putkassakin hätävarjelunliioittelusta. Kuka sitten veisi lapset päiväkotiin? Perheellinen mies ei ota riskejä, kuten sinkut helpommin ottavat.
Saa olla taitava, jos onnistuu fyysisesti selviytymään pamppumiehestä ilman "kovia otteita". Kovilla tarkoitan lyöntejä ja kuristamista. Niiden käyttössä voi käydä huonosti kummalle tahansa.
T: Isä, joka korkeintaan soittaa 112, jos näkee pahoinpitelyn
menevät väliin jos joku hullu riehuu aseen kanssa ja hakkaa toista hullua.
Soittavat poliisit ja häipyvät nopeaa paikalta. Haluan säilyttää mieheni ja poikani hengissä.
Opeta sinä lapsellesi, ettei syljeskele mummojen päälle ja riehu metrossa niin ei tule alun alkaenkaan tällaisia tilanteita.
jos jollakin hullulla naksahtaa sinun tai lapsesi kävellessäsi vastaan ja alkaa hakkaamaan sinua/lastasi, sinusta on ihan ok, että kukaan ei tee mitään? Ja tuskin poliisin tai vartijoiden tarvitsee myöskään tehdä mitään, ihmisiähän hekin ovat.
Hoidat / lapsesi hoitaa ihan vaan omat asiansa?
jota heissä on aina ollut. Tämä tapaus osoittaa sen!
Suominainen ei ole koskaan keskittynyt miesten miellyttämistehtävään, vaan on itse toiminut kun on toimintaa tarvittu. Tämä palsta antaa pääasiassa sen ikävämmän puolen suomalaisesta naisesta näkyä, eli niiden onnettomien toisten kyräilijöiden, mutta onneksi esiäitiemme perintö on vielä voimissaan.
Kamppailutaidot ovat kuin ydinaseet. Taitava käyttäjä tietää niiden käytön riskit. Siksi tuossakaan tilanteessa ei kannattanut kenenkään puuttua tilanteeseen voimakeinoin.
Naiset toimivat oikein.
Tietenkin, jos on niin taitava että kykenee taltuttamaan liikkuvassa metrossa riehuvan pamppumiehen niin siitä vaan. Riskinä on kuitenkin että sivulliset saavat myös osansa pampusta ja mies kaivaa taskustaan uuden aseen.
Minä olisin kyennyt toimimaan tilanteessa oikein, kuten nuo naisetkin osasivat toimia oikein. Metrossa istuvat pelkurimiehet toimivat myös oikein. Toki kamerakännyköiden olisi pitänyt loistaa tilanteessa, ehkä loistikin? Toivottavasti riehuja saadaan kiinni.
T: N43
Saisin kuitenkin sakkoja ja kallis Applesinin läppäri saattaisi mennä rikki. Voin vain soittaa hälyytyskeskukseen ja toivoa ettei uhri mene täysin muussiksi. T: It-Mies
ja tässä taas yksi syy miksi miehet tietokoneidensa kanssa ei kiinnosta.
Teen sillä vain rahaa. Onko raha kiinnostava asia?
Ammuttaisinko raskailla kranaatinheittimillä iskun kaupunginosaan, jossa pahoinpitelijä asuu? Siihen minulla tosiaan on koulutus. Vaatii vain sotatilan, että aseet saadaan käyttöön. Sitten ollaan iloisesti miehekkäitä kuin Syyriassa ikään.
Lähitaistelua ei muuten opeteta Suomessa kuin erikoisjoukoille kuten sotilaspoliisille. Hyvästä syystä.