Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sh:t ja muut tietävät! Miksi psykiatrisella osastolla ei jutella öisin potilaiden kanssa?

Vierailija
02.01.2012 |

Kun näyttää hoitajia olevan paikalla niin kysäsenpäs. Jouduin erittäin vaikeiden ahdistus-ja paniikkioireiden takia psykiatriselle, akuutille osastolle pariksi viikoksi hoitoon. En tietenkään voinut öisinkään juuri nukkua, istuin, haahuilin, itkin ja panikoin. Kun oli oikein paha olla menin kansliaan ja pyysin että juttelisivat kanssasi = rauhoittelua koska se välillä auttoi. Jotkut hoitajat antoivat öisin katsoa jopa jääkiekkoa kun oli MM-kisat menossa ja juttelivat mutta suurin osa ei edes katsonut päin vaan istui koneella ja sanoi että yöllä ei ole tapana jutella ja pitää seuraa..joo, ymmärrän kyllä sen että yöllä pitäisi kaikkien nukkua ja päivärytmi on tärkeä ja näin mutta tuossa tilanteessa olin vasta tullut osastolle ja olin oikeasti aivan sekaisin ja hirveissä paniikkioireissa joihin annettiinkin diapamia suoraan nestemäisenä tarvittana ja tenoxia jne eli tilanne oli paha.

Kommentit (287)

Vierailija
1/287 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairastanut vuositolkulla masennusta ja ahdistusta. Nuorempana olin ap:n tavoin sairaalahoidossakin. Onneksi sain tujut lääkkeet, joiden avulla nukuin.

Näin vanhemmiten olen tutustunut muutamaan psykiatriseen sh:aan. En ihmettele enää mitään. Heidän koulutuksellaan ei meikäläisten ongelmia ratkota. Miltei päinvastoin. Jos haluaa ahdistua oikein, kannattaa jutella psyk. saikun kanssa ja kuunnella esim. niitä äitiys- ynnä muita klisepaskajorinoita. Mutta vähintä olis, että antaisivat edes ne mömmöt, että me hullut saatais nukuttua.

Muuten. Olen itsestäni huomannut, että olen öisin herkempi tuntemaan todellisia tunteitani. Päivällä olen juuri tuommoinen seiniä möllöttävä hullu. Öisin herkistyn. Tämä tiedoksi nyt saikuille.

Ahdistuneisuus ja masennus ovat pirullisia kumppaneita. Teemalta tuli sarja "Hulluuden historia". Yhdessä jaksossa skitsofreenikko totesi, että häntä ei oma hulluutensa haittaa. Pahinta olisi masentua. Näin on. Pahin mt-häiriö on masennus. Te, jotka ette masennuksesta tiedä mitään, olkaa hyvät ja pitäkääpä edes turpanne ummessa. Ja jos on niitä lääkkeitä, niin antakaapa niitä. Tack o adjö.

Vierailija
2/287 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajien on pidettävä tietty etäisyys potilaisiin. Pitkään yöllä jutellessa raja voisi ylittyä helposti. He eivät myöskään ole lääkäreitä, joten eivät voi terapoida sinua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/287 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

riittävän hyvää?

Vierailija
4/287 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta noin ylipäätään,yöllä nukutaan osastolla,jos ei muuten niin sitten lääkityksen avulla,yövuorolainen ei voi toimia "terapeuttina",tietty tapauksesi voi olla tällainen poikkeus ja hlö:kunnan jäsen oli vaan vähän uuno..

Se hoitajien "koneella istuminen" on KIRJAAMISTA eli jokaisesta potilaasta kirjoitetaan kaikki mahdollinen koko yövuoron ajalta ja siihen todellakin menee AIKAA ja paljon!

Vierailija
5/287 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajien on pidettävä tietty etäisyys potilaisiin. Pitkään yöllä jutellessa raja voisi ylittyä helposti. He eivät myöskään ole lääkäreitä, joten eivät voi terapoida sinua.

Siis täh? Käsittääkseni psykiatrisen osaston tehtävänä (ainakin tuolla ja paikan esittelyssäkin niin lukee) oli antaa ensiapu akuuttiin tilanteeseen. Ja se jutteluhan, rauhoittelu tms oli juuri apua niihin pahoihin tilanteeseen ja päivällä kyllä juteltiin ja oli omat hoitajat, hoitajaa pystyi käymään pyytämässä juttelemaan jne. mutta yöllä suurin osa hoitajista suhtautui kertomallani tavalla.

Vierailija
6/287 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkien pitäsisi nukkua mutta tuohan nyt ei ihan noin pidä paikkaansa. Parempi on rauhoittaa potilas kuuntelemalla ja juttelemalla kuin lääkitsemällä pökerryksiin. Itse psyk.osastolla töissä olleena sanoisin että jotkut hoitajat haluavat olla yötyössä rauhassa...ja juuri kuten mainitsit, istuvat koneella. Yöllä ei tietenkään käydä mitään omahoitajakeskusteluja mutta en näe mitään syytä miksi yöllä ei voisi keskustella jos se potilaan olon rauhottaa ja hän saa unen päästä kiinni.

Vierailija
7/287 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

riittävän hyvää?

tähän en viitsi edes vastata..

Vierailija
8/287 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta noin ylipäätään,yöllä nukutaan osastolla,jos ei muuten niin sitten lääkityksen avulla,yövuorolainen ei voi toimia "terapeuttina",tietty tapauksesi voi olla tällainen poikkeus ja hlö:kunnan jäsen oli vaan vähän uuno.. Se hoitajien "koneella istuminen" on KIRJAAMISTA eli jokaisesta potilaasta kirjoitetaan kaikki mahdollinen koko yövuoron ajalta ja siihen todellakin menee AIKAA ja paljon!

En tarkoittanutkaan että hoitaja olisi koneella huvikseen istunut vaan pointti oli se ettei huomioinut minua mitenkään vaan jatkoi istumistaan edes katsomatta minuun. Jos olet hoitaja niin varmaan tiedät sen että kun ihmisellä on tarpeeksi pahoja paniikkioireita niin silloin ei nukuta vaikka kuinka olisi tenoxit ja diapamit vaikuttamassa..miksi muuten yövuorolainen ei voi toimia terapeuttina mutta päivävuorolainen voi? Koska olen myöhemmin käynyt kyseisessä paikassa avokäynneillä ihan vaan juttelemassa.

Vierailija
9/287 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietenkin siksi että potilaat nukkuvat.Suuri osa ei halua/pysty nukkumaan mutta ei yötä voi keskusteluseminaariksikaan muuttaa,jos yksi saa erioikeuden jutella kansliassa niin jatkossa siellä on koko osasto jonossa!

Vierailija
10/287 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä pakko unilääkkeitä on opetella käyttämään vain siksi ettei hoitotaholla ole muuta ratkaisua ongelmaan.

Ongelma pahenee lääkkeillä, entisten ongelmien lisänä vielä unilääkeriippuvuuskin, kiva kiva.

Vierailija
11/287 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

menin vapaaehtoisesti ja läksin viikonpäästä pois...hirveä paikka ja kukaan ei jutellu ja lääkäriä ei näkyny...Suojatyöpaikka hoitsut vaan juttelivat keskenään ;)

Vierailija
12/287 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkien pitäsisi nukkua mutta tuohan nyt ei ihan noin pidä paikkaansa. Parempi on rauhoittaa potilas kuuntelemalla ja juttelemalla kuin lääkitsemällä pökerryksiin. Itse psyk.osastolla töissä olleena sanoisin että jotkut hoitajat haluavat olla yötyössä rauhassa...ja juuri kuten mainitsit, istuvat koneella. Yöllä ei tietenkään käydä mitään omahoitajakeskusteluja mutta en näe mitään syytä miksi yöllä ei voisi keskustella jos se potilaan olon rauhottaa ja hän saa unen päästä kiinni.

Niin, tätäpä minäkin ihmettelin. Kun tavallaan ymmärrän mutta sitten taas mun paniikki oli varsinkin alkuvaiheessa jotain aivan hirveää. Sekosin siis aivan kirjaimellisesti. Välillä tuntui paremmalta, sitten taas paniikki nousi valloilleen ja välillä se meni juttelemalla ohi niin tuntui sillä hetkellä epäreilulta että keskusteluapua ei saanut mutta rauhottavaa kyllä aina vaan pyytämällä. No joo, nyt kun avaudun niin pakko sanoa yhdestä hoitajasta. Osa oli aivan ihania, heille suuret kiitokset mutta minulla on lapsia ja pyrin käymään kotikäynneillä heti alusta saakka. Jouduin keskiviikkona osastolle ja maanantaina tulin kotikäynniltä ja olin todella paniikissa. Ensin hoitaja mittasi verenpaineen ( ok juttu tietenkin) ja se oli 140/100 eli tosi paljon minulle. Sitten antoi rauhoittavaa ja alkoi mäkättää että en minä voi aina tulla rauhottavaa pyytämään kun on paha olla että mulla on saatava selville se syy miksi panikoin ja sinulla on kotona pienet lapset jotka tarvii sinua jne. Vieressä oli omahoitajani joka kuunteli vaivautuneena..hajosin totaalisesti koska totta kai kannoin lapsista huolta, olin osastolla että tulisin paremmaksi jne. Kai se jälkeen päin tajus itekkin toimintansa kun aina ohi mennessään katsoi maahan..

Vierailija
13/287 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mulla ole aikaa öisin jutella, haluan istua ne hiljaiset hetket av:lla (kuten nytkin) ja aina välillä potilaat haahuilee tänne ja haluaa jutella mutta olen kääntänyt koneen niin että eivät näe millä sivulla käyn. teen samalla kirjaamisjuttuja ja kirjoittelen av:lle, rentouttavaa :)

Vierailija
14/287 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietenkin siksi että potilaat nukkuvat.Suuri osa ei halua/pysty nukkumaan mutta ei yötä voi keskusteluseminaariksikaan muuttaa,jos yksi saa erioikeuden jutella kansliassa niin jatkossa siellä on koko osasto jonossa!

Ei siellä silloin ainakaan kukaan muu haahuillut käytävällä. Miten sinun mielestä sitten on oikein toimia tilanteessa jossa potilas on TODELLA ahdistunut? Sekö että syötetään rauhoittavia? Tiedän kyllä että olin poikkeustapaus oireideni puolesta niin kuin he sanoivatkin..

Vierailija
15/287 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mulla ole aikaa öisin jutella, haluan istua ne hiljaiset hetket av:lla (kuten nytkin) ja aina välillä potilaat haahuilee tänne ja haluaa jutella mutta olen kääntänyt koneen niin että eivät näe millä sivulla käyn. teen samalla kirjaamisjuttuja ja kirjoittelen av:lle, rentouttavaa :)

Juu, huomasin kyllä että osa hoitajista oli väärällä alalla. Osa taas ihania. Harmi vaan että meistäkin "hulluista" ainakin osa on ihan normaaleja äitejä ja isiä, poikia ja tyttäriä jotka ovat sattuneet sairastumaan psyykkisesti :(

Vierailija
16/287 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöllinen chat hoitajan kanssa ei siihen riitä

Vierailija
17/287 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja potilas pahoinpiteli toisen huoneessaan ;)

Vierailija
18/287 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöllinen chat hoitajan kanssa ei siihen riitä

Niin, mulle tosian syötettiin diapamia, tenoxia jne mutta en mä niiden avulla pystynyt nukkumaan enkä edes makaamaan kun olin tarpeeksi ahdistunut. Kävelin ja kävelin sitten vaan edes takaisin, puhelimella laitoin miljoonia viestejä kotiin ja ystäville. Välillä juttelu (omasta tilanteesta, ei mitään chattailua) auttoi ja olisi auttanutkin mutta sellaista apua ei yöllä annettu..

Vierailija
19/287 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ostettua ruokaa niille omille lapsilleni. tietenkin säälin potilaita ja heidän lapsiaan ja olen heille kiltti ja ystävällinen mutta en jaksa oikeasti rupatella pitkiä tuokioita öiseen aikaan. Oletkohan se potilasnainen jota kehotin ottamaan unilääkkeen ja tarttumaan kirjaan? Sanoin että rupatellaan aamulla kun aurinkokin paistaa ja on kivempi tunnelma.

Vierailija
20/287 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastuussa koko osastosta.

Ja siksi että sulle tekis hyvää nukkua, jotta jaksat sitten päivällä jutella kun niitä hoitajia on siellä ihan yksin sua varten. Jos juttelet kaiket yöt niin päivät sitten nukut tai kärsit kohta pahasta univajeesta. Tilanne ei muutu miksikään tai pahenee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi