Äitipuoli allekirjoitti lapsen todistuksen
Kertokaapa mielipiteenne, nillitänkö ihan turhasta?
Kyseessä siis ala-asteikäinen poika, jonka joulutodistuksen ex-miehen uusi vaimo oli huoltajat kohtaan allekirjoittanut. Minua ei millään muotoa haittaa, jos äitipuoli kuittaa nähdyksi reissuvihkoviestejä, koepapereita yms. mutta näissä virallisemmissa papereissa en haluaisi nähdä äitipuolen leikkivän huoltajaa, eikä koulukaan käsittääkseni saisi sitä hyväksyä. Lapsen huoltajia olemme kuitenkin ainoastaan minä ja hänen isänsä.
Exän mielestä olen kohtuuton ja typerä, kun asiasta mielipiteeni ihan asiallisesti mainitsin, mutta olenko? Mitä mieltä te olette?
Kommentit (202)
Siis todistushan ei ole niin virallinen, että siitä saisi mitenkään sanktioita koululle. Eri juttu, jos kyseessä olisi jokin oikeasti virallinen asia, kuten yläasteelle hakupaperi. Opettajalla on tuskin aikaa lukea 20 allekirjoitusta, sillä usein nimien tarkistaminen tehdään köntässä. Usein nimen kohdalla voisi lukea vaikka Aku Ankka. Opettaja harvoin muuten lukee poissaoloselvityksiäkään tarkasti, mieheni aikanaan oli kirjoittanut oman poissaoloselvityksensä ala-asteelle. Hänellä oli lapun mukaan ollut pernarutto ja huoltajana Mikko Malikas. Opettaja oli vain vilkaissut ja kuitannut.
tarkkoja että nutturat vaan tutisee kun ne raivokkaasti kirjoittavat tänne, että äitipuoli ei ole HUOLTAJA ja voi jumaliste kun elämä on sekaisin nyt yhden lappusen takia..;) Toisilla meistä ei ole tuollainen asia niin nöpönuukaa, kuka sen todistuksen kirjoittaa, kunhan on joku aikuisista perheessä.
äitipuoli ajatteli lasta, äiti vain itseään.
Ap, miksi ihmeessä nillität lapsen äitipuolelle, joka on hoitanut sinun ja lapsen isän velvollisuuksia? Itsehän et huolehtinut nimeäsi todistukseen. Sinun vastuusi se on - ei lapsen eikä lapsen äitipuolen.
Jos todistus unohtui isän luokse, miksi ette hakeneet sitä ennen koulun alkua sieltä? Eikö lapsesi koulunkäynti kiinnosta sen vertaa? Mutta se kenen nimi paperissa on kiinnostaa?
En jaksa ymmärtää.
E tiedä miksei isä itse alekirjoittanut. Lapsi meni kouluun suoraan isän kyydissä. Ja isä asuu lähes tunnin matkan päässä, joten sieltä ei ihan pikaisesti unohtuneita juttuja noudeta.
jotta lapsesta olisi minimaalisen vähän vaivaa hänelle.
Ap, miksi ihmeessä nillität lapsen äitipuolelle, joka on hoitanut sinun ja lapsen isän velvollisuuksia? Itsehän et huolehtinut nimeäsi todistukseen. Sinun vastuusi se on - ei lapsen eikä lapsen äitipuolen. Jos todistus unohtui isän luokse, miksi ette hakeneet sitä ennen koulun alkua sieltä? Eikö lapsesi koulunkäynti kiinnosta sen vertaa? Mutta se kenen nimi paperissa on kiinnostaa? En jaksa ymmärtää.
E tiedä miksei isä itse alekirjoittanut. Lapsi meni kouluun suoraan isän kyydissä. Ja isä asuu lähes tunnin matkan päässä, joten sieltä ei ihan pikaisesti unohtuneita juttuja noudeta.
paikkasi tilanteen? Oikeasti niin kamalaa, että jakosit avauksenkin tästä tänne tehdä? Jos on lapsia tehnyt niin ne pitää hoitaa ja yhden tunnin ajomatka ei ole selitys hoitamatta jättämiselle. Ja jos joku muu jeesaa niin olisit iloinen!
jotta lapsesta olisi minimaalisen vähän vaivaa hänelle.
Olit varmaan nähnyt todistuksen kuitenkin tai ainakin tiesit sen sisällön? Isällä sama juttu? Jos isä on vain sanonut, että laita sinä kulta se nimi kun en juuri nyt ehdi. Mitä vahinkoa tässä nyt on tapahtunut kenellekään?
Tulevaisuutta ajatellen voisit vaikka eksällesi sanoa, että toivoisit vain huoltajien allekirjoittavan. Opettajaa ei tarvitse lisää työllistää tai nyksää ei tarvitse loukata suoraan.
Olit varmaan nähnyt todistuksen kuitenkin tai ainakin tiesit sen sisällön? Isällä sama juttu? Jos isä on vain sanonut, että laita sinä kulta se nimi kun en juuri nyt ehdi. Mitä vahinkoa tässä nyt on tapahtunut kenellekään?
Tulevaisuutta ajatellen voisit vaikka eksällesi sanoa, että toivoisit vain huoltajien allekirjoittavan. Opettajaa ei tarvitse lisää työllistää tai nyksää ei tarvitse loukata suoraan.
