Mitä tässä maassa pitää tehdä, että lapsi pääsee lääkäriin???
Poika, 6kk, on flunssassa. Kuumetta, röhää, tukkoisuutta. Yskii keuhkot pihalle, eikä pysty tämän takia nukkumaan. Silmä tulehtunut. Ei syö, eikä oikein juokaan. Soitan kaupunkimme palvelunumeroon, jossa täti sanoo, ettei lääkäriin pääse. Jos poika on kuumeessa vielä keskiviikkona, soita uudestaan tai mene iltapäivystykseen. ei auta, vaikka sanon, että nyt on poika sairastanut jo pe-la väliseltä ajalta lähtien. Voi hyvää päivää! Tämänkö takia mä maksan veroja tähän maahan?
Kommentit (88)
varata itselle aika psykologille, jotta voi hoitaa sen oman pönttönsä kuntoon. Vai mitä?
Aivan naurettavaa soitella jollekin sairaanhoitajaopiskelijoille ja tehdä jotain puhelindiagnooseja sitten.
Eihän siitä saa edes mitään "kuittia", että on sinne soittanut - eikä neuvojat vastaa mitenkään noista diagnooseistaan.
Meidän kunnassa ainakin iltapäivystyksessä saa parempaa hoitoa kuin tk:ssa. Tk:ssa kun ei ole edes laitteita joilla voisi tehdä asianmukaisia tutkimuksia, vaan joutuvat arvailemaan :/
on sekä yksityispuolen että julkisen puolen lääkäreillä/hoitajilla..
varata itselle aika psykologille, jotta voi hoitaa sen oman pönttönsä kuntoon. Vai mitä?
Aivan naurettavaa soitella jollekin sairaanhoitajaopiskelijoille ja tehdä jotain puhelindiagnooseja sitten.
Eihän siitä saa edes mitään "kuittia", että on sinne soittanut - eikä neuvojat vastaa mitenkään noista diagnooseistaan.
Jokainen puhelu kirjataan potilastietoihin, joilloin soitosta jää merkintä sekä siitä saadaan selville kuka on vastannut puhelimeen. Hoitajan on aina vastuussa tekemisistään ja asiat voidaan tarkistaa jälkeen päin potilastiedoista. Kannattaisi ottaa asioista selvää ennen kuin alkaa arvostelemaan. Mieti millaisen vastuun hoitajat ottavat. Kaikkia ei voi kerta kaikkiaan ohjata lääkärille, resurssit ei riitä. Se on hoitajien työtä, mistä maksetaan vastuuseen nähden ihan pirun vähän!
Siellä ei kysytä edes nimeä!
Enkä missään tapauksessa luottaisi lapseni terveyttä jonkin tuntipalkkaisen puhelinpäivystäjän varaan.
Mihinkään muuhun en homeopatiaa käytä, enkä siihen oikein uskokaan, mutta neljä kertaa olen sillä hoitanut kuntoon lapsen, jonka silmä on rähminyt niin että on ollut vihreästä tahmasta ummessa. Annostusohjeen saa luultavasti luontaistuotekaupan myyjältäkin (ainakin itse sain). Aluksi pillereitä tiheästi tunnin välien, sitten harventaen kolmeen tuntiin. Vuorokauden olen lääkinnyt ja oire on mennyt ohi.
Tänä syksynä myös flunssaan on liittynyt runsasta rähmintää, mikä on parantunut itsestään samalla aikataululla kuin flunssakin eli parissa viikossa (sitkeää on ollut kyllä).
näistä terveydenhuollon asioista mitään. Olen täysi maallikko. Olen itse aivan muulla alalla töissä. Minä toimin, niin kuin ammattilaiset sanovat. Neuvolan terkka vain oli sitä mieltä, että silmätulehduskierre voi olla merkki koira-allergiasta. NÄin hän minulle sanoi. Muuta en tiedä ja sen tiedon perusteella joka minulla on, toimin. Toisekseen, tuolla neuvontapuhelimessakin nainen sanoi, että pitäisi mennä lääkäriin. Voi kuulemma olla rs-virusta, mutta siihen en itse usko. Kunhan vain sanoi.
Ap
Ja aika usein flunssa aiheuttaa myös silmätulehduksen joka paranee putsailulla ihan sen flunssan paranemisen myötä, on viruksen aiheuttama joten ei siihen edes tipat oikein tehoa. Eikä ne nykyään heti anna silmätulehdukseen tippoja vaan seuraillaan tilannetta ja putsaillaan niitä silmiä. Jos ei ala parantua niin sitten vasta tipat kehiin, turha sitä on joka vaivaan antibiootteja antaa.
Terveyskeskuksissa ja päivystyksissä valtaosa on joko opiskelijoita tai vastavalmistuneita. Kokemus puuttuu täysin.
Aina kun annetaan ohjeita, pitää kirjata. Jos kyseessä ei ole mikään vapaaehtoistoiminta. Se on ihan laissa määrätty juttu.
T. päivystyksen sh
liioitella lapsen oireita puhelimessa, kun totuus paljastuu kuitenkin päivystyksessä? Hävetkää!!
Eikä se toisaalta mitään autakkaan, jonon ohi ei pääse ilman hoitajan arviota..heh heh..
myöhemmin saa salville kuka on soittanut ja kenen kanssa puhunut. Hoitajat päivystävät ihan omilla nimillään ja heillä on käytössään oirekirjat sekä lääkeohjeet. Sieltä voi kysyä lääkkeisiin liittyviä kysymyksiä ja kuvailla oireia ohjeistusta vartem. He eivät todellakaan anna mitään dagnooseja, vaan epävarmoissa tilanteissa ohjaavat aina lääkäriin. Mutta neuvontapuhelin on erittäin hyvä, varsinkin öisin ja viikonloppuisi, sillä silloin ei saa ketään muuta kiinni.
Jos jollakin on noin kova tarve vähätellä palvelua, niin kukaan ei pakota soittamaan. Se on ihan vaapa-ehtoinen puhelin. :D
että kansalaiset maksaa selkä vääränä terveyspalveluista. Siis myös siitä, että sairaana pääsisi lääkäriin. Kun sitten verovaroilla myydäänkin lääkärin sijaan sairaanhoitajaharjoittelijoiden puhelinpalvelua, niin kyllä sitä ihan saa maksaja kritisoida!
53 no esimerkiksi Helsingin...
Urpo. Se neuvontapuhelin on maanlaajuinen! Ei mikään helsingin tai mikkelin.. Vai haluaisitko meille kaikille jakaa "Helsingin terveysneuvonnan" numeron?
Oletko se sama, joka aikaisemminkin haukkuin tätä palvelua?
Olen soittanut viisi kertaa pk-seudun neuvontapuhelimeen, eikä nimeäni ole edes kysytty, saati sotua tms. Ja vaikka nee kysyttäisiin, niin minunko tietoihiniko soitto sitten muka kirjataan, vaikka soitan lapsen asioista??
että kansalaiset maksaa selkä vääränä terveyspalveluista. Siis myös siitä, että sairaana pääsisi lääkäriin. Kun sitten verovaroilla myydäänkin lääkärin sijaan sairaanhoitajaharjoittelijoiden puhelinpalvelua, niin kyllä sitä ihan saa maksaja kritisoida!
Nimenomaan. Kansa maksaa selkä vääränä myös turhista lääkärikäuynneistä ja silloin oikeasi sairaat ei pääse lääkäriin. Ei siellä puhelinnihjalla mitään lääkäripalveluita myydä. Se on pihelin, josta saa yleistä terveyteen liittyvää neuvontaa. Ja josta voi kysyä jonkun lääkkeen sivuoireiat tai muusta kun apteekki on kiinni tai vastaavaa. Tai jos ei ole varma onko lääkärikeikka tarpeen. Mutta sinä viisaana ja veroja maksavana varmaan marssit pienissäkin kysymyksissä turhaa lääkärille oikeasti sairaiden kustannuksella?
Olen soittanut viisi kertaa pk-seudun neuvontapuhelimeen, eikä nimeäni ole edes kysytty, saati sotua tms. Ja vaikka nee kysyttäisiin, niin minunko tietoihiniko soitto sitten muka kirjataan, vaikka soitan lapsen asioista??
No saitapa sinne vaikka heti ja sano vaikka että olet kotona umpihumalassa yksin lapsen kanssa ja lapsi itkee ja aiot mennä baariin yksin. Älä jätä nimeäsi ja odota mitä tapahtuu.
Juu, ei niitä kirjata..
Kuka tässä on urpo? Googleta, pässi, ennen kuin solvaat.
Terveysneuvonta – vastaa aina
Terveysneuvonta palveluun (09) 10023 voi soittaa aina kun tarvitset tietoa terveyspalveluista tai sairauksien hoito-ohjeita. (09) 10023 vastaa joka päivä 24 h, ammattitaidolla ja luottamuksellisesti. Puhelun hinta on operaattorin perimä maksu + paikallispuhelun hinta. Puhelusta ei peritä erillistä palvelumaksua. Terveyspalvelun hoitajat ovat kokeneita sairaanhoitajia ja terveydenhoitajia ja palvelua annetaan myös ruotsiksi ja englanniksi.
Mitenköhän ne minut löytää, jos soitan esimerkiksi työpaikan puhelimesta, kuten aiemmin?
Ei siellä olekaan kuin noin tuhat ihmistä töissä. Siinähän sitten seulovat.
Näinkö todella ajattelette? Eikö hoitajien työpanosta arvosteta ollenkaan? Pitäisikö teidän mielestä lääkärin vastaanotolle olla avoimet ovet. Aina pääsee sisään ilman jonottamista. Mietippä kuinka paljon olet valmis maksamaan veroja jotta se toteutuu..
Ei kyse ole pönttäydestä vaan epävarmuudesta. Jos lapsi hengittää vaikeasti, niin ei siinä ole mitään epävarmaa mennäkkö lääkärille vai ei. Silloin mennään. Se palvelupuhelin on hyvä, jos lapsella on jotain ihottumaa esimerkiksi tai iho-oireita tai jotain oireita jotka eivät ehkä ole niin vakavia, etä juoksisi lääkäriin, mutta haluaa kysyä joltain hoitajalta mitä mieltä hän on. Kerran kun lapsi kaatui ja tuli iso kuhmu, niin soitin sinnw ja kysyin että mitä oireita kannattaa seurata. He neuvoivat että pelkän kuhmun takia ei kannata mennä, mutta jos tulee unisuutta tai "muistikatkoja" tai luita muita vastaavia, niin silloin pitää käydä lääkärillä.
Ehkä noi on sulle itsestäänselviä asioita, mutta ei ensimmäisen lapsen äidille.. Eli sen mukaan Pöntölle.