Raivostuttaa, anoppi ei anna noudattaa perheemme jouluperinteitä
Olen halunnut luoda meidän perheelle omia jouluperinteitä. Osa periytyy jo lapsuuden perheestäni.
Esim. jouluaattona kahvin jälkeen lauletaan joululauluja ja luetaan jouluevankeliumi 1700-luvun Raamatusta.
Itse olen halunnut tuoda joulunviettoon mukaan joulusadut. Kirjoitan itse yhden, pienen joulusadun. Lisäksi etsin toisen, ääneen luettavaksi sopivan joulusadun - usein jonkun entisaikojen joulunkuvauksen. Nämä luetaan aattona.
Kun viimeksi vietimme aattoa anopin luona, olin tehnyt valmiiksi pienet joululauluvihot. Lisäksi olin ottanut mukaan Raamatun. Viimeksi anopin luona jäi laulut jouluna laulamatta ja evankeliumi lukematta, kun ei ollut laulunsanoja anopin luona, sen paremmin kuin Raamattuakaan.
Kun iloisesti ilmoitin, että luetaanko nyt evankeliumi ja lauletaan joululauluja, niin anoppi tyttärineen meni vaikean näköiseksi. Heillä ei kuulemma ole tapana laulaa. Anoppi keksikin sitten, että telkkarista tulee joululauluohjelma. Kuunnellaan sitä.
Joo, se korvaakin itse laulamisen.
Kun olisin lukenut joulusadut ääneen, niin eikös sieltä telkkarista tullut joku Kauniit elämät, joka oli pakko saada katsoa. Jouluaattona!
Ei suuremmin huvittaisi mennä anopin luo tänä aattona, kun siellä on pääosassa taas telkkari. Ja sukulaisten haukkuminen. :(
Ja kyseessä niin pieni kämppä, kaksio, ettei sitä telkkaria pääse edes pakoon toiseen huoneeseen.
Kommentit (115)
mutta en mä mitään satuja alkaisi kuuntelemaan. Ne eivät kuulu meidän jouluumme. Ei vaikka joku innokas miniä olisi niitä kuinka rustannut. Saisi lukea niitä kotona omalle porukalleen sitten. Mutta laulaa me kyllä voitaisiin. Vaikka niin, että jokainen saa valita yhden joululaulun.
silti hyväksyn, että ap:n anopin jouluperinteisiin kuuluu syöminen ja yhdessäolo,
Vaikka perheeni jouluun sisältyy pitkän kaavan mukaista ruokailua, yhdessäoloa, lukemista, pelaamista, jouluyön messua jne niin silti en ylenkatso muiden erilaisia jouluperinteitä.
Ap kuulostaa jonkun lahkon parissa kasvaneelta ihmiseltä, jolla ei ole realista kuvaa muiden elämästä - eikä ainakaan kykyä hyväksyä muita ja muiden tapoja.
että rahvaan pariin on nyt laskeutunut aito Kyldyyripersoona, jonka tähti ei himmene edes jouluaattona.
Syleillään omaa moukakmaisuutta, ollaan siitä niiiiin ylpeitä että! Mitään emme tiedä ja hyvä niin (koska jos varsinkin naisella kiertää veri aivoissa, niin sitä ei enää riitä kohtuun) MItään uutta ei voi ottaa mukaan, sehän on outoa, ettei vaan peräti jotain ulkomaalaista.... Ymmärrän ap:tä täysin. Ja häpeän joskus olla suomalainen.
Pointt ei ole se, etteikö jouluna voisi käyttää aikaansa fiksumminkin kuin tuijottamalla televisiota ja haukkumalla poissaolevia. Vaan ap:n ASENTEESTA, joka huokuu moraalista paremmuudentunnetta ja kuvitelmaa siitä, että hänellä on olemassa salainen kriteeristö hyvälle joululle, ja hänen on se juotettava alas anopin kurkusta vaikka mikä olisi. Oikeasti sivistyksen mittari ei ole se, miten joulunsa viettää. Vaan se, että hyväksyy ihmisillä olevan erilaisia tapoja ja oikeus omassa elämässään (anopin omassa kodissaan) toteuttaa mitä tapaa haluaa. Nythän ap saa itkupotkuraivarit siitä, ettei hänen joulusatuaan ja lauluaan halua muut kuunnella. Sen vuoksi hän on valmis mieluummin viettämään joulun ilman miestäänkin, kunhan saa vaan laulaa ja kertoa joulusatua.
juuri tästähän tässä on kyse! Ei perinteiden paremmuudesta vaan ap:n asenteesta.
Se on minulle vuoden tärkeintä aikaa.
Haluan itse päättää, miten ja missä sen ajan vietän.
Tämä ketju on vaan varmistanut päätöstäni, että anopin luona en jouluaattoa ainakaan halua viettää. Mies toki voi mennä, onhan se hänen äitinsä.
Ja kyse ei todellakaan ollut mistään yhdestä ja tietystä joulusadusta. Paitsi iltasaduksi lapset haluaa aina sen tonttukirjan.
Niin, miksi tosiaan pilaisin joulun itseltäni tai muilta menemällä aatoksi paikkaan, jossa minulle todennäköisesti sitten tirskahdellaan selän takana salkkareiden mainostauolla?
Se on minulle vuoden tärkeintä aikaa.
Haluan itse päättää, miten ja missä sen ajan vietän.
Tämä ketju on vaan varmistanut päätöstäni, että anopin luona en jouluaattoa ainakaan halua viettää. Mies toki voi mennä, onhan se hänen äitinsä.
Ja kyse ei todellakaan ollut mistään yhdestä ja tietystä joulusadusta. Paitsi iltasaduksi lapset haluaa aina sen tonttukirjan.
Niin, miksi tosiaan pilaisin joulun itseltäni tai muilta menemällä aatoksi paikkaan, jossa minulle todennäköisesti sitten tirskahdellaan selän takana salkkareiden mainostauolla?
ja kaikista idioottimaisista jouluista huolimatta, antaisimme vaikka vasemmat kätemme, että saisimme viettää heidän kanssa vielä jouluja!
Menköön anopin luokse, jos haluavat
etta tuo evankeliumin lukeminen olisi ihan ok, siis jos se on minialle tarkea asia, eihan siina mene kuin 5 minuuttia. Mutta yhteislaulu... jos on perhe jossa kaikki laulavat nuotin vieresta, ei olla totuttu siihen eika kukaan halua laulaa, niin se olisi kylla melkoista kidutusta. Ei laulutaidottomia voi pakottaa laulamaan!
Ja satujen lukemisesta - nehan on tarkoitettu lapsille, joten ala vaadi etta koko porukan pitaa olla hiljaa ja kuunnella. Kai siella kaksiossakin voi jossain nurkassa pitaa lasten kanssa satutuokion, tuskin se anoppi siita nostaa metelia. Kyllahan teilla varmaan lapset saa kirjoja pukiltakin ja niita luetaan.
Kun tosiaan meillä on sekä äidin että isän perheissä laulettu. Esim. isälläni ei ole pätkän vertaa lauluääntä, silti hänkin aina toivoo, että lauletaas vähän joululauluja.
Myös ystäväni ovat kovia laulamaan.
Kun ekan kerran törmäsin tähän, ettei miehen suvussa lauleta juhlissa, niin en ollut uskoa.
Minua pyydettiin kerran juontamaan yhdet sukujuhlat miehen puolelta. En silloin vielä tiennyt, etteivät laula. Kopioin mukaan laulujen sanoja kaikille ja aloin vetää yhteislaulua. Kolmannen laulun kohdalla joku sanoi, että eikös tämä jo riitä.
Olin ihan hämilläni. Meidän suvussa aina laulettu ja harmiteltu, että oltaisiin voitu laulaa vielä enemmänkin...
eikö jossain vaiheessa voi sanoa, että "olen kirjoittanut joulusadun, haluatteko kuulla?"
Kukaan ei kehtaa kieltäytyä ikinä, jos joku haluaa lukea itse kirjoittamiaan tekstejä.
Ja eikö niitä joululauluja voi laulaa vaikka lasten kanssa, jos muut eivät ole innostuneet asiasta? Esim. samaan aikaan kun muut katsovat tv-sarjoja te voisitte lasten kanssa laulaa. Onnistuisiko?
SINULLE, SINULLE, SINÄ, SINÄ, SINÄ, SINÄ, SINÄ, SINÄ... Sinua on ihailtu ja sinä haluat ja suot ja toivot ja haluat ja suot ja toivot. SINÄ, SINÄ, SINÄ, SINÄ, SINÄ... Ehkä niiden miehen puolen sukulaisten suurin joulutoive olisi toivottaa SINUT niin pitkälle kuin pippuri kasvaa. Kuulostat niin rasittavalta, että pelkkä paasauksesi lukeminen saa näppylöille. Alkaa tehdä mieli tuijottaa tiukasti telkkaria, jos olet edes samassa talossa!
Niin miksi joka vuosi jo elokuussa anoppi alkaa kärttää meitä sinne jouluna? Jos kerran olen niin kamala? Ja olen aina sanonut miehelle, että saa mun puolestani mennä ja tehdä jouluna mitä haluaa ja missä. Ei sitä ole pakko meidän viettää yhdessä, mun puolestani. Mies vaan haluaa, että ollaan jouluaattona yhdessä. Ei olisi mulle mikään pakko. Ja anoppi on muuten ihan mukava. Mutta tuo tvn tuijotus ja orjuus rassaa.
sinä olet sitten tavattoman paukapäinen tapaus, tiedätkös.Sinä - JOS menet kylään, siis vieraaksi - et sen sijaan voi vaatia anoppiasi noudattamaan sinun perinteitäsi.
Käy tämä taisto miehesi kanssa. Että nyt haluat olla kotona aattona, ja noudattaa omia juttujasi. Kyläillä ehditte mainiosti vielä joulupäivänäkin tai tapanina.
Olet sinä aika veikeä, kun sinusta on tärkeämpää lukea joku satu ja UT:n jouluevankeliumi kuin OLLA YHDESSÄ rakkaimpasi kanssa...
NÄIN ON.
Haluan ennemmin saada joulumielen itselleni kuin nököttää miehen vieressä sohvalla katsomassa tvtä.
Mulle joulu syntyy joulun perinteistä.
29, ihan sinä itse.
Mitä on "omakohtainen käyttö"?Mitähän mullistavaa sinä mahdat rustata, että se noin salaista on? .
En ole ap, mutta lulisi vähän yksinkertaisemmankin ymmärtänen, että ap harrastaa kirjoittamista, tekee omalle perheelle joulusatuja ja on sitten saanut jotain satuja julkastavaksikin.
Lisäksi julkaisusta ap kommentoi vasta, kun joku tyrskähteli "saduille". Hän ei siis väittänyt, että kyse on joulusaduista.
Mutta sympatiani ap:lle: ajatus ahtautumisesta kaksioon anopin (ja puolisonsa?), miehen siskon ja oman perheen kanssa on järkyttävä. Ja omalta osaltani on sanottava, ajatus yhteislalusta siellä on vielä järkyttävämpi. Evankeliumin lukeminen menee, vaikka näin ateistina en sitä itse tekisikään.
Mutta minustakin juhlan tekee arjesta poikkeava perinne tai muu toiminta. Pelkkä lahjojen jako on aika köpöinen joulun viettotapa.
eikö jossain vaiheessa voi sanoa, että "olen kirjoittanut joulusadun, haluatteko kuulla?"
Kukaan ei kehtaa kieltäytyä ikinä, jos joku haluaa lukea itse kirjoittamiaan tekstejä.
Ja eikö niitä joululauluja voi laulaa vaikka lasten kanssa, jos muut eivät ole innostuneet asiasta? Esim. samaan aikaan kun muut katsovat tv-sarjoja te voisitte lasten kanssa laulaa. Onnistuisiko?
Anopin asunto on niin pieni, että ei voi yhtaikaa katsoa telkkaria ja laulaa. Koska sen kotialttarin ääni ei sitten kuulu.
Koitettiin tätä. Istuttiin lasten kanssa anopin sängllä ja laulettiin joululauluja. Lopulta anopin tytär sanoi, että voisitteko laulaa sitten, kun tämä ohjelma on loppu.
Ja kaikintavoin kiusallinen tunnelma oli muutenkin. Olisi pitänyt intoutua taas haukkumaan niitä ja niitä sukulaisia, jotka ei 10 vuotta sitten syöneet anopin pullaa ja joihin ei sen jälkeen anoppi ole pitänyt mitään yhteyttä.
Mutta aina sitä kovasti kiinnostaa näiden sukulaisten tekemiset ja juorut ja meiltä kyselee.
ja jää lasten kanssa kotiin teidän perinnejouluunne. Kaikki ovat tyytyväisiä eli mies saa olla niin kuin hänelle sopii, samoin anoppi. Sinä ja lapset saatte laulaa niin että kylä raikaa.
SINULLE, SINULLE, SINÄ, SINÄ, SINÄ, SINÄ, SINÄ, SINÄ... Sinua on ihailtu ja sinä haluat ja suot ja toivot ja haluat ja suot ja toivot. SINÄ, SINÄ, SINÄ, SINÄ, SINÄ... Ehkä niiden miehen puolen sukulaisten suurin joulutoive olisi toivottaa SINUT niin pitkälle kuin pippuri kasvaa. Kuulostat niin rasittavalta, että pelkkä paasauksesi lukeminen saa näppylöille. Alkaa tehdä mieli tuijottaa tiukasti telkkaria, jos olet edes samassa talossa!
Niin miksi joka vuosi jo elokuussa anoppi alkaa kärttää meitä sinne jouluna? Jos kerran olen niin kamala? Ja olen aina sanonut miehelle, että saa mun puolestani mennä ja tehdä jouluna mitä haluaa ja missä. Ei sitä ole pakko meidän viettää yhdessä, mun puolestani. Mies vaan haluaa, että ollaan jouluaattona yhdessä. Ei olisi mulle mikään pakko. Ja anoppi on muuten ihan mukava. Mutta tuo tvn tuijotus ja orjuus rassaa.
sinä olet sitten tavattoman paukapäinen tapaus, tiedätkös. Sinä - JOS menet kylään, siis vieraaksi - et sen sijaan voi vaatia anoppiasi noudattamaan sinun perinteitäsi. Käy tämä taisto miehesi kanssa. Että nyt haluat olla kotona aattona, ja noudattaa omia juttujasi. Kyläillä ehditte mainiosti vielä joulupäivänäkin tai tapanina. Olet sinä aika veikeä, kun sinusta on tärkeämpää lukea joku satu ja UT:n jouluevankeliumi kuin OLLA YHDESSÄ rakkaimpasi kanssa...
NÄIN ON. Haluan ennemmin saada joulumielen itselleni kuin nököttää miehen vieressä sohvalla katsomassa tvtä. Mulle joulu syntyy joulun perinteistä.
Aika löyhässä olisi joulumieli, jos sen saa tuhottua sillä, ettei pääse paasaamaan muille evankeliumia ja jotain itse kirjoittamaansa tarinaa.
Minulle ja ilmeisesti anopillesikin on tärkeintä olla yhdessä, rennosti ja suorittamatta. Istuisin mieheni kanssa vaikka ratikkapysäkillä koko joulun mieluummin kuin pitäisin kiinni jostain ihme suorittamisesta, "joulumielen" Ainoasta ja Oikeasta Hankkimistavasta.
Luulen, että sinun ja anoppisi (ja ilmeisesti valtaosan ketjun kirjoittajista) jouluperinteet poikkeavat niin suuresti toisistaan, että yhteisymmärrys on mahdotonta. Ei nämä tämän ketjun "kyldyrelliksi" haukkuvat todennäköisesti tule koskaan ymmärtämään sitä, että haluat jouluna tehdä muutakin kuin katsoa Salkkareita. Toisille se riittää pyhien perinteeksi, vaikka itse olenkin samaa mieltä kanssasi. Jos haluat omia jouluperinteitäsi noudattaa, viettäkää joulu kotona. Älä rupea taistelemaan tuulimyllyjä vastaan.
Mukava tietää, että on olemassa edes muutama muukin, jotka haluaa joululta muutakin kuin syömistä ja tvn katsomista.
Minusta se laulaminen ja muut perinteet on tapa rennosti olla yhdessä! Laulaminenhan on rentoa ja hauskaa viihdettä.
Turha varmaan enää yrittää anopille näitä jouluperinteitä tarjoilla. Vietän lasten ja perheeni kanssa sellaisen joulun, kuin haluamme. Mies saa itse valita, mitä haluaa.
Anopin luona voidaan sitten istua vaikka koko joulupäivä tvn ääressä.
Syödään keittiössä eripari lautasista, vaikka kaapissa on hienommat lautaset ja olohuoneessa hienompi ruokapöytä. Sen jälkeen katsotaan suomenkieliset ohjelmat ja niin lujalla että heikkompi kuuloisetkin kuulee.
Ja anoppi kertoilee että heillä kotona oli tapana laulaa jouluna ja lukea jouluevankeliumi. Ja sitten mennään nukkumaan.
Joten eipä se anoppilan joulukaan liene semmoinen kuin anoppi toivoisi. Mutta siihen minä olen täysin syytön.
Luulen, että sinun ja anoppisi (ja ilmeisesti valtaosan ketjun kirjoittajista) jouluperinteet poikkeavat niin suuresti toisistaan, että yhteisymmärrys on mahdotonta. Ei nämä tämän ketjun "kyldyrelliksi" haukkuvat todennäköisesti tule koskaan ymmärtämään sitä, että haluat jouluna tehdä muutakin kuin katsoa Salkkareita. Toisille se riittää pyhien perinteeksi, vaikka itse olenkin samaa mieltä kanssasi. Jos haluat omia jouluperinteitäsi noudattaa, viettäkää joulu kotona. Älä rupea taistelemaan tuulimyllyjä vastaan.
Mukava tietää, että on olemassa edes muutama muukin, jotka haluaa joululta muutakin kuin syömistä ja tvn katsomista. Minusta se laulaminen ja muut perinteet on tapa rennosti olla yhdessä! Laulaminenhan on rentoa ja hauskaa viihdettä. Turha varmaan enää yrittää anopille näitä jouluperinteitä tarjoilla. Vietän lasten ja perheeni kanssa sellaisen joulun, kuin haluamme. Mies saa itse valita, mitä haluaa. Anopin luona voidaan sitten istua vaikka koko joulupäivä tvn ääressä.
kanssa anopin joulua viettämään vai jäädä sinun kanssasi kotiin. Esität kysymyksen ihan neutraalisti, ilman lisäkommentteja ja väritystä... voit vielä yllättyä.
sinä olet sitten tavattoman paukapäinen tapaus, tiedätkös. Sinä - JOS menet kylään, siis vieraaksi - et sen sijaan voi vaatia anoppiasi noudattamaan sinun perinteitäsi. Käy tämä taisto miehesi kanssa. Että nyt haluat olla kotona aattona, ja noudattaa omia juttujasi. Kyläillä ehditte mainiosti vielä joulupäivänäkin tai tapanina. Olet sinä aika veikeä, kun sinusta on tärkeämpää lukea joku satu ja UT:n jouluevankeliumi kuin OLLA YHDESSÄ rakkaimpasi kanssa...
NÄIN ON. Haluan ennemmin saada joulumielen itselleni kuin nököttää miehen vieressä sohvalla katsomassa tvtä. Mulle joulu syntyy joulun perinteistä.
Aika löyhässä olisi joulumieli, jos sen saa tuhottua sillä, ettei pääse paasaamaan muille evankeliumia ja jotain itse kirjoittamaansa tarinaa.Minulle ja ilmeisesti anopillesikin on tärkeintä olla yhdessä, rennosti ja suorittamatta. Istuisin mieheni kanssa vaikka ratikkapysäkillä koko joulun mieluummin kuin pitäisin kiinni jostain ihme suorittamisesta, "joulumielen" Ainoasta ja Oikeasta Hankkimistavasta.
En minä suorita.
Minulle se jouluevankeliumi, satu ja laulut nimenomaan ON rentouttavaa, luontevaa yhdessäoloa.
Tvm tuijotus ja paskan puhuminen ei-läsnäolevista ei minusta ole mukavaa yhdessä oloa.
Meillä on aina laulettu, kun sukulaisia koolla. Aina. Ja kaikki laulaa mielellään, vaikka ei olisi niin ääntäkään ja menisi nuotin vierestä. Kukaan ei ole koskaan valittanut, ei äidin eikä isän suvussa. Haluan siirtää laulamisen perinteen lapsilleni. Jos en saa laulaa, niin en mene jouluna sellaiseen paikkaan.
Niin, mutta entä miehesi perheen jouluperinteet?? Vai lakaisetko sen Y-kromosomin kokonaan maton alle ja katsot, että koska SINÄ olet tottunut tekemään näin niin KAIKKIEN MUIDENKIN pitää tykätä siitä ja tehdä samoin??
Kuulostaapa taas kypsältä ja aikuismaiselta haukkua ap:tä maireaksi yli-ihmiseksi, joka lukee tönkköä satua. Oon ihan samaa mieltä sen kirjoittajan kanssa, joka kehotti ap:tä olemaan tappelematta tuulimyllyjä vastaan.
Anopilla on tietysti oikeus viettää joulunsa ihan mitä vaan telkkarista katellen ja tän ketjun kirjoittajista näyttää olevan lapsille ihan ok, jos heidän kaipaamansa satujenluku- ja muut perinteet jää välistä, kunhan mummi vaan saa tuijottaa telkkaa.
Itse arvostan tuhat kertaa enemmän sitä, että ap on saanut luotua jotain muutakin yhteistä tekemistä jouluksi. Jos joulunviettotavoissa on noin suuri ristiriita, niin totta kai on helpompi viettää aatto kotona ja liittyä sitten telkkamaratoniin vaikka tapanina.