Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi hoitaa mieheni siskon lapsia PALJON enemmän kuin meidän - kenen "ongelma" tämä on?

Vierailija
07.01.2012 |

Me pyydämme hoitoapua iltaisin ehkä kerran kuukaudessa, koko päiväksi satunnaisesti. Yöhoitoapua emme ole pyytäneet koskaan. Muutaman kerran anoppi on itse kutsunut lapset (nyt 5 ja 3 v. ) yökylään ja he ovat menneet.

Olin jotenkin tyrmistynyt kuultuani, että miehen siskon 4- ja 2-v. lapset ovat mummollaan hoidossa useita kertoja viikossa! Myös yökylässä he ovat ainakin kerran kuussa.

En tiedä pyytääkö miehen sisko äitiään jatkuvasti hoitoavuksi, vai tarjoutuuko mummo itse. Veikkaan ensimmäistä vaihtoehtoa. Itse en ikimaailmassa KEHTAISI pyydellä jatkuvasti isovanhempia hoitamaan lapsiani.

Silti on myönnettävä, että kirpaisee kun mummo on jatkuvasti toisen perheen apuna ja meillä paljon harvemmin. Onko ongelma meidän - pitäisikö mieheni ja minun ruveta myös ruinaamaan hoitoapua useammin...??? Miten te tekisitte?

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ihan samanlainen tilanne. Plus että eihän sitä itse "kehtaa" pyytää appivanhempia hoitamaan enää meidän lapsia, kun ovat joka päivä hoitamassa miehen siskon lapsia + kotihommia + heidän remonttejaan.

Sama juttu kuin jollain yllä olevalla. Anoppi lisäksi valittaa ääneen miten on tehnyt sitä ja tätä tyttärellä. Kerran sanoi, että hän ja appi tekevät siellä kaiken (remontit, autonkorjaukset, lastenhoidon, ruoat), koska muuten tytär joutuisi koska vävy on niin kiireinen( Lue: vävy harrastaa omia juttja).

Asiahan on niin että ihminen haluaa olla vanhanakin tarpeellinen, mutta kenenkään voimat tai aika eivät riitä tekemään kaikkia lastenhoito ja kodinhuoltotyötä useammalle perheelle. Joten useat isovanhemmat valitsevat sen rikkaimman lapsensa esimerkiksi (kun nämä ovat muka kiireisiä) ja tekevät tälle kaiken, yrittämättäkään olla tasapuolisia. Koska se vaatisi kovia ponnisteluja, eikä jakseta enää vanhana.

Vierailija
42/83 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä ap:ta, meillä sama tilanne, miehen veljen lapsia on hoidettu 10 vuotta (ja lukioikäisiä passataan edelleen). Meidän lastakin hoiti aluksi, mutta ei ole enää kovin innostunut. Olisi kuitenkin meille tärkeää, että saisimme levätä, kun kehitysviiveisen kanssa elämä on todella haasteellista. Ymmärrän kyllä, että anoppi ikääntyy, mutta sitä en ymmärrä miten veljenvaimo kehtaa passauttaa porukkaansa anoppilassa jatkuvasti, vaikka oikeasti apua tarvitseviakin olisi :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu kuin jollain yllä olevalla. Anoppi lisäksi valittaa ääneen miten on tehnyt sitä ja tätä tyttärellä. Kerran sanoi, että hän ja appi tekevät siellä kaiken (remontit, autonkorjaukset, lastenhoidon, ruoat), koska muuten tytär joutuisi koska vävy on niin kiireinen( Lue: vävy harrastaa omia juttja). Asiahan on niin että ihminen haluaa olla vanhanakin tarpeellinen, mutta kenenkään voimat tai aika eivät riitä tekemään kaikkia lastenhoito ja kodinhuoltotyötä useammalle perheelle. Joten useat isovanhemmat valitsevat sen rikkaimman lapsensa esimerkiksi (kun nämä ovat muka kiireisiä) ja tekevät tälle kaiken, yrittämättäkään olla tasapuolisia. Koska se vaatisi kovia ponnisteluja, eikä jakseta enää vanhana.

Tai ehkä enemmänkin, että parempi olla väleissä jonkun perheen kanssa, kuin riidoissa kaikkien lasten kanssa ... Sitten valitaan, että kenen kanssa kannattaa olla väleissä ;)

Vierailija
44/83 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateuttako?

Miksi kaikilla pitäisi olla asiat samoin?

Meillä toiset isovanhemmat ei hoida. Toiset hoitaa. Meidän lapsia hoidetaan enemmän kuin sisarusten, koska meidän lasten kanssa saa tehdä, mitä huvittaa. Eli kun isovanhemmilla on fiilis mennä lasten kanssa johonkin, niin kysyvät usein meidän lapsia, koska meiltä ei tule rajoituksia. Ei tule myöskään haukkuja, kun joku vaate repeää tai tapahtuu jokin muu vahinko. Tiedän, että toisessa perheessä on aikataulut, säännöt jne mitä voi tehdä ja milloin ja mikä pilaa lapset totaalisesti...

Toki isovanhemmat pyrkivät olemaan tasapuolisia. Tosin toisen perheen lapset eivät ole päässeet remonttitalkoisiin johtuen juuri em. seikoista... Mein muksut tykkäs kovasti :)

Vierailija
45/83 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appivanhemmat hoitavat kyllä meidänkin lapsiamme aina pyydettäessä, mutta miehen siskon perhettä he avustavat lisäksi taloudellisesti, siivoavat ja remontoivat...

Vierailija
46/83 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toiset ei hoida, mutta toiset hoitaa, niin mielipahan kanssa voi selvitä. Mutta omassa tilanteessani katkeruutta ei voi välttää, koska kummatkaan ei hoida! Anoppi hoitaa vain tyttärnsä lapsia, omat vanhempani sisaren lapsia. Ja kenelläkään ei ole mikään vaikea elämäntilanne tms.omien vanhempien kohdalla välimatka selittää asian, aiinakin osittain, mutta anopin osalta vain se, että tyttären lapset ovat rakkaita ja miniän lapset vieraita (ihan kuin olisivat jonkun postimiehen lapsia eikä oman pojan lapsia.)

Lastenhoitoapua ei olla saatu mistään ikinä, hetkeäkään.

Vierailija
47/83 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on miehesi sisko äiti.. yleensä äideille on helpompaa olla oman tyttären kanssa kuin ns. vieraan naisen kanssa.

missä oma äitisi on?

Kannattaa itse olla ystävällisesti yhteydessä, kutsua kylään, tulla tutummaksi, osaksi elämää, jakaa itsestään, olla läheinen. Voihan olla, että äidin on helpompi olla tyttären lasten kanssa jos miniä on esim. etäinen, tai ei päästä lähelleen. Itsellä on vain poikia ja olen miettinyt, miten olisin hyvä anoppi aikanaan. Haluan ehdottomasti olla mukana tulevien lastenlasten elämässä niin, etten kuitenkaan tuppaudu toisten elämään. Olen kuitenkin ymmärtänt, että toisinaan käy niin, ettei miniät halua anoppeja lähelleen vaan ottavat mieluummin oman äidin hoitoapua. Surullista mutta toki hyvin ymmärrettävää.

Vierailija
48/83 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olette yhteydessä anoppiin muuten kuin pyytämässä apua, kaikki lähtee siitä, että ollaan muutenkin luontevasti ja kivasti yhteydessä - autetaan puolin toisin.

Itsellä sama tilanne mutta kyse oman siskon lapsista, joita isovanhemmat hoitavat 4-5 kertaa viikossa ja kustantavat harrastuksia ja ostavat ruokakasseja ja lasten vaatteita siskolleni. Omat lapset näkevät isovanhempia ehkä 4 kertaa vuodessa, koska asumme eri kaupungissa. KOska minulla on ns. hyvä työ, en myöskään saa mitään taloudellista apua lapsilleni omilta vanhemmiltani toisin kuin siskoni.

Vierailija
49/83 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mä olin tosi katkera. Mummo hoiti muiden sisarten lapsia paljon ja meidän ei kuin lomilla. Ai niin. Mummmo asui 400 kilometrkin päässä.

Vierailija
50/83 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ei ole tuollaista ongelmaakaan.

Ei voida odottaa eikä pyytää apua keltään.

Mun mielestä isovanhemmat ei ole mitään hoitoautomaatteja vaan voivat antaa apuaan, jos se heille käy ja ovat siihen valmiita. Suotavaa tietysti on hyvät välit lasten ja isovanhempien välillä, mutta ilman jatkuvaa hoitovelvotettakin sen voi varmaan saavuttaa.

Ja jos ei isovanhemmat hoida, niin ne ei hoida ja antaa asian sitten olla.

Vierailija
51/83 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appivanhemmat hoitavat kyllä meidänkin lapsiamme aina pyydettäessä, mutta miehen siskon perhettä he avustavat lisäksi taloudellisesti, siivoavat ja remontoivat...

mutta oman siskon perhettä

Vierailija
52/83 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä yrittänyt tulla toimeen anoppini kanssa, mutta se on hankalaa. Anoppi on tehokas, tarmokas, toimelias "työläisnainen"...Toisaalta hän on myös töksähtelevä, jyräävä, ei osaa ottaa muita huomioon. Hyvin yksioikoinen, "asiat tehdään näin"-asenteella varustettu.

Anopin yleissivistys on heikko, joten puhuttavaa ei ole juuri muusta kuin lapsista ja säästä. Anopin elämä pyörii lähinnä miehen siskon perheen ympärillä, enkä yksinkertaisesti jaksa kuunnella loputtomasti miehen siskonlasten "ylistämistä".

Lisäksi anopilla on jokin outo tarve päästä lyttäämään minua ja sukuani. Aina kun siihen on tilaisuus, niin yrittää tölviä jotain ilkeää tai vähättelevää.

Olisi tietysti ihana ajatus, että voisin olla läheinen anopin kanssa, mutta viimeiset 10 vuotta ovat valitettavasti osoittaneet, että se ei taida onnistua.

Tarjoutuu kyllä aina hoitamaan lapsia, mutta tuntuu jotenkin että minusta ei pidä. Eli asetelma on sellainen, että "äiti ei ole mitään, äitiä ei ollut lapsilla edes ikävä kun olivat hoidossa" jne. Aika ikävää kuunneltavaa. Ihan kuin ei tajuaisi, ketkä sen perheen lopulta muodostavat.

No, ihan sama. Muutaman vuoden päästä lapset ovat jo koululaisia, ja saavat sitten itse valita, kuinka paljon haluavat isovanhempiaan nähdä. Jos anoppi on lapsille silloin samanlainen kuin minulle nyt, niin meidän puoleltamme luvassa on vähän yksinäinen vanhuus. Toisaalta ainahan on ne oman tyttären paremmat lapset lähellä.

on miehesi sisko äiti.. yleensä äideille on helpompaa olla oman tyttären kanssa kuin ns. vieraan naisen kanssa.

missä oma äitisi on?

Kannattaa itse olla ystävällisesti yhteydessä, kutsua kylään, tulla tutummaksi, osaksi elämää, jakaa itsestään, olla läheinen. Voihan olla, että äidin on helpompi olla tyttären lasten kanssa jos miniä on esim. etäinen, tai ei päästä lähelleen. Itsellä on vain poikia ja olen miettinyt, miten olisin hyvä anoppi aikanaan. Haluan ehdottomasti olla mukana tulevien lastenlasten elämässä niin, etten kuitenkaan tuppaudu toisten elämään. Olen kuitenkin ymmärtänt, että toisinaan käy niin, ettei miniät halua anoppeja lähelleen vaan ottavat mieluummin oman äidin hoitoapua. Surullista mutta toki hyvin ymmärrettävää.

Vierailija
53/83 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus olen harmitellut, että lapsilla ei ole serkkuja, mutta vältynpähän ainakin tältä. Minulla on ihanat appivanhemmat,jotka auttavat tarvittaessa ja muutenkin!

Vierailija
54/83 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole anoppia ja appiukkoa lähimaillakaan, ei tosiaan käytettävissä millään lailla. Ja vaikka olisivatkin, ovat jo sen verran vanhoja, etten pyytäisikään apua.

Mun vanhemmat ei myöskään auta. Asuvat hekin kauempana, aikaisemmin mummo kävi useastikkin yökylässä. Nyt on veljeni perheen tilanne sen verran huonompi kun meidän (veljen vaimo vakavasti sairas), että mummo hoitaa päivittäin heidän lastaan.

Ymmärrän kyllä tämän hyvin. Mutta täytyy myöntää, että raskasta on, kun ei ole oikeasti ketään kuka joskus auttaisi.

Vierailija
55/83 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on ollut kolme anoppia tai kaksi pitkäaikaista kandidaattia ja yksi oikea. Ja jokaisen kanssa olen tullut hienosti juttuun. Mitä ystäväpiiriäni katson, niin kenelläkään ei ole mitään ongelmia anoppejensa kanssa. Kaikki eivät rakasta, mutta jokainen on paljon tekemisissä, anopit hoitaa lapsia ja mies saa vapaasti olla vanhempiensa kanssa tekemisissä. Juhlapyhät jaetaan tasaisesti sukujen kesken.

Sen sijaan esimerkiksi miehelläni on kaksi veljeä ja toisen vaimo tulee ihan yhtä hyvin toimeen anopin kanssa kuin minäkin. Mutta toisen veljen vaimo on ihan naama väärässä, koska anoppi on joku saatanasta seuraava ja mitään järkevää syytä en näe sille. Oikein nauttii näpäytellä ja pahoittaa anopin mieltä mielikuvituksellisilla nöyryytyksillä. Esimerkiksi anopin synttäriviikonloppu (täytti tasavuosikymmeniä) sattui innostmaan ottamaan äkkilähdön laivalle, miehen veljen käydessä anopilla, soittelee viiden minuutin välein kotiin jne. Ja kun anoppi on häsläyksestään huolimatta maailman kiltein ja aidosti kristillisin ihminen.

Jos toiset ei hoida, mutta toiset hoitaa, niin mielipahan kanssa voi selvitä. Mutta omassa tilanteessani katkeruutta ei voi välttää, koska kummatkaan ei hoida! Anoppi hoitaa vain tyttärnsä lapsia, omat vanhempani sisaren lapsia. Ja kenelläkään ei ole mikään vaikea elämäntilanne tms.omien vanhempien kohdalla välimatka selittää asian, aiinakin osittain, mutta anopin osalta vain se, että tyttären lapset ovat rakkaita ja miniän lapset vieraita (ihan kuin olisivat jonkun postimiehen lapsia eikä oman pojan lapsia.)

Lastenhoitoapua ei olla saatu mistään ikinä, hetkeäkään.

Vierailija
56/83 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viimeisen Vauva-lehden jutun tästä aiheesta

Vierailija
57/83 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epätasa-arvoisessa tilanteessa ollaan meilläkin. Äitini hoitaa siskoni lapsia usein ja veljenkin lapsia tarvittaessa.

Vierailija
58/83 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma meilläkin. Tosin olen tajunnut, että miehen sisko on uskomattoman röyhkeä, kun hän pyytää aivan koko ajan (4-5krt/vko) hoitoapua lapsilleen. Ei väliä onko työjuttuja tai omia menoja, tai ei aina mitään menoja niin lapsi hoidatetaan isovanhemmilla. Toisaalta isovanhempien pitäisi osata kieltäytyä, vaikka uskon että tilanne on heille vaikea (lapsenlapsi vaan tuodaan heille ja lähdetään itse jonnekin).

Vierailija
59/83 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kälyni on myös tällainen joka laskeskelee minuuttien mukaan kuinka paljon äitini viettää aikaa minun vs hänen lastensa kanssa ja suuttuu näistä. Esim. jos äidillämme on tietokone-ongelma, käyn korjaamassa sen ja menemme sen jälkeen esim. lounaalle niin saamme haukut heitä ei ole kutsuttu tai jos olemme lasten kanssa rannalla ja äitini sattuu soittamaan ja sanoo pistäytyvänsä ja käymme yhdessä jädeillä niin sama homma. Meillä koko homma on mennyt salailuksi, koska kukaan ei halua olla kälyn kanssa tekemisissä ja kävellä munankuorilla. Saattaa napsahtaa jos äitini ostaa mäkkärissä kaikille lapsille heidän haluamansa ateriat ja minun lasteni ateriat maksoivat enemmän. Ei kyseessä ole mikään ulkopuolisen syrjintä vaan ihan kälyn omasta käytöksestä johtuva välttely.

Tehdään mökki-,lintsi-, laskettelu-,purjehdus, ym.-reissut salaa veljeni perheeltä. Kuulostaa kauhealta,tiedän.

Tällä naisella on myös oma äiti elossa. En ymmärrä miksi ei tee noita asioita hänen kanssaan? En minäkään käyttäydy noin omaa anoppiani kohtaan vaikka läheisiä olemme. Ja tottakai äiti on läheisempi tyttärensä, kuin poikansa vaimon kanssa.

Vierailija
60/83 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun kälyni on myös tällainen joka laskeskelee minuuttien mukaan kuinka paljon äitini viettää aikaa minun vs hänen lastensa kanssa ja suuttuu näistä. Esim. jos äidillämme on tietokone-ongelma, käyn korjaamassa sen ja menemme sen jälkeen esim. lounaalle niin saamme haukut heitä ei ole kutsuttu tai jos olemme lasten kanssa rannalla ja äitini sattuu soittamaan ja sanoo pistäytyvänsä ja käymme yhdessä jädeillä niin sama homma. Meillä koko homma on mennyt salailuksi, koska kukaan ei halua olla kälyn kanssa tekemisissä ja kävellä munankuorilla. Saattaa napsahtaa jos äitini ostaa mäkkärissä kaikille lapsille heidän haluamansa ateriat ja minun lasteni ateriat maksoivat enemmän. Ei kyseessä ole mikään ulkopuolisen syrjintä vaan ihan kälyn omasta käytöksestä johtuva välttely.

Tehdään mökki-,lintsi-, laskettelu-,purjehdus, ym.-reissut salaa veljeni perheeltä. Kuulostaa kauhealta,tiedän.

Tällä naisella on myös oma äiti elossa. En ymmärrä miksi ei tee noita asioita hänen kanssaan? En minäkään käyttäydy noin omaa anoppiani kohtaan vaikka läheisiä olemme. Ja tottakai äiti on läheisempi tyttärensä, kuin poikansa vaimon kanssa.

Tajuatko, että kälysi on veljesi puoliso? Eli veljesi on ihan samanarvoinen äidillenne kuin sinä. Siksi äitinne pitäisi pyrkiä olemaan mahdollisimman tasapuolinen. Muuten kyseessä on puhdas suosiminen. Aika noloa tehdä jo salassa reissuja, tollaisten toimien velat maksetaan kyllä myöhemmässä vaiheessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi