Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sh:t ja muut tietävät! Miksi psykiatrisella osastolla ei jutella öisin potilaiden kanssa?

Vierailija
02.01.2012 |

Kun näyttää hoitajia olevan paikalla niin kysäsenpäs. Jouduin erittäin vaikeiden ahdistus-ja paniikkioireiden takia psykiatriselle, akuutille osastolle pariksi viikoksi hoitoon. En tietenkään voinut öisinkään juuri nukkua, istuin, haahuilin, itkin ja panikoin. Kun oli oikein paha olla menin kansliaan ja pyysin että juttelisivat kanssasi = rauhoittelua koska se välillä auttoi. Jotkut hoitajat antoivat öisin katsoa jopa jääkiekkoa kun oli MM-kisat menossa ja juttelivat mutta suurin osa ei edes katsonut päin vaan istui koneella ja sanoi että yöllä ei ole tapana jutella ja pitää seuraa..joo, ymmärrän kyllä sen että yöllä pitäisi kaikkien nukkua ja päivärytmi on tärkeä ja näin mutta tuossa tilanteessa olin vasta tullut osastolle ja olin oikeasti aivan sekaisin ja hirveissä paniikkioireissa joihin annettiinkin diapamia suoraan nestemäisenä tarvittana ja tenoxia jne eli tilanne oli paha.

Kommentit (287)

Vierailija
261/287 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse mt-hoitajana olen sitä mieltä Että ensinnäkin täällä keskusteluissa esiintullut "terapoiminen" ei kuulu yöaikaan. Eikä muutoin hoitajille, vaan terapeutille. Hoitavat keskustelut ja empatia kuuluvat taas olennaisena osana kaikkeen hoitajan ja potilaan väliseen kohtaamiseen, niin yöllä kuin päivälläkin. Mielestäni sinulla on ihan aihettakin olla loukkaantunut saamastasi hoidosta/ kohtelusta. Olen pahoillani, että olet joutunut kokemaan moista. Hienoa sensijaan on, että voit nyt paremmin!

t. paniikkihäirikkö, ei ap.

Vierailija
262/287 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap oli saanut lääkityksen, hän vain ei suostunut "ottamaan hoitoa vastaan" eli nukahtamaan vaan käveli edestakaisin. Hyvin turhauttavaa seurata vierestä, miten pelastusliiveissä oleva henkilö yrittää uudestaan ja uudestaan kohti pohjaa...

Ei suostunut nukahtamaan? Ei paniikissa PYSTY nukkumaan, vaikka kuinka haluaisi. Tänne tuli näköjään taas tämä yksi joka vastailee kaikilla eri nikeillä mutta vastaanpa silti. Minä olen vastannut joka ikiseen kysymykseen mitä on kysytty ja oikonut mahdollisia epäloogisuuksia. Minä olin 2 viikkoa hoidossa. En osaa sanoa oliko lääkehoito riittävää koska minä en ole lääkäri. Enkä ole sitä edelleenkään. Minä en ole lääkealan asiantuntija ja näin ollen en edes tiedä mitä kaikkia lääkkeitä paniikkiin ja nukkumiseen on tarjolla. Ehkäpä av-palstan avohoitopotilaat tietäisi? Kyllä, minä katsoin myös televisiota. En yöllä vaan joskus aamulla, joskus illalla SILLOIN KUN OLIN PAREMPANA. Minä kun tosiaan olin sen 2 viikkoa osastolla. Alussakin taisin tv-huoneessa istua ja "katsoa" televisiota samalla kun itkin ja esim. heiluttelin jalkojani tai heijasin itseäni edes takaisin koska en paikalaan pystynyt olemaan. Nämä oli HETKIÄ, kuten jo kerroin, välillä paniikki hetkeksi helpotti. Minä en ole ollut vaatimassa suklaata, terapiaa, kahvia tai telkkaria vaan olen itkien pyytänyt apua. Kyllä, sairaalassa olen kehdannut pyytää apua. Synnärilläkin olen aikanaan pyytänyt apua, ihan jopa keskellä yötä. Hyi minua kun olen hoitajia kehdannut häiritä.

Ja miksi pyydät hoitajilta apua, kun olet jo sitä saanut eli lääkityksen? Haluat keskustella kanssaan, mutta miksi he juttelisivat nukahtamislääkepöhnäisen kanssa, jolla jutut ovat ihan mitä sattuu? On epäeettistä valvottaa potilasta ja hauskuuttaa itseään hänen kustannuksellaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/287 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

keksikää vaihteeksi jotakin muita verbejä.

Vierailija
264/287 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri on määrännyt hoidoksi aquarakkulat. Kätilö toteuttaa hoidon. Potilas määrätään synnyttämään rauhallisesti. Kun potilas valittaa, että on kipuja ja haluaa lisää lääkettä, kätilö kääntää selkänsä. Hän toteuttaa lääkärin ohjeita. Case closed.

Lääkäri ei määrää niin aquarakkuloita, niistä sopivat kätilö ja synnyttäjä keskenään. Ei lääkäri määrää synnytysasentoakaan (normisynnytyksessä).

Sen sijaan lääkäri tekee hoitajasta ilmoituksen, jos tämä laittaa potilaalle oma-aloitteisesti epiduraalin.

Vierailija
265/287 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tuota uskoo? Jos ei ensimmäisenä yönä tule uni, annetaan seuraavana tujumpi annos. Miksi lääkäri ei lääkinnyt lisää, jos päivittäin keskusteltiin? Vai olisiko niin, että lääkitys olisi ollut riittävä, jos ap ei olisi lietsonut paniikkiin? Minusta aika mielenkiintoinen paniikkihäiriö, joka rauhoittui, kun sai katsella televisiota. Luulisi kaiken täällä kerrotun perusteella, että siihen tilaan ei auta sitten niin yhtään mikään, koska sille ei itse voi mitään. Ihmeesti sitä sitten rauhooittui television ääreen vaan ei omaan vuoteeseen. Huomaatko ap lainkaan ristiriitoja kertomuksessasi? Sinä hait silkkaa huomiota öisin, ja kun sitä ei suostuttu antamaan, ryhdyit täällä kiukkuamaan. Vai pitääkö ajatella niin, että paniikkihäiriöön lääkitykseksi sopii parhaiten TV:n katselu öisin? Miksi turhaan antaa mitään kemiallisia seoksia, jos apu on noin yksinkertainen! Ainakin ap:lla se tehosi, miksiköhän.

Ajattele jos olisit rekisteröitynyt niin kyllä taitaisit mennä sekaisin kaikkien eri nikkien kanssa =) Nyt se on onneksi helppoa. Niin, jotkut hoitajat antoivat katsoa öisin telkkaria. Sanoinko että MINÄ katsoin yöllä telkkaria? Aivan, en sanonut. Katsos kun siellä osastolla oli muitakin potilaita ja minä jopa juttelin heidän kanssaan sitten hieman parempana. Sanoinko minä että joka päivä oli hoitokeskusteluja? Aivan, minä sanoin että joka tai joka toinen päivä. Minä en tiedä oliko lääkitys riittävä enkä tiedä paljonko ja mitä tarpeeksi paniikissa olevalle voi antaa. Missä sanon että katsoin yöllä telkkaria ja se auttoi? Aivan, en missään. Se on sinun omaa paskan jauhantaasi TAAS niin kuin lähes koko ketju. Paniikkihäiriön taudinkuvaan ei myöskään kuulu tarpeeton huomion haku että ehkä mulla onkin sitten joku muu. Ehkä sinä voisit diagnosoida senkin niin säästäisimme sekä minun että yhteiskunnan aikaa sekä rahaa. Samalla voisit myöskin kertoa tarvittavan lääkityksen tai muun avun niin en enää ainakaan vuosia tuhlaa itseni parantamiseen kun on joku ihmekeino käytössä.

Vierailija
266/287 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitavan lääkärin kanssa? Jos et, niin suosittelen. Voisikohan tapauksesta tehdä hoitovirheilmoituksen. (ja olen ihan tosissani).

Vierailija
267/287 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri on määrännyt hoidoksi aquarakkulat. Kätilö toteuttaa hoidon. Potilas määrätään synnyttämään rauhallisesti. Kun potilas valittaa, että on kipuja ja haluaa lisää lääkettä, kätilö kääntää selkänsä. Hän toteuttaa lääkärin ohjeita. Case closed.

Oletko koskaan synnyttänyt? Lääkäri ei määrää niin aquarakkuloita, niistä sopivat kätilö ja synnyttäjä keskenään. Ei lääkäri määrää synnytysasentoakaan (normisynnytyksessä). Sen sijaan lääkäri tekee hoitajasta ilmoituksen, jos tämä laittaa potilaalle oma-aloitteisesti epiduraalin.

Lääkäri ei ensin antanut tarpeeksi, mutta sitten hyppyytin lääkäreitä ja hoitajia ja vaadin lisää keskellä yötä. Eikä yhtään kaduta.

Vierailija
268/287 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä sänkyyn meno ja nappien veto auta ollenkaan vaan pahentavat sitä olotilaa entisestään. Ei ole merkitystä kuinka paljon väsyttäisi. Uni ei vaan tule jos liian kuohuksissa/ahdistuksissa menee petiin. PAkko pysyä liikkeellä jotta pää pysyisi edes jokseenkin kasassa. Sängyssä se ei ainakaan pysy ellei sinne sänkyyn pääse niin että olo on jo rauhoiuttunut... Mutta ettehän te vatipäät tajua vaan intätte vastaan vaan siitä ilosta että saisitte lyödä lyötyä!

Eikö olekin kummallista, että potilas itse ei saa päättää, mikä hoito olisi kivaa?

Eikä se mene ohi itsestään, niin sä varmaan olet tyytyväinen jos saisit ulostuslääkettä helpottamaan sitä oloas päänsärkylääkkeen sijaan :D

Vierailija
269/287 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketään ei pakoteta synnyttämään ilman kivunlievitystä jos kivut ovat mielettömän kovat. Myöskään sydänkohtauksesta tai muusta akuutista hädästä kärsivälle ei käännetä selkää ja käsketä nukkumaan.

t. ap joka on synnyttänyt molemmat luomusti eikä synnytys liity mitenkään paniikkihäiriöön

Miksi hain apua hoitajalta vaikka oli lääkitys? Ihan vittuillakseni tietenkin. Halusin että hoitajalla olisi mahdollisimman vaikeaa koska minua itseäni vitutti niin suunnattomasti. Näin että hoitajia väsytti ja he halusivat katsoa telkkaria niin ihan tahallani menin hakemaan huomiota =)

Tai sitten mulla oli H-Ä-T-Ä

Vierailija
270/287 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä sänkyyn meno ja nappien veto auta ollenkaan vaan pahentavat sitä olotilaa entisestään. Ei ole merkitystä kuinka paljon väsyttäisi. Uni ei vaan tule jos liian kuohuksissa/ahdistuksissa menee petiin. PAkko pysyä liikkeellä jotta pää pysyisi edes jokseenkin kasassa. Sängyssä se ei ainakaan pysy ellei sinne sänkyyn pääse niin että olo on jo rauhoiuttunut... Mutta ettehän te vatipäät tajua vaan intätte vastaan vaan siitä ilosta että saisitte lyödä lyötyä!

Eikö olekin kummallista, että potilas itse ei saa päättää, mikä hoito olisi kivaa?

Eikä se mene ohi itsestään, niin sä varmaan olet tyytyväinen jos saisit ulostuslääkettä helpottamaan sitä oloas päänsärkylääkkeen sijaan :D

Vierailija
271/287 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitavan lääkärin kanssa? Jos et, niin suosittelen. Voisikohan tapauksesta tehdä hoitovirheilmoituksen. (ja olen ihan tosissani).

En ole, koska en mä ole koskaan syyttänyt hoitajia tai ylipäänsä ketään olostani ja ajatus tähän ketjuun lähti ihan spontaanisti jostain toisesta aihetta sivuavasta ketjusta mutta nähtävästi tämä vähän karkasi sitten käsistä ja levisi. Toisaalta ihan hyvä että aiheesta puhutaan koska noilla osastoilla on oikeasti tosi kylmiä hoitajia. Sen sijaan keskustelin tästä yhdestä hoitajasta (tarina löytyy ketjusta) niin lääkärin kuin omahoitajien kanssa ja he pahoittelivat hänen käytöstään ja sanoivat että se oli epäasiallista. Mutta kuten jo sanoin on kummallista että olen törmännyt useisiin eri lääkäreihin tämän asian tiimoilta ja joka ikinen lääkäri on suhtautunut asiallisesti.

Vierailija
272/287 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoin vielä noita fyysisiä oireita että lievemmässä paniikissa multa otettiin verenpaine ja se oli 140/100 vaikka normaalisti verenpaineeni on aina ihanteellinen. Samoin syke oli yli 120 ja sydänkäyrä poikkeava. Tuskin ne pelkästä huomionhausta noin muuttuisi.

Vierailija
273/287 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole, koska en mä ole koskaan syyttänyt hoitajia tai ylipäänsä ketään olostani ja ajatus tähän ketjuun lähti ihan spontaanisti jostain toisesta aihetta sivuavasta ketjusta mutta nähtävästi tämä vähän karkasi sitten käsistä ja levisi. Toisaalta ihan hyvä että aiheesta puhutaan koska noilla osastoilla on oikeasti tosi kylmiä hoitajia. Sen sijaan keskustelin tästä yhdestä hoitajasta (tarina löytyy ketjusta) niin lääkärin kuin omahoitajien kanssa ja he pahoittelivat hänen käytöstään ja sanoivat että se oli epäasiallista. Mutta kuten jo sanoin on kummallista että olen törmännyt useisiin eri lääkäreihin tämän asian tiimoilta ja joka ikinen lääkäri on suhtautunut asiallisesti.

epäasiallista käytöstään paniikkikohtaukseni aikana. Itse en kokenut tilannetta niin pahana, mutta hoitaja ilmeisesti koki pistoksen omatunnossaan jälkikäteen.

-ohis

Vierailija
274/287 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on nyt joku jankkaamisprovoaddikti saanut oikein hedelmällisen paikan jankuttaa noita samoja juttuja uudestaan ja uudestaan. Samat perusteettomat jankutukset, joita ei perustele mitenkään. Ei "suostu" vastaanottamaan hoitoa (monellako terveelläkään nukahtaminen on täysin tahdonalainen asia, puhumattakaan paniikkikohtauksen kourissa olevasta), pompottelee hoitajia, on "kivaa valvoa", hoitajien "pompottaminen" plus tietenkin kaikki muut perusteettomat päätelmät (tyyliä "olet jo 8 tuntia puhunut siellä ja 4 täällä...).

Ei kukaan täysissä järjissään oleva oikeasti voi ajatella, että paniikkikohtauksessa olevan nukahtamattomuus on valinta ja tarkoituksellista "hoidon vastustamista". Kunhan nyt provoilee. Mikä paniikkikohtaus se olisi, jos pystyisi halutessaan rauhoittumaan?

Vierailija
275/287 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ensimmäinen viikko oli vaikea, eikä hän saanut silloin nukuttua, toinen viikko sujui jo paremmin. Hänen vointinsa koheni hoidon aikana niin paljon, että hän pystyi palaamaan kotiin ja pärjäämään avohoidon turvin. Ilmeisesti hänen olonsa oli sairaalahoidon jälkeen siis parempi kuin silloin, kun hän sairaalaan hakeutui?

Toki on varmasti tylyjäkin hoitajia. Mutta pääsääntöisesti on kyllä järkevää pyrkiä normaalistamaan vuorokausirytmi ja keskustella sitten päivisin, jolloin siitä on hyötyä. Meillä on tässä tilanteesta nyt vain yksipuolinen näkemys. Ikävä kokemus varmaan ap:lle, että on käsketty mennä yrittämään nukkumista ja lepäämään. Varmasti sen olisi voinut tehdä ystävällisesti, toisaalta, jos ap on ollut kovin paniikissa, hän ei välttämättä muista tällaisia ystävällisiä kehotuksia olleenkaan, tai on kenties voinut vaikka tulkita jotain väärinkin?

Mutta hyvä että hoito kuitenkin oli avuksi :)

Vierailija
276/287 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tuota uskoo? Jos ei ensimmäisenä yönä tule uni, annetaan seuraavana tujumpi annos. Miksi lääkäri ei lääkinnyt lisää, jos päivittäin keskusteltiin? Vai olisiko niin, että lääkitys olisi ollut riittävä, jos ap ei olisi lietsonut paniikkiin? Minusta aika mielenkiintoinen paniikkihäiriö, joka rauhoittui, kun sai katsella televisiota. Luulisi kaiken täällä kerrotun perusteella, että siihen tilaan ei auta sitten niin yhtään mikään, koska sille ei itse voi mitään. Ihmeesti sitä sitten rauhooittui television ääreen vaan ei omaan vuoteeseen. Huomaatko ap lainkaan ristiriitoja kertomuksessasi? Sinä hait silkkaa huomiota öisin, ja kun sitä ei suostuttu antamaan, ryhdyit täällä kiukkuamaan. Vai pitääkö ajatella niin, että paniikkihäiriöön lääkitykseksi sopii parhaiten TV:n katselu öisin? Miksi turhaan antaa mitään kemiallisia seoksia, jos apu on noin yksinkertainen! Ainakin ap:lla se tehosi, miksiköhän.

Ajattele jos olisit rekisteröitynyt niin kyllä taitaisit mennä sekaisin kaikkien eri nikkien kanssa =) Nyt se on onneksi helppoa. Niin, jotkut hoitajat antoivat katsoa öisin telkkaria. Sanoinko että MINÄ katsoin yöllä telkkaria? Aivan, en sanonut. Katsos kun siellä osastolla oli muitakin potilaita ja minä jopa juttelin heidän kanssaan sitten hieman parempana. Sanoinko minä että joka päivä oli hoitokeskusteluja? Aivan, minä sanoin että joka tai joka toinen päivä. Minä en tiedä oliko lääkitys riittävä enkä tiedä paljonko ja mitä tarpeeksi paniikissa olevalle voi antaa. Missä sanon että katsoin yöllä telkkaria ja se auttoi? Aivan, en missään. Se on sinun omaa paskan jauhantaasi TAAS niin kuin lähes koko ketju. Paniikkihäiriön taudinkuvaan ei myöskään kuulu tarpeeton huomion haku että ehkä mulla onkin sitten joku muu. Ehkä sinä voisit diagnosoida senkin niin säästäisimme sekä minun että yhteiskunnan aikaa sekä rahaa. Samalla voisit myöskin kertoa tarvittavan lääkityksen tai muun avun niin en enää ainakaan vuosia tuhlaa itseni parantamiseen kun on joku ihmekeino käytössä.

Taidat olla harhoissasi nähdessäsi muiden kirjoittajien "nikit".

Vierailija
277/287 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on nyt joku jankkaamisprovoaddikti saanut oikein hedelmällisen paikan jankuttaa noita samoja juttuja uudestaan ja uudestaan. Samat perusteettomat jankutukset, joita ei perustele mitenkään. Ei "suostu" vastaanottamaan hoitoa (monellako terveelläkään nukahtaminen on täysin tahdonalainen asia, puhumattakaan paniikkikohtauksen kourissa olevasta), pompottelee hoitajia, on "kivaa valvoa", hoitajien "pompottaminen" plus tietenkin kaikki muut perusteettomat päätelmät (tyyliä "olet jo 8 tuntia puhunut siellä ja 4 täällä...). Ei kukaan täysissä järjissään oleva oikeasti voi ajatella, että paniikkikohtauksessa olevan nukahtamattomuus on valinta ja tarkoituksellista "hoidon vastustamista". Kunhan nyt provoilee. Mikä paniikkikohtaus se olisi, jos pystyisi halutessaan rauhoittumaan?

änkeä hoitajien kanssa öisin juttelemaan ja laske moneen kertaan, montako siellä kerrallaan valvoo ja mitä tekevät. Ihmeen hyvin paniikkihäiriöiseksi se ap on ulkopuolista maailmaa havainnoinut, itse en ainakaan erota kuin nimineulasta, juttelenko hoitajan vai lääkintävahtimestarin kanssa. Ap näki heti, että paikalla oli nimenomaan hoitajia.

Ap on osastolla 2 vko ja yöstä toiseen vaeltaa käytävillä muistamatta päivällä kertoa lääkärille, että lääkitys ei tehoa. Aika lapsellista vänkäämistä häneltä.

Vierailija
278/287 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olin saanut illalla nukahtamislääkkeen ja hoitaja sanoi minulle, että mene nukkumaan eikä antanut katsoa televisiosta jääkiekkoa".

Joo, todella paha hoitovirhe!

Vierailija
279/287 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on nyt joku jankkaamisprovoaddikti saanut oikein hedelmällisen paikan jankuttaa noita samoja juttuja uudestaan ja uudestaan. Samat perusteettomat jankutukset, joita ei perustele mitenkään. Ei "suostu" vastaanottamaan hoitoa (monellako terveelläkään nukahtaminen on täysin tahdonalainen asia, puhumattakaan paniikkikohtauksen kourissa olevasta), pompottelee hoitajia, on "kivaa valvoa", hoitajien "pompottaminen" plus tietenkin kaikki muut perusteettomat päätelmät (tyyliä "olet jo 8 tuntia puhunut siellä ja 4 täällä...). Ei kukaan täysissä järjissään oleva oikeasti voi ajatella, että paniikkikohtauksessa olevan nukahtamattomuus on valinta ja tarkoituksellista "hoidon vastustamista". Kunhan nyt provoilee. Mikä paniikkikohtaus se olisi, jos pystyisi halutessaan rauhoittumaan?

-ohis

Vierailija
280/287 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoidetaan. Harhautitko kertomalla myös hoitajien määrän? Ehkä heitä sittenkin oli vain 1, kun tarkemmin ajattelet, ne kolme taisivat olla päivällä. Vai miten se nyt meni.

Ja jos oikein tarkasti ajattelet niin ehkä se oli joku toinen, joka sai lääkettä ahdistukseen. Sinuahan ei oikeasti ole, eihän. On vain ne toiset potilaat, joista kerrot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme seitsemän