Miksi et itse allekirjoittanut tai isä? Nyksähän vain lopulta auttoi lasta, jottei joutunut nimettömänä paperia viemään?
Olen vastannut tähän kysymykseen varmaan sata kertaa. Syy miksen itse allekirjoittanut lukee jo ihan avauksessa. Isän syytä voin vain arvailla. Isä kuitenkin vei lapsen kouluun, joten ei tämä ilman nimeä olisi jäänyt.
Miksi et itse allekirjoittanut tai isä? Nyksähän vain lopulta auttoi lasta, jottei joutunut nimettömänä paperia viemään?
Olen vastannut tähän kysymykseen varmaan sata kertaa. Syy miksen itse allekirjoittanut lukee jo ihan avauksessa. Isän syytä voin vain arvailla. Isä kuitenkin vei lapsen kouluun, joten ei tämä ilman nimeä olisi jäänyt.
sinäkin katsoa oisko sieltä sulle ajankulua. Unohtuis tällaiset höpötykset.
Hän näki todistuksen vasta nyt, kun se palautui koulusta allekirjoituksen kanssa. Opettajalta on asiaa kysytty ja hän on myöntänyt, että vain huoltajan allekirjoitus kelpaa eli virhe on tullut tehtyä. Ennen kommentointia kannattaa lukea ketju, niin tietää mistä puhutaan eikä toisteta jo moneen kertaan selvitettyjä asioita.
Tiesin sisällön suurinpiirtein, todistusta en olut nähnyt. suurta vahinkoa ei tapahtunut, mutta haluaisin, että jatkossa asia hoidettaisiin oikein. Tästä syystä juurikin nätisti lapsen isälle mainitsin asiasta, mutta hän tuntui pitävän kantaani kohtuuttomana. Takoitukseni ei ole ollut ketään loukata, ja siitä syystä asiallisesti asian esitinkin. Opettajaan otin yhteyttä vain kuullakseni koulun kannan asiaan ja saadakseni vahvistuksen sille ettei mielipiteeni ole kohtuuton.
Siis todistushan ei ole niin virallinen, että siitä saisi mitenkään sanktioita koululle. Eri juttu, jos kyseessä olisi jokin oikeasti virallinen asia, kuten yläasteelle hakupaperi. Opettajalla on tuskin aikaa lukea 20 allekirjoitusta, sillä usein nimien tarkistaminen tehdään köntässä. Usein nimen kohdalla voisi lukea vaikka Aku Ankka. Opettaja harvoin muuten lukee poissaoloselvityksiäkään tarkasti, mieheni aikanaan oli kirjoittanut oman poissaoloselvityksensä ala-asteelle. Hänellä oli lapun mukaan ollut pernarutto ja huoltajana Mikko Malikas. Opettaja oli vain vilkaissut ja kuitannut.
No enhän minä mitään sanktioita ole koululle vaatimassakaan, ja ymmärrän kyllä opettajan vaikeuden tarkistaa lähes kolmenkymmenen lapsen paperit. Otin yhteyttä opettajaan vain kysyäkseni mielipidettä asiasta. Itseäni vaivasi vain tuon todistuksen allekirjoitus, mutta opettaja oma-aloitteisesti sanoi, että myös koepaperit kuuluvt vain huoltajan allekirjoitettavaksi. Jos paperissa lukee huoltaja, on asialla mielestäni kuitenkin väliä. Muutenhan olisi sama, että lapsi pyytäisi allekirjoituksen vaikka lähikaupan kassalta, kaverin isältä tai pikkuveljeltään...
Jos on lapsia tehnyt niin ne pitää hoitaa ja yhden tunnin ajomatka ei ole selitys hoitamatta jättämiselle. Ja jos joku muu jeesaa niin olisit iloinen!
Eipä nyt unohdeta sitä, että kuvittelin exän ilman muuta hoitavan asian itse. Lähtisitkö itse ajamaan tunnin suuntaansa vain siksi, ettei lapsen isä ole muistanut muistuttaa todistuksen mukaan ottamisesta?
Joten eikö voisi vain sanoa: "Loppu hyvin, kaikki hyvin" ?
Joten eikö voisi vain sanoa: "Loppu hyvin, kaikki hyvin" ?
Mielellään ;-) Loppu hyvin, kaikki hyvin.
koska isä ei toimittanut sitä hänelle.
ei ole ope siis katsonut kunnolla, kuka sen on allekirjoittanut. Äitipuolen allekirjoitus ei ole virallinen ellei hän ole lapsen huoltaja. Ihan yhtä pätevä allekirjoitus kuin vaikkapa naapurin.
Et valita turhasta. Lapsi kun kasvaa, niin voi oppia käyttämään asiaa hyväkseen etenkin jos äitipuoli "ostaa" näin lapsen hyväksyntää.
Koulun "huoltaja" kohta ei tosiaan ole virallinen kokeissa/todistuksissa/pikkulapuissa. On opettajasta kiinni, hyväksyykö hän esimerkiksi isovanhemman allekirjoituksen. Jos nyksien allekirjoitukset kiellettäisiin näissä epävirallisissa nimienkeruussa, varmaan 20% nimistä hylättäisiin. Lopulta sillä tarkastetaan vain, onhan lapsen todistuksen nähnyt joku läheinen aikuinen. Lupalaput tms onkin eri juttu, sillä hädän sattuessa nimenomaan huoltajalta pitää olla lupa.