Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia kolonoskopiasta eli suolitähystyksestä?

Vierailija
07.10.2011 |

Edessä ensi viikolla ja jännittää hirveesti.

Saako siihen kipulääkityksen jos pyytää vasta juuri ennen operaatiota, vai pitäisikö se osata pyytää jo päiviä ennen?

Ja miten on sen ruokavalion laita? Siemeniä ja jyviä ei saa syödä, miten on esim. suklaan ja karkin laita? Heikottaa kun olen syönyt nyt pääasiassa vain pastaa ja vaaleaa vehnäleipää.

Kommentit (167)

Vierailija
121/167 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen menossa lähiaikoina colonaskopiaan. Kovat vatsakivut nyt jo, etenkin suoliston loppupää on kuin tulessa. Siksi mietinkin ottaa tutkimuksen yhteydessä jonkinlaisen sedaation. Millaisia kokemuksia teillä on? Jos suonensisäinen kipulääke annetaan, niin nukahtaako siinä vai tuleeko vain tokkuraiseksi? Voiko lähteä sen jälkeen yksin taksilla kotiin? Miten nopeasti tutkimuksesta olette palautuneet? Kiitollisena vastauksista!

Vierailija
122/167 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ehdottomasti ottaa lääkitys! Vähän siitä tulee tokkuraiseksi, mutta itse pystyin toimenpiteen jälkeen mm. käymään apteekissa. Enemmän häiritsee se paaston ja suolen tyhjentämisen vuoksi tuleva hutera olo. Ei muuten kannata jättää tyhjennysaineen ottamista iltaan. Itsellä meni yöunet, kun vielä aamukahdelta juoksin vessaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/167 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ehdottomasti ottaa lääkitys! Vähän siitä tulee tokkuraiseksi, mutta itse pystyin toimenpiteen jälkeen mm. käymään apteekissa. Enemmän häiritsee se paaston ja suolen tyhjentämisen vuoksi tuleva hutera olo. Ei muuten kannata jättää tyhjennysaineen ottamista iltaan. Itsellä meni yöunet, kun vielä aamukahdelta juoksin vessaan.

Kiitos vastauksesta. Millaisen lääkityksen otit, suun kautta vai suonensisäinen?

Vierailija
124/167 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun se kutsu kolonoskopiaan tulee, sen mukana on tarkat ohjeet suolen tyhjentämisestä, toimenpidettä edeltävästä ruokavaliosta, tiedot mahdollisesta esilääkityksestä, mahdollisesta saattajan tarpeesta jne. Kutsussa on myös puhelinnumero, johon voi soittaa, jos tarvitsee lisätietoja.

Hittojako te tältä palstalta niitä kyselette. Aikuiset ihmiset.

Olen itsekin ollut kolonoskopiassa. Ei ollut kauheata (tämä on toki yksilöllistä). Tylsintä oli todella se suolen tyhjennys edeltävänä iltana.

Vierailija
125/167 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun se kutsu kolonoskopiaan tulee, sen mukana on tarkat ohjeet suolen tyhjentämisestä, toimenpidettä edeltävästä ruokavaliosta, tiedot mahdollisesta esilääkityksestä, mahdollisesta saattajan tarpeesta jne. Kutsussa on myös puhelinnumero, johon voi soittaa, jos tarvitsee lisätietoja.

Olen itsekin ollut kolonoskopiassa. Ei ollut kauheata (tämä on toki yksilöllistä). Tylsintä oli todella se suolen tyhjennys edeltävänä iltana.

Kysellään siksi, että ihmisten omat kokemukset voivat usein kertoa hyödyllisempiä tietoja kuin nuo yleiset paperit. Niissä on tietysti faktatiedot, mutta ei ihmisten erilaisia henkilökohtaisia kokemuksia. Niistä voi saada hyvää tietoa. Kokemusta on. Ja mitä se sinulle kuuluu, jos joku haluaa kysellä.

Vierailija
126/167 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan h e l v e t t i ä oli. Järkyttävä kipu koko toimituksen ajan. Olen pieni ja hoikka nainen.

Vierailija
127/167 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossahan kyseltiin kokemuksia. Miksi niitä ei voisi aikuinen ihminen kysellä? Ei niissä yleisissä tiedoissa paljoakaan kokemuksista kerrota. Esim. itse olen pystynyt antamaan juuri äskettäin naapurilleni kokemusperäistä tietoa, joka auttoi häntä kovasti. Oli käynyt samassa tutkimuksessa kolme kertaa, eikä saanut mistään häntä helpottavaa tietoa. Mutta nyt minulta sai.

Vierailija
128/167 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan h e l v e t t i ä oli. Järkyttävä kipu koko toimituksen ajan. Olen pieni ja hoikka nainen.

Onko peppuun penistely myös kivuliasta?

Vierailija
129/167 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko peppuun penistely myös kivuliasta?

Mistä nämä sairaat murrosikäiset löytävät nämä palstat? Luulisi, että heillä olisi omat.

Vierailija
130/167 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvinnut lääkityksiä etukäteen. Nesteen juominen oli työlästä, kun maku ei ole niin miellyttävä. Itse operaatio meni melko sujuvasti ja kivuttomasti. Muutaman kerran tuntui kipua tai kovempaa painetta, mutta epämukava tunne ei kestänyt kovin kauan. Kun ei ollut lääkitystä, niin sai sitten ajaa itse autolla kotiin ja illalla pääsi normaalisti jo kuntoilemaankin harrastuksen parissa.

Vierailija
131/167 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi pitänyt juoda 4 litraa, mutta sain alas vajaan 3. Hyvin kuulemma oli suoli tyhjentynyt anyway. Juominen ehdottomasti homman hankalin osuus, kun oksennus meinas lentää kokoajan. Itse operaatio oli helppo. En ottanut lääkkeitä. Yhden kerran nipisti. Nopea toimitus.

Vierailija
132/167 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Mulle tehtiin äsken kolonoskopia, ja tunne oli lähinnä epämiellyttävä, mutta ei missään nimessä kipeä. Otin esilääkityksen Dormicum ja Panacod. Muutama pieni nipistys vain. Tyhjennys onnistui hyvin Moviprepillä. Suuri kiitos Kokkolan terveystalolle. <3

Vierailija
133/167 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain ihan suonensisäisen huumauksen ni en tajunnut mitään. Molemmissa,ylä ja alakautta.

Vierailija
134/167 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista myös siinä penkillä reikäkalsareissa vuoroa odotellessasi, ettet levittele jalkojasi. Itse hetkeksi unohdin ja tuttuun tyyliin manspreadatessani sieltähän killuttimet paistoi koko kansalle. M33

Vierailija
135/167 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjennys lääke oli ällöttävää. Sitä piti juoda 2l. Toimenpide ei tuntunut juuri miltään, etenkään se kun 1 polyyppi? Nipsaistiin pois. Lääkäri kertoi etukäteen,ettei paksusuolessa ole hermoja. Sain vielä itse seurata tähystyskameran kuvaa.

Vierailija
136/167 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli juuri kolonoskopia Aavassa lääkäri Jari Koskenpalo. Voin suositella!

Luin paljon näitä kokemuksia kun olin menossa ja harmi että tänne helposti kirjoitetaan negatiivisesta joka lisää pelkoa turhaa.

Ohessa oma kokemus toiv joku löytää tämän hyödylliseksi.

Tyhjennys onnistui hyvin (PLENVU) vaikka juoma on pahaa ja meinaa tulla väkisin ylös. Kannattaa ottaa kunnon kulaus nenästä kiinni pitäen maistamatta ja heti perään muuta nestettä esim kivennäisvesi tai mehu. Juo rauhassa (1-3 min taukoja pitäen) ja ota tauko heti jos alkaa oksettaa. Sain ihan hyvin alas.

Pahinta oli horkka ekan tyhjennyksen aikana. Menin ihan kylmäksi ja tärsin kauttaaltaan. Se oli vähän pelottavaa. Onneksi olin lukenut jenkkipalstoilta et näin voi käydä. Suomessahan tätä ei missään mainittu. Onneks se kesti vaan n 30 min , kun alko suoli toimia niin toi oire helpotti. Vinkki kaikille että kun vessassa käyntejä tulee yli 20 niin aloevera kosteuspyyhkeet ja vaseliini tulee tarpeeseen muuten on takapuoli ruvella. Toinen vinkki et jos 1 vaihe tyhjennys onnistuu niin 2 vaiheen join vain puolet ja se riitti hyvin. Lääkäri kehui miten puhdas suoli oli (en kertonut etten edes juonut 2 kokonaan). Riittää kun uloste on pelkkää vettä.

Itse toimenpiteeseen halusin sedaation (fentanyl + bentso combo). Pelkäsin kun netti on täynnä kauhutarinoita. Ja sitä kipua ei voi tietää kun se riippuu kuin mutkainen ja ahdas suoli eikä sitä voi tietää etukäteen. Pelko oli turha, toimenpide oli täysin kivuton eikä tutkimuksissa löytynyt mitään hälyyttävää. Olin hereillä, en ollut sekava eikä mennyt muisti. Lääkkeet ainoastaan rentoutti ja vei pois pelon ja jännityksen. Ehkä myös kivun. Sen jälkeen lepäilin vähän aikaa mut pian häivyin kaupungille ilman saattajaa. Ei tullut yhtään mitään jälkiseuraamuksia.

Jälkikäteen voin sanoa et pelkäsin aivan turhaa ja voin suositella kaikille matalalla kynnyksellä!

Vierailija
137/167 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään oli kolonoskopia minullakin.

Join PLENVUA, 2 x 500 ml annosta. Ensimmäinen annos illalla viiden aikoihin. Luin paketista, että siihen oli lisätty jotain persikka-aromia, ja maku olikin ihan siedettävä. Kympiltä menin nukkumaan ja nukuin yllättävän hyvin, yöllä ei tarvinnut mennä vessaan. Heräsin neljältä aamuyöllä ehtiäkseni juoda toisen annoksen, kun tähystysaika oli kymmeneltä. Toinen annos oli vaikeampi niellä, tuli huono olo eikä maistunut, mutta pakolla join kaiken. Terveyskeskukseen pääsin ongelmitta. Toimenpide oli yllättävän kivuton. Vain kerran sattui vatsaan, silloin lääkäri käänsi minut kyljeltä selälle, jossa olin loppuoperaation ajan. Aikaa meni ehkä vartti.

PLENVU alkoi itsellä tosiaan vaikuttaa jo alle tunnissa ja maku oli ihan siedettävä. Hoitaja kehui, että tyhjennys oli oikein onnistunut. Uskon, että asiaa auttoi kevyt ruokavalio. Söin muutamam päivän ennen tähystystä pelkkää vaaleaa höttöpaahtoleipää, keittoja, proteiinijuomia, vanukkaita ja pilttejä. Niitä suosittelen.

Vierailija
138/167 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei ehdotettu kipulääkettä enkä tiennyt voiko sitä edes pyytää. Olin tuskanhiestä märkä. Hoitajat ihmettelivät onpa kivulloinen.

Vierailija
139/167 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistunut kok kirjoitti:

Minulla oli juuri kolonoskopia Aavassa lääkäri Jari Koskenpalo. Voin suositella!

Luin paljon näitä kokemuksia kun olin menossa ja harmi että tänne helposti kirjoitetaan negatiivisesta joka lisää pelkoa turhaa.

Ohessa oma kokemus toiv joku löytää tämän hyödylliseksi.

Tyhjennys onnistui hyvin (PLENVU) vaikka juoma on pahaa ja meinaa tulla väkisin ylös. Kannattaa ottaa kunnon kulaus nenästä kiinni pitäen maistamatta ja heti perään muuta nestettä esim kivennäisvesi tai mehu. Juo rauhassa (1-3 min taukoja pitäen) ja ota tauko heti jos alkaa oksettaa. Sain ihan hyvin alas.

Pahinta oli horkka ekan tyhjennyksen aikana. Menin ihan kylmäksi ja tärsin kauttaaltaan. Se oli vähän pelottavaa. Onneksi olin lukenut jenkkipalstoilta et näin voi käydä. Suomessahan tätä ei missään mainittu. Onneks se kesti vaan n 30 min , kun alko suoli toimia niin toi oire helpotti. Vinkki kaikille että kun vessassa käyntejä tulee yli 20 niin aloevera kosteuspyyhkeet ja vaseliini tulee tarpeeseen muuten on takapuoli ruvella. Toinen vinkki et jos 1 vaihe tyhjennys onnistuu niin 2 vaiheen join vain puolet ja se riitti hyvin. Lääkäri kehui miten puhdas suoli oli (en kertonut etten edes juonut 2 kokonaan). Riittää kun uloste on pelkkää vettä.

Itse toimenpiteeseen halusin sedaation (fentanyl + bentso combo). Pelkäsin kun netti on täynnä kauhutarinoita. Ja sitä kipua ei voi tietää kun se riippuu kuin mutkainen ja ahdas suoli eikä sitä voi tietää etukäteen. Pelko oli turha, toimenpide oli täysin kivuton eikä tutkimuksissa löytynyt mitään hälyyttävää. Olin hereillä, en ollut sekava eikä mennyt muisti. Lääkkeet ainoastaan rentoutti ja vei pois pelon ja jännityksen. Ehkä myös kivun. Sen jälkeen lepäilin vähän aikaa mut pian häivyin kaupungille ilman saattajaa. Ei tullut yhtään mitään jälkiseuraamuksia.

Jälkikäteen voin sanoa et pelkäsin aivan turhaa ja voin suositella kaikille matalalla kynnyksellä!

Tarkoitat varmaan KoskenpaTo.

Useista minut vuosien mittaan tähystäneistä gastroenterologeista ylivoimaisesti paras.

Hän on aivan loistava, käsittelee skooppia tiedolla ja taidolla potilaan vointia ja suolen kramppeja seuraten/reagoiden.

Ikävä kyllä minulla ei ole mahdollisuutta saada palveluseteliä Aavaan, koska diagnoosi.

Tähystäjät ovat erilaisia, joidenkin tekemänä tähystys on kärsimystä jopa IBD:n remissiovaiheessa eli suolen limakalvon ollessa ei-tulehtunut, joidenkin tekemänä suhteellisen "helppo".

Hosuminen ainakin pilaa tutkimuksen onnistumisen, kun suoli alkaa supistella vastalauseena liian nopealle etenemiselle.

Myös skoopin valinta saattaa vaikuttaa tutkimuksen onnistumiseen, eli pitää osata valita potilaalle sopiva tähystin.

Olisinpa joskus niin varakas, että voisin mennä yksityisesti Koskenpadon tähystettäväksi julkisen sektorin kontrollitähystyksen sijasta.

Yksi vaihtoehto on jättää kontrollit väliin, mutta se ei tietenkään ole viisasta, syöpävaara huomioonottaen.

Rauhoitusta en ole vielä saanut, ilmeisesti korkean kipukynnyksen takia, mutta kai se pitää vielä pyytää jatkossa. Rajansa myös potilaan kidutuksella toimenpiteiden takia, vaikka olisi kuinka korkea kipukynnys.

Vierailija
140/167 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei sattunut yhtään enkä juurikaan edes tuntenut mitään. Sain suonensisäisesti jotain rauhoittavaa/kipulääkettä. Joissakin kohdissa tunsin vaimeasti kun letku liikkui mahassa, mutta hyvin vaimeasti eikä tuo siis sattunut yhtään. Tähystys oli ohi 15 minuutissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme