Kokemuksia kolonoskopiasta eli suolitähystyksestä?
Edessä ensi viikolla ja jännittää hirveesti.
Saako siihen kipulääkityksen jos pyytää vasta juuri ennen operaatiota, vai pitäisikö se osata pyytää jo päiviä ennen?
Ja miten on sen ruokavalion laita? Siemeniä ja jyviä ei saa syödä, miten on esim. suklaan ja karkin laita? Heikottaa kun olen syönyt nyt pääasiassa vain pastaa ja vaaleaa vehnäleipää.
Kommentit (165)
Onko joku päässyt tähystykseen ilman noita kammottavia tyhjennyslitkuja? Itse en vain pysty juomaan niitä. Voisin olla vaikka viikon pari ennen nestepaastolla ja syödä vaikka Laxoberonia pillereinä.
Endometrioosin vuoksi vatsaani on tutkittu ja leikattu useampaan kertaan. Tyhjennykset eivät ole koskaan tuottaneet mitään ongelmaa. Juon sen litran kannun siten, että aina 15 min välein 2.5dl. Olen joskus jopa tehnyt viikosiivousta tyhjenyyksen lomassa, kylläkin aina WC:n lähettyvillä. Colonoskopia on tehty kertaalleen. Luulin, että minulla on korkea kipukynnys, joten en huolinut tarjottuja lääkkeitä. Tutkimus oli todella kivulias. Syyksi paljastui myöhemmin tehdyssä suolistoleikkauksessa todetut runsaat ja laajat kiinnikkeet, esim virtsarakko ja oli kiinnikkeillä kiinni suolessa. Tähystin ei tahtonut edetä ja itsellä oli tunne kuin sisuksia revittäisiin. Tutkimus tehtiin kuitenkin loppuun ja kivutkin loppuivat siihen ja lähdin kävellen kotiin. Ilman niitä kiinnikekipuja tähystys olisi ollut aivan siedettävä. Nyt jos joutuisin tutkimukseen uudelleen, ottaisin kaikki tarjottavat lääkkeet. Toivottavsti kohdallasi kaikki sujuu hyvin, tsemppiä.
Hei on pakko tulla kertomaan mun kokemuksia kolonskopiasta. Suolitulehduksia on ollut vuosia ja olen niin pelännyt tähystystä että olen yrittänyt kestää tulehduket menemättä tutkimuksiin mutta nyt oli pakko. Niin positiivinen kokemus että turhaan sitä pelkää. Olin Helsingin Malmin sairaalassa ja lääkäri oli todella ihana ja kiltti ja hellä. Sielä oli myös kaksi aivan ihanaa hoitajaa jotka koko ajan puhuivat ja kertoivat mitä minulle tapahtuu ja kysyivätniitä näitä että tutkimus unohtuisi. Ja niin se unohtuikin aina hetkiksi välillä. Kivut ovat paineen tunetta kuin olisi paljon ilmaa vatsassa niinkuin onkin. Kerroin heti alussa että minua pelottaa ja he todella ottivat sen huomioon. Uskoisin että se kesti n 30 min mutta vaan muutaman kerran paine tuntui suolessa. Ei kannata pelätä hyvin se menee. Mutta kai se sitten on niin yksilöllistä. Se Moviprep ei ole niin pahaa jos sen juo pillillä ja jääkylmänä. Tikkaria kun siinä välissä imee niin pääsee eroon Moviprepin mausta, suolainen imelä maku. Minulle on myös tehty gastroskopia mutta se oli ihan toinen tutkimus ja siihen en mene enään jos en saa nukutusta. Se siitä.
Mulle tehtiin kolonoskopia tänä aamuna. Join eilen yhden lasillisen vettä, johon sekoitin picoprep jauhetta pussillisen. Jumalauta sitä tuskan määrää ku ravasin koko illan ja yön vessassa. Tuntu et taju lähtee ihan justiinsa ku persreikää poltteli. Olis pitäny viel vetasta toinen lasillinen picoprep vettä+ 1 l colonsteriliä aamulla mut jätin suosiolla väliin. Tutkimus meni silti hyvin, oli suoli tyhjentynyt suht hyvin tuolla yhdellä annoksella vaikka pahoin pelkäsin et ei siitä mitään tule. Ainoa, mikä tutkimuksessa aiheutti kipua oli suolen venyminen (yli aktiivinen suoli todettiin olevan).
Kolonoskopiassa olin eilen. Ensiksi tyhjennys Prepisep vai mikä sen nimi olikaan litra illalla ja litra aamulla. Oli ihan juotavan makuista ainetta, johtunee siitä että tykkään sitruunan mausta muutenkin. Tuli mieleen sitruunan makuinen urheilujuoma, kulahti alas kuten pitikin. No, suoli lähti iltajuomisen jälkeen n. 1/2 tuntia jälkeen sitten rullaamaan iloisesti.
Jännitin tähystystä, kuten varmasti suurin osa muistakin, aivan tajuttomasti. Kävin yksityisellä asemalla, ja homma toimi jouhevasti. Missään vaiheessa ei kipu ei aiheuttanut suurempaa tuskaa. Vaikka minulla oli tekijän mukaan varsinkin yksi jyrkkä mutka, ei sekään aiheuttanut suurta tuskaa. Oltiin suolen päässä, jolloin pidettiin lyhyt breikki jossa minulle selitettiin missä ollaan ja miten menee. Takastulo olikin sitten täysin kivutonta, tsekkailin monitoria ja ilmapiiri (lääkäri, hoitaja) vapautui täysin. Olihan se ainutlaatuista nähdä, kun kolmisakarainen koura näykkäsi aina koepalan suolesta.
Jos kipua, mitä varmasti moni ensimmäistä kertaa tähytykseen menevä miettii, kuvailisin, niin se oli asteikolla 1-10 ehkä 3. Kovemmassa mutkassa ehkä 6, mutta ei vielä lähelläkään ns. punaista aluetta :) Ilmaa kannattaa surutta päästellä jos vain onnistuu, helpottaa sillä hetkellä todella paljon.
Yleistää en voi enkä halua, mutta ainakin minun kohdalla ei kuitenkaan kovinkaan kummoinen juttu sitten lopulta. Aikaa meni kutakuinkin tarkalleen 20 min. Lääkkeitä ei ollut käytössä.
Tee näin. Ensin työntävät sen letkun ja sitten kysy lupa, missää vaiheessa saat kääntyä selälleen. Sitten, jos joku kohta sattuu, paina siitä itse. Otin hampaiden väliin vessapaperirullan purtavaksi.
Eka kerralla oli huono tekijä ja sattui hyvin paljon. Kolmella seuraavalla kerralla lähes kivuton.
Mieheni (umppari) viereisellä petipaokalla oöi nainen, jonka suoli oli puhjennut tähystyksessä. Hyvin kauheaa.
Kävin viime viikolla, eikä se ollut kovin paha kokemus. Epämiellyttävä ennemminkin ja parissa kohtaa tuntui melko inhottavalta mutta ei varsinaisesti kovin kivuliaalta vaan niinkuin olisi todella pahat ilmavaivat. Esilääkitystä en kysynyt eikä sitä tarjottukaan, enkä koe että sitä olisi tarvittu. Onneksi minulle sattui todella mukava ja osaavaa lääkäri sekä hoitaja.
Tyhjennyslitkuna oli 5 litraa colonsteriliä jotka join samana aamuna. Senkin hirveyttä on mielestäni liioiteltu. Minä pidin juodessani pastillia suussa ja pyöräytin sen kielelle aina lasillisen jälkeen. Litkun maku ei ollut kauhean paha, mutta se suolaisuus inhotti. Tein juomaa aina litran kerrallaan valmiiksi ja join neljällä lasillisella tunnin aikana.
En halua vähätellä muiden huonoja kokemuksia toimenpiteestä, koska on hyvin yksilöllistä kuinka paljon sattuu jne. Halusin kuitenkin tuoda myös oman tarinani tähän ketjuun, sillä olin itse pelotellut itseäni lukemalla kaikkia kauhutarinoita. :D Lopulta pelot olivat kuitenkin täysin turhia.
Itse olen käynyt kerran ja pahinta ehdottomasti oli se tyhjennys. Aineen sain kyllä juotua alas, kun vaan join sen ja pidin nenästä kiinni, mutta vähän ajan päästä tuli kyllä aivan hirvittävä olo ja sai todella tehdä töitä, ettei tyhjennys tapahtunut suun kautta. En edes pystynyt aamulla juomaan toista satsia, mutta onneksi suoli oli tyhjentynyt, kun kevensin ruokavaliota hyvissä ajoin.
Itse operaatio oli helppo, ei sattunut yhtään. Enkä saanut mitään rauhoittavia tai kipulääkkeitä.
Kannattaa ehdottomasti keventää ruokaa jo paria päivää aikaisemmin. Itse söin keittoja ja muuta helposti läpi menevää ja se kyllä kannatti. Helpotti tyhjennystä.
Komppaan. Keitä termariin suht imelää teetä. Se lämmittää ja ei laske verensokeri liian alas. Mulla on aina hirvee horkka kun juon jääkaappikylmänä litkut. Tikkaria voi kans imeskellä pahan maun minimoimiseksi. Vessaan varaa lehtiä ja Pepanthenia peppuun.
Tähystyksessä mieti kaikkea kivoja juttuja, älä kuuntele mitä peräpäässä tapahtuu.
Toimenpiteen jälkeen paukuttele ilma pihalle reilusti. Lääkärit ja hoitsut on tottuneet siihen :)
Tsemppiä!
Tähystyksessä letku painoi jossain vaiheessa jotenkin ihmeellisesti, sillä koin jäätävän pistävää kipua vasemman solisluun kohdalla. Ja vasta asennon vaihtaminen lopetti tuskat.
Tänään kävin tuossa toimenpiteessä. Epämiellyttävää, mutta ei mitenkään kivuliasta. Hieman pari kertaa vihlaisi, mutta ei mitenkään pahasti. Vatsalaukun tähystys on ehkä vähän kurjempi, mutta sekään ei satu. Ei ole mitään syytä pelätä ja todellakin lääkitystä saa, jos haluaa.
Suolen tyhjennyskin on ihan helppo juttu. Colonsteril on pesuainetta ja siksi se menee koko elimistön läpi tosi nopeasti. Join eilen illalla neljästä eteenpäin 4,5 litraa sitä, lasillisen kymmenen minutin välein. Tunnin verran piti odotella ja sitten alkoi show. Lopetin juomisen puoli yhdeksältä ja yhdeltätoista ei enää tullut mitään. Peräpäässä kirveltää kyllä kovasti eli joka lirautuksen jälkeen suihkutusta ja lopuksi jotain rektaalivoidetta. Niissä on mm. puuduttavia aineita eli se kutina loppuu nopeasti.
Yhteenvedoksi todettakoon, että mainettaan helpompi tutkimus.
Yksilöllistä. Täällä crohn vuodesta 2007. Tähystyksiä tehty yhteensä 5, joista viimeiseen sain i.v.-kipulääkkeen, minkä ansiosta tutkimus voitiin tehdä loppuun. Yleensä itken ja huudan kivusta, riippumatta suolen kunnosta, ja homma jää kesken. Tyhjennys colonsterilillä on saatanasta, oksensin viimeiset mukit sen kerran kun sitä jouduin käyttämään. Sittemmin on tyhjennetty phosphoralilla, ei toiminut, ja citra fleetillä, toimii. Vihaan pitkä paastoa ja palkitsen itseni tutkimuksen jälkeen kiinalaisella. Gastrollani ei ole ollut valittamista asiasta, olen tunnustanut :)
Itse olin vasta kolonoskopia tutkimuksessa. Luin täältä netistä kuinka kamalaa kipua tutkimus on teettänyt ja jännitin. Aivan turhaan! Oli melkeinpä kivuton (muutama pieni tuntemus jota ei voi edes kivuksi sanoa) ja nopeahko toimitus. Noin 20 min. Lääkitykseksi itse otin kotona kaksi 400 mg Ibumaxia. Rukoilin kyllä taivaan Isältä apua ettei kävisi kipeään ja sain sen. Kiitos Jeesus! Mukavat hoitajat ja asiantunteva lääkäri Valkeakosken sairaalassa.
Tyhjennys oli työläin vaihe. CitraFleetiä illalla klo 18 lasillinen (sitruunan makuinen, ei pahaa) ja sen päälle 3-4 tunnissa 4 l nesteitä. Parhaiten onnistuin juomaan kun otin 2,5 dl lasin ja join 15min välein sen (mehua, kahvia, viccyä, lihalientä..). Aamulla klo 5 sama juttu, mutta vain 3 l juomaa päälle. (Hieman illalla oli kuvo olo, muttei oksettanut. Johtui kai siitä etten jaksottanut juomistani niin kuin tein aamulla ja yritin liikaa juoda kerralla. Vinkiksi: kannattaa voidella peräpää ennen ripulointia ja kun käynyt pöntöllä niin suihkuttaa ja kevyesti kuivata jollain pehmeällä ja voidella aina uudestaan vaseliinilla tai jollain voiteella. Wc-paperilla hankaaminen ärsyttää peräpäätä kun niin monesti saa pöntöllä käydä.
Tähystys oli klo 10 aikaan. Hoitajat kehui että olen saanut hyvin tyhjennettyä suolen.
Mennessä sain sairaalassa paidan ja kalsarit jossa takapuolessa reikä ja sukat tutkimuksen ajaksi. Omat vaatteet lukolliseen kaappiin.
Tähystin työnnettiin peräpään kautta ohutsuoleen asti. Mukava oli katsella monitorista sen menoa. Suolen mutkissa hoitajat painelivat mahaa ettei tähystin niin sitten tökännyt suolen seinämiin.
Lopuksi sain siteen pierrskelyä varten kotimatkalle. Piereskelyyn kannustettiin tutkimuksenkin aikana useaan otteeseen. Mutta ei pierettänyt. Muutama paukku tuli jälkikäteen.
Minulta löytyi umpipusseja. That's it.
Joten ei kannata pelätä tutkimusta ja rukoilla voi apua aina jos jännittää.
Tsemppiä tutkimukseen menijöille.
Ei tarvitse pelätä. Kipulääkettä ja oikein kunnon sellaista saa tarvittaessa. Itse pyysin vaikka edellinen skopia oli lähes kivuton ja nyt oikeastaan täysin kivuton. En ottanut tarjottua rauhoittavaa kun en sitä tarvinnut. Nykyään - näin minulle kerrottiin ja se oli uusi tieto - pelkkää ilmaa ei enää käytetä suolen laajentamista varten vaan - no joo unohdin mitä mutta kuulemma vähentää kipua huomattavasti. Sen huomasi myös toimenpiteen jälkeen kun ilmaa ei ollut suolessa yhtään - ihan eri fiilis kuin 10 vuotta sitten. Täydet pisteet lääkärille ja hoitajalle. He kyllä tietävät että useimmat pelkäävät toimenpidettä, minäkin, mutta he hoitivat hommansa upeasti. Mainittakoon vielä että oma tähystykseni tehtiin sairaalassa - saattaa olla että tilanne kipulääkityksen suhteen voi jossakin olla erilainen. >
Itse kävin viime viikolla tässä tähystyksessä. Luin netistä paljon muiden kokemuksia ja niiden perusteella ajattelin että pahin vaihe on suolen tyhjennys ja että sen kun saan tehtyä niin helpolla menee se tähystys. Ensinnäkin se colonsteril litku oli niin hirveän makusta että mehunkin kanssa oli vaikeaa saada alas, yhteensä sain siis juotua 3litraa 5litrasta,tosin vettä alkoi tulla jo litran jälkeen kun olin syönyt niin kevyesti. En siis oikeastaan jännittäny itse tähystystä muiden pelotteluista huolimatta, pyysin kuitenkin kipulääkkeen ennen alotusta. Mutta eihän se kerennyt vaikuttaa ku alottivat saman tien. Vasta kotona tuli sekava olo ja alko vaikuttaa.. Oikeastaan koko tähystyksen ajan oli niin hirveä kipu etten ole ennen semmosta kokenut. Oli lähellä ettei taju menny. Tuntui että letku tulee ennemmin mahan läpi. Että siinä ei kyllä mieti vaikka ilmaa tuliski ulos ,itsellä se ei päässy ulos vaikka kuinka yritti. Tuntiin toimenpiteen jälkeen en pystynyt kävelemään kunnolla, ilman saattajaa en olisi selvinnyt. Jos jatkossa joudun vielä tähän en tosiaankaan suostu ilman nukutusta!
Mulle on elämäniaikana jo useita kertoja tehty tuo koloskopia. Eka kertaa veristen ulosteiden vuoksi Terveystalolla " kylmiltään". Tutkimusten jälkeen käskettiin käyttää Visipliiniä ja vaseliinia ja labratutkimuksetkin olivat ok. Vaivat lisääntyivät ja tulivat kipuisemmiksi. Lopulta löytyi paksusuolensyöpä. Menetin koko peräsuolen ja sain avanteen, jonka kanssa on selvitty kahdeksan vuotta. Nyt on kipuja ja pitäneen hakeutua tutkimuksiin.
Ei ne tutkimukset mulle koskaan ole ollut helppoja, aina kivulloisia, vaikka rauhoittavaakin on annettu. Suolen tyhjennyksen tekeminen on epämiellyttävää varsinkin kun kaikki tulee ulos avanteesta tyhjennettävään pussiin. Nesteen juomisessa olen rinnalla juonut sittistä.
Myöhemmin on tutkittu suola tietokonetomografialla, joka on minusta inhimillisempi.
Kaikesta on tähänasti selvitty ja elämä jatkuu!
Mulla koski pahemmin kuin synnytys ja se lopetettiin kesken pukamia tähystettiin...
Litkut on hirveitä oksetti ja kipu minulla sietämätön.En ole kipuherkkä, koska endometrioosin vuoksi olen joