Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miksi imettäminen ei suju kaikilla?

Vierailija
02.01.2012 |

mulla vasta 1 lapsi, eikä imetyksen kanssa mitään ongelmia... mä en vaan ymmärrä miten kaikilla naisilla ei imetys suju? ku nainen on luotu ruokkimaan lapsensa tissillä??

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tullut ehkä lapsen ollessa 6 kk ikäinen kun lapsi seuraa rinnalla tilaa jossa syödään. Lapsi saattaa silloin ottaa välillä nännin hampaiden väliin, kallistaa päätä takakenoon ja kurkkia mitä ympärillä tapahtuu.

Muuten imetys on ollut melko nopeaa.

32

Vierailija
22/86 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on jo asiallisesti vastattu. Itsellä tuo kombinaatio "ei ime + ei tule", eka lapsi ei imenyt. Toka ja kolmas olisi imenyt, mutta kas ei tullut maitoa. Lääkkeitä ei lähdetty kokeilemaan, kun vastikkeella sain ekasta fiksun ja terveen lapsen kasvamaan, niin meni sitten ne seuraavat samalla systeemillä.

3 tavislapsen tavisäiti, jolla tissit turhat. Tai on kai noista miehelle iloa ollut sitten..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullut tuollaista sanontaa.

Minulta siis maitoa ei ole tullut ensimmäisiin viikkoihin omalle vauvalle mutta sitten nousi kun sitkeästi vaan imetin vaikkei lapsi mitään rinnasta saanut ja annoin pullosta korvikkeet.

Sitten maitoa tuli yli lapseni tarpeen, täytti pakastimen ja annoin maitoa sairaalaan.

En ole koskaan pitänyt lapsia rinnalla kuin ehkä max 20 minsaa. Maito nousee sillä että lapsi käy vaikka puolentunninvälein imasemassa rintaa 5 minuuttia.

Käytännössä minulla on ollut usea lapsi kotona hoidettavana, imettänyt vauvaa ja luovuttanut maitoa. Kaikkeen riittää aika koska ei lapsi ole rinnalla hetken silloin tällöin.

32

Mulla on ollut 2 lapsen kanssa imetys sitä, että imetän koko ajan tuntikaupalla. Ja väliajat vauva on kitissyt.. Varsinkin toinen lapsi oli koko ajan tyytymätön. En oikeastaan vieläkään tiedä mikä sitten meni vikaan, mutta 3 kk:n kohdalla olen kyllästynyt jatkuvaan imetykseen ja kitinään ja alkanut antaa pullosta maitoa. Ja sen jälkeen maidontulo on hiipunut entisestään..

Ohjeeksi olen aina saanut, että vauvaa pitää imettää niin kauan kun tahtoo imeä ja joka kitinään tarjota tissiä. Niin olen toiminut, ja ruusuinen kuva ei ole imetyksestä jäänyt. Enkä todellakaan tiedä mitä tekisin toisin seuraavan vauvan kanssa.

29

Vierailija
24/86 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun keskosvauvani (ei pieni keskonen) pää ei edes näkynyt G-kuppisen rintani takaa imettäessä. Erittäin vaikeaa oli.

Vierailija
25/86 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kävele, vaikka hänellä on jalat. Sinulla on jalat joten miksi kaikki muut jalalliset eivät kävele? Tai miksi sokea ei näe, vaikka hänellä on silmät. Voi ap, vastaus on tosiaan se, että kaikilla ihmisillä ei fysiikka pelaakaan 100% täydellisesti. (Eri asia on ne, jotka eivät halua imettää, mutta siihenhän et kysynyt tässä avauksessa)

Sulla varmaan tosiaa riittää ihan järkyttävän paljon ihmeteltävää tässä maailmassa.

Tekisi mieli kysyä, miksi ..... vaikka sinullakin varmaan on aivot pääkopassa? Voit täydentää itse lauseen, kiitos

Anteeksi ilkeys, mutta oman imettämättömyyden kanssa olen monet itkut alkuun itkenyt, kunnes huomasin, että lasta asia ei tainnut hetkauttaa.

Vierailija
26/86 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatko, todella, että joku tänä päivänä olisi tietämätön imetystekniikoista. Ja vielä hullumpaa on syylistää ettei äitiä kiinnosta koko homma. Idiootti.

Voi olla että äiti ei ole saanut opastusta?

Kyllä niitä äitejä on joita ei kiinnosta!!

Ja osa luovuttaa heti. Mitä enemmän imettää, sitä enemmän sitä maitoa erittyy rintarauhasiin.

Ja syödä pitää hyvin, imetys kuluttaa energiaa.

Vierailija
27/86 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruoskii äitejä? Mikä siellä saa syyllitymään??

Itselleni on ollut suurta apua imetyksen aloitukseen vertaistukiryhmästä ja maitolaiturin nettivinkeistä, koska (imetysohjaustaidottoman) neuvolan th:n ohjeilla olisin saattanut joutua lisämaitokierteeseen.

Joku toinen tässä ketjussa sanoi myös,että imetyksen epäonnistuminen ei muka voisi johtua tiedon puutteesta, kun Suomessa fiksut ja koulutetut naiset tietää kyllä imetystekniikat. Miksi sitten laiturin keskusteluista voi lukea lukuisia tarinoita hankaluuksista, joihin vertaisilta saadut vinkit on auttaneet? Ei tietenkään kaikkiin.

Vierailija
28/86 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hengissä pysyminen ei suju kaikilla, vaikka useimmilla se onnistuu ihan luonnostaan ilman mitään ponnisteluita?

Miksi kaikki eivät näe silmillään, vaikka näkemistä varten silmät on luotu?

Miksi kaikki eivät pysty kävelemään jaloillaan, miksi kaikilla ei ole edes jalkoja, vaikka kävelemistä varten on jalat luotu?

Miksi kaikki ei kaikilla toimi täydellisesti?

t. eräs, jolla imetys onnistui ongelmitta mutta jolla käveleminen tuottaa vaikeuksia

Vierailija
29/86 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne maitotiehyeet on katkaistu, tai vauva on niin sairas, ettei jaksa imeä. Muut syyt, kuten huono imuote, matala nänni tai ettei maito noussut "kunnolla" ovat selittelyä. Voisi sanoa vaan, ettei imetys onnistunut ja that's it. Oikealla asenteella ja itsevarmuudella noista ongelmista selviää kyllä, kuolemanväsyneenä ja sairaanakin. Mutta pullollakin kasvaa terveitä lapsia hei. Äitien ei tarvitsisi joutua selittelemään tällaista asiaa eikä varsinkaan moisesta stressaantua.

oikein tai väärin??? Mulla on rinnoissa rakenteellista poikkeavuutta, samoin kuin isoäidilläni, enkä tätä tiennyt kun lapseni sain. Itseinhon vallassa yritin huonolla menestyksellä imettää, lapsi huusi nälkäänsä, minä väsyin ja ahdistuin ja vaikka oli pahat rintatulehdukset, yritin kanssasisarten kaikkietietävien ja syyllistävien neuvojen avulla vaan pärjätä- kunnes päädyin tiputukseen. Ja viisas lääkäri sanoi että annapa olla, kuitenkin vauva tarvitsee paljon enemmän äitiään kuin rintamaitoa. Ja samat ongelmat olen kohdannut joka ainoa kerta. Ja mä en halunnut olla laiska, asennevammainen tms huono äiti. KUKAAN ei voi mennä toiselle kertomaan mikä on oikea tai väärä syy mihinkin- ihminen, vauva, äitiys, kaikki koostuu monista eri puolista ja ratkaisevaa on todellakin riittävän hyvä vanhemmuus, jota ei itsestäänselvästi löydy yhdeltäkään imetysfanaattiseltä pätijältä. Voi että tulen vihaiseksi, ettekö te viisastelijat tajua kuinka paljon murhetta voitte aiheuttaa? Kun ette kuitenkaan tiedä ja tunne kuin OMAN NAPANNE??

Vierailija
30/86 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite olin viisi päivää sairaalassa ja imetin lastani kokoajan 3tunnein välein ohjauksen kanssa. Jossakin vaiheessa hoitaja vaan totes että ei tule tippaakaan maitoa ja haki lisämaitoa jääkaapista. Yritin vielä imettää kuukauden ajan turhaan. Lapseni ei siis saanut kuin ehkä pienet ensimaidot ja pari desiä muuta äidinmaitoa ja silti tuo kolmevuotias on kehittynyt kaikessa kavereitaan nopeammin ja ei ole vielä sairastanut mitään tautia:) eli mulle on ihan turha väittää että imetyksen ansiosta vauvat on fiksumpia ja viisaampia:D Ykskin imetetty kaverin lapsi käveli puoli vuotta omaani myöhemmin ja ajattelin että kun roikkuu kokoajan tissillä niin ei ehdi harjoitellla taitoja. Omani nukkui sitäpaitsi koko yönsä ilman heräämistä 2kk lähtien, tuota en ole kuullut imetetyiltä lapsilta. Pullo on ihana varakeino:D

Vierailija
31/86 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kanssa on voinut monet itkut tulla.

Vertauksesi pyörätuolipotilaaseen ja sokeaan kuitenkin ontuu. Imettämättömissä on aivan varmasti myös niitä, joilla ylivoimaiset fysiogiset syyt äidissä tai vauvassa estävät imetyksen. Enkä ota kantaa, onko sinulla näitä syitä.

On kuitenkin ihan fakta, että imetysluvut vaihtelevat suuresti maasta toiseen, vrt Suomi ja muut pohjoismaat, sekä ihan Suomen sisällä. Lisäksi esim. Helsingin kaupunginosien välillä on imetysluvuissa niin suuria eroja, että pelkät sosiodemografiset tekijät ei niitä selitä. Veikkaisin, että imetysohjauksen laadulla, ajoituksella ja saatavuudella on tässä paljon merkitystä.

Vierailija
32/86 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ihmisyyttä ja äitiyttä määritellään henkisen kehityksen, suvaitsevaisuuden yms ominaisuuksien kautta. Suuri osa av-mammoista päätyy suoraan ongelmajätteenä jonnekin laitokselle epäkelpoina kasvattajina. No sitä päivää ei välttämättä tule, mutta toivossa on hyvä elää.

Vierailija
33/86 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite olin viisi päivää sairaalassa ja imetin lastani kokoajan 3tunnein välein ohjauksen kanssa. Jossakin vaiheessa hoitaja vaan totes että ei tule tippaakaan maitoa ja haki lisämaitoa jääkaapista. Yritin vielä imettää kuukauden ajan turhaan. Lapseni ei siis saanut kuin ehkä pienet ensimaidot ja pari desiä muuta äidinmaitoa ja silti tuo kolmevuotias on kehittynyt kaikessa kavereitaan nopeammin ja ei ole vielä sairastanut mitään tautia:) eli mulle on ihan turha väittää että imetyksen ansiosta vauvat on fiksumpia ja viisaampia:D Ykskin imetetty kaverin lapsi käveli puoli vuotta omaani myöhemmin ja ajattelin että kun roikkuu kokoajan tissillä niin ei ehdi harjoitellla taitoja. Omani nukkui sitäpaitsi koko yönsä ilman heräämistä 2kk lähtien, tuota en ole kuullut imetetyiltä lapsilta. Pullo on ihana varakeino:D

kuvaa anna susta nostaa omaa lasta painamalla muita alas... Olen yrittänyt omille pikkulapsilleni opettaa ettei kenenkään arvoa voi nostaa haukkumalla toista. Oppisitkohan sinäkin?

Vierailija
34/86 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

maitoa tuli maksimissaan 20 ml kerrallaan. Ei ihan riittänyt viisikiloiselle, joka veti vastiketta 2 dl.

Että ihan aikuisen oikeesti silleen. Revi siitä.

Vierailija
35/86 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy on yleensä siinä, ettei äiti luota tarpeeksi rintamaidon riittävyyteen, eikä saa tsrpeeksi tukea imetykseen. Usein annetaan lisämaito pullosta, vaikka se olis imetyksen kannalta turmiollista.

Vauvatkin on erilaisia, ennenaikaiset ei jaksa imeä, imuote on väärä jne...

Minun eka imetys onnistui vain puoliksi, johtui esikoisen uneliaisuudesta, siitä että sai pullomaitoa heti synnärillä ja osin minun epävarmuudestani.

Kuopus oli vielä pienempi kuin esikoinen, mutta ihan eri maata, terhakka ja jäntevä heti alusta, ja jaksoi imeä kunnolla. Täysimetyksellä jatkettiin 5 kk ajan. Luotin itseeni, kun huomasin, että vauvan sokerit pysyi normaalin rajoissa, pissasi hyvin ja paino nousi jo sairaalassa yli syntymäpainon.. Ekat pari viikkoa on ne vaikeimmat ja aikaavievimmät kun tissit on kipeät ja vauva rinnalla lähes koko ajan silloin kun ei nuku. Ekat kaksi kuukautta oli lisäksi suihkutissit, nekin on hieman ikävät. Kolmas kuukausi alkoi sujumaan, ja 4.-5. Kuukausi oli jo miellyttäviä. Se pumppaus- pullorumba oli rasittavaa, joten olen onnellinen toisesta, onnistuneesta kokemuksesta.

Vierailija
36/86 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hengissä pysyminen ei suju kaikilla, vaikka useimmilla se onnistuu ihan luonnostaan ilman mitään ponnisteluita?

Miksi kaikki eivät näe silmillään, vaikka näkemistä varten silmät on luotu?

Miksi kaikki eivät pysty kävelemään jaloillaan, miksi kaikilla ei ole edes jalkoja, vaikka kävelemistä varten on jalat luotu?

Miksi kaikki ei kaikilla toimi täydellisesti?

t. eräs, jolla imetys onnistui ongelmitta mutta jolla käveleminen tuottaa vaikeuksia

Olitteko te ensimmäisen lapsen saatuanne tietoinen KAIKESTA!

En minä itse ainakaan tiennyt mahdollisia syitä miksi jotkut eivät imettäneet kun esikoiseni sain. Ja ennen kuin ärähdät, en itsekään täysimettänyt, korvike oli myös elämässä mukana.

Tällaiset vastaukset ap:lle ovat kyllä ihmeellisiä. Siinähän se tieto karttuu kun kyselee.

Vierailija
37/86 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin erilaisia. Hienoa, että sinulta sujuu imetys. Jokin toinen asia ei välttämättä sujukaan niin helposti! Kannattaa ehkä yrittää ajatella hiukan toisella tavalla asioista, jotta se oma ymmärryskin karttuisi tuosta... Minulla imetys sattui aivan helvetisti ensimmäiset neljä kuukautta eikä syytä löytänyt kukaan. Että se siitä. Mutta imetin kuitenkin, vaikka oma mielenterveyskin kärsi siitä. Kun lapsesi kasvaa, huomaat, että elämässä ei kaikki asiat suju aina kuin elokuvissa, vaikka meidät olisi kuinka luotu näihin asioihin. Tsemppiä vaan! t. 3-vuotiaan äiti

Vierailija
38/86 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertauksesi pyörätuolipotilaaseen ja sokeaan kuitenkin ontuu. Imettämättömissä on aivan varmasti myös niitä, joilla ylivoimaiset fysiogiset syyt äidissä tai vauvassa estävät imetyksen. Enkä ota kantaa, onko sinulla näitä syitä.

Itse tunnen monia pyörätuolia käyttäviä, joita syyllistetään pyörätuolin käyttämisestä. Heille sanotaan, että kyllä sinä pystyt kävelemään jos vaan oikein kovasti haluat ja yrität. Laiskuudeksikin pyörätuolin käyttämistä olen kuullut väitettävän.

Aivan samanlaisia keskusteluita joutuvat käymään kuin äidit jotka eivät pysty imettämään.

-ohis

Vierailija
39/86 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hengissä pysyminen ei suju kaikilla, vaikka useimmilla se onnistuu ihan luonnostaan ilman mitään ponnisteluita? Miksi kaikki eivät näe silmillään, vaikka näkemistä varten silmät on luotu? Miksi kaikki eivät pysty kävelemään jaloillaan, miksi kaikilla ei ole edes jalkoja, vaikka kävelemistä varten on jalat luotu? Miksi kaikki ei kaikilla toimi täydellisesti? t. eräs, jolla imetys onnistui ongelmitta mutta jolla käveleminen tuottaa vaikeuksia

Olitteko te ensimmäisen lapsen saatuanne tietoinen KAIKESTA! En minä itse ainakaan tiennyt mahdollisia syitä miksi jotkut eivät imettäneet kun esikoiseni sain. Ja ennen kuin ärähdät, en itsekään täysimettänyt, korvike oli myös elämässä mukana. Tällaiset vastaukset ap:lle ovat kyllä ihmeellisiä. Siinähän se tieto karttuu kun kyselee.

Yritän vaan saada ap:n ja muut kaltaisensa ymmärtämään, että kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia. Kaikki eivät pysty niihin asioihin jotka useimmille ovat helppoja, jopa itsestäänselvyyksiä.

Mikä ihme puusilmäisiä syyllistäjiä vaivaa?

Vierailija
40/86 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

maitoa tuli maksimissaan 20 ml kerrallaan. Ei ihan riittänyt viisikiloiselle, joka veti vastiketta 2 dl.

Että ihan aikuisen oikeesti silleen. Revi siitä.

Niin, kerrallaan, et sitten tiedä että imetys on monta kertaa päivässä, ei sitä koko satsia kerralla tule.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan