Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemuksia kolonoskopiasta eli suolitähystyksestä?

Vierailija
07.10.2011 |

Edessä ensi viikolla ja jännittää hirveesti.

Saako siihen kipulääkityksen jos pyytää vasta juuri ennen operaatiota, vai pitäisikö se osata pyytää jo päiviä ennen?

Ja miten on sen ruokavalion laita? Siemeniä ja jyviä ei saa syödä, miten on esim. suklaan ja karkin laita? Heikottaa kun olen syönyt nyt pääasiassa vain pastaa ja vaaleaa vehnäleipää.

Kommentit (165)

Vierailija
21/165 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

'ei se satu' ja paskat. se sattui aivan saatanallisen paljon, valehtelevat päin naamaa, ettei voi tuntua missään. Sitten jälkikäteen olkien kohautus, että jaa jotkut ovat tosiaan hyvin kipeitä, seuraavalla kerralla sitten lääkettä. Seuraavalla kerralla narkoosissa tai minä en tule.

Ihmiset ovat niin erilaisia. Uskon, että joitakin ei satu. Eihän kaikkia satu synnytyskään;)

ap, ota kipulääke kotona, ei tavallinen tulehduskipulääke estä jatkolääkitystä. Ota rauhottavakin, jos antavat. Minulla sekään ei auttanut.

Se colonsteril on myös horrorkamaa. Vesikidutusta paitsi pahanmakuista. Elimistö huusi: älä juo myrkkyä. Apteekissa sanoivat, että on toinenkin litku, jota ei tartte juoda niin paljon.

Vierailija
22/165 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun piti edellisenä päivänä lopettaa syömästä kiinteää ruokaa, vain nesteitä sain syödä, jotka mieluiten vielä kirkkaita.

Muistaakseni illalla piti juoda sellainen juoma, joka saa suoliston tyhjenemään. Samoin aamulla piti vielä ottaa toinen annos.

Tähystys tehtiin puolilta päivin, en saanut etukäteen mitään lääkkeitä saati rahoittavia. Tähytyksen puolivaiheessa päättivät lopulta antaa rahoittavaa, koska teki aivan helvetin kipeää!

Sairaalasta pääsin pois muutaman tunnin kuluttua kunhan oli joku hakija sen rahoittavien takia. Ja vuorokauteen en saanut autolla ajaa juuri rahoittavien takia. Jos en olisi niitä ottanut niin olisin saanut heti lähteä tähystyksen jälkeen ja jatkaa normaalia elämää.

Tästä on jo lähemmäs 4 vuotta, joten on toki voinut muuttua...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/165 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo operaatio. Ainut paha nakki oli juoda se liemi. Hirmuisen hauskaa oli katsoa omaa suolta. Ei olisi tullut mulla mieleenkään pyytää mitään kipulääkettä tai rauhoittavaa - kampaajalla käyntikin on 100x kivuliaampaa.

Vierailija
24/165 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta on ihmisiä joille ei tule mitään kipuja!!!

Vierailija
25/165 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkälaisella kampaajalla sä oikein käyt :D

Helppo operaatio. Ainut paha nakki oli juoda se liemi. Hirmuisen hauskaa oli katsoa omaa suolta. Ei olisi tullut mulla mieleenkään pyytää mitään kipulääkettä tai rauhoittavaa - kampaajalla käyntikin on 100x kivuliaampaa.

"Laadukkailla" espoolaisilla kampaajilla on tullut käytyä. Tosin kauan sitten siirryin jo näistä espoolaisista horror-kampaajista Vantaalle ja olen ollut tyytyväinen.

Vierailija
26/165 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on viime vuosina tehty kolonoskopia useamman kerran. Hankalainta on mulle aina tyhjennys, tosin sekin helpottui, kun sain tyhjennysaineeksi phosphoralin. On paljon inhimillisempää juoda monta litraa kirkkaita nesteitä kuin sitä kammottavaa liisteriä, joka ei edes mene kurkusta alas. Tyhjennyksessä tulee tavattoman huono olo joka tapauksessa, mutta phosphoralin kanssa voi ainakin helpottaa oloa juomalla välillä lämmintä teetä tai lihalientä, pääasia on siinä, että juo paljon kirkkaita nesteitä.

Itse toimenpiteeseen en ole koskaan ottanut lääkitystä, vaikka aina sitä tarjotaan. Haluan lähteä kotiin heti kun toimenpide on ohi. Toimenpiteen aikana suoleen laitettava kaasu voi tehdä olon epämukavaksi. Lääkäristä riippuu, kuinka paljon kaasua laitetaan. Yksi tähystävä lääkäri pumppasi mut niin täyteen, että vielä illalla tuntui pahalta. Pari viimeistä tähystystä tässä mun lähisairaalassa on ollut käytössä toisenlainen kaasu, se poistuu elimistöstä niin pian, että käytännössä se oli poistunut jo ennen kun sain omat vaatteet päälle.

Siitä tulikin mieleen vinkki. Valitse päällesi vaattet, jotka eivät kiristä vyötäröltä. Jos sattuu, että lääkärisi sattuu pitämään runsaasta kaasusta, lempifarkkusi eivät mene kiinni toimenpiteen jälkeen.

Mutta yleisohjeena toistan sen, mitä joku aikaisemmin jo sanoi. Keskity hengittämiseen, silloin toimenpide menee helpommin.

Vierailija
27/165 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään sellaista ei saa syödä, joka värjää suolen tai jossa on pieniä siemeniä. Sellaista saa syödä, mikä tulee liukkaasti suolen läpi pois eikä jumitu mihinkään suolenmutkaan haittaamaan tutkimusta.

Se litkun juominen on helvetillistä. Itse en pystynyt juomaan kuin kolmasosan siitä. Suoli oli jo tyhjentynyt, ja sen jälkeen tuntui kuin se litku olisi tullut yhtä soittoa elimistön läpi. Lääkäri sanoi seuraavana päivänä, ettei sitä edes tarvitse juoda muuta kuin niin paljon, että suoli on varmasti tyhjentynyt.

Toimenpide oli melko kivulias. Ei se nyt mitään hattaransyöntiä ollut. Buranalla siitä kuitenkin selvisin, eikä tarvinnut edes itkeä (yleensä poraan joka asiasta). Ruudulta oli tosiaan hauska katsella omaa suolta. Näytteen ottaminen suolen seinämästä tuntui vähän samalta kuin papan ottaminen, hiukan nipisti. Loppupäivän oli vähän epämukava olo, muttei tuntunut mitenkään sisäisesti hakatulta.

Olen ollut paljon kauheammissakin toimenpiteissä, ja olen todella kipuherkkä ihminen. Senpä vuoksi olinkin iloinen, että tämä toimenpide ei minulla sattunut juurikaan. En pelkäisi mennä toista kertaa, vaikka eihän se mitenkään miellyttävää ollut. Sen sijaan munatorvien aukilotutkimusta tai keuhkotähystystä minulle ei enää toista kertaa eläissäni tehdä, ellei minua nukuteta. Kolonoskopiaan verrattuna ne olivat täyttä helvettiä.

Vierailija
28/165 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se siementen syönti kielletään, jottei niitä joutuisi siihen tähystysinstrumenttiin toimenpiteen aikana. terv. Chronin tauti vuodesta 2006.

Vierailija
29/165 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka tämä on vanha ketju, voin päivityksenä suositella tyhjennysaine Picoprep. Se ei maistu pahalle, toimii hyvin eikä tartte juoda kauheita määriä lääkettä. Pitää juoda monta litraa muuta, mutta limpparien ja mehuen litkiminen ei ole hankala asia :)

Muuten kolonoskopiaan liittyen, lisää aiheesta löytyy "ammattilaisten" palstasta täältä: http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?board=tutkimukset_area

T: Colitis Ulcerosa 2009

Vierailija
30/165 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi,

Olen itse menossa tähystykseen kuun lopussa. Viikkoa ennen alan yleensä himmailemaan syömisiä juuri siementen (marjat, tomaatti, leivät jne.) ja paksukuoristen juttujen (tomaatti, paprika, rypäleet
jne.) suhteen. Muutama päivä ennen tyhjennystä siirryn käytännössä nestemäisiin ruokiin ([sose]keitot, smoothiet, muusit eri aineksista, puurot/vellit jne.) Melkein kaiken ruoan voi vetää blenderistä läpi :)

Tyhjennykseen olen jo vuosia käyttänyt vain Phosporal -nimistä litkua. Ja näitä samalla periaatteella toimivia aineita on muunkin nimisiä. Kannattaa kysyä jos ei litratolkulla halua kitata. Nämä vaan on äkäsempiä keholle ja pitää itse tajuta juoda riittävästi ja riittävän monipuolisesti. Otetaan kaksi pientä (n. 3-4dl? yhteensä) pullollista ja loput litrat vedetään vapaavalintaisia juomia. Hedelmälihalliset ja esim. mustikkamehu (kovasti värjäävä) ovat kiellettyjen listalla. Samoin mielestäni esim. maitokaakao. Ei kannata juoda lempimehuja tai -limsoja. Saattaa vastaisuudessa mielleyhtymät olla aika ikävät..

Ekalla kerralla antoivat juurikin Colonsteriliä sen neljä vai kuusi litraa. Eihän siitä mitään tullut. Onneksi olin niin huonossa kunnossa että olin jo kuukauden päivät elänyt käytännössä jogurttipurkillisella tai kaupan kalakeittoannoksen liemellä. Sain ehkä sen litran juotua sitä kammotusta mutta tähystys onnistui niiltä osin kun 1/3 suolta voitiin tähystää. Veriseen mössöön on huono tukkia tähystintä..

Tähystyksen aiheuttama kipu on täysin yksilöllistä. Kivun aiheuttaa tosiaan suoleen pumpattu ilma mikä laajentaa ja venyttää suolta. Kannattaa ilmoittaa reippaasti etukäteen jos haluaa kivunlievityksen. Jokaisella on oikeus siihen, vaikka joissain paikoissa ollaan käsittämättömän nihkeitä asian suhteen. Kumma että tällaistakin asiaa pitää potilaan vaatia hampaat irvessä.

Juuri ennen tähyä napatut napit ei kuulemma vaikuta mitään, joten suonensisäistä troppia tai hyvissä ajoin niellyt tabletit ovat ilmeisesti se juttu. Itse en ole koskaan saanut mitään mömmöjä. Kahdella viimeisellä kerralla on yritetty, mutta ensin neulaa vain ei saatu suoneen kesken operaation ja toisella kertaa kun kanyyli oli asennettu etukäteen, ei voitukaan antaa mitään kun ei ollut saattajaa. Mitään pelkoja ei silti ole jäänyt ja tiedämpä ainakin vuosien kokemuksella että itse pärjään ilmankin. On myös aikuisia ihmisiä jotka täytyy nukuttaa. Homma on tarpeeksi perseestä muutenkin, eikä mielestäni kenenkään tarpeiden vähättely tai ruotiminen auta asiaa.

Vierailija
31/165 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaha. Kappalejako ei sitten toimi puhelimella.

Vierailija
32/165 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kohta litkitty 2h ja 2 litraa colonsteriliä ja ei tunnu missään. Kuin limsaa joisi :/

Vierailija
33/165 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa! Halusin tulla jakamaan oman pääasiassa positiivisen kokemukseni Turun kaupunginsairaalan kolonoskopiasta. Kyseessä kolmas tähystykseni ja edellisistä jäänyt hieman huonot muistot joten jännitys oli kova (tehty muualla). Tyhjennys sujui ilman suurempia ongelmia appelsiinimehun ja mynthonien imeskelyn avulla. Ja colonsteril ehdottomasti jääkaappikylmänä ja mahdollisimman nopeasti alas kurkusta! Tähystyksessä ihanat ihmiset jotka kyseli koko ajan vointia ja neuvoivat miten voin oloani helpottaa. Kysyivät miten tähystykset yleensä menneet ja lupasivat pyytämäni humautuksen. Humautuksella ei tuntunut kuin pari kertaa hieman inhottavalta mutta hyvä ja helpottunut mieli jäi tutkimuksen jälkeen. Saattajaa ei ollut mukana, joten jäin lepäilemään kolmeksi tunniksi kunnes sain lähteä kotiin. Turhaan siis jännitin!

Vierailija
34/165 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moro. Kävin kolonoskopiassa ja olin ennakkoon kuullut kaiken maailman kauhutarinoita ja nettifoorimin keskusteluja aiheesta, että kuinka kamalaa se on. Kamalinta oli kun oli eka kerta. Toiseksi kamalinta se kun valkeakosken aluesairaalan opasteet oli puutteelliset. Se kertoo puolestaan siitä miten tuo operaatio meni. Turhaan jännitin ja ehkä pelkäsinkin. Tyhjennys tuolla CitraFleet pulverilla oli iisi homma. Maistui kuin joltakin urheilujuomalta. Ikävintä oli se nesteen juominen. Neljä litraa neljässä tunnissa ja Kolme litraa sitten kun otin aamulla toisen annoksen. Itse scopia meni todella hyvin ja lähes kivuttomasti. Kolmen hengen asiantuntijaporukka (lääkäri ja kaksi sh.) osasi asiansa. Lääkäri oli kokenut harmaapää ja äärettömän mukava. Samoin kuin sairaanhoitajatkin. Välillä jopa viihdyinkin ja naureskelin heidän jutuilleen. Että jos on tämä operaatio edessä niin ei kannata ainakaan etukäteen jännittää. Jokainen on yksilö ja suolikin on jokaisella erilainen. Toisella enemmän ja toisella vähemmän mutkia. Minulla se oli kuulemma stantardi. Se on nyt todistettu. Olen stantardi ainakin suoliston osalta. Mitä tulee jälki sauraamukseen, niin ilmaa tulee jonkin verran ja liukaste ainetta, mutta sain siteen pöksyihini joten uskalsin laskea ilmat pihalle housuja töhrimättä. Kiitos siis lääkärille ja sairaanhoitajille mutta ennen kaikkea Taivaalliselle Isällemme. Hänen kädessään kaikki kuitenkin viime kädessä on.

Vierailija
35/165 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Itse kävin tänään kolonoskopiassa ja oli todella positiivisesti yllättynyt. Etukäteen oltiin peloteltu vaikka millä ja eräskin pyysi soittamaan sairaalaan ja perumaan sen, kun on maailman kamalin kokemus ikinä. Just, eli siis toisten kauhukertomuksia saa laittaa toisesta korvasta pihalle. Aivan varmasti on kivulias kokemus jos jännittää ihan sikana ja pelkää kuolevansa tutkimuspedille. Sain rauhottavia sekä särkylääkettä, eikä tutkimuksen aikana tullut kuin paineen tunnetta, joka paikkapaikoin oli epämiellyttävää. Tärkeintä on olla täysin rento. Jos huutaa kuin hullu, niin siinä on rentous kaukana ja se sitten jo sattuukin. Kamalin asia koko tähystyksessä oli tyhjennys ja siihen liittyvä vessassa istuminen.

Vierailija
36/165 |
17.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai mikä sen nimi nyt olikaan, on suht helppo juoda kun sitä ei juoda paljon. Pahalta maistuu mutta vain pieni määrä juodaan. Muuten juodaan kirkkaita nesteitä ja voi juoda mistä itse tykkää, limsaa, mehua, teetä, kahvia, lihalientä.

Eihän se vessassa ramppaaminen kivaa ole, mutta ei ainakaan tarvi litratolkulla juoda jotain pahanmakuista litkua.

Mitä kipulääkettä olette saaneet? Mulle sanottiin ettei mikään lääke auta tuohon kipuun, ja tähystäjän pitää tietää milloin sattuu jotta voi paremmin ohjata tähystintä oikeaan paikkaan.

Vierailija
37/165 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap palaa keskusteluun kahden vuoden jälkeen. Älkää murehtiko itse tutkimusta. On ainoastaan hienoa että sellaiseen pääsee. Itselläni tutkimus sujui hyvin. Elämäni muutti täysin se mitä suolestani löytyi. Ap

Vierailija
38/165 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tää typykkä selitti aika hyvin, ite meen tähyyn 2 viikon päästä. http://ibdjournal.blogspot.fi

Vierailija
39/165 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma kokemukseni tänään käydystä kolonoskopiasta:

Pari päivää keveämmällä ruokavaliolla, jogurttijuomaa, vettä, nutridrink juomia pari kpl.. sitä ennen söin aika keveästi normiruokaa, en kuitenkaan siemeniä sisältäviä juttuja enkä hedelmiä..

tyhjennyksen aloitin edellisenä iltana noin klo 18 aikoihin colonsteril juomilla.. pari litraa join illan aikana.. vessassa muutama käynti ja yöllä myös pari kertaa.. aamulla jatkoin litkujen juomista ja join vielä pari litraa+vettä.. kahviakin mustana, sekä yhen nurtridrink juoman. Vessassa sai ravata melko tiuhaan tahtiin..Eikä juoma ollut mielestäni edes kovin pahaa. tutkimus oli iltapäivällä klo 14:30. Menin hyvissä ajoin n. 45 min. ennen tutkimusta kun olin aiemmin pyytänyt saada esilääkityksen ennen toimenpidettä. Sain nestemäisenä diapam 5mg.. eikä se tuntunu juuri missään. Jännitin kovasti toimenpidettä joka oli kohdallani ensimmäinen. Kysellä voi ko. toimenpiteestä ennen sen aloitusta. Minulle ainakin kerrottiin kysyttäessä tosi hyvin mitä siinä tapahtuu ja lääkäri sanoikin, että kerromme koko ajan missä mennään. Toimenpide ei kestänyt kohdallani kuin 15 min. ja koko ajan tiesin mitä tapahtuu, kun hoitaja kertoi tilanteesta. Alkuun sattui jonkin verran, vaan tuntemukset pian helpottivat. Ei todellakaan mikään niin pelottava kokemus mitä olin ajallut. Ja hyvät pohjat sain kun luin toisten kokemuksia nesteiden juomisesta/toimenpiteistä!! Toki se on varmasti yksilöllistä, mutta kohdallani toimenpide oli melko helppo. Tietenkin jos on suolistotulehduksia yms. niin varmasti on kivuliaampi juttu.Itse taisin olla tällä kertaa onnekas...

Vierailija
40/165 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2012 klo 19:36"]

colonsteril. Esim. phosphoral, jota otetaan 250 ml x 2 sekoitettuna lasilliseen vettä 12 tunnin välein. Tärkeää on juoda riittävästi nesteitä, vähintään 3 litraa, jotta suoli tyhjenee. Eri sairaaloissa on käytössä eri tyhjennysaineet. Myös sen colonsterilin voi sekoittaa esim. mehuun tai limsaan, jos maku ällöttää. Tyhjennyspäivänä kannattaa juoda energiapitoisia nesteitä (lihalientä, mehua jossa ei ole hedelmälihaa, limsaa, apteekista saatavaa lisäravinnetta) jos juo pelkkää vettä, tulee helposti huono olo nälän vuoksi.

Siemenet on kiellettyjä koska tukkivat tähystimen. Muuten voi syödä ihan normaalia ruokaa (paitsi tyhjennyspäivänä).

Kaverien kauhukertomuksia kolonoskopiasta ei kannata kuunnella. Kukin kokee tutkimuksen omalla tavallaan, toisille toimenpide on kivulias, toisille se ei tunnu missään.

Myös rauhoittavan lääkityksen antaminen on sairaalakohtaista. Esim. kotikaupungissa toisessa sairaalassa kaikki saavat rauhoittavaa suonensisäisesti, toisessa se annetaan vain harvoille. Työskentelen tässä, missä harvoille annetaan rauhoittavaa. Suonensisäisiin rauhoittaviin lääkityksiin liittyy aina omat riskinsä, olemme tutkimuspoliklinikka, mikä tarkoittaa että teemme tutkimuksia, jotta potilaalle saadaan mahdollinen diagnoosi, emme siis kovin tarkasti perehdy potilaan taustoihin, lääkkeet vaikuttavat ihmisiin eri tavoilla ja kun lääke annetaan suoraan suoneen se vaikuttaa välittömästi. Sairaalamme ei halua ottaa riskiä, että joudumme elvyttämään potilasta joka tuli harmittomaan tutkimukseen. Varsinkin kun suurimmalla osalla potilaista tutkimus sujuu kivuitta ja ongelmitta.

Jos potilaalle on aiemmin tehty kolonoskopia ja tiedämme, että hänelle se on ollut kovin kivulias ja suoli on hankala tähystää, annamme rauhoittavaa. Tutkimuksen jälkeen potilas jää kahdeksi tunniksi tarkkailuun (tässä yksi syy miksi lääkettä ei anneta kaikille, ei ole tilaa missä potilaita voi tarkkailla) ja hoitaja on koko ajan potilaan vierellä.

Tiedän, että saman kaupungin toisessa sairaalassa kaikki potilaat saa suonensisäisen rauhoittavan. He taas perustelevat asiaa sillä, että tutkimus on näin potilaalle miellyttävämpi, mutta ottavat siinä riskin. Potilas jätetään tutkimuksen jälkeen yksin, ilman valvontaa ja ymmärtääkseni hänet päästetään aika pian tutkimuksen jälkeen kotiin.

Suun kautta annettavan, lievemmän rauhoittavan lääkkeen meiltä toki saa jos oikein kovasti jännittää, mutta siitä kannattaa soittaa etukäteen, koska silloin paikalle pitää tulla hiukan aiemmin, koska vaikutuksen alkaminen kestää jonkin aikaa.

T. ammattilainen

[/quote] Minulle tehtiin USAssa pari kuukautta sitten. Aspiriinia ei saanut syoda viikkoon verenvuodon takia. Saattaja piti olla mukana, han sai potilasnumeron kateen ja isolta valotaululta sai seurata mita milloinkin tapahtui. Kun toimenpide oli ohi han sai tulla viereen istumaan, ei siina enaa hoituria tarvittu.

Nukutus annettiin suoneen ja loytyneet polyypit leikattiin tai poltettiin samalla pois. Lahtiaisiksi sain valokuvat suolesta (pthyi!), ilmankin olisin selvinnyt ;). Pari paivaa ne leikkauskohdat vahan nipisteli, ei muuta kipua.