Kokemuksia kolonoskopiasta eli suolitähystyksestä?
Edessä ensi viikolla ja jännittää hirveesti.
Saako siihen kipulääkityksen jos pyytää vasta juuri ennen operaatiota, vai pitäisikö se osata pyytää jo päiviä ennen?
Ja miten on sen ruokavalion laita? Siemeniä ja jyviä ei saa syödä, miten on esim. suklaan ja karkin laita? Heikottaa kun olen syönyt nyt pääasiassa vain pastaa ja vaaleaa vehnäleipää.
Kommentit (165)
Mulle tuo tehtiin terveyskeskuksessa vuosituhannen alussa ollessani parikymppisenä. Se litku oli kamalaa en saanut mitenkään kaikkea alas vaikka kuinka yritin. TK ssa vanhempi hoitaja nainen käski sitten ottaa kaikki housut pois ja käydä pöydälle kyljelleen. Hävetti kauheasti. En saanut mitään reikähousuja enkä kipulääkettä. Tähystys ei alkuun onnistunut koska ei ollu tyhjentynyt kunnolla. Tämän takia sain kaksi peräruisketta ja käskyn mennä vessaan. Tämän jälkeen tähystys alkoi. Kipu oli aivan järkyttävää ja luulin että kuolen siihen. Häpeä oli myös kova koska mulla stondasi koko tähystyksen ajan eikä sitä voinu peitellä. Hoitaja ja lääkäri olivat todella ystävällisiä.
Kiitos vinkeistä kolonoskopiaa edeltävään ruokavalioon: höttöleipä, keitot, proteiinijuomia, vanukkaita ja pilttejä! Lsäksi teen keitetyllä vedellä ja letkukannulla suolihuuhteluita, muuten on ummetus.
Mulle ei tarjottu kipulääkkeitä sairaalassa, ei suonensisäisesti eikä humautusta saatikka diapameja. Siitä vaan letku sisään. Olin tuskanhiestä märkä hiuksia myöten.Kaikki vaatteet hiestä märkiä. Papereissa luki että potilas erittäin kivulloinen. Eikö toimenpidettä tehtäessä kenelläkään henkilökunnasta lamppu syttynyt että potilaan oloa pitäisi helpottaa! Ei, nää vaan jatkoivat. Halusivat tahallaan kiduttaa, kaksi naisihmistä, toinen lääkäri ja toinen hoitaja. Vieläkin nousee kiukku. En edes käy koko kaupungissa enää. Onneksi ei tarvitse. En laita tähän paikkakunnan nimeä.
Pyysin etukäteen esilääkitystä mutta se oli unohdettu lisätä tietoihin, odotin Mehiläisen odotushuoneessa turhaan että joku tulisi ja kello vaan kului. Lopulta sain jonkun kiinni ja sain lääkettä mutta se ei juuri ehtinyt vaikuttaa. Lääkäri survoi letkua sisään aika vauhdilla vaikka ymmärsin että tähystys tehdään hitaasti ja varoen. Välillä sattui tosi ikävästi mutta auttoi kun hoitsu painoi mahaa samalla. Ikävä kokemus.