Milloin te oikein opitte, että kouluikäisiä poikia EI TUODA uimahallissa naisten puolelle?!
Tänään oli taas useita isoja poikia äiteineen tukkimassa muutenkin täyttä naisten saunaosastoa. Enkä tarkoita nyt mitään hädin tuskin 6 v. täyttäneitä palleroita, vaan arviolta 9-10 v. esiteinejä. Olisiko jo aika opettaa pojillenne hieman itsenäisyyttä?
Kommentit (190)
Kun olin uimassa Mäkelänrinteen uimahallissa, näin n.9-10 vuotiaan tytön menevän isänsä kanssa miesten sauna-ja pesutiloihin. En nähnyt heidän tukevan pitkään aikaan pois, joten kai he siellä peseytyivät ja saunoivat. Minusta tuo on paljon pahempi juttu kuin pikkupoikien naisten puolelle tulo. Olen tosin itsekin sitä mieltä, että kyllä 8-vuotiaasta poika jo osaa käydä ominpäin miestensaunassa.
Siis miten voi muka olla 8v tytölle traumaattista jos poika näkee alasti? Miksei se ole sille pojalle kamalaa että tyttö näkee alasti?
Muistan kun kerran järkyttyneenä sivusta seurasin tyttöni jumpan päätyttyä kun yksi äiti melkein hysteerisenä kiljui tytölleen, että älä nyt alasti mene aulan läpi vessaa , vaan nosta vähän jumppapukuja (rintojen) päälle suojaksi. Ja kyseessä 4 vuotias lapsi!!! Jolla jumppapuku puoliksi päällä. Siitä se alkaa se alastomuuden häpeäminen, sitäkö haluatte?
Mulla siis tyttö ja poika. Ja tytön voisin hyvin laittaa yksin naisten puolelle mutta poikien puolellle arveluttaa pientä poikaa yksin laittaa noiden sekopääukkojen takia, joita tosiaan
aika ajoin uimahalleilla jää nalkkiin lasten tiirailusta.
Oletus kainouden geneettisestä perustasta sopii Eibl-Eibesfeldtin havaintoon, jonka mukaan myös hyvin vapaamielisessä ympäristössä kasvaneet lapset nolostuvat tietyissä tilanteissa. Tämä käyttäytymismalli ilmaantuu kouluikään mennessä, vaikka perheessä suhtauduttaisiin esimerkiksi alastomuuteen täysin estottomasti. Pojat alkavat ujostella alastonta kehoaan vähän tyttöjä aiemmin.
(lähde: Tieteen kuvalehden artikkeli)
esim. naisten puolelle voisi poikaansa viedä.
Itse menen AINA 4-vuotiaan POIKANI kanssa yleiseen vessaan, joka periaatteessa on tarkoitettu NAISILLE, eli ovessa on kuva, jossa henkilöllä on hame päällä. Tai lukee isolla N :)
esim. naisten puolelle voisi poikaansa viedä.
Itse menen AINA 4-vuotiaan POIKANI kanssa yleiseen vessaan, joka periaatteessa on tarkoitettu NAISILLE, eli ovessa on kuva, jossa henkilöllä on hame päällä. Tai lukee isolla N :)
Taaperoita voi viedäkin. Koululainen osaa asioida itse. Ei sen kummempaa. Tässä ketjussa oli puhe koululaisista. Käytännössähän loppupeleissä on siitä, häiritseekö se muita. Kouluikäinen varmasti häiritsee, mutta 4 vuotias ei.
siinä välttämättä ole kysymys mistään alastomuuden häpeällisyydestä. Joku tyttö voi kokea olonsa epämukavaksi vain senkin vuoksi, että tajuaa pojan saaneen erivapauden tulla tyttöjen alueelle. Vähän samalla lailla kuin jos Tyttöjen Taloon (vain tytöille tarkoitettu nuorisotalo) tulisi yht'äkkiä poikia.
Ja eihän aikuistenkaan mielestä alastomuudessa ole mitään häpeällistä. Mutta ajatellaan, että ihmisellä pitää olla oikeus itse päättää, kuka hänet näkee alasti. Uimahallissa oletus on, että paikalla on saunatiloissa vain oman sukupuolen edustajia. Joten jos sinne vastoin odotuksia tuleekin vaikka nyt sitten miehiä/poikia naisten puolelle, tämä "päätös" tehdään ihmisten puolesta. Eli silloin joku, sanotaan nyt joku tyttö, voi kokea olonsa epämukavaksi senkin vuoksi, että ei saanut itse valita. Vaan poika päätti asian tytön puolesta lompsiessaan naisten puolelle.
Alastomuus ei siis ole häpeällistä, mutta on se meidän kulttuurissamme intiimi tila. On ihan eri asia mennä tutulla porukalla sekasaunaan omasta päätöksestään, kuin että uimahallissa kuka tahansa, vaikka saman luokan poika, voi ilmestyä paikalle.
kun on sokea, eikä yksin pärjää vieraassa paikassa. Ei ole isää eikä muita miespuolisia viejiä, enkä uimisen iloa pojalta vie, kun sitä niin rakastaa. Pojasta ei huomaa että on sokea, paitsi että toki pitää mua kädestä kiinni. Jos se jotakuta häiritsee, niin antaa häiritä.
Jos se jotakuta häiritsee, niin antaa häiritä.
on näissä ketjuissa NIIN tyypillistä asennoitumista. "Minun poikani" ja "pojat ensin", ja "jos jotakuta häiritsee niin eipä kiinnosta".
Ja sitten joku vielä ihmettelee muissa ketjuissa, miksi ihmiset eivät pidä poikalapsista!!! No, ehkä tässä on yksi syy.
Ei kyllä ole oikein että väärässä pukuhuoneessa asioidaan ja jatkuvasti pahoitetaan toisten mieli!
Luuletteko tosissanne että silloinkin lapset menevät mihin haluaa?
Minä olen poikien äiti. Minun lapset kulkevat myös koulun kanssa uimassa. Ei ole ongelmia käydä miesten puolella. Kuinka yhtäkkiä äidin kanssa lapset eivät osaakaan käydä?
Kyllä hemmetissä pitää ottaa huomioon myös muut. Vaikka kuinka selitetään että no eihän tuon ikäiset yms. Mutta hei, lapset kehittyvät eri tahtiin. Vaikka teidän poikanne on avuton, eikä ole kiinnostunut mistään muusta kuin peleistä, voi joku tyttö kokea sen ahdistavaksi. Siiihen ei liity seksi, vaan ihan vain se että on eri sukupuolta. Jos te ette osaa ottaa muita huomioon, kannattaisiko jäädä kotiin?
Ja on kyllä avuttomia lapsia oikeasti jos ei kouluikäinen osaa itse peseytyä ja vaatteita vaihtaa. Herranen aika, opettakaa niitä lapsianne ja lopettakaa marina.
Ei ihmekään että nykynuoriso on mitä sattuu. Ei vanhemmat edes opeta että pitää ottaa muutkin huomioon.
Kyllähän sitä jokainen äiti ottaisi oman lapsensa samalle puolelle kuin itse menee, jos lapsi vielä haluaa tulla. Normaali kouluikäinen kyllä osaa itsekin ilmaista, kummalle puolelle haluaa mennä. Iso koululaispoika valitsee luonnollisesti miesten pukuhuoneen. Mua ei pojat naisten pukutiloissa pelota elleivät tosiaan ole niin isoja että todella tiirailisivat ja sellaisiin en ole vielä törmännyt.
työkaverimies oli ollut siellä uimassa kolmen tyttärensä kanssa ja miesten suihkutiloja oli tullut siivoamaan nainen! Siivoojaparka oli ollut aika vaikeana.
Myös Stadikalla on käynyt miesten pukkareita moppaamassa nainen kertoi toinen tuttu.
Mikäköhän älämölö siitä nousisi kun miessiivoja tulisi naisten puolelle kun ei pikkupoikiakaan suvaita...
Pikkupojat yleisessä naistensaunassa eivät mielestäni ole mikään merkittävä valtakunnallinen ongelma.
eli isän kanssa uimahalliin menevä kymmenen ikänen tyttö sinne miesten pukuhuoneeseen ilman muuta ja saunaan ja suihkuun myös...
ja isä katsoo että tyttö pesee itsensä hyvin joka paikasta ennen altaaseen menoa
ja toiset miehet ja pojat katsoo myös tarkasti..
Eli jos 8-10 vuotiaat pojat tyodaan naisten puolelle (nehän on vain pikkupoikia) AV mammat hyväksynevät myös saman ikäisten tyttöjen viennin miesten puolelle (nehän on vain pikkutyttöjä..)
huoh tai ainakin 9 v asti, huom. 10 v ja 7 v on aika eri asioita, mutta kun lusikalla ei ole annettu....
jos huoman uimahallissa naisten puolella liian vanhan pojan. Alapää saa erityispitkän pesun, rintoja pesen, kunnes nännit törröttävät, peppua pesen pyörivin liikkein... :) Kylläpä nämä "pikkupojat" tuijottavat. No, saavatpahan runkkumateriaalia.
"mitään ikärajaa ei ole, katsotaan tilanteen mukaan"
jos huoman uimahallissa naisten puolella liian vanhan pojan. Alapää saa erityispitkän pesun, rintoja pesen, kunnes nännit törröttävät, peppua pesen pyörivin liikkein... :) Kylläpä nämä "pikkupojat" tuijottavat. No, saavatpahan runkkumateriaalia.
no tottakai tuon ikäiset tytöt voi mennä miesten puolelle huoh tai ainakin 9 v asti, huom. 10 v ja 7 v on aika eri asioita, mutta kun lusikalla ei ole annettu....
7-v. on aivan ehdoton yläraja, jos ei vielä pärjää yksin. Mutta pärjäähän tuo, kun neuvotaan ja opastetaan hyvissä ajoin.
t. 9- ja 8-vuotiaiden tyttöjen äiti
Eikö mielestänne lapsellanne on oikeutta olla joutumatta epäsiveellisten katseiden kohteeksi?
Ei tulisi mieleenkään viedä murrosikää lähestyvää tyttöä miesten puolelle tästä syystä. :(
viimeisen vuosikymmenen aikana.
Ei ollut 70-luvulla kuin erillisiä sekasaunapaikkoja. Miesten ja naisten puoli oli erittäin selvä kaikille. Muistan vielä 80-luvulta, kun autiotuvillakin kunnioitettiin naisten saunomista. Kukaan ei yrittänytkään tunkea naisten keskelle. Viime vuosikymmenen on pitänyt retkillä erikseen ilmaista, että nyt saunovat vain naiset.
Seksuaalinen tasavertaisuus tuossa jollain tavalla on nostanut päätään. Lapsuudessakin vielä aikaisemmin AINA sovittiin erikseen miesten ja naisten vuorot. Lähinnä teekkareilta kuuli sekasaunoista. Känniset on kautta aikain saunoneet yhdessä "riettaasti", kuten jo vuosisata sitten kirjoitettiin.