miksi imettäminen ei suju kaikilla?
mulla vasta 1 lapsi, eikä imetyksen kanssa mitään ongelmia... mä en vaan ymmärrä miten kaikilla naisilla ei imetys suju? ku nainen on luotu ruokkimaan lapsensa tissillä??
Kommentit (86)
Ei onnistunut minulta imettäminen. Ei saanut vauva vaan imettyä kun minulla nänni on ihan ihon tasalla, ei ole minkäänlaista muhkuraa siinä keskellä mihin tarttua ja mistä imeä.
maito ei noussut ollenkaan. "Imetin" 2,5kk alussa aina kun lapsi kitisi (eli koko ajan) myöhemmin noin 10 kertaa päivässä. 20 min/rinta molemmat rinnat joka syötöllä ja kaikki ruoka tämän jälkeen pullosta. Aikaa meni paljon ja tämän takia nökötinkin pari ekaa kuukautta vauvan kanssa sisällä "imettämässä" enkä juuri ulkoilmaa nähnyt. Lapsi ei niellyt koko aikana kertaakaan rinnalla. Imuote oli (viiden asiantuntian mielestä) lähes täydellinen ja vauvalla oli todella voimakas imemisen tarve. Mitään ei vain tullut.
Toisen kohdalla kokeilin myös lääkkeitä. Ekan kaksi viikkoa maitoa tulikin (todella) vähän. Lapsi nieli kerran/imetys. Yritin myös saada maitoa nousemaan pumppaamalla (koska toinen oli kärsimättömämpi eikä jaksanut imeä "tyhjää rintaa" vaan sai raivarin aika nopeasti kun mitään ei tullut). Pumppaamalla en ikinä saanut edes pumppua likaiseksi. Neuvolantäti epäili että rinnoissa on varmaan rakenteelisesti jotain vikaa. En tiedä uskoisinko sitä kun tokalla kerralla kuitenkin jotain sieltä tuli.
Mies on aika vahvasti sitä mieltä että imetyspakkomielteeni meni todella liian pitkälle ja haluaisi että jos kolmannen joskus saamme en edes yrittäisi. Itse en oikein ole sitä valmis hyväksymään, koska uskon että äidinmaito lähtökohtaisesti on parempi vauvalle kuin korvike (vaikka molemmat lapset ovatkin terveitä ja allergioita ei ole kummallakaan). Mutta tosiaan kolmatta ei ole tulossa eikä edes yrityksessä, joten sitä voi miettiä sitten jos joskus asia on ajankohtainen.
kaveri lopetti imetyksen lääkärin määräyksestä. Äiti on moniallerginen ja kun lapsen allergioiden takia olisi pitänyt aloittaa todella tiukka imetysdietti sanoi lääkäri ettei äiti siihen pysty. Äidillä tosiaan allergioita todella paljon ja ruokavalion radikaali muuttaminen olisi todennäköisesti saanut testeissä näkyviä, mutta vielä puhkeamattomia allergioita puhkeamaan. Äidin terveys meni siis imettämisen edelle. (mielestäni erittäin hyvä syy olla imettämättä)
kaveri lopetti imetyksen lääkärin määräyksestä. Äiti on moniallerginen ja kun lapsen allergioiden takia olisi pitänyt aloittaa todella tiukka imetysdietti sanoi lääkäri ettei äiti siihen pysty. Äidillä tosiaan allergioita todella paljon ja ruokavalion radikaali muuttaminen olisi todennäköisesti saanut testeissä näkyviä, mutta vielä puhkeamattomia allergioita puhkeamaan. Äidin terveys meni siis imettämisen edelle. (mielestäni erittäin hyvä syy olla imettämättä)
Minäkin yritin olla tiukalla dietillä kun lapsi oli allerginen; lääkäri kielsi ehdottomasti, sanoi että tulee sekä äidille että lapselle vakavia ravintovajauksia lyhyessä ajassa. Lisäksi eräs lääkäri sanoi että joillakin äideillä on rintamaidossa joku geeni tms, että se äidin maito itsessään aihuttaa lapsille allergiaa; tästä syystä minua kehotettiin myös lopettamaan imetys. Olisin halunnut olla hyvä äiti; ja itkin yhdessä vauvani kanssa kun jouduin hänelle väkisin juottamaan korviketta. Nyt lapseni on ekaluokkalainen; hyvin kasvanut, kehittynyt, lahjakas lapsi. Ei mennyt pilalle.
Kuten varmaan 32 luitkin viestini loppuun, niin tuumasinhan että asennevamma äidillä.
Hienoa että oot jaksanut pyristellä imettämisen kanssa noin paljon. Mutta itse en kokenut sitä ongelmaksi että siirryttiin vastikkeisiin. Enemmän koin ongelmaksi että yritän hampaat irvessä väkisin antaa tissiä, kun vauva huutaa nälkäänsä eikä saa sieltä tarpeeksi. Ja kuitenkin lämmitän heti perään sitä pulloa että vauva saisi nälkänsä pois. Ja loppua kohden rintaraivarit lisääntyivät. Vaikka olikin pitkähermoinen vauva, joka ei pienestä rähise.
Mutta isokokoinen vauva tarvitsi jo alkuun enemmän kuin tisseistä tuli, ja sairaalassa jo piti antaa sitä lisämaitoa ja juosta pari kertaa viikossa neuvolassa punnituksessa. Ei siis ollut vaihtoehtoa olla antamatta lisämaitoa ja mennä vaan rinnalla.
Mulle onneksi äitiys on muutakin kuin imettäminen, kuten varmaan kaikille muillekin.
on pari ihodiagnoosia, ja synnytys sattui vielä sellaiseen vuodenaikaan, että siitepölyt jylläsivät pahimmillaan
olin aivan vereslihalla, eikä vauvasta asti sairastetut ihosairaudet pysy kurissa kuin vahvalla kortisonilla
siispä oli kaksi vaihtoehtoa: ruokkia vauva kortisonin ja veren höystämällä rintamaidolla (ei, rintakumi ja pumppaaminen eivät myöskään sujuneet) tai lopettaa imetys
neuvolasta tuli suositus tai oikeastaan käsky, että iho ei kestä, ruoki pullolla
vauva on nyt kohta 10 v ja terve kuin pukki
Imetystaipaleella on yleensä enemmän tai vähemmän ongelmia, erityisesti silloin jos alku ei ole syystä tai toisesta ollut otollinen.
Ongelmissa pitää osata toimia oikein, ja imetyksen ohjaus on Suomessa melko huonoa. Yleisin ratkaisukeino imetysongelmiin on valitettavasti korvike, vaikka se ei suinkaan joka tilanteessa ole tarpeen.
mulla vasta 1 lapsi, eikä imetyksen kanssa mitään ongelmia... mä en vaan ymmärrä miten kaikilla naisilla ei imetys suju? ku nainen on luotu ruokkimaan lapsensa tissillä??
Ootko kokeillu imettämistä, kun saat vauvan rinnalle ensi kertaa esim 10 päivän ikäisenä. Kaikista Suomessa syntyneistä vauvoista 6 % syntyy keskosena, ja heillä voi kestää viikkoja, ennen kuin imetystä voi edes kokeilla, ja kuukausia ennen kuin vauvan on mahdollista imeä itse kaikki tarvitsemansa ravinto. Itse kuulun vähemmistöön ja uudelleensynnyttäjänä sain maidon nousemaan pelkällä pumpulla, 10-päiväisenä vauva kokeili ensi kertaa rintaa ja 7-viikkoisens söi kaikki tissistä. Mutta jos näet vauvan juovan pullosta, taustalla voi olla myös tämä!
Tiedän yhden äidin, joka lapsen suolistoyliherkkyyden takia oli niin tiukalla dieetillä, ettei saanut syödä juuri muuta kuin riisiä ja sikajauhelihaa. Lähes täysimetti lastaan n. 2 vuotta, koska lapselle ei yliherkkyyksien takia sopineet edes mitkään allargisille lapsille suunnitellut korvikkeet. Tällaiseen rääkkiin ei kai kukaan odota äidin noin vain suostuvan.
Jos minä olisin lapsieni kanssa jumittunut sisälle kahdeksi kuukaudeksi, niin ei tulisi minultakaan maitoa! Kuulostaa todella stressaavalta elämisesi.
10 kertaa päivässä rinnalla oloa on melko vähän.
Minua suuresti ihmetyttää sinun vuorokautesi kun sanot että pidät lasta rinnala yhteensä laakista 40 minuuttia ja tämän jälkeen lapsi kokoajan kitisi?
Miten paljon teillä lapset on nukkuneet ja missä välissä kun ne vaan kitisee tai on rinnalla?
Rinnalla oleminen on ollut lapsillesi läheisyyttä ja huvituttina olemista ja ruokaa saa kun kitisee aikansa.
Aika pienestä lapsi oppii pullolle vaan eikä huoli rintaa koska rinnasta imeminen on vaikeampaa kuin ottaa pullon suuhun ja antaa maidon valua alas.
Rinnalla olo tuskastuttaa myös vauvaa koska vauva huomaa äidin kireyden ja jännityksen tilanteessa. Siitä tulee nopeasti noidanympyrä.
Ja tottakai lapselle silloin parempi on jättää kiusaaminen ja antaa pullo kouraan. Se on vaihtoehto mutta se on monen asian lopputulos kun asia ei vaan toimi. Joku asia siihen on kun maidontuotanto hiipuu.
Maitoa luovuttaneena voin sanoa että parhaiten maitoa on tullut rinnoista jotka näyttää siltä ettei niistä mitään enää tule.
Ei sitä voi silmävaraisesti sanoa ettei maitoa tule ja mikä on riittävää. Lapsen kasvu ja kuivuminen sen kertoo saako ruokaa.
Meillä on yksi lapsi painanut liki 5 kiloa ja vaikka se on pullukka niin samankokoinen mahalaukku sillä on kuin sisarillaankin oli, herneen kokoinen.
Siihen ei paljoa maitoa mene että täyttyy mutta tyhjeneekin usein. Kun määrä kasvaa, kasvaa myös rintojen työ ja se tarkoittaa usein ruokkimista ei sitä että lapsi makaa rinnalla rinta suussa tunnin.
Myös liikunta, riittävä ruoka ja juoma on tärkeää.
Paha sanoa kenellä mammalla on kiire vaan päästä rantakuntoon kuin keskittyä lapsen ruokkimiseen, samoin yksi porukka on tupakoitsevet äidit, harva heistä tahtoo imettää lastaan ja se on ymmärrettävää. Miten sanoa kyseleville että polttaa tupakkaa kuin imettää lasta.
32
Imetysajat olivat 30-60 min yhteensä molemmat rinnat. Vauva imi yleensä alkuun hyvin ja sitten nukahti, mutta aina kun aloin irrottamaan tissistä alkoi voimakas imeminen ja nieleminen myös. Lisäksi imetykseen tuli katkoja, kun piti käydä katsomassa mitä vilkkaanpuoleinen esikoinen (2v.) touhusi. Imetysten väli oli max 1h. Siinä välissä hoidin vauvaa(/esikoista) muuten, kaiken muun (vaippojen ym.) piti olla kunnossa. Esikoinen oli imetyskuukaudet aika huonolla hoidolla:/
Käytännössä vauva oli ekat 3 kk koko ajan tississä kiinni, väsyin yrittämään, kun esikoinen joutui niin laiminlyödyksi.
Ne onnistuneet imetykset mitä olen nähnyt ovat tarkoittaneet n.15-20 min. imetystä ja parin tunnin syöttöväliä. Esimerkiksi kavereilla. Toki lähes kaikilla eka kuukausi on ollut tiheää tississä "roikkumista", silloin se onnistuukin kun isä on isyysvapaalla.
Aion kyllä yrittää tälläkin kertaa imetystä, mutta kyllähän ne aiemmat (epäonnistuneet) kokemukset kummittelevat takaraivossa.
29
Jos minulla olisi muuttamisen aiheuttama stressi joka vähensi maitomäärän vaan hänelle sopivaksi ja lopetin luovuttamisen sen takia vähentynyt entisestään niin olisin ottanut korvikkeet käyttöön!
Kuten sanoin niin olen kaikkia lapsia elossa pitänyt ja painoa kartuttanut takaisin syntymäpainoon korvikkeella.
Sairaalassa yhdelle antoivat korviketta koska tämä olisi vaan syönyt: eikä tämä ollut edes lapsi joka oli suurin se liki 5 kiloinen vaan esikoinen jolla oli suuri imuntarve. Hän on meidän lapsista muutenkin ainoa joka roikkui pidempään tutissa vaikka aina koitettiin antaa tuttia vaan tarpeeseen ja otettiin pois kun nukkui/rauhottui.
Hampaat irvessä tyyli nimenomaan tappaa imetyksen!!
Ja pullon antaminen ei ole automaatti sille ettei lapsi rintaa ota. Meillä on 4 tälläistä kokemusta.
Plus se että arjessa pullo kuuluu kuvioon kun isä ruokkii lasta ollessani pois kotoa.
32
ne maitotiehyeet on katkaistu, tai vauva on niin sairas, ettei jaksa imeä. Muut syyt, kuten huono imuote, matala nänni tai ettei maito noussut "kunnolla" ovat selittelyä. Voisi sanoa vaan, ettei imetys onnistunut ja that's it. Oikealla asenteella ja itsevarmuudella noista ongelmista selviää kyllä, kuolemanväsyneenä ja sairaanakin. Mutta pullollakin kasvaa terveitä lapsia hei. Äitien ei tarvitsisi joutua selittelemään tällaista asiaa eikä varsinkaan moisesta stressaantua.
Minä olen sitä mieltä, että jos imetys on ihan helvetillisen vaikeaa ja vie kuukausitolkulla naisen kaiken ajan, niin ei siinä välttämättä oikein järkeä silloin enää ole.
Jos se on naiselle ok, että ihan kaikki aika menee siihen, niin sitten tietysti, jokaisen oma asia, mutta jos sekä äiti että lapsi taistelevat joka päivä tuntitolkulla viikosta toiseen, niin miksei vain voisi armahtaa itseään ja antaa pullosta? Miksi suomalaiset naiset ovat niin ankaria itselleen?
mulla ei mitään ongelmaa laulaa nuotilleen, ja naureskelen muita jotka kiekuvat epävireisesti :D
onhan ihminen nyt luotu ilmaisemaan itseään äänellään?
Minullakin on syöttöväli ollut pari tuntia tai enempi mutta vasta kun lapsi on saanut useamman kuukauden rintaa ja siinä ei ole menossa tiheän imun kautta. Samoin sitä oppii tuntemaan mitä lapsi itkee, ehkä lapsi vaan kaipaa kuivaa vaippaa.
Ei saisi verrata muihin, siitä ahdistuu lisää!
Meilläkin on ollut pientä ikäeroa lapsilla mutta ei imetys ole ollut raskasta kun se lähtee käyntiin vaikka on saanut etsiä tapoja jotka sopii oman perheen elämään ja paljon etsiä kikkoja ja tukea omaan imetykseen ja niiden erilaisiin vaikeuksiin.
Minusta imetys on ruokinnassa laskuuden multihuipentumaa, nostaa paidanhelmaa ja lapsi saa ruokaa!
Ehkä ongelmana oli siinä että lapsi roikkuu tunnin rinnalla ja nukkuu siinä, sitä ennen tuskin syö aktiivisesti jatkuvasti?
Olen itse ottanut lapsen pois rinnalta kun syöminen loppuu (jos ei syö niin kutitellut syömään ettei nuku rinnalla), röyhtäytän ja lapsi nukkumaan.
Jos lapsi on tunnin näin että syö ja ihmettelee rinnalla valtaosan niin tottakai sille maistuu havahtuessa että rinta otetaan suusta lisää maitoa. Muutenhan lapsi nukkuisi 3 varttia ja havahtuisi syömään joka on ok kun lapsi tilaa ruokaa.
Lasta tuo ei haittaa, se on varmasti lapselle vaan mukavaa mutta kaikki muu elämä siinä saa selkäänsä.
32
Minullakaan ei maitoa tullut esikoiselle ollenkaan. Ei siis tipan tippaa, ikinä. Toisen lapsen kohdalla menin lääkäriin ja sain lääkkeet. Lääkkeiden avulla tuli muutama tippa, kunnes lapsi kieltäytyi sit totaalisesti rinnasta.
Minulle lääkäri sanoi, että kaikkien naisten aivolisäke ei tuota riittävästi prolaktiinia, joten maito ei koskaan kunnolla nouse. Sitä voi tosin alkaa tulla viikkojen/kuukausien kuluessa jos ahkerasti imettää. Minäkin tosiaan tiedän äidin, joka imetti kolme kuukautta ennen kuin maitoa alkoi tulla, mutta omani eivät tosiaan huolineet tyhjää rintaa vaikka kaikki temput yritettiin imetysohjauksen avulla.
Minusta on tosi kummallista, ettei tästä puhuta enempää. Kaikki tietävät, etteivät hormonaaliset häiriöt ole naisille mitenkään harvinaisia; jokainen tietää jonkun, jolla on ollut vaikeuksia kuukautiskierron, raskaaksi tulemisen, keskenmenojen tms. kanssa. Myös maidon erittymisessä voi olla häiriöitä aivan samalla tavalla. Mut jostain syystä juuri rinnoista puhutaan, kuin ne olisivat koko ihmiskehon ainoa täydellinen elin, jonka toiminta on täysin äidin tahdon varassa.
Jos minä olisin lapsieni kanssa jumittunut sisälle kahdeksi kuukaudeksi, niin ei tulisi minultakaan maitoa! Kuulostaa todella stressaavalta elämisesi.
10 kertaa päivässä rinnalla oloa on melko vähän.
Kuten sanoin aluksi vauva oli rinnalla lähes kokoajan ja myöhemmin noin kymmenen kertaa päivässä.
Minua suuresti ihmetyttää sinun vuorokautesi kun sanot että pidät lasta rinnala yhteensä laakista 40 minuuttia ja tämän jälkeen lapsi kokoajan kitisi?
Miten paljon teillä lapset on nukkuneet ja missä välissä kun ne vaan kitisee tai on rinnalla?
Alussa kitisi jatkuvasti kun korvikkeen määrää pidettiin mahdollisimman pienenä. Toki tulee myös tunne jatkuvasta kitinästä jos syöttöön menee kerralla vähintään 50min jonka jälkeen vauva nukkuu 30-60min ja kaikki alkaa alusta. Samaa ympäri vuorokauden. Itse en ole koskaan osannut nukahtaa nopeasti, joten nukkuminen ei itselle ollut vaihtoehto.
Ihan ohiksena: Varsinkin toinen lapsi meillä on ollut aina todella vähäuninen. Välillä oltiin todella sen kanssa pulassa kun vuorokauden yhteenlaskettu unimäärä oli alle 9 tuntia (kaksi vuotiaalla) ja itsekkin olisi joskus kiva nukkua.
Rinnalla oleminen on ollut lapsillesi läheisyyttä ja huvituttina olemista ja ruokaa saa kun kitisee aikansa.
Aika pienestä lapsi oppii pullolle vaan eikä huoli rintaa koska rinnasta imeminen on vaikeampaa kuin ottaa pullon suuhun ja antaa maidon valua alas.
Toki oppii pullolle, mutta ensimmäinen ei ikinä alkanut rintaa hylkimään vaan todella imi kunnolla myös rinnalla. Tuttipulloihin piti hankkia pienireikäisiä tuttiosia, ettei olisi tukehtunut maitoon kun niistäkin aina niin voimalla imi. Toisella hylkimistä selkeästi tuli, mutta vasta sitten kun pienikin maidontulo oli jo kokonaan lakannut.
Rinnalla olo tuskastuttaa myös vauvaa koska vauva huomaa äidin kireyden ja jännityksen tilanteessa. Siitä tulee nopeasti noidanympyrä.
Tämä kyllä pitää varmasti paikkaansa. Tunsin todella voimakasta syyllisyyttä imetyksen epäonnistumisesta ja varmasti olin kirä varsinkin loppuakohden.
Ja tottakai lapselle silloin parempi on jättää kiusaaminen ja antaa pullo kouraan. Se on vaihtoehto mutta se on monen asian lopputulos kun asia ei vaan toimi. Joku asia siihen on kun maidontuotanto hiipuu.Maitoa luovuttaneena voin sanoa että parhaiten maitoa on tullut rinnoista jotka näyttää siltä ettei niistä mitään enää tule.
Ei sitä voi silmävaraisesti sanoa ettei maitoa tule ja mikä on riittävää. Lapsen kasvu ja kuivuminen sen kertoo saako ruokaa.Meillä on yksi lapsi painanut liki 5 kiloa ja vaikka se on pullukka niin samankokoinen mahalaukku sillä on kuin sisarillaankin oli, herneen kokoinen.
Siihen ei paljoa maitoa mene että täyttyy mutta tyhjeneekin usein. Kun määrä kasvaa, kasvaa myös rintojen työ ja se tarkoittaa usein ruokkimista ei sitä että lapsi makaa rinnalla rinta suussa tunnin.
Myös liikunta, riittävä ruoka ja juoma on tärkeää.
Paha sanoa kenellä mammalla on kiire vaan päästä rantakuntoon kuin keskittyä lapsen ruokkimiseen, samoin yksi porukka on tupakoitsevet äidit, harva heistä tahtoo imettää lastaan ja se on ymmärrettävää. Miten sanoa kyseleville että polttaa tupakkaa kuin imettää lasta.32
En tiedä kirjoititko koko tekstin minulle vai onko tämä osittain yleistä höpinää, mutta vastataan nyt kaikkeen. Ensimmäisellä kerralla maidontuotanto ei tosiaan hiipunut vaan sitä ei koskaan tullutkaan pisaraakaan, joten pohdintasi siitä kuinka tyhjien näköisistä rinnoista saattaa tulla vaikka mitä menee kyllä pahasti metsään. Myös syöttöpunnituksissa tosiaan tulos oli aina että paino ei noussut grammaakaan ja todellakaan lapsi "ei ole vain maannut rinta suussa" kuten asian niin ihanan alentuvasti ilmaisit. Rantakunnossa en ole vieläkään vaikka esikoinen on jo kohta kuusi ja polttanut en ole ikinä.
Olen aikaisemminkin huomannut että kaikista vaikeinta imetyksen epäonnistuminen on sulattaa niille jotka ovat vaikeuksista huolimatta siinä onnistuneet. On todella yksisilmäistä olettaa että koska sinä olet vaikeutesi voittanut se olisi kaikille mahdollista.
Ava Numminen on tehnyt tästä väikkärin.
Täällä keskustelussa tuntuu vilisevän hurjan paljon ns. kohtalonuskoa, imetys joko onnistuu tai ei onnistu. Se on myös taitolaji, vaikka on myös olemassa hyvin pieni osa äitejä, joille imetys ei äidin tai vauvan fysiologisista syistä onnistu.
ainakin ensikertalaisilla.Mulla sattui ainakin alkuun toisella ja kolmannellakin kertaa mut sitkeesti vaan annoin.Mula on kyllä tullut aina hyvin maitoa.Onhan tietysti näitä jotka ei viitsi.Kätevää kun ukkokin tai joku muu pystyy hoitamaan syötöt kun ite hummailee jossain.Asia erikseen jos on terveydellinen syy.Aina samasta täällä jaksetaan jauhaa mutta kyllä sitä maitoo tulee ja se lisääntyy kun sitkeesti antaa eikä korvikkeihin sekaannu.Sitä nyt on vaan alkuun pari,kolme ekaa kk aika kiinni siinä vauvassa,voi tulla joillekkin yllätyksenä.
Sanoit että väliajat lapsi kitisi, kauanko imetysvälit oli?
Olen koittanut imetellä lapsia vaikka 30 minuutin välein tai jos lapsi on nukkunut niin tänä aikana pumpannut minimivoimalla. Siis oleellisena pitänyt että rintaa ärsyttää vähän mutta usein.
Lapsi ei rinnalla syö tuntia, ei varmasti missään ole lasta joka SYÖ tunnin. Mutta lapsi saattaa siinä viihtyä tunnin, koska saa ihokosketusta ja hellyyttä, voi katsella äitiä ja olo on mukava.
Mutta silloin äiti toimii huvituttina.
Lapsi syö kun kuulee nielemisen ja näkee kun kaula tekee hommia kun maitoa menee alas.
Aika kurjan ohjeen olet saanut, vaikka ymmärrän mitä tuo tarkoittaa että lapsi syö kun syö ja rintaa aina kun kitisee.
Minä olisin muotoillut siihen ettei lapsi syö tuntia, eikä lapsen huvituttina pidä alkaa toimimaan.
Joka kitinään sopii rinta (ainakin maidontuotanto tykkää) mutta voi se olla päinvastoin ylituotantoa tarkoittavakin.
Lapsi kuitenkin kitisee myös monta muutakin asiaa; märkää vaippaa, vatsavaivaa, kylmää/kuumaa oloa, huomiota ja syliä, jotain kipua? Ei kaikkeen ole oikea vastaus rinta -kuten ei olisi sekään että vaihtaisi aina vaipan.
Olen antanut itsekin pullosta ennenkö maito nousi kunnolla ja tämänkin jälkeen lapsien isä on antanut maitoa pullosta kun olen käynyt liikkumassa tai käynyt kaupassa ja silloin tärkeää on että lapsi saa aina ensin rintaa ja sitten vasta korvikkeen jos maidontuotantoa ei tahdo hiivuttaa ja niinkuin minä olen huomannut niin muuttokin voi olla asia joka vähentää maidon määrää. Moni asia vaikuttaa, ihan sellainenkin kuin nesteytys. Imettäjä hikoilee paljon ja tärkeää on juoda paljon, että saa itselleen riittävästi nesteitä mutta että maitoa kehittyy lapselle.
Olen huomannut että imetys on melkoista salatiedettä ja naiset on asiasta herkkiä ja miksi ei olisi?
Asiasta puhuminenkin tuntuu monesti olevan tälläistä ketjussakin jo näkynyttä haukkumista ja puolustamista. Ja jotkut ottaa väärin mitä toinen sanoo. En koe olevani imetysfanaattinen mutta joku varmasti tälläisenä minut ottaa..
32