Laittaisitko kehityksessään 1-vuotiaan tasolla olevan lapsen päiväkotiin,
jos puheterapeutti käskisi? Lapsi siis oikeasti jo 2,5 vuotta, mutta kehitysviivästymän takia täysin 10-12-kuukautisen tasolla. Pelkkä puhe ei siis ole viivästynyt, vaan kaikki muukin kehitys.
Oonko teidän mielestä ihan kauhea äiti, kun en aio totella tuota voimakasta kehotusta? minusta kun päiväkoti ei ole vauvojen paikka...
Kommentit (81)
Omani meni päiväkotiin ollessaan 1,5-vuotias. Oltuaan siellä puoli vuotta on hänestä kehittynyt todella tomera tyttönen, joka on oppinut monia asioita, jotka kotona olisivat jääneet oppimatta.
Osapäiväinen hoito voisi olla hyvä vaihtoehto teidän tapauksessanne. Lapselle voi olla helpompaa aloittaa hoidossa nyt kuin parin vuoden päästä, mikäli kehitysviivästymä jatkuu.
päiväkotiin veisi. Olisikohan 60 kilometriä suuntaansa. :)
Siinähän ne kotiäidin päivät tietysti kuluisivat, kun ensin veisin lapsen ja sitten lähtisin heti hakemaan kotiin...
ap
erityisryhmässä on ammattilaisia, jotka voivat päivähoitoon yhdistettynä kuntouttaa lasta, hän saa sosiaalisia kontakteja, kuulee muiden lasten puhetta, saa sosiaalista vahvistusta omille teoilleen aivan eri tavalla kuin kotona.
minulla on kaksi kehitysvammaista lasta, suosittelen lämpimästi mahdollisimman laajaa kuntoutusta mahdollisimman varhain. Lapsi ei ole enää vauva.
Tosin pyytäisin samalla lastenneurologian työryhmän/lääkärin suosituksen erityisryhmästä. Ehdottoman hyvä asia on mun mielestä tuo päivähoito kuntoutuksellisena, kunhan vaan ryhmässä on asiansa osaavat ihmiset, eli vähintäänkin se erityislastentarhanopettaja.
erityisryhmässä on ammattilaisia, jotka voivat päivähoitoon yhdistettynä kuntouttaa lasta, hän saa sosiaalisia kontakteja, kuulee muiden lasten puhetta, saa sosiaalista vahvistusta omille teoilleen aivan eri tavalla kuin kotona.
minulla on kaksi kehitysvammaista lasta, suosittelen lämpimästi mahdollisimman laajaa kuntoutusta mahdollisimman varhain. Lapsi ei ole enää vauva.
Kuntoutus on alkamassa joo, mutta päiväkotihoito ei. Ja kotona on muitakin lapsia.
ap
Onko lapselle tarjolla henkilökohtainen avustaja?
Jos on kysymys vain siitä että muksu työnnettäisiin ylisuureen pienten ryhmään jossa on liian vähän henkilökuntaa niin ei kiitos.
Mutta jos on kyse oikeasti kuntouttavasta hoidosta niin suhtautuisin avoimesti. Varmaan aloitettaisiin puolikkailla päivillä.
... en laittaisi. Oma lapseni aloitti pk:n, ja sittemmin huomattiin kehitysviive. Lapsi on vaihtanut erityisryhmään, mutta useamman vuoden kokemuksella on pakko sanoa, että tämän päivän päiväkodit eivät kuntouta. Subjektiivisen päivähoito-oikeuden vuoksi lapsia on paljon, resurssit tiukalla plus että lapset sairastavat paljon.
Mieti tarkkaan, ja käy paikan päällä. Pahimmillaan lapsi tulee päiväkodissa kiusatuksi, stressaantuu ja kehitys hidastuu vielä lisää.
Olisiko mahdollista, että ostaisit päivähoitomaksurahoilla lisää puheterapiaa?
Koska kehitysvammaiset kehittyy päiväkodissa paremmin, kuin kotona.
Arkisten asioiden oppiminen vaatii ammattilaisten otetta.
Sinun lapsellasi on kehitysvamma.
Omani on jo nyt 10v.
eikö ole tavoitteena että edistyy taidoissaan?
Terapia alkaa heti, kun maksusitoumusasiat ja jonot on selätetty. Samoin viittomaopetus.
Mutta itsekin päiväkodissa työskennelleenä kieltäydyn ehdottomasti laittamasta noin pientä päiväkotiin. Ylisuuret ryhmät ja jatkuva hälinä ja ylikuormitetut hoitajat eivät ole mitenkään hyödyllisiä... Erityislastentarhanopettajia täällä ei ole. Joku kiertävä varmaan, mutta taitaa olla pätevyydeltään jotain minun tasoani (eli ei ollenkaan pätevä).
ap
niin lapsi on toki oikeutettu henkilökohtaiseen avustajaan. Kotona olevat toiset lapset eivät ole ihan sama juttu kuin kuntouttava päivähoito...
Missä vaiheessa ajattelit antaa lapsesi muiden kuntoutettavaksi? Jos 2,5-vuotiaan kehitys on nyt n. 10kk tasolla, niin tosiasia on ettei se todennäköisesti tule etenemään kovin nopeaa vauhtia jatkossakaan. Varsinkin jos kuntoutuksellisuus pysyy nykyisellään.
Minä tekisin niin, että hakisin nyt lapselle elokuusta alkaen hoitopaikkaa integroidusta erityisryhmästä, jos sellainen paikkakunnalla on. Oman kokemuksen mukaan kehitys on tehnyt huiman harppauksen kuntouttavan päivähoidon alussa.
Omani on jo nyt 10v.
Näin sanoo lastenneurologi. Uskon ennemmin häntä kuin av-mammaa. :D Tosin en minä mitään kohtausta saa, jos kehitysvammadiagnoosia aletaan väläytellä.
Minä muuten olen ihan yhtä ammattilainen näissä asioissa kuin tuon pk:n henkilökuntakin. Ehkä jopa paremmin perillä. :)
ap
Omani on jo nyt 10v.
Näin sanoo lastenneurologi. Uskon ennemmin häntä kuin av-mammaa. :D Tosin en minä mitään kohtausta saa, jos kehitysvammadiagnoosia aletaan väläytellä.
Minä muuten olen ihan yhtä ammattilainen näissä asioissa kuin tuon pk:n henkilökuntakin. Ehkä jopa paremmin perillä. :)
ap
niin lapsi on toki oikeutettu henkilökohtaiseen avustajaan. Kotona olevat toiset lapset eivät ole ihan sama juttu kuin kuntouttava päivähoito...
Eivät tosiaan ... siellä 'kuntouttavassa' päivähoidossa voi olla syvästi kehitysvammaisia, aggressiivisa ADHD-lapsia, jne. Ja niistä otetaan sitten se malli. Kokemusta on :(
Päivähoito ei välttämättä kuntouta!
nro 12
päiväkotihoito käytännössä onnistuisi. Millainen ryhmä olisi kyseessä, millainen lapsiporukka, millaisen koulutuksen omaavat aikuiset, mahdollisuus avustajan saamiseen jne.
En suoralta kädeltä hylkäisi pk-vaihtoehtoa, vaan ensin selvittäisin noita asioita ja sen jälkeen tekisin päätökseni.
Itse pohdiskelin samaa asiaa noin vuosi sitten, meillä oli 3-vuotias joka ei puhunut mitään ja sai suosituksen päiväkotiin. Olin tosi vastaan ajatusta, mutta suostuin lopulta asiantuntijoitten kehotuksiin. Kaikki on menny tosi hyvin. Lapsi jopa puhuu nykyään :) Ajattelin että tyhmää viedä lapsi päiväkotiin, kun voisi olla kotonakin, mutta onneksi kuitenkin vein.
Voihan sen laittaa vaikka jonnekin vammaisten päiväkotiin.