Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väitän, että melkein jokaisella ihmisellä on varaa

Vierailija
03.01.2012 |

johonkin ylellisyyteen. Kyse on vain valinnoista. Esimerkiksi luomuruokaan on varaa, jos tyytyy vaatimattomampaan autoon. Tai yhteen autoon kahden sijasta. Ja todella pienituloisillakin on varaa tupakkaan ja muuhun turhuuteen, tinkivät sitten muusta.

Pointti on, että harva voi saada KAIKEN, mitä haluaa. Mutta useimmat voivat saada JOTAIN ekstraa.

Kommentit (113)

Vierailija
21/113 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ylellisyyttä kun ei tarvitse joka päivä kokata.

Roskaruokaa koko perheelle 5krt/kk= 200€/kk.

Vierailija
22/113 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokran jälkeen käteen jää 400 euroa. En koe, että peruselämäni olisi mitenkään köyhää, koska mulla on varaa ostaa kunnon ruokaa, ostella vaatteita, käydä ulkona syömässä, leffassa, teatterissa, vuokrata leffoja, ostaa salikortti, käydä baarissa, kestitä kavereita jne. Jos elää nuukasti, saa säästöön 100e kuussa. Parissa kuukaudessa saa sit säästettyä lentoliput ja voi matkustaa mihin tahansa kaupunkiin, jossa on joku tuttu vaihdossa tai työharjoittelussa. Jos haluaa mennä muualle, pitää säästää vielä pari kuukautta lisää.

Ne asiat, joita haluaisin tehdä, mutta joihin minulla ei ole varaa, ovat aika rajallisia. En voi matkustaa Yhdysvaltoihin, Oseaniaan tai Aasiaan, koska lentoliput ovat niin kalliita. En voi aloittaa joogaharrastusta, koska se maksaa liikaa. Talvisin en voi käydä vesijuoksemassa niin usein kuin haluaisin, koska se on opiskelijallekin kallista. En voi pyytää treeniapua personal trainerilta. Olen kusessa, jos tietokone hajoaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/113 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yh, kotihoidontuella koska en suostu laittamaan lastani vielä hoitoon, ikää 1.3 kk. Käteen jää vuokran jälkeen n.730€ kk. Siitä on jo vuokra pois. Asumistukea saan n 460€ kk. Vuokra on 650€ kk. Elatusmaksuja 300e, kotihoidontuki, lapsilisä ja asumituki siis tuloina.i]

Kyllä tuommosella 730 eurolla jää reilusti kuukaudessa säästöönkin, eli etelänmatkat ois mahollisii :)

Vierailija
24/113 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yh, kotihoidontuella koska en suostu laittamaan lastani vielä hoitoon, ikää 1.3 kk. Käteen jää vuokran jälkeen n.730€ kk. Siitä on jo vuokra pois. Asumistukea saan n 460€ kk. Vuokra on 650€ kk. Elatusmaksuja 300e, kotihoidontuki, lapsilisä ja asumituki siis tuloina.

Ei ole autoa, kuljen julkisilla vaunujen kanssa ilmaiseksi. Neulon paljon itse, teen myös vaatteita itselleni sekä lapselle. Kierrän kirpputoreja usein. Myyn ja ostan.

Ruokaan menee noin 300e kk, puhelin ym laskuihin n 200 e kk. Vaatteita lapselleni saan paljon tuttavilta, sukulaisilta ja ystäviltä.

En koe että eläisin köyhää elämää koska minulla ei ole varaa matkustaa ulkomaille, ostaa itselleni kalliita tavaroita tms. Käyn 2 kertaa viikossa lenkkeilemässä, tällöin lapsen vahtina äitini. Lisäksi lapsi joka toinen vkl isällään, silloin yleensä siivoan, tapaan ystäviäni tms. En käy juurikaan ravintoloissa koska en viihdy siellä.

Melkoiset tulot pelkillä tuilla! Voiko olla tottakaan? Mun mielestä tuossa on (oletan) yhdelle aikuiselle ja 1-vuotiaalle tosi paljon käyttörahaa vielä vuokranmaksun jälkeen, ei monelle työssäkäyvälle jää tuotakaan! Onko noissa 200 €/kk laskuissa mukana mitään asumiseen liittyviä kuluja, kuten sähköä, vettä jne. Jos ei, niin 200 €/kk ns. vapaaehtoisiin laskuihin on ylellisyyttä, koska siinä täytyy olla mukana muutakin kuin välttämättömyyttä!

Vierailija
25/113 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli te ette ole ilman tuloja. Jos olisitte, kuolisitte nälkään ja kylmään.

mikä on sen elatusvelvollisuuden euromäärä. Josa akka elää leivällä ja vedellä ja tarkenee parilla villapaidalla niin se voi olla siinä. Joten kyllä me miehen varassa roikkuvat olemme itse ihan tulottomia. Mies voi olla rikas kuin kroisos mutta akka saa silti elää niillä muruilla mitä miehen pöydältä tippuu.

Kenenkään asiat eivät ole Suomessa huonommin kuin peruspäivärahalta tippuneen aviossa olevan. Siinä pulassa ei pääse edes eroa ottamaan jos tahtoisi kun ei ole sentin latia laittaa vuokra-asuntoonkaan. Ja sossu tuskin tulee auttamaan.

Vierailija
26/113 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

elävälle se on luksusta, jos saa joka päivä ruokaa.

Sekin olisi luksusta, ettei tarvitsisi nöyryyttää itseään leipäjonoissa tai kaupan kassalla alennettujen punaisten lappujen tuotteiden kanssa.

Jokaisella ei ole varaa. Köyhilä yleensä ei.

Ja hei, ulkona en ole käynyt syömässä yli vuoteen, en polta en juo.

Vaatteita ostanut viimeksi kesällä kirpparilta 20 eurolla.

Kyllä näillä tuillakin juuri ja juuri toimeen tulee, mutta mitään ekstraa tai luksusta näillä ei saa.

Eikä varmaan ole tarkoituskaan saada.

Sen sijaan ajatuksesi voi kääntää, että jokaisella keskituloisella pitäisi olla varaa.

Vierailija
27/113 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on jotain jätetty laskematta, esim. asumisen osuus.

ja tuloni ovat 469e/kk, koska en nosta lainaa. Tuohon sisältyy asumislisä. Eipä tässä paljon juhlita kun penniäkään ei jää yli, luomuruokaa en ikinä ostaisi tässä rahatilanteessa kun normaalissakin ruoassa saa tinkiä.

Vierailija
28/113 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tuloni ovat 469e/kk, koska en nosta lainaa. Tuohon sisältyy asumislisä. Eipä tässä paljon juhlita kun penniäkään ei jää yli, luomuruokaa en ikinä ostaisi tässä rahatilanteessa kun normaalissakin ruoassa saa tinkiä.

että nyt jää vuokran jälkeen käteen 119e. Kannattaisi oikeastaan ryhtyä sossun asiakkaaksi, niin jäisi 400e kuussa käteen. Eläisin herroiksi tuolla. Löytyisiköhän tässä joku porsaanreikä...

Vierailija
29/113 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen sijaan jos et saa lainaa huonojen luottotietojen vuoksi voit hakea toimeentulotukea.

Tosin monet kunnat tarjoavat ensisijaisesti sosiaalista luototusta (mihin heillä on oikeus).

Mutta jos tämäkään ei onnistu, niin sitten olet normaali toimeentuloasiakas.

Kaikissa muissa tapauksissa toimeentulotukea laskettaessa lainaosuus on laskennallista tuloa, nostat sitten lainan tai et.

että nyt jää vuokran jälkeen käteen 119e. Kannattaisi oikeastaan ryhtyä sossun asiakkaaksi, niin jäisi 400e kuussa käteen. Eläisin herroiksi tuolla. Löytyisiköhän tässä joku porsaanreikä...

Vierailija
30/113 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisi siis laskea perheen aikuisten tulot yhteen ja jakaa tasan puoliksi? Ainahan täällä on huudettu, että pitää olla omat tilit ja sitä kautta jokaisella omat tulot ja menot, vaikka toinen on kotihoidontuelle hoitamassa yhteisiä lapsia. Nyt pitääkin olla jokaiselle kotiäidille ja työttömälle puolisolle jotain ekstraa toisen tuloilla kustannettuna...

Vierailija
31/113 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskinäinen elatusvelvollisuus. Samaten on voimassa omistuksen erillisyys, joka on taas ihan eri asia.

Aivan sama, mitä av-raati on siitä asiasta mieltä. Tälle pohjalle systeemi kuitenkin rakentuu.

Vierailija
32/113 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisen elämässä. Sitten kun pääsee työelämään, huomaa, että kitkuttaminen kannatti. Miettikääs muuten, että laskennallisesti myös opinnot ovat tuloa. Monessa maassa opiskelu maksaa omakustannmusperiaatteella, ja stipendejä riittää vain harvoille ja lahjakkaille.

Olen opiskelija ja tuloni ovat 469e/kk, koska en nosta lainaa. Tuohon sisältyy asumislisä.

Vierailija
33/113 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otittehan huomioon, että saan elatusmaksuja 300 € kk. Joten ilman niitä minulle jäisi käteen 430 €... Asumme Keski-Suomessa 57 m² kaksiossa. Saan siis asumistukea yli 400€, täyden kotihoidontuen, lapsilisän yh-korotuksella ja tuon elatusmaksun.

En koe olevani kovin rikas.

Puhelinlaskuni on max 30€ kk sisältäen nettiliittymän, velaksi en osta, ei ole siis lainanlyhennyksiä tms. Sähkölasku on 30€ kk, tv-lupa 22€ kk, vesikuuluu vuokraan. Vakuutusmaksut neljä kertaa vuodessa n 40 € per kerta, Eli niinä kuukausina menoni ovat asumiskulujen ( vuokran lisäksi) n 120 €. Lisäksi minulle tulee yksi lehti, 80 € vuodessa on hinta, maksan sen neljässä osassa. Terveydenhuolto kuluja harvemmin on, ei ole lääkäreitä tarvittu. Ehkä se 20-30 € kerran vuodessa. Menee tietty pesuaineita, rasvoja tms mutta ne saan ostettua ruokarahoista, 300 € kk.

Taloudessa siis yksi aikuinen ja yksi lapsi. En käy ulkona syömässä, ruokaa teen itse, en osta valmiseineksiä. Syön itse kerran päivässä lämpimän aterian. En polta tupakkaa, saatan ehkä 1-2 siideriä/lonkeroa juoda kuukaudessa.

Minulla on kaikki mitä tarvitsen.. Ei ole mitään ns. vapaaehtoisia laskuja :) Kirjastosta lainailen kirjoja jos haluan, ei maksa mitään.

Jos rahaa jää ennen seuraavaa "tilipäivää" niin saatan ostaa lapselleni pussillisen leluja/vaatteita kirpputoreilta. Toki joskus jotain uutta myös ja silloin kun on tarpeellista.

Säästöön olen laittanut ns pahanpäivän varalle muutaman sataeuroa. Lähinnä jos tarvitseekin akuutisti lapselle lääkäriä eikä kunnalliseen pääse tms.

Mutta jos ostaisin eineksiä, kävisin usein syömässä ravintoloissa, baareissa joka toinen vkl, ostaisin kaiken uutena jne jne.. Ei minulla olisi todellakaan rahaa.

Kotona aion olla siihen asti kunnes lapsi on kolme. Minulla on vakituinen työpaikka olemassa, sen puolesta ei siis hätää.

Vierailija
34/113 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska se on valtion takaama laina. Minusta on niin väärin että opintotuki on hävettävän pieni ja sitten vielä pakotetaan ottamaan opintolaina jotta saisi enemmän rahaa. Sosiaalihuollosta on turha hakea toimeentulotukea koska he vaativat ensin hakemaan opintolainan ja sitten lasketaan asiat uudestaan :(

Vierailija
35/113 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin se ylellisyys on, että jää hiukan pussin pohjalle pahan päivän varalle. Se voi tuoda yhtä hyvän mielen kuin etelänmatka tai ravintolailta. Turvallisuuden tunne ja kokemus oman elämän hallinnasta on arvokasta sinänsä.

Vierailija
36/113 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sillä miehellä on lakisääteinen elatusvelvollisuus.Eli te ette ole ilman tuloja. Jos olisitte, kuolisitte nälkään ja kylmään.

puolisoon elatusvelvollisuutta lain mukaan,tämä on kelan ja sossun oma laki.Ainoastaan lapseen on.

Vierailija
37/113 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen sijaan jos et saa lainaa huonojen luottotietojen vuoksi voit hakea toimeentulotukea.

Tosin monet kunnat tarjoavat ensisijaisesti sosiaalista luototusta (mihin heillä on oikeus).

Mutta jos tämäkään ei onnistu, niin sitten olet normaali toimeentuloasiakas.

Kaikissa muissa tapauksissa toimeentulotukea laskettaessa lainaosuus on laskennallista tuloa, nostat sitten lainan tai et.

koska en halua kerryttää velkaa ja mielestäni on ihan helvetin epäreilua, että sossun luukulla käyvät saavat ilmaiseksi enemmän kuin mistä minä saisin maksaa. Ja minusta sentään ehkä joskus tulee tuottava yhteiskunnan jäsen, toisin kuin näistä sossuilijoista.

Vierailija
38/113 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sillä miehellä on lakisääteinen elatusvelvollisuus.Eli te ette ole ilman tuloja. Jos olisitte, kuolisitte nälkään ja kylmään.

puolisoon elatusvelvollisuutta lain mukaan,tämä on kelan ja sossun oma laki.Ainoastaan lapseen on.

46 §

Kummankin puolison tulee kykynsä mukaan ottaa osaa perheen yhteiseen talouteen ja puolisoiden elatukseen. Puolisoiden elatus käsittää puolisoiden yhteisten sekä kummankin henkilökohtaisten tarpeiden tyydyttämisen.

Puolisolle suoritettavan elatusavun määrä ja sen suorittamistapa voidaan vahvistaa sopimuksella tai tuomioistuimen päätöksellä.

Vierailija
39/113 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

47 §

Jos puoliso laiminlyö elatusvelvollisuutensa tai jos puolisot asuvat erillään, tuomioistuin voi velvoittaa puolison maksamaan elatusapua toiselle puolisolle 46 §:ssä säädettyjen perusteiden mukaisesti.

Vierailija
40/113 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

46 §

Kummankin puolison tulee kykynsä mukaan ottaa osaa perheen yhteiseen talouteen ja puolisoiden elatukseen. Puolisoiden elatus käsittää puolisoiden yhteisten sekä kummankin henkilökohtaisten tarpeiden tyydyttämisen.

Puolisolle suoritettavan elatusavun määrä ja sen suorittamistapa voidaan vahvistaa sopimuksella tai tuomioistuimen päätöksellä.

tarkoitan,joka sopivasti rinnastetaan AVIOliittoon,kun on kyse elatuksesta.Lakia siis rikotaan sossun ja kelan puolesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan