Väitän, että melkein jokaisella ihmisellä on varaa
johonkin ylellisyyteen. Kyse on vain valinnoista. Esimerkiksi luomuruokaan on varaa, jos tyytyy vaatimattomampaan autoon. Tai yhteen autoon kahden sijasta. Ja todella pienituloisillakin on varaa tupakkaan ja muuhun turhuuteen, tinkivät sitten muusta.
Pointti on, että harva voi saada KAIKEN, mitä haluaa. Mutta useimmat voivat saada JOTAIN ekstraa.
Kommentit (113)
Pitää tosiaan hyväksyä, että harvoilla on mahdollisuus ihan kaikenlaiseen ylellisyyteen. Hyvä niin, sillä kyllä tämä maailma hukkuisi kaikkeen turhuuteen, jos kaikilla siihen olisi varaa. Siksi täytyy tyytyä siihen, että elämässä on tehtävä valintoja. Suomessa on se onnellinen tilanne, että kaikilla... ihan kaikilla on mahdollisuus hyvään elämään, osa vain jättää sen käyttämättä.
Meidän perheen valinnat ovat: omakotitalo (josta paljon velkaa, mutta ihanaa kun on tilaa sisällä ja ulkona), hyvälaatuinen ruoka (ei aina luomua, mutta tosi vähän eineksiä = vaatii ehkä pikemminkin aikaa kuin varsinaisesti varallisuutta), vaatimaton auto (autot sinänsä ei kiinnostaa ja säkä käynyt, että on ollut hyvä "terve" yksilö), lasten harrastukset menevät vanhempien harrastuksien edelle (eli ei ole koko perheellä varaa harrastaa kalliisti), matkustelut/ elämykset hyvin halvalla budjetilla ja jos mahdollista hyödynnetään isovanhempia (jotka mielellään ottavat lapsia joskus reissuille mukaan ja joskus mökkilomallekin ollaan päästy siivellä, kun tietävät meidän taloudellisen tilanteen)
jos olisi enemmän tuloja, niin toki ostelisimme enemmän tyylikkäitä vaatteita (nyt on pakko tyytyä ns. perussiisteihin edullisiin tavaratalovaatteisiin), harrastaisimme enemmän, matkustelisimme jonkun verran jne.. Mutta olen kyllä oikeastaan ihan tyytyväinen meidän valintoihin. Tottakai joskus vähän harmittaa tämä kädestä suuhun eläminen ja se kun kaikki pitää laskea niin tarkkaan.
Sinä et ole kädestä suuhun elämistä nähnytkään. Otapa selvää, miten paljon on esim. minimisairauspäiväraha ja miten sille joutuu.
Itse olen opiskelija ja minulla on varaa syödä hyvin, pitää autoa ja sisustaa kotini haluamillani huonekaluilla. Osin siksi, että olen syntynyt kultalusikka perseessä, osin siksi, että käyn töissä ja osin siksi, että säästän muissa asioissa (baareissa käyminen, tupakointi, kalliit vaatteet).
Monilla vähävaraisillakin on mahdollisuus kohdentaa vähäisiä varojaan joihinkin tiettyihin asioihin.
Ja ketjussa on moneen kertaan mainittu sairaudet ja onnettomuudet valinnanmahdollisuuksien viejänä. MUTTA ei edelleenkään huvita kuunnella kaikenmaailman laiskojen hörhöjen rutinoita koyhyydestä ja valinnan mahdollisuuksien puutteesta sillä perusteella, ettei täältä Muhokselta löydy hajuterapeutin-koulutustani vastaavaa työtä!
ostaa uutena. Niitä saa paljon käytettynä ja lisäksi Suomessa on hyvä kirjastolaitos.
minullakin olisi varaa kuntosalin jäsenyyteen, jos jättäisin vaikka lapsen lukiokirjat hankkimatta. Olisi varaa kampaamokäyntiin, jos jätän sähkölaskun maksamatta. Pääsen jopa ulkomaille, jos en maksakaan yhtiövastiketta. En tosiaan ymmärrä aloitusta.
Mutta ei tunnu menevän perille. Kun se on niin väärin, niin väärin :)
mutta jos kuulutte samaan ruokakuntaan (ts. olette kirjoilla samassa osoitteessa eli avoliitossa), niin silloin puolison tulot otetaan huomioon tukia määriteltäessä.
on vaan nättiin paperiin kääritty elatusvelvollisuus avopuolisoa kohtaan,koettakaa jo tajuta pässit!
niin pieni, ettei hoitoon pääsisikään. Ja hei: imetyskin on ilmaista!
Langat kylläkin ovat todella kalliita.
Olen yh, kotihoidontuella koska en suostu laittamaan lastani vielä hoitoon, ikää 1.3 kk. Käteen jää vuokran jälkeen n.730€ kk. Siitä on jo vuokra pois. Asumistukea saan n 460€ kk. Vuokra on 650€ kk. Elatusmaksuja 300e, kotihoidontuki, lapsilisä ja asumituki siis tuloina.
Ei ole autoa, kuljen julkisilla vaunujen kanssa ilmaiseksi. Neulon paljon itse, teen myös vaatteita itselleni sekä lapselle. Kierrän kirpputoreja usein. Myyn ja ostan.
Ruokaan menee noin 300e kk, puhelin ym laskuihin n 200 e kk. Vaatteita lapselleni saan paljon tuttavilta, sukulaisilta ja ystäviltä.En koe että eläisin köyhää elämää koska minulla ei ole varaa matkustaa ulkomaille, ostaa itselleni kalliita tavaroita tms. Käyn 2 kertaa viikossa lenkkeilemässä, tällöin lapsen vahtina äitini. Lisäksi lapsi joka toinen vkl isällään, silloin yleensä siivoan, tapaan ystäviäni tms. En käy juurikaan ravintoloissa koska en viihdy siellä.
Melkoiset tulot pelkillä tuilla! Voiko olla tottakaan? Mun mielestä tuossa on (oletan) yhdelle aikuiselle ja 1-vuotiaalle tosi paljon käyttörahaa vielä vuokranmaksun jälkeen, ei monelle työssäkäyvälle jää tuotakaan! Onko noissa 200 €/kk laskuissa mukana mitään asumiseen liittyviä kuluja, kuten sähköä, vettä jne. Jos ei, niin 200 €/kk ns. vapaaehtoisiin laskuihin on ylellisyyttä, koska siinä täytyy olla mukana muutakin kuin välttämättömyyttä!
MUTTA ei edelleenkään huvita kuunnella kaikenmaailman laiskojen hörhöjen rutinoita koyhyydestä ja valinnan mahdollisuuksien puutteesta sillä perusteella, ettei täältä Muhokselta löydy hajuterapeutin-koulutustani vastaavaa työtä!
Aika pahasti lohkaistu ;D mutta totta.
Hajuterapautti...ROFL
Meillä luovuttiin neljännestä autosta, nyt lapsemme saavat aamupalalla mm. kaviaaria ja hanhenmaksaa... ja tämä silti vaikka olemme melko pienituloisia (8000e/kk)
Perheessä on muita tienaajia, saadaan ehkä asumistukea, asutaan kaupaungin asunnossa ym ym.
Perheessä on muita tienaajia, saadaan ehkä asumistukea, asutaan kaupaungin asunnossa ym ym.
Ja kaupungiltakin voi asunnon saada.
Ei kaikilla ole perhettä
Tosin vaikuttaa siltä, että tuosta omistusasunnonpuolikkaasta on sulle enemmän harmia kuin iloa. Mutta, valinta on sun. Voit varmaankin myös valita eron, työn ja oman asunnon.