Kokemuksia kolonoskopiasta eli suolitähystyksestä?
Edessä ensi viikolla ja jännittää hirveesti.
Saako siihen kipulääkityksen jos pyytää vasta juuri ennen operaatiota, vai pitäisikö se osata pyytää jo päiviä ennen?
Ja miten on sen ruokavalion laita? Siemeniä ja jyviä ei saa syödä, miten on esim. suklaan ja karkin laita? Heikottaa kun olen syönyt nyt pääasiassa vain pastaa ja vaaleaa vehnäleipää.
Kommentit (165)
Mulla meni melkein taju heti tähystyksen jälkeen.
Lekuri sanoi että se ilma tekee joskus sillain...
Minulle tehtiin eilen tähystys.Jännitin ihan hirveesti toimenpidettä ja sitä tyhjennystä.Tyhjennys meni hyvin,käytin siihen picoprep nimistä tyhjennysainetta.Kysyin voiko sitä käyttää lääkäristä ja sanoivat että voi kokeilla.Suoli tyhjeni todella hyvin sillä ja lääkärikin sanoi että hyvin on tyhjentynyt.Sitä piti 2 lasia juoda ja maku oli ihan hyvä,maistui appelsiinille.Tyhjennyksen aikana join vettä,appelsiinimehua,vissyä,mehua ja kahvia(ilman maitoa).Viikkoa ennen jätin marjat siemenet pois ruokavaliosta.Muuten söin aika normaalisti.2 päivää ennen vähän kevyemmin,kasvissosekeittoa,vaaleaa leipää,jugurttia,viiliä ja soppaa.Itse toimenpide meni hyvin,parissa kohtaa sattui kun oli mutkainen kohta suonessa.Muuten ei sattunut.Turhaan pelkäsin.
Jouduttiin keskeyttämään, koska kivut olivat mahdoton kestää :(
Vierailija kirjoitti:
Jouduttiin keskeyttämään, koska kivut olivat mahdoton kestää :(
Kuinka nopeasti jouduttiin keskeyttämään?
t. pelkuri
Minulla todettiin colitis ulcerosa jo 1996 eli 20 vuotta sitten ja siita lahtien olen ollut tahystyksissa, alkuun vuoden valein, nykyaan menen vain jos on syyta epailla jotain.
Suomessa asuessani tahyt olivat kamalia, poislukien Turun kaupunginsairaala, jossa oli aivan ihanat hoitsut ja lekuri. Muutin pois Suomesta jo kymmenisen vuotta sitten ja muualla maailmassa tahy tehdaan kevyessa nukutuksessa eli siita ei tieda mitaan.
Pahin on se tyhjennys. Phosphoralin maku on karrrmea ja nykyaan en pysty juomaan mitaan spriten tapaistakaan - tulee se kammomaku liikaa mieleen. Kierran kaukaa myos kaikki lemonpastillit ja vastaavat.
Peppu on verilla tyhjennyksen jalkeen ja kaytan pyyhkimiseen baby-kosteuspyyhkeita ja laitan vaseliinia ja/tai pukamavoidetta (sisaltaa puuduttavaa ainetta).
Kun kerroin, etta Suomessa tehdaan ilman humautusta, laakari pudisteli paataan ja sanoi, etta villi-ihmisten touhuja...
Itselleni tehty useaan kertaan, käyn säännöllisesti kontrolleissa. Nykyisin ainakin joissakin paikoissa lääkärillä on käytettävissään erittäin hieno apulaite, jolloin suolen venyminen minimoituu, esim. itse en tarvinnut kipulääkettä lainkaan edellisellä kerralla, aiemmin olen saanut varsin koviakin lääkkeitä. Tarvittaessa antavat kyllä esim. fentanyyiä, silloin pitää vain jäädä toimenpiteen jälkeen odottelemaan sairaalaan lääkkeen vaikutuksen loppumista.
Jos on akuutti tulehdus, niin kyllä se ainakin itselläni silloin oli aika kivulias juttu, tosin en tiedä osasiko kyseinen lääkäri suorittaa toimenpidettä minulle silloin kovin hyvin, lääkärin taito ratkaisee, ainakin ellei tuota edellä mainittua huipputeknistä apulaitetta ole käytettävissä.
Itseäni ei nykyisin toimenpide jännitä sen kummemmin, rasittavinta on edellispäivän tyhjennys, joka kannattaa aloittaa aika ajoissa, jos vain mahdollista. Mieluusti jo klo 12 jälkeen vaika ohjeissa sanotaan jotain klo15-16. Olen keskustellut tuosta ohjeesta henkilökunnan kanssa ja he itsekin sanoivat, että kannattaa aloitta aiemmin, ohje on vain kirjoitettu heitä silmällä pitäen, jotka ovat työpaikalla esim. klo 16 asti ja eivät voi aloittaa tyhjennystä aiemmin. On tärkeää, että se tyhjennys on hoidettu hyvin. Ainakin minulle on tullut noottia lääkäriltä joskus kun ei ole tyhjennetty riittävän hyvin. Viimeinen tyhjennyssatsi otetaan vasta aamulla, itse heräsin n. klo 5 ottamaan viimeisen tyhjennyssatsin ja siitä parin-kolmen tunnin päästä taksilla sairaalaan.
Tyhjennys ja Colonsterilin juominen oli kaikista pahin osuus. Jouduin juomaan ylimääräisenkin litran, kun ei meinannut suoli alkaa tyhjetä. Itkin ja join. Itse tähystys ei ollut kamala, epämiellyttävän tuntuista toki kun letku suolenmutkissa möngersi.
Rauhoittavaa ja kipulääkitys tipalla niin eipä tuntunut juuri missään. Palvelusetelillä kävin yksityisellä. En ikinä antaisi tehdä ilman kunnon lääkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Ja olen kuullut että jos ruokavaliota ei noudata tarkasti on toimenpide kivuliaampi.
En siis uskalla syödä juuri mitään...
googlenavulla surffailemalla olen lukenut ettei saisi syödä ruisleipää, maitotuotteita, paistettuja ruokia, hedelmiä, vihanneksia, hiilihappojuomia...
Ne ohjeet jotka sairaalasta sain oli melko epämääräiset.
ap
Onko sinulla tyhjennysaineet?
Pari päivää ennen ko toimenpidettä ei kannata syödä muuta kuin liemipitoisia ruokia, ei siemeniä, hedelmiä tms jotka voi jäädä suolenmutkaan. On hirveän henkilökohtaista koskeeko toimenpide. Joillakin se on kivulias mutta joillakin ei. Pyydä lääkettä kuitenkin siellä etukäteen. Voit soittaa sinne jo etukäteen ja sanoa että tarvitset lääkityksen, niin siellä osataan varautua siihen. On niillä kyllä lääkettä vaikka et soittaisikaan. Sitäpaitsi riippuu paljon lääkäristä miten osaa tehdä toimenpiteen. Jos on tottunut tekijä niin se sujuu helpommin kuin jos on joku joka ei ole paljon tehnyt.
Miksi sinulle tehdään toimenpide?
On muitakin helpompia aineita kuin nuo juotavat mönjät. Esim tabletit, niitä saa kyllä jauheiden sijalle kun pyytää sairaalasta. Sanoo vaikka että ei kertakaikkiaan pysty juomaan tuota määrää nestettä. Kenties neste putsaa paremmin suolen, niin ne suosii sitä.
Tsemppiä ap! Omasta perheestäni on parin viime vuoden aikana kolme henkilöä käynyt tuossa tutkimuksessa. Se on hieman epämiellyttävä, mutta kyllä siitä hyvin selviää.
Tässä paljon kokemuksia ko toimenpiteestä. Lisäksi mainitaan että Picoprep -niminen tyhjennyslääke on hyvä ja voi ostaa itse apteekista. Ei tarvitse juoda sitä tolkutonta määrää nesteitä.
http://keskustelu.anna.fi/threads/paksusuoli-taehystys.1512018/page-4
Ei helvetti, mulle on laitettu terkkarista lähete moiseen, ex-mies joutui käymään kun paskoi verta, ja näin mitä se oli kun raukka yritti litkiä sitä tolkutonta määrää karmean makuista nestettä edellisenä iltana. Eihän se kaikki mennyt alas, ei millään. Sanoi myös, että sattui niin paljon, että hän meinasi automaattireaktiolla lyödä lääkäriä kun alkoi tunkemaan sitä letkua.
En halua :( Eikö siihen todellakaan millään saa nukutusta tai edes kiputippaa??
T. Aikuinen nainen, joka ei yleensä ole näin nössö.
Ukko kirjoitti:
Kuinka nopeasti jouduttiin keskeyttämään?
t. pelkuri
Jonnekin puoleen väliin suolistoa päästiin. Sitten olinkin jo hikeä valuva, itkevä, tärisevä ihmisraunio. Ja minulla on oikeasti aika korkea kipukynnys.
Voi vittu mä selitin mum gynelle käyneeni konoskopiassa vaikka piti sanoa kolposskopia(menikö sekään oikein?) ja tajusin sen vasta nyt kun luin tämän aloituksen!!!
Miksi gyne ei korjannut mua! Perkele!:/
Vierailija kirjoitti:
Voi vittu mä selitin mum gynelle käyneeni konoskopiassa vaikka piti sanoa kolposskopia(menikö sekään oikein?) ja tajusin sen vasta nyt kun luin tämän aloituksen!!!
Miksi gyne ei korjannut mua! Perkele!:/
Konoskopia siis KOLONOSKOPIA!
Kolonoskopiassa tänään käyneenä voin kertoa että jännitin ihan turhaan etukäteen. Tyhjennyslääkkeeksi sain picoprepiä, jota juodaan kaksi lasillista eri aikoihin eli lasillinen kerrallaan ja lisäksi muita nesteitä. Tyhjennys ei ollut mitenkään paha homma. Vessassa sai tietenki istua mut sehän siinä on tarkoituskin. Itse toimenpidettä ennen sain kielen alle kipulääkkeen joka vaikuttaa heti. Luvattiin myöskin humaus jos tekee liian kipeää. En tarvinnut. Ensin olin kyljelläni, mutta käännyin selälleen jottai mahaa sai paremmin hoitaja paineltua suolen mutka kohdissa. Auttaa kipuihin tuo painelu. Ei ollut lainkaan paha kokemus vaikka pelotti ihan todella paljon ennen. Voisin mennä uudestaankin jos tarve vaatii. 😊
Oon käynyt kolonoskopiassa 5 kertaa ja kokemukset vaihdelleet kovasti. Ensimmäinen oli 16v Riihimäellä ja kauhean kivulias. Toinen Hämeenlinnassa 18v, eikä mitään kipuja. Kolme seuraavaa Tampereella yksityisessä 20—22v, kaksi niin kivuliaita ettei huutamisesta tullut loppua ja toinen piti keskeyttää, kun taas yksi oli taas ihan siedettävä. Oon aina saanut esilääkityksen. Tutkimuksissa asennot on vaihdellu molemmista kyljistä selälteen ja mahalteen, millon mikäki on helpoin.
Tyhennys on silti mun mielestä kamalin. Viime kerralla aine lensi heti nieltyä pönttöön, oli niin järkyttävän makusta. Vessassa ravaamisen seurauksena takapuoli ihan liekeissä, eikä paperilla paljoa tee mieli pyyhkiä (onneks on käsisuihkut!).
Aina kuitenkin sillä asenteella, että pakko tehdä joten sinne vaan perse edellä, kyllä siitä selvitään. Kivut yleensä helpottavat pahimpien mutkien jälkeen.
Hyvin yksilökohtainen tutkimus, joillekkin tosi helppo, kun toiset joutuu keskeyttämään. Ei kannata liikaa jännittää, mikäli menee liian kivuliaaksi niin sitten vaan keskeytetään. :) Tsemppiä kaikille!
Kyllähän kevyttä syömistä löytyy noin viikon ajalle vaikka kuinka. Tärkeintä on, ettei ruoassa ole siemeniä, kovia jyviä tai muita kovia maustemurusia noin viikon ajalla ennen tutkimusta. Ja ainahan nuo "roskat" voi siivilöidä pois ainakin kotona omasta keittoannoksestaan. Voi syödä myös hedelmiä: omena, päärynä ja tietysti keitetyt kasvikset, kunhan niistä ei syö niitä siemeniä, vaan kaivaa ne tarkasti pois. Onhan siinä pastassakin (ainakin valmisannoksissa) on usein pippurinmuruja yms. mutta eipä juuri lainkaan kunnon ravintoa. Eipä ihme jos heikottaa.
Ja nesteiden nauttiminenhan on erittäin tärkeää ennen tutkimusta, mielellään jo useita päiviä aikaisemmin. Siihen sopii mehut, musta kahvi, tee, limsat, vesi, siivilöity liha- tai kasvisliemi kuumana suolaiseksi keitoksi. Kunhan niissäkään ei ole siemeniä tai hedelmälihaa mukana. Myöskään ei maitojuomia. - Karkit ei lienee järkevä vaihtoehto - edes tässä nälässä. Syökää järkevästi, että jaksatte paremmin!