Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemuksia kolonoskopiasta eli suolitähystyksestä?

Vierailija
07.10.2011 |

Edessä ensi viikolla ja jännittää hirveesti.

Saako siihen kipulääkityksen jos pyytää vasta juuri ennen operaatiota, vai pitäisikö se osata pyytää jo päiviä ennen?

Ja miten on sen ruokavalion laita? Siemeniä ja jyviä ei saa syödä, miten on esim. suklaan ja karkin laita? Heikottaa kun olen syönyt nyt pääasiassa vain pastaa ja vaaleaa vehnäleipää.

Kommentit (165)

Vierailija
141/165 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei sattunut yhtään enkä juurikaan edes tuntenut mitään. Sain suonensisäisesti jotain rauhoittavaa/kipulääkettä. Joissakin kohdissa tunsin vaimeasti kun letku liikkui mahassa, mutta hyvin vaimeasti eikä tuo siis sattunut yhtään. Tähystys oli ohi 15 minuutissa.

Tämäkin tehtiin AAVASSA. Voin suositella!

Vierailija
142/165 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut humautettiin, niin kuin kuulemma kaikki sillä klinikalla. Mutta se olikin Saksassa. Suomessa kärsit kivut ja hikoilet verta ja sittenkin olet kermaperse, jonka pitää vain ryhdistäytyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/165 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sattui aivan s**tanasti, samaan aikaan sattui tietty kuukautiset ja kipuja muutenkin, joten taisi vaikuttaa sekin. Tuntui synnytyskivuilta.  Oli viittä vaille, ette ottanut hatkoja, onneksi loppua kohti vähän helpotti

Tutkimuksessa hoitaja ujutti sitä letkua, lääkäri vain tuijotti monitoria ja taisi sillä joku kaukosäädin olla kädessä.

Loppujen lopuksi, nopeasti se oli ohi, mutta ei siitä hyvät muistot jäänyt.

Vierailija
144/165 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa piereminen koko etenemisvaiheen aikana.

Vierailija
145/165 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimuksella löydettiin paksusuolestani syöpä, joka leikattiin ja nyt olen terve.

Vierailija
146/165 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kahdesti. Minusta tyhjennys on pahin.

Ekalla kerralla pyysin peloteltuna esilääkkeen, lääkäri ihmetteli miksi ja kyseenalaisti päätöksen.

Toisella kerralla päätin suosituksesta huolimatta olla ilman esilääkitystä ja lääkäri kyseenalaisti sen päätöksen.

Molemmat kerrat suhteellisen helppoja ja kivuttomia. Toisella kerralla lääkäri oli idiootti, selosti ensin kuin ajaisi formula-autolla, mutta ei osannut vastata yksinkertaisimpaankaan kysymykseen.

Kerro mitä kysyit.

Vierailija
147/165 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin tänään Coronaria klinikalla. Tyhjentämiseen käytin Plenvu lääkettä. Toinen annos oksensin  jonkun verran. Mutta se on kuulemma normaalia. Juokaa sen vain hitaasti. Ottakaa vaikka sitruunan palaa ja pitäkää sen suussa vähän ennen juomista ja sen jälkeen.  Luin ennen tähystystä tämä palstaa, (se oli virhe!!!) ja pelkäsin kovasti. Olen pieni ja hoikka nainen. Jännitin aivan turhaan. Koko toimenpide kesti vain 15 min. Sain esilääkitystä. Ei ollut missään vaiheessa sellasta kipua, jota ei voi kestä. Rohkeasti vain tutkimukseen. 

Vierailija
148/165 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää turhaan jännittäkö. Mulla oli viikko sitten tuo kolonoskopia ja jännitin ihan kauheesti ja asiaa ei parantanut kauhujuttujen lukeminen näiltä palstoilta... Tyhjennykseen jouduin juomaan 4l colonsteril valmistetta, josta olin kanssa lukenut että oli kauheinta mitä voi juoda. Hyvin meni kuitenkin kaikki alas ja oikeassa ajassa. Mä join sitä samaan aikaan päärynäjuissin kanssa, jotta maku olisi vähän miellyttävämpi. Se ei kuitenkaan ole niin hirveetä mitä sanotaan, toki yksilökohtaista. Viiminen kaks litraa meni kun vettä vaan kun makuun oli jo tottunut. Vessassa ramppaaminen alkoi  noin 2h juoman aloittamisen jälkeen. Kävin noin 15-20 kertaa ennen nukkumaanmenoa. Mitään muuta siitä ei tullut kuin peräaukko kipeentyi ja kävi jaksamisen päälle.

Valmistauduin kans kovaan nälkään ja hain nutridrinkkejä kaupasta, mutta ihan turhaan. Sitä juomaa juodaan niin paljon ja tiiviiseen tahtiin, että ei kerkeä tulla nälkä. Nukuin todella hyvin eikä yöllä tarvinut mennä vessaan.

Sitten ite tutkimukseen. Se oli niin helppo kun pystyy olla ja taas aivan turhaan jännitin. Hoitaja oli aivan ihana ja rauhoitteli enne aloitusta. Sain lääkityksen suoraan suoneen ja suosittelen sitä muillekin ketä vähäkin jännittää. Lääkkeet vaikutti nopeasti enkä muista mitään. Kerran tunsin pientä kipua, mutta ei mitään tietoa missä kohtaa mentiin. Suunnittelin katsovani toimenpiteen näytöltä, mutta eihän se näin mennyt. Nukahdin aikalailla heti kun lääkkeet saatiin suoneen. 

Seuraava mitä muistan on kun hoitaja herätteli ja kertoi kaiken olevan valmista. En muistanut mitään, en tuntenut muutakun sen kerran pientä kipua eikä ollut toimenpiteen jälkeen maha kipeä. Tutkimukseen meni noin 15-20min.

Jos joku näitä vielä lukee niin muutama helppo vinkki. 

Älä jännitä liikaa hyvin se menee. Kannattaa varata mahdollisimman pehmeetä vessapaperia sille päivälle ja jopa loppuvaiheessa vaan suihkutella käsisuihkulla kun sieltä ei tuu muuta kun sitä ainetta enään läpi. Päärynäjuissin kanssa colonsteril aine maistui paremmalta. Viimiseksi kannattaa pyytää lääkkeet, jos vähäkin jännittää. Hyvin se menee:)

itse olen 17 vuotias nuori nainen ja laiha eli sitä vaikeaa porukkaa eikä ongelmia ollut. Seuraavaksi menossa gastroskopiaan eli suun kautta mennään seuraavaksi. 

Toivottavasti tästä oli apua ja tsemppiä kaikille:)

Vierailija
149/165 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää turhaan jännittäkö. Mulla oli viikko sitten tuo kolonoskopia ja jännitin ihan kauheesti ja asiaa ei parantanut kauhujuttujen lukeminen näiltä palstoilta... Tyhjennykseen jouduin juomaan 4l colonsteril valmistetta, josta olin kanssa lukenut että oli kauheinta mitä voi juoda. Hyvin meni kuitenkin kaikki alas ja oikeassa ajassa. Mä join sitä samaan aikaan päärynäjuissin kanssa, jotta maku olisi vähän miellyttävämpi. Se ei kuitenkaan ole niin hirveetä mitä sanotaan, toki yksilökohtaista. Viiminen kaks litraa meni kun vettä vaan kun makuun oli jo tottunut. Vessassa ramppaaminen alkoi  noin 2h juoman aloittamisen jälkeen. Kävin noin 15-20 kertaa ennen nukkumaanmenoa. Mitään muuta siitä ei tullut kuin peräaukko kipeentyi ja kävi jaksamisen päälle.

Valmistauduin kans kovaan nälkään ja hain nutridrinkkejä kaupasta, mutta ihan turhaan. Sitä juomaa juodaan niin paljon ja tiiviiseen tahtiin, että ei kerkeä tulla nälkä. Nukuin todella hyvin eikä yöllä tarvinut mennä vessaan.

Sitten ite tutkimukseen. Se oli niin helppo kun pystyy olla ja taas aivan turhaan jännitin. Hoitaja oli aivan ihana ja rauhoitteli enne aloitusta. Sain lääkityksen suoraan suoneen ja suosittelen sitä muillekin ketä vähäkin jännittää. Lääkkeet vaikutti nopeasti enkä muista mitään. Kerran tunsin pientä kipua, mutta ei mitään tietoa missä kohtaa mentiin. Suunnittelin katsovani toimenpiteen näytöltä, mutta eihän se näin mennyt. Nukahdin aikalailla heti kun lääkkeet saatiin suoneen. 

Seuraava mitä muistan on kun hoitaja herätteli ja kertoi kaiken olevan valmista. En muistanut mitään, en tuntenut muutakun sen kerran pientä kipua eikä ollut toimenpiteen jälkeen maha kipeä. Tutkimukseen meni noin 15-20min.

Jos joku näitä vielä lukee niin muutama helppo vinkki. 

Älä jännitä liikaa hyvin se menee. Kannattaa varata mahdollisimman pehmeetä vessapaperia sille päivälle ja jopa loppuvaiheessa vaan suihkutella käsisuihkulla kun sieltä ei tuu muuta kun sitä ainetta enään läpi. Päärynäjuissin kanssa colonsteril aine maistui paremmalta. Viimiseksi kannattaa pyytää lääkkeet, jos vähäkin jännittää. Hyvin se menee:)

itse olen 17 vuotias nuori nainen ja laiha eli sitä vaikeaa porukkaa eikä ongelmia ollut. Seuraavaksi menossa gastroskopiaan eli suun kautta mennään seuraavaksi. 

Toivottavasti tästä oli apua ja tsemppiä kaikille:)

Vierailija
150/165 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ensi viikolla menossa suolentähystykseen ja jännittää ihan älyttömästi ....

Sen litkun juominen ei kyllä kuulosta mukavalta , mutta näillä mennään . Laittelen viestiä sitten ensi viikolla  , kuinka tähystys meni omalla kohdallani .

Vierailija
151/165 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ensi viikolla menossa suolentähystykseen ja jännittää ihan älyttömästi ....

Sen litkun juominen ei kyllä kuulosta mukavalta , mutta näillä mennään . Laittelen viestiä sitten ensi viikolla  , kuinka tähystys meni omalla kohdallani .

Minulle on tehty kahdesti. Ikävintä on ollut juuri se litkun juominen, mutta puhdistukseen kannattaa panostaa, jotta suoli on tyhjä ja näkyvyys hyvä. Minua on auttanut, kun on laittanut sitruunamehua sekaan liuokseen. Laitoin sellaista sitruunanmuotoisessa pullossa olevaa aika voimakasta sitruunamehua. Auttoi myös, kun jäähdytti liuoksen jääkaapissa kylmäksi. 

Ennen toimenpidettä sain rauhoittavan lääkkeen suun kautta. Sen vaikutuksen alkaminen kestää vähän, joten kannattaa olla ajoissa. Suosittelen lääkitystä, jos joutuisin joskus kolmannen kerran, niin varmaan sen Diapamin ottaisin silloinkin. Minulla se tähystäminen ei varsinaisesti juurikaan sattunut, olin aika rento juuri varmaan sen lääkkeen vaikutuksesta, ja lähinnä tuntui kuin ilma kiertäisi suolissa, mikä nyt tietysti jonkinlaista paineen tunnetta aiheuttaa, mutta tästä on varmasti eri ihmisillä erilaisia kokemuksia. 

Vierailija
152/165 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran tehty ja ei mielestäni ollut kummoinen toimenpide. Mitään muuta ei löytynyt kuin yhdestä kohtaa mutkainen suoli, josta sitten aiheutuu kipuja. Mutta gastroskopia olisi mulle koettelemus, en halua edes miettiä koko toimenpidettä

Vierailija
153/165 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole ollut, mutta yksi läheinen useita kertoja ja monta muutakin vähintään kertaalleen.

Joku sanoi ettei mitenkään paha toimenpide, yksi taas on jouduttu rauhoittamaan, koska hyvin mutkainen ja sitä kautta ilmeisen kivulias toimenpide.

Mutta sama on yläpäästä tehtävän tähystyksen suhteen, että erilainen kokemus jokaisella. Siinä olen itsekin ollut, "pikaisesti ruokiksella käväisin" ja kaveri sanoi että ihan hirveää ja ei olisi ikinä voinut tuollain mennä.

Vierailija
154/165 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut millään tavalla kivulias, lähinnä henkisesti nöyryyttävää.

Vierailija
155/165 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tällä viikolla paksusuolen tähystyksessä . On mahdollista saada lääkitys suoraan suoneen myös kesken tutkimuksen . Omalla kohdallani en sitä ottanut , vaikka se välillä ikävältä tuntuikin . Lääkäri ja hoitajat olivat tosi ihania kaikki . Todettiin suolisto syöpä ja se vähän kirpaisee . Mutta tutkimus ei ollut niin kamala miksi sitä luulin . Tsemppiä kaikille sinne meneville . Minulla se tehtiin Jorvissa .

Vierailija
156/165 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjennys on pahempi homma kuin itse toimenpide. Minulta löytyi yllärinä 2 polyyppiä, joista toinen olikin syövän esiaste. Hyvä, että löytyi mutta nyt en voi olla miettimättä onko niitä kenties vielä muuallakin. Gastroskopiaan en kykenisi ilman nukutusta ja ohutsuoltahan ei oikein edes voi tähystää.  Kuitenkin, on aika pysäyttävää että jos en olisi käynyt, mulla olis ehkä 10v päästä ollut suolistosyöpä siellä yllättäen.

Vierailija
157/165 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nopeasti vatsa alkaa toimimaan tuon tähystyksen jälkeen?

Vierailija
158/165 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdäänkö noita tutkimuksia paljon kaikilla yksityisillä lääkäriasemilla? Että ei tule jotain lääkäriä, jolle se ei ole rutiinia?

Vierailija
159/165 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua pelotti ennenkaikkea se, mitä löytyy! Se, että palautekirjeessä luki paksulla tektillä: näytteestäsi löytyi verta! Olisi ollut parempi vaikkapa siten, että ulostenäyte olisi otettava uudestaan yms...

Jo edellisenä päivänä vain pussikeittoja sekä toimenpidepäivänä myös. Suolen tyhjennys meni hienosti.

Lääkäri ja hoitaja todella sympaattisia ja ymmärsivät, että mua lähinnä tilanne nolotti.

Ei kipua, meni hienosti. Olen terve!!!! 

Vierailija
160/165 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulinpa kertomaan omat, positiiviset, kokemukseni kolonoskopiasta. Siitä on pari päivää ja kävin itsekin lukemassa toisten kokemuksia ennen toimenpidettä. Nyt voin sanoa itsekin, pelkäsin ja jännitin ihan turhaan, melko lääkärikammoinen olen. Mutta ei ollut paha.

Hengittelin rauhassa ja painelin vatsaa koko ajan, mutkakohdissa tuntui hieman, mutta ei kestänyt kauaa. Olen 153 cm ja synnyttänyt. Sekä hoitaja että lääkäri olivat mukavia, puhuivat koko ajan muuta, joka mun kohdalla rentoutti. Itse toimenpide kesti max. 15-20 min. eli oli nopeasti ohi, kun antoi lääkärille siihen rauhan. Se fiilis, kun lääkäri sanoi, että ollaan loppusuoralla! 😃

Toimeenpiteen jälkeen olisin voinut mennä töihin, mutta olin varautunut vapaaseen, kun en tiennyt voinnista. Mitään tuntemuksia ei ollut sen jälkeen, ei yhtään mitään. Toimenpide meni ilman lääkitystä. Ajattelin, että se ei ikuisuutta kestä. Tsemppiä kaikille, ei ole paha kokemus, joskin ei miellyttävinkään. Ja tämä oli Hgin Kampin Terveystalossa.