Laittaisitko kehityksessään 1-vuotiaan tasolla olevan lapsen päiväkotiin,
jos puheterapeutti käskisi? Lapsi siis oikeasti jo 2,5 vuotta, mutta kehitysviivästymän takia täysin 10-12-kuukautisen tasolla. Pelkkä puhe ei siis ole viivästynyt, vaan kaikki muukin kehitys.
Oonko teidän mielestä ihan kauhea äiti, kun en aio totella tuota voimakasta kehotusta? minusta kun päiväkoti ei ole vauvojen paikka...
Kommentit (81)
- sinulle ei vaan ole asiantuntijat siittä kertoneet
- Suomessa tulee itse ottaa selvää ja liittyen vammaisjärjestöihin
- ja vaatia lääkäriltä kuntoutukset ( kaln tuilla tai sairaalan maksusitoumuksilla) ja c-lausunnot ja
- vaatia Kelalta korotettu tai alin vammaistuki( hae lomakkeet jo ma 2.1. kelalta ja ano c-lausunto lääkäriltä) ja
- vaatia kunnalliselta päivähoidolta maksuton kuntoutttava päivähoito
- ap-rouva hyvä
- oletko anonut omaishoidon tukea, jos jää hoitovapoaan jälkeen kotiin
- ja erityishoitorahaa, jos käyt työssä hoitovapaan jälkeen, jos joudut olemaa poissa työstä e-lapsesi sairauden hoitoon ja kuntoutukseen liittyen
- VOIMIA!
t. äiti jonka lapsi on kuntoutettu ja joka on taistellut, saadakseen tiedoa e- tai vammaisen lapsen kuntoutuksesta ja tuista / on yhteiskunnan etu, kun Suomen e-lapset kuntoutetaan
lisätietoa myös
leijonaemot.org
- sinulle ei vaan ole asiantuntijat siittä kertoneet
- Suomessa tulee itse ottaa selvää ja liittyen vammaisjärjestöihin
- ja vaatia lääkäriltä kuntoutukset ( kaln tuilla tai sairaalan maksusitoumuksilla) ja c-lausunnot ja
- vaatia Kelalta korotettu tai alin vammaistuki( hae lomakkeet jo ma 2.1. kelalta ja ano c-lausunto lääkäriltä) ja
- vaatia kunnalliselta päivähoidolta maksuton kuntoutttava päivähoito
- ap-rouva hyvä
- oletko anonut omaishoidon tukea, jos jää hoitovapoaan jälkeen kotiin
- ja erityishoitorahaa, jos käyt työssä hoitovapaan jälkeen, jos joudut olemaa poissa työstä e-lapsesi sairauden hoitoon ja kuntoutukseen liittyen
- VOIMIA!t. äiti jonka lapsi on kuntoutettu ja joka on taistellut, saadakseen tiedoa e- tai vammaisen lapsen kuntoutuksesta ja tuista / on yhteiskunnan etu, kun Suomen e-lapset kuntoutetaan
lisätietoa myös
leijonaemot.org
Mutta koska lääkärin mielestä päivähoito ei ole vielä tarpeen (niin kuin ei minunkaan), ei maksutonta hoitoa saa.
ap
omaishoidontukea, koska on niin "helppo" lapsi. Toisesta lapsesta saan kyllä.
Voimia sinullekin!
ap
Itse pohdiskelin samaa asiaa noin vuosi sitten, meillä oli 3-vuotias joka ei puhunut mitään ja sai suosituksen päiväkotiin. Olin tosi vastaan ajatusta, mutta suostuin lopulta asiantuntijoitten kehotuksiin. Kaikki on menny tosi hyvin. Lapsi jopa puhuu nykyään :) Ajattelin että tyhmää viedä lapsi päiväkotiin, kun voisi olla kotonakin, mutta onneksi kuitenkin vein.
Lapsesi olisi aivan varmasti alkanut kotioloissakin puhumaan samassa ajassa. Toisaalta jos kotona ei lapselle puhuta, se puhe saattaa ihan siitäkin viivästyä.
Harvassa sitäpaitsi on nykyään päiväkodit joissa oikeasti oppii jotakin. Laitoshoitoa pahimmillaan, ylisuuret ryhmät, epäamattimaista henkilökuntaa jne.
Onko lapselle tarjolla henkilökohtainen avustaja? Jos on kysymys vain siitä että muksu työnnettäisiin ylisuureen pienten ryhmään jossa on liian vähän henkilökuntaa niin ei kiitos. Mutta jos on kyse oikeasti kuntouttavasta hoidosta niin suhtautuisin avoimesti. Varmaan aloitettaisiin puolikkailla päivillä.
Peesi tälle, kannatan ja olen samaa mieltä. Jo ihan tavalliselle normaalilapselle päiväkodin "ylisuuret ryhmät" tekevät ihmeitä. lapsi oppii sellaisia asioita mitä kotona ja kotihoidossa ei oppisi. Ja siis hyviä asioita. Kaverin lapsi on kotihoidossa ja käy 1-2 x vko:ssa kerhossa. Minulla on samanikäinen lapsi, joka aloitti 3 vuotiaana päiväkodin. Lapset ovat siis 4 vuotiaita.' Kaverin lapsi ei osaa käyttää saksia, puheen kehitys on jäljessä; sanavarasto on pienempi. Sosiaalinen kehitys on jäljessä, kaverin lapsi ei leiki vuorovaikutteisesti muiden lasten kanssa kuten omani. Omatoimisuutta ei ole , ei pue eikä riisu itse. ym- Käyttää vielä vaippoja. Näitä voisi luetella vaikka miten paljon.
Etkö olisi itse viitsinyt noita asioita lapsellesi opettaa?
Meillä on 13kk ikäinen poika ja ikänsä ollut kotihoidossa.
Me harjotellaan kynänkäyttöä, hienosti tulee jo ympyröitä, harkitsee värejä.
Kohta otetaan sormi- ja vesivärit esille. Sakset siinä 1½v tienoilla.
Puistossa leikkii jo vuorovaikutteiseti toisten lasten kanssa. Kotona on leikitty ja opeteltu jakamista, vuorovikutusta normaalien arkisten askareiden ohella. Sosiaalinen kehitys on ikätasoa edellä. On 10kk ikäisestä auttanut pukemisessa, eli nostaa jalkaa kun puetaan housuja, ojentaa kätensä hihaan. Ei tee kakkaa enää vaippaan vaan pyytää vessaan kakalle. Pissat tekee usein pyttyyn, toki vielä vaippaankin. jne.
Tämä on 4 lapsemme, vanhin on jo kohta 17v ja kaikki lapset olen kotona hoitanutkouluikään asti ja ovat olleet ikätovereitaan huomattavasti edellä taidoissa. Niin sosiaalisissa, kuin karkea- ja hienomotorisissa.
Tietysti jos on laiska äiti ja istuttaa lapsensa tv:n ääreen niin hidastuuhan se kehitys ja silloin on oikutettua viedä lapsi kehittymään päiväkotiin vaikka muuten ei olisi tarvetta.
Jos olisin ap:n tilanteessa, en missään nimessä laittaisi lasta päiväkotiin. Uskon ap:n pystyvän samaan kuin päiväkodin työntekijätkin ellei parempaankin.
ja meidän mielipidettä, etkä vaan sitä oletko paska mutsi.
Mutta kun päiväkoti ei ole vauvojen paikka.
ap
Kyllä sä ap kysyit aloituksessa, pitäisikö sun laittaa penska päivähoitoon ja meidän mielipidettä, etkä vaan sitä oletko paska mutsi.
ja meidän mielipidettä, etkä vaan sitä oletko paska mutsi.
Mutta kuvittelin, että kyllä ymmärrätte, miksi aloituksen tein. Väärin kuviteltu siis. :) Harva vastaa siihen toiseen kysymykseen, mutta moni jo ehti vinkua, miksi ihmeessä aloituksen tein, jos kerran oon päätökseni tehnyt.
Ja siis olen päätökseni tehnyt, mutta olisi ihan hauska kuulla, miten muut tekisivät oman lapsensa kohdalla. Ja onko väki sitä mieltä, että oon huono äiti, kun en puheterapeutin neuvoa noudata.
ap, joka on ihan näillä hetkillä menossa nukkumaan
Hyvää uutta vuotta kaikille!
Mutta täysin vauvan tasolla. Eli päiväkoti ei ole hänen paikkansa yhtään sen enempää kuin "oikeankaan" vauvan.
ap
kotona kuntouttaa
- ap:n tilanteessa kyse ei ole normaalikehityksessä olevasta lapsesta
t. kuntoutetun lapsen äiti, jolla on myönteinen kokemus päiväkodin ammattitaidosta
kotona kuntouttaa
- ap:n tilanteessa kyse ei ole normaalikehityksessä olevasta lapsestat. kuntoutetun lapsen äiti, jolla on myönteinen kokemus päiväkodin ammattitaidosta
ap, joka kyllä jaksaa :)
Noin paljon kehitys viiveessä, niin vamma se on.
Kaikilla kehitysvammaisilla on ekaksi kehitysviive ja se muuttuu vasta myöhemmin kehitysvammaksi.
Oma lapseni oli kehitysviiveinen 5v. asti ja 5v. sai kehitysvamma diagnoosin.
Kait se lääkäri sulle kertoi mmihin kehitysviive muuttuu, jos lapsi ei kuro umpeen kehitysviivettään.
Kait sä nyt jotain itsekkin tajuut ja katot totuutta silmiin.
Kehitysvammsen lapsen opettaminen on raskasta ja hidasta ja ei se nyt siellä kotona ole ainakaan edistynyt, kun viive on noin valtaisa.
Kotona taatusti parempi olla, mutta sun on jaksettava opettaa sitä lastasi.
Tuhansia toistoja vaatii lapsesi oppiakseen.
Mun lapsi on kuntoutunut hyvin ammattilaisten avulla.
Kansalaisopistossa oppii parhaiten viittomia ja kuvat te tarvitsette.
Mä en olisi jaksannut olla itse terapeutti, eikä moni muukaan.
Ehkä sinä sitten jaksat.
Ja sama juttu 59:lle.
Mutta se, että joillain on rankkaa, ei varmaan koske tätä minun asiaani.
Ja jaksan minä kuntouttaakin. Ei tuota ongelmia. Eniten ongelmia tuottavat nuo yli 60 kilometrin terapiamatkat...
ap
Noin paljon kehitys viiveessä, niin vamma se on.
Kaikilla kehitysvammaisilla on ekaksi kehitysviive ja se muuttuu vasta myöhemmin kehitysvammaksi.
Oma lapseni oli kehitysviiveinen 5v. asti ja 5v. sai kehitysvamma diagnoosin.
Kait se lääkäri sulle kertoi mmihin kehitysviive muuttuu, jos lapsi ei kuro umpeen kehitysviivettään.
Kait sä nyt jotain itsekkin tajuut ja katot totuutta silmiin.
Kehitysvammsen lapsen opettaminen on raskasta ja hidasta ja ei se nyt siellä kotona ole ainakaan edistynyt, kun viive on noin valtaisa.
Kotona taatusti parempi olla, mutta sun on jaksettava opettaa sitä lastasi.
Tuhansia toistoja vaatii lapsesi oppiakseen.
Mun lapsi on kuntoutunut hyvin ammattilaisten avulla.
Kansalaisopistossa oppii parhaiten viittomia ja kuvat te tarvitsette.
Mä en olisi jaksannut olla itse terapeutti, eikä moni muukaan.
Ehkä sinä sitten jaksat.
Kuten jo sanoin, en itsekään usko, että tuo kehitysviivediagnoosi on pysyvä. Todennäköistä on, että jossain vaiheessa se muuttuu vammaksi. Oikeastaan toivoin kehitysvammadiagnoosia jo nyt, mutta ei sitä saatu. Siksi niin ahkerasti teitä korjailen. :D
Ja lapsi on kehittynyt viimeisen vuoden aikana kotona huimasti, joten siksikään en ymmärrä, miksi nyt, kun kehitys on viimein lähtenyt vauhtiin, pitäisi hommat sotkea jollain päiväkodilla.
Kyllä muruseni, minä jaksan olla terapeutti jopa kahdelle lapselle. Välillä on vaikeampia hetkiä, mutta enimmäkseen jaksan hyvin. Helpompaa tämä on kuin töissäolo. :D
Hassuja tekin, jotka kuvittelette tietävänne kaiken parhaiten oman kokemuksenne takia. Mitä ihmettä me esim. tehtäisiin kuvilla, kun lapsi ei osaa osoittaa mitään? Tukiviittomia opitaan varmasti paremmin kotiin tulevalta opettajalta kuin jossain ihmeen kansalaisopistossa (varsinkin, kun siellä ei sellaista opeteta).
Mutta voimia sinun arkeesi!
ap
jos puheterapeutti käskisi? Lapsi siis oikeasti jo 2,5 vuotta, mutta kehitysviivästymän takia täysin 10-12-kuukautisen tasolla. Pelkkä puhe ei siis ole viivästynyt, vaan kaikki muukin kehitys.
Oonko teidän mielestä ihan kauhea äiti, kun en aio totella tuota voimakasta kehotusta? minusta kun päiväkoti ei ole vauvojen paikka...
Ja hänen kehitykselleen tekee hyvää kohtelu ikätasolla, ei vauvana. Oma lapseni on ikuisesti 3kk tasolla, mutta en aio hoitaa häntä kuin 3-kuista.
jarrutat lapsesi kehitystä. Hoet koko ajan että lapsesi on vauva mutta todellisuus on se että hän on jo kohta leikki-ikäinen jonka kehitys on jäänyt syystä tai toisesta vauvaikäisen tasolle.
Todennäköisesti lapsesi tulee tarvitsemaan kuntoutusta yms koko elämänsä ajan ja jos asenteesi jo nyt on noin huono niin pitkä ja kivinen tie teillä on kuljettavana. Älä anna oman ammattisi sumentaa arvostelukykyäsi ja ota vastaan kolleegoiden ja muiden ammatti-ihmisten mielipiteet ja apu.
mitä on päiväkodissa oppinut. Kiinnostaa suuresti.
Omani ovat kasvaneet kotihoidossa ja ovat aina olleet kehityksessä huimasti edellä muita.