Tänä vuonna sähköautoja on palanut yhdeksän, polttomoottoriautoja yli tuhat
Tänä vuonna Suomessa oli syttynyt palamaan ennen Tampereen paloa neljä sähköautoa ja viisi hybridiä, kertoo Pelastusopiston suunnittelija Kimmo Rytkönen.
Yhteensä liikennevälineitä, etupäässä henkilöautoja, syttyy palamaan noin pari tuhatta vuodessa.
Kommentit (93)
Tänä vuonna on palanut vain kaksi Kerrostaloa.
Roskakatoksia tuhat !
Onko eroa....
Kaikki autot ovat tulevaisuudessa sähköautoja. Kannattaisi hyväksyä asia eikä rimpuilla ja öyhöttää.
Olisikin syytä tehdä takaisinkutsu kaikille homovatkaimille ja polttaa ne turvallsessa paikassa ennen kuin epidemia leviää hallitsemattomaksi.
Ihan itsestään ovat ne pysäköidyt polttomoottoriautotkin syttyneet vai? Ja nimenomaan sen polttoaineen takia, vai jokin sähkövian tms. takia?
Pitäis kieltää nuo enemmän palavat.
Kiinnostaa nämä palavat tavalliset autot. Millaisia tilanteita, miten palo edennyt, mistä lähtenyt, mitä autoja ovat? Tiedän koko elämäni aikana vain yhden spontaanin autopalon, siinäkin oli epäilys oliko tuhopoltto.
Sillä ei ole niin merkitystä millainen auto palaa (tai toki on koska säköautojen palon sammutus on hankalampaa jne.) vaan miten ja miksi se palo syttyy. Säköautot kun tuppaavat syttymään ihan itsekseen. Polttomoottoriautot harvoin syttyy itsekseen, vaan esum. jokin onnettomuuden tai tuhopolton seurauksena. Ei ole siis ihan verrannollinen asia.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki autot ovat tulevaisuudessa sähköautoja. Kannattaisi hyväksyä asia eikä rimpuilla ja öyhöttää.
VASTAUS:
ei todellakaan ole.
ei tule ikinä olemaankaan.
Mä käyn kohta ostamassa kunnon bensalutku- Jenkkiauton, joka vielä kaiken lisäksi Kaunis.
Vierailija kirjoitti:
Ihan itsestään ovat ne pysäköidyt polttomoottoriautotkin syttyneet vai? Ja nimenomaan sen polttoaineen takia, vai jokin sähkövian tms. takia?
Polttisten palot johtuvat suurelta osin siitä että ajan myötä moottoritilaan kertyy öljyn ja bensan sekaista "möhnää" joka sitten syttyy sähkövian tai moottorin kuumuuden takia.
Eli kyllä se että polttomoottori tarvitsee juuri bensaa ja öljyjä on osasyy niiden paloin hyvin monesti.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki autot ovat tulevaisuudessa sähköautoja. Kannattaisi hyväksyä asia eikä rimpuilla ja öyhöttää.
Ne sähköautot eivät valitettavasti vaan vastaa kaikkien autoa oikeasti tarvitsevien kuluttajien tarpeita. Eivätkä ne oikeasti ole niin ekologisia kuin on annettu ymmärtää. Miksi muuten biokaasu ja vety on lähes kokonaan unohdettu keskusteluista? Ne kun voisivat olla se todellisempi vaihtoehto monelle.
Kiinnostaisi että mistä tuo luku tuhat on vefetty? Sen jäniksen perseestä jonka vedit gaza -lippalakistasi?
"Polttomoottoriautot harvoin syttyy itsekseen, vaan esum. jokin onnettomuuden tai tuhopolton seurauksena. Ei ole siis ihan verrannollinen asia."
Kyllä polttiksia syttyy tosi paljon "itsekseen". Sähköviat aiheuttavat kipinöintiä joka sytyttää ne johtimien eristeet ja moottoritilaan ajan myötä valuneet öljyt syttyvät moottorin kuumuudesta jne.
Autot palavat onnettomuuksissa aika harvoin ja tuhopoltotkaan eivät yleisiä ole.
Ei ole kauaa kun näin moottoritien varressa ilmiliekeissä olleen polttiksen jota palokunta oli juuri tulossa sammuttamaan. Eikä ollut mikään onnettomuus vaan ihan siihen oli pysäytetty tien varteen ja ihmiset vähän kauempana penkalla.
Sähköautot ovat pääsääntöisesti muutaman vuoden vanhoja. Jos aletaan vertailemaan, pitäisi ottaa saman kokoinen joukko tuon ikäisiä polttomoottoriautoja ja verrata niihin. Ei ole suuri uutinen, jos 30 vuotiaan polttomoottoriauton bensaletsku alkaa "jo silloin" vuotamaan.
Sähköautoja ei saisi palaa yhtäkään, koska niitten sammuttaminen on vaikeaa
"Miksi muuten biokaasu ja vety on lähes kokonaan unohdettu keskusteluista?"
Biokaasun tuotantokapasiteetti ei riitä kuin murto-osalla kaikista autoista ja vety taas vihreästi tuotettuna vaatii moninkertaisen määrän sähköä verrattuna siihen mitä menisi jos sillä liikutettaisiin suoraan sitä autoa. Vedyllä ajaminen on siis vääjäämättä monta kertaa kalliimpaa kuin suoraan sähköllä.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi että mistä tuo luku tuhat on vefetty? Sen jäniksen perseestä jonka vedit gaza -lippalakistasi?
Se on itse asiassa alakanttiin koska vuosittain palaa noin 2000 autoa.
https://www.kuljettaja.fi/fi/artikkeli/ajoneuvo-ja-tyokonepalot-lisaant…
"Suomessa sattuu vuosittain noin 2 000 ajoneuvopaloa. Suurin osa palavista ajoneuvoista on henkilöautoja, mutta myös kuorma- ja pakettiautoja palaa vuosittain useita satoja."
En halua sähköautoa, koska pidän niitä saastuttavina ja epäkätevinä. En usko, että kovin moni muukaan haluaa. Myöskään en usko että akkuteknologia yhtäkkiä kehittyisi niin, että mielipiteeni voisi muuttua. Toivon, ettei lyhytnäköistä politiikkaa tehtäisi ja sähköautoja pakotettaisi tämän enempää. Minä olen niitä, jotka uskoo vetyauton lyövän läpi, tai vaihtoehtoisesti että kulkeminen muuttuu niin erilaiseksi, kulkuneuvot siis, että sähkö onkin vaihtoehto. Yhden hengen dronet vaikka.
Jos harrastaa samaa mitä hallituspuolueet, niin polttiksien palaminen on sähkiksien syytä.
Vierailija kirjoitti:
Pitäis kieltää nuo enemmän palavat.
Eli kummat? Sähköautoja oli viime vuoden lopussa 3% henkilöautokannasta joten aika samoihin nuo suhteet menevät. Sillä erolla, että polttomoottoriautoissa ne palot tahtovat tapahtua vanhoissa autoissa ja sähköisissä uusissa.
Ei saa pilata faktoilla hyvää öyhötystä!