Suupielen halkeama ei parane millään, mikä avuksi??
Monta viikkoa ollut tuo kipeä halkeama toisessa suupielessä, eikä parane vaikka olen laittanut Bepanthenia. Käytän päivittäin monivitamiinia, b-vitamiinia ja kalaöljykapseleita.
Kommentit (89)
minäkin suositellut..
mulla on alahuuli haljennut aika pahasti,ja hitto se on kipeä kun se haava avautuu uudestaan ja uudestaan! milloin hammaslääkärin toimesta tai sitten siitä että rähjään muksuille. ollu jo kolmatta viikkoa. ja kyllä särkee!kahtena iltana ja kummasti parani. Toisne kerrankin tuli ja laitoin taas ja nyt on pysynyt poissa.Ei tietetty auta kaikilla.
vinkistä!
ai sitä voi laittaa lälle suuta..menenkin heti laittamaan!mutta ainakin auttoi. Annetaanhan kortisonia lääkkeenäkin, joten miksi sitä ei saisi sipaista huuliin vähän.
oon just äsken syöny kaksi kortosonikuuria astmaan..
ja äsken laitoin,eikä tuubissa lukenut mitään kieltoa. katotaan nyt kuolenko! :DD
Otan parina päivänä tuhdit setit sitä ja paranee tosi hyvin. Sitä saa yksittäisenäkin vitamiinina, on silloin mun mielestä tehokkaampaa kuin jossain monivitamiinivalmisteessa.
minäkin suositellut..
mulla on alahuuli haljennut aika pahasti,ja hitto se on kipeä kun se haava avautuu uudestaan ja uudestaan! milloin hammaslääkärin toimesta tai sitten siitä että rähjään muksuille. ollu jo kolmatta viikkoa. ja kyllä särkee!kahtena iltana ja kummasti parani. Toisne kerrankin tuli ja laitoin taas ja nyt on pysynyt poissa.Ei tietetty auta kaikilla.
vinkistä!
ai sitä voi laittaa lälle suuta..menenkin heti laittamaan!mutta ainakin auttoi. Annetaanhan kortisonia lääkkeenäkin, joten miksi sitä ei saisi sipaista huuliin vähän.
ja äsken laitoin,eikä tuubissa lukenut mitään kieltoa. katotaan nyt kuolenko! :DD
Kuulostaa ehkä vähä oudolta.. :)
Edellisessä työpaikassa oli tod näk hometta vaikka ei oltu mittauksilla todettu. Vaihdoin työpaikkaa niin kuukausia auki olleet suunpielet paranivat parissa viikossa. Mikään muu ei tehonnut vaikka testasin kaiken.
Eli homekin _saattaa_ olla syynä.
minäkin suositellut..
vinkistä!
oli lapsena korvanlehden takaosassa aina väliilä sellainen avoin haavauma. Lopulta siihen auttoi vahva kortisoni. Ei tarvinnut kuin kerran sipaista ja haavauma katosi pitkäksi aikaa.
Siitä syystä päätin kokeilla kortisonia suupielen haavaumaan kun ei bebanthenit ja muut rasvat auttaneet.
t se kortisonia ehdottanut
Olen kokeillut: sienivoidetta, bakteerivoidetta (bacibact) herpesvoidetta, sinkkipastaa, jotain lääkärin määrämää sieni/baketeerivoidetta. Lisäksi syönyt kuurin riboflaviinia. En tiedä mikä näistä lopulta auttoi mutta nyt suupielet olleet suht hyvät pitkän aikaa.
Kokeileppa olla ilman irtokarkkeja ja välttää bentsoehappoa muutenkin. Tietenkin jo auki olevaa kohtaa täytyy hoitaa sen lisäksi. Todella monilla suupielien aukeamisen syy on nuo karkit. Syytä voi olla vaikea arvata, jos ei osaa epäillä.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 16:52"]
Bacibactia, siinä on paikallinen bakteeritulehdus, sh
[/quote]Mullakin tuo toiminut hyvin, sipaisen halkeamaan jotain bakteereja tappavaa, tavallinen kasidesikin on ihan hyva, sitten huulirasvaa.
Mulla parani samanlainen haava Daktarinilla. Olin kokeillut jo kaikki voiteet ja poppakonstit. Apteekista neuvoivat kokeilemaan ja meillä olikin sitä kotona sopivasti tytön sammaksen takia. Sillä parani tosiaan samantien ja sen jälkeen olen laittanut sitä aina jos suupieli alkaa aukeamaan. Paranee tosi nopeesti!
Paras konsti on pyyhkiä vanulapulla jossa desinfiointiainetta (sitä ei-kirvelevää)..paranee parissa päivässä.Johtuu hiivasta ja rasvat ei sitä poista.Tämä konsti toiminut kaikilla kenelle olen vinkannut.Eli monta kertaa päivässä putsaat ja vaiva katoaa!
Mulla auttoi suunpielen halkeamaan suun kautta otettava hiivasienilääke.
Ei auttanut b vitskut sun muut.
Onpas paljon erilaisia hoito-ohjeita. Vanha konsti syödä tuoretta hiivaa muutamana päivänä pikku nokare ja vaiva paranee.
Oireet
Tulehduksen alkuvaiheessa suupielet kutiavat ja kirvelevät. Ne punoittavat, visvaavat ja rupeutuvat. Lisäksi niihin tulee helposti kipeitä halkeamia, ks. kuva 1.
Kuva 1. Suupielten tulehdus
Suurenna kuva
Taudin toteaminen
Suupielitulehduksen tunnistamisessa ei ole vaikeuksia, jos kumpikin suupieli on tulehtunut suunnilleen yhtä voimakkaasti. Toispuolisessa tulehduksessa diagnoosin teko on viisainta jättää lääkärin tehtäväksi. Hiiva- tai bakteeriviljelyä ei tarvita. Märkärupi (ks. «Märkärupi (Impetigo contagiosa)»1) alkaa usein suupielestä. Se kuitenkin leviää nopeasti laajemmalle alueelle.
Itsehoito
Suupielet pestään vedellä ja saippualla 2–4 kertaa päivässä. Ruvet irtoavat helpommin, jos tulehtuneelle alueelle laittaa kostean kääreen (taitoksen, kompressin) 10–20 minuutiksi ennen pesua. Siihen voi käyttää paperipyyhettä, nenäliinaa, vanhaa pyyheliina- tai lakanakangasta tai sidetaitoksia. Pesun jälkeen suupielet kuivataan ja niihin laitetaan hydrokortisonivoidetta, jossa on mukana jotakin bakteerien ja hiivojen lisääntymistä ehkaisevää ainetta. Suupielet parantuvat yleensä 3–7 päivässä. Suora kopsaus:http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00500
Oireet
Tulehduksen alkuvaiheessa suupielet kutiavat ja kirvelevät. Ne punoittavat, visvaavat ja rupeutuvat. Lisäksi niihin tulee helposti kipeitä halkeamia, ks. kuva 1.
Kuva 1. Suupielten tulehdus
Suurenna kuva
Taudin toteaminen
Suupielitulehduksen tunnistamisessa ei ole vaikeuksia, jos kumpikin suupieli on tulehtunut suunnilleen yhtä voimakkaasti. Toispuolisessa tulehduksessa diagnoosin teko on viisainta jättää lääkärin tehtäväksi. Hiiva- tai bakteeriviljelyä ei tarvita. Märkärupi (ks. «Märkärupi (Impetigo contagiosa)»1) alkaa usein suupielestä. Se kuitenkin leviää nopeasti laajemmalle alueelle.
Itsehoito
Suupielet pestään vedellä ja saippualla 2–4 kertaa päivässä. Ruvet irtoavat helpommin, jos tulehtuneelle alueelle laittaa kostean kääreen (taitoksen, kompressin) 10–20 minuutiksi ennen pesua. Siihen voi käyttää paperipyyhettä, nenäliinaa, vanhaa pyyheliina- tai lakanakangasta tai sidetaitoksia. Pesun jälkeen suupielet kuivataan ja niihin laitetaan hydrokortisonivoidetta, jossa on mukana jotakin bakteerien ja hiivojen lisääntymistä ehkaisevää ainetta. Suupielet parantuvat yleensä 3–7 päivässä. Suora kopsaus:http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00500
Mulla oli suupielet auki 15 vuotta, välillä parani vitamiineilla, bepanthenilla tai sienilääkkeillä. Syylliseksi osoittautui kuitenkin Pepsodent-hammastahna. Hammashoitajan vinkistä kokeilin Elmexiä, missä ei ole vaahtoavaa ainesosaa (sodium laurylsulphate) ja haavat paranivat parissa päivässä. Viisi vuotta suupielet ovat pysyneet ehjinä, kunhan tarkastan hammastahnan ainesosat. Satunnainen lainaus yökylässä pepsodenttia avaa heti haavan alun.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2012 klo 22:48"]
minäkin suositellut..
vinkistä!
ai sitä voi laittaa lälle suuta..menenkin heti laittamaan!
mutta ainakin auttoi. Annetaanhan kortisonia lääkkeenäkin, joten miksi sitä ei saisi sipaista huuliin vähän.
Mä hengitän kortisonia joka päivä, olen astmaatikko.
vanhsa ketju mutta annampa nyt uutta neuvoa...acon hoitava huilivoide apteekists.mulla ei bebantheeni auta mitään.nyt päivän käyttän,niin suupielet ihan erilaiset.
mutta ainakin auttoi. Annetaanhan kortisonia lääkkeenäkin, joten miksi sitä ei saisi sipaista huuliin vähän.