Alinopeutta ajavat ovat oikeastaan aika tuskastuttavia
Katson oman nopeuteni navigaattorsta ja lisään siihen vielä 5km/h. Se tekee käytännössä satasen alueella varmaan 10km/h eron.
Kommentit (111)
mutta osaan myös käyttää järkeäni ja HIljentää sitä vauhtia jos on huono keli.
Monet ei osaa.
Jos ajat metrin päässä autoni perästä ja minulla on lapset kyydissä, voit olla varma että ajan silloin maksimissaan kolmeakymppiä. Juurikin siksi että jos joudun tekemään äkkijarrutuksen, on täysin varmaa että törmäät meihin.
Minimoin pahan kolarin riskin.
Yleensä tällainen takapuskurissa ajaja tajuaa jossain vaiheessa jättäytyä taaemmas, jolloin ajan taas suositusnopeutta.
Että miettikääpä te alinopeutta ajajien kritisoijat myös sitä omaa ajotapaanne. Satutteko ajelemaan kenties hiukan liian lähellä toista autoa, johtuisiko "hidastelu" siitä syystä.
Kertoo muuten aikatavalla ihmisestä, joka raivoaa siitä ettei toiset aja ylinopeutta, koska Minulla on nyt kiire...
voisivat pysyä niillä teillä joille taidot riittää. Eli jos ei osaa kiihdyttää moottoritielle, voi valita vaihtoehtoisen reitin. Jos pelkää keskustan ruuhkaa, menee linja-autolla. jne.
Nämä kitisijät ovat niitä, jotka ajavat aina sen sallitun nopeuden yli eli esim 100 alueella sen 108 kun ovat saaneet päähän, että se normaali rikesakon raja on tavoitenopeus. Jos normiautoilija ajaa vaikka 98, niin tietysti tämä teiden ritarit=kaaharit saavuttaa aina letkan.
Se oikea teiden paskaapää on tämä lievää ylinopeutta ajava ohittelija, jonka takia letkaa tulee heiluriliiketta, vaaratilanteita ja tämän takia letkan nopeus taas tippuu.
Jos on niin hieno auto, että on vakionopeussäädin, niin sen voi säätää myös siihen 98 km/h tai jos säädin aiheuttaa ahdistusta, niin kytkee sen pois.
"sylvi 70v" tms. jotka tuota alinopeutta ajavat. Mulla ei ole ikinä niin kiire, että pitäisi päästä ohi tai ajaa takapuskurissa kiinni, kun ei niistä tiedä milloin lyö jarrun pohjaan.
Lähtekää liikkeelle sen verran aiemmin, että on aikaa ajella vaikka sitten vähän hitaammin, hyvät ihmiset.
voisivat pysyä niillä teillä joille taidot riittää. Eli jos ei osaa kiihdyttää moottoritielle, voi valita vaihtoehtoisen reitin. Jos pelkää keskustan ruuhkaa, menee linja-autolla. jne.
Miksi te oman osaamisen mukaan ajajat ette toimi noin? Tai vaihtoehtoisesti HARJOITTELE autoilua ruuhkassa tai yli 30 km tuntinopeudella?
Myös pysäköintiä saa harjoitella jos tuntuu siltä että"naisille pitäisi olla isommat ruudut kuin miehille".
voisivat pysyä niillä teillä joille taidot riittää. Eli jos ei osaa kiihdyttää moottoritielle, voi valita vaihtoehtoisen reitin. Jos pelkää keskustan ruuhkaa, menee linja-autolla. jne.
Miksi te oman osaamisen mukaan ajajat ette toimi noin? Tai vaihtoehtoisesti HARJOITTELE autoilua ruuhkassa tai yli 30 km tuntinopeudella?Myös pysäköintiä saa harjoitella jos tuntuu siltä että"naisille pitäisi olla isommat ruudut kuin miehille".
TUliko mieleen, että joskus siellä liikenteessä tosiaan on vasta kortin saanut nimenomaan harjoittelemassa. Itse pelkäsin alkuun kiihdytyskaistoja ihan mielettömästi. Koska asun sellaisen vieressä, niin toki usein täytyi sellaista käyttää. Alkuun olin ihan surkea siinä, mutta koska halusin harjoitella, niin sekaan oli mentävä. Nyt sujuu jo ihan mukavasti, pääosin :-)
Itse ajan yleensä tasan sallittua nopeutta ja lähes aina joku on suoraan takapuskurissa kiinni hiillostamassa. Todella raivostuttavaa.
samoin ajonopeuden vaappuminen jopa 10-20 km/h ja keskiviikan päällä köröttely. Nopeudenvaihtelu liittyy usein ylämäki-alamäkitilanteisiin ja siihen, kun ohituskaista alkaa :( Jokainen voisi ajossaan ottaa huomioon mittarivirheensä ja kiinnittää huomiota siihen, että ajaisi suunnilleen samalla tempolla tasaisesti silloin, kun muuhun ei erityistä syytä ole. Samoin maakunnissa saisi olla enemmän joustavuutta ja toisten huomioon ottamista. Erityisesti Tampereen seudulla ja Savossa ajetaan niin kuin omistaisi yksinoikeudella koko tien ja erityisesti liikennevalot...
Hassua miten jääräpäisesti pidetään kiinni nopeusrajoituksista, eivät ne ole rajoituksia siitä kuinka kovaa pitää ajaa vaan siitä miten kovaa enintään saa ajaa. Kyseessä on suurin sallittu nopeus. Hyvällä säällä ja kuivalla tiellä sitä kannattaa päästellä ettei olen tien tukkona, mutta esim. talvella otettava huomioon sää, tien kunto, auton renkaiden kunto jne.
T. Lumipenkan kautta kulkenut
jättämään väliä hiljalleen edelliseen. Miksi ei voi mennä jonon mukana kuten muutkin ajtetiin sitten hiljaa tai kovaa.
Sitä kutsutaan turvaväliksi ja ihmiset täällä etelässä eivät tunnu ymmärtävän mitä se tarkoittaa...
Eikö teidän muidenkin mielestä ole tärkeää, että jokainen kuljettaja ajaa jokaisessa tilanteessa sitä nopeutta, jossa kokee autonsa hallitsevan?
niiin jononvetäjän puheelta...
Jos kaikki muut ajavat kovempaa kuin sinä, niin silloin ihan oikeasti vika on sinussa!
Tee jotain: osta vaikka uudet renkaat autoosi. Voit ällistyä miten suuri ero on vanhoihin. Mutta älä mitään kiinalaisia halpisrenkaita osta...
Ei ketään tarvitse pakottaa ajamaan ylinopeutta vain siksi että jotkut muut niin ajavat. Ja muutenkin, jos ei osaa huomioida muuta liikennettä. Kannattaa jäädä kotiin. Ja jos ei osaa seurata muuta liikennettä, käytä julkisia.
Koskaan ei ole itselläni ollut ongelmia hitaasti ajavien kanssa, lähden hyvissä ajoin liikkeelle, jos saan jonkun kuskin kiinni, ajelen perässä, ohitan kun siihen tulee oikein hyvä tilaisuus ja jatkan matkaani.
Vaaratilanteita taas aiheuttaa nämä "minä ajan mahdollisimman nopeasti, minulla on mahdollisimman kiire, joten ohitan jopa mutkassa". -.- Minulla on aina lapsia kyydissä, tällaiset vauhkot kuskit vaarantavat heidätkin. Olen saanut tehdä hätäjarrutuksia, kas kun tuleekin mutkassa joku ääliö samalla kaistalla vastaan. Tai joku ohittaa minut kiireella, kas tuleekin auto vastaan->hätäjarrutus. Oli kesä tai talvi, tällaisia typeriä kuskeja löytyy.
Ja minäkin ajan aina 10km/h ylinopeutta. En ole niitä hidastelijoita.
niiin jononvetäjän puheelta...
Jos kaikki muut ajavat kovempaa kuin sinä, niin silloin ihan oikeasti vika on sinussa!
Tee jotain: osta vaikka uudet renkaat autoosi. Voit ällistyä miten suuri ero on vanhoihin. Mutta älä mitään kiinalaisia halpisrenkaita osta...
Se on se toisena tuleva auto mikä ei uskalla ohittaa :) Siinä on se syy :)
Miksi on niin vaikeaa antaa ihmisten ajaa haluamallaan tavalla? Jos et kykene esim. lähtemään ajoissa kotoasi, ottaen huomioon että matkalla voi tulla hidastelijoita vastaan (mitään ei kannata jättää viime tinkaan) niin kulje vaikka julkisilla.
Ajaminen on muutakin kuin ajamista, liikenteessä pitää ottaa huomioon vaikka etukäteen mahdolliset hidastelijat yms. Ja se muu liikenne pitää ottaa huomioon! Olisi paljon sujuvampaa liikenne kun jokainen tajuaisi tällaiset asiat.
Eikö teidän muidenkin mielestä ole tärkeää, että jokainen kuljettaja ajaa jokaisessa tilanteessa sitä nopeutta, jossa kokee autonsa hallitsevan?
niiin jononvetäjän puheelta...
Jos kaikki muut ajavat kovempaa kuin sinä, niin silloin ihan oikeasti vika on sinussa!
Tee jotain: osta vaikka uudet renkaat autoosi. Voit ällistyä miten suuri ero on vanhoihin. Mutta älä mitään kiinalaisia halpisrenkaita osta...
Pitäiskö sinun tarkistaa autosi nopeusmittari ja pääkoppasi, jos aina ja kaikkialla on vain näitä hitaita töpeksijöitä.
Sinänsä liikennekulttuuri on pikku hiljaa mennyt sairaaksi, kun otetaan nyt esimerkiksi kehä Isella jos ajaa nopeusrajoituksen mukaan niin ohihan menee jatkuva virta autoja. Jos sattumalta pääkallokelillä ajaa 70 km/h niin silloihan se kuhina ohituskaistalla vasta tulee.
Kyllä lisää peltipoliiseja ja tässä vähitellen on alkanut kannattaa sitä nollatoleranssia.
miten orjallisesti ihmiset katsovat sitä nopeusrajoituskylttiä. Minä ajan paljon ja pitkää matkaa, suunnilleen Suomea edestakaisin. Henkilöautolla. Tietysti noudatan pääasiassa nopeusrajoitusta, mutta jos keli on hyvä niin voin ajaa sen 10km/h ylinopeutta tai motarilla hyvässä kelissä ja ei kovin vilkkaana aikana jopa enemmän. Mutta osaan myös hiljentää. Jos on pimeää, vettä sataa, loskaa, räntää, lunta, sumua tmv niin en silloin aja site suurinta sallittua nopeutta, vaan tunnustelen, omat taitoni ja se millaista autoa ajan vaikuttavat myös siihen mikä on sopiva vauhti. Ja hirveän paljon ihmiset tuntuvat vain ajavan just sitä mitä kyltti näyttää ajattelematta ollenkaan omalla järjellä... Siksi niitä onnettomuuksia sattuu.
En myöskään aja perseessä kiinni vaan menen ohi joa aion. Jos ei pääse ohi niin jätän kunnollisen turvavälin, perseessä roikkuminen on maailman typerintä toihua. Sillä kai roikkuja tavoittelee sitä että edellä ajava nostaisi nopeutta, mutta itse kyllä toimin jopa päinvastoin, sillä jos takana tuleva pitää naurettavaa turvaväliä niin on laskettava nopeutta jotta äkkijarrutustilanteessa häönellä olisi parempi mahdollisuus ehtiä toimia.
Olen pahoillani lapsesi menetyksestä, ja niin varmasti on jokainen joka täällä kirjoittaa.
Tosiasia kuitenkin on se, että ajaessasi alinopeutta aiheutat riskin sekä muille että itsellesi. Sujuva liikenne on turvallisuuden kannalta tärkeää, joten jokainen liikennettä blokkaava ja häiritsevä etana (etenkin jääräpäisellä asenteella varustettu) on todellinen riskitekijä.
Pitäiskö sinun tarkistaa autosi nopeusmittari ja pääkoppasi, jos aina ja kaikkialla on vain näitä hitaita töpeksijöitä.
Sinänsä liikennekulttuuri on pikku hiljaa mennyt sairaaksi, kun otetaan nyt esimerkiksi kehä Isella jos ajaa nopeusrajoituksen mukaan niin ohihan menee jatkuva virta autoja. Jos sattumalta pääkallokelillä ajaa 70 km/h niin silloihan se kuhina ohituskaistalla vasta tulee.
Kyllä lisää peltipoliiseja ja tässä vähitellen on alkanut kannattaa sitä nollatoleranssia.
osua arkaan paikkaan. Päättelen ihan vaan siitä kun sivuutit esittämäni asian ja aloit syytellä... heh:)
Autoni nopeusmittari näyttää satasen nopeudessa muutaman kilometrin liian vähän.
Ja GPS:llä olen mitannut huipuiksi vajaat 240 jolloin mittarissa on vajaat 250.
En ole väittänyt että aina ja kaikkialla on vaan hitaita töpeksijöitä.
Ja vielä: liikentessä kuuluu ajaa sen liikennevirran mukana. Jos liikenne menee sujuvasti ylinopeudella niin aja sinäkin.
Peltipoliiseista varoittaa navigaattori ja nollatoleranssi on tyhjää puhetta. Viimeksikin ajoin reilut 20 yli rajoituksen ja vastaantulleesta poliisiautosta vaan heristeltiin sormea...
Poliisien täytyy katsos keskittyä pikkuisen vakavampiin juttuihin kuin pieniin ylinopeuksiin.
Pitäiskö sinun tarkistaa autosi nopeusmittari ja pääkoppasi, jos aina ja kaikkialla on vain näitä hitaita töpeksijöitä.
Sinänsä liikennekulttuuri on pikku hiljaa mennyt sairaaksi, kun otetaan nyt esimerkiksi kehä Isella jos ajaa nopeusrajoituksen mukaan niin ohihan menee jatkuva virta autoja. Jos sattumalta pääkallokelillä ajaa 70 km/h niin silloihan se kuhina ohituskaistalla vasta tulee.
Kyllä lisää peltipoliiseja ja tässä vähitellen on alkanut kannattaa sitä nollatoleranssia.
osua arkaan paikkaan. Päättelen ihan vaan siitä kun sivuutit esittämäni asian ja aloit syytellä... heh:)
Autoni nopeusmittari näyttää satasen nopeudessa muutaman kilometrin liian vähän.
Ja GPS:llä olen mitannut huipuiksi vajaat 240 jolloin mittarissa on vajaat 250.En ole väittänyt että aina ja kaikkialla on vaan hitaita töpeksijöitä.
Ja vielä: liikentessä kuuluu ajaa sen liikennevirran mukana. Jos liikenne menee sujuvasti ylinopeudella niin aja sinäkin.
Peltipoliiseista varoittaa navigaattori ja nollatoleranssi on tyhjää puhetta. Viimeksikin ajoin reilut 20 yli rajoituksen ja vastaantulleesta poliisiautosta vaan heristeltiin sormea...
Poliisien täytyy katsos keskittyä pikkuisen vakavampiin juttuihin kuin pieniin ylinopeuksiin.
näistä hitaat potuttaa viesteistä olet kirjoittanut. Veikkaan, että aika monta ja hyvät sinulle, mieltä kuohuttava aihe ja ketju senkun rullaa. Noi edelliset meni vähän jo överiksi.
Pitäiskö sinun tarkistaa autosi nopeusmittari ja pääkoppasi, jos aina ja kaikkialla on vain näitä hitaita töpeksijöitä.
Sinänsä liikennekulttuuri on pikku hiljaa mennyt sairaaksi, kun otetaan nyt esimerkiksi kehä Isella jos ajaa nopeusrajoituksen mukaan niin ohihan menee jatkuva virta autoja. Jos sattumalta pääkallokelillä ajaa 70 km/h niin silloihan se kuhina ohituskaistalla vasta tulee.
Kyllä lisää peltipoliiseja ja tässä vähitellen on alkanut kannattaa sitä nollatoleranssia.
osua arkaan paikkaan. Päättelen ihan vaan siitä kun sivuutit esittämäni asian ja aloit syytellä... heh:)
Autoni nopeusmittari näyttää satasen nopeudessa muutaman kilometrin liian vähän.
Ja GPS:llä olen mitannut huipuiksi vajaat 240 jolloin mittarissa on vajaat 250.En ole väittänyt että aina ja kaikkialla on vaan hitaita töpeksijöitä.
Ja vielä: liikentessä kuuluu ajaa sen liikennevirran mukana. Jos liikenne menee sujuvasti ylinopeudella niin aja sinäkin.
Peltipoliiseista varoittaa navigaattori ja nollatoleranssi on tyhjää puhetta. Viimeksikin ajoin reilut 20 yli rajoituksen ja vastaantulleesta poliisiautosta vaan heristeltiin sormea...
Poliisien täytyy katsos keskittyä pikkuisen vakavampiin juttuihin kuin pieniin ylinopeuksiin.näistä hitaat potuttaa viesteistä olet kirjoittanut. Veikkaan, että aika monta ja hyvät sinulle, mieltä kuohuttava aihe ja ketju senkun rullaa. Noi edelliset meni vähän jo överiksi.
edelleenkään et kommentoi itse asiaa, huoh...
silloin kun perään muodostuujonoa on syytä käydä pysäkillä tauolla ja päästää jono ohi. Jos ei kerta ole kiire, niin laskekaa ohi.
Ja myös vilkulla voi näyttää kun on tyhjä tie että nyt passaisi mennä ohi ja hiljentää vauhtia, niin ei sinne perään edes kerry jonoa.
Ja jonossa ajavat voisivat jättää siten väliä siihen edellä ajavaan, jos tarkoituksena ei ole ohittaa. Pääsepä sitten ohittaja turvallisemmin ohittamaan.
Olen samaa mieltä tämän kirjoittajan kanssa.
On oikein ajaa sitä nopeutta, mikä itselle tuntuu sopivalta.
Eräät muut tuntuvat kinaavan aidasta ja aidanseipäistä.
Tosiasiahan on se että jos kaikki, myös alinopeuden ajajat, olisivat joustavampia niin liikenne sujuisi paremmin ja turvallisemmin.
kuten 4 sanoi
Valitettavasti monet vouhkaavat, että vain minun nopeus on ainut oikea ja sallittu, muut ajavat joko ali- tai ylinopeutta ja heitä on yritettävä kouluttaa / estää tekemästä näin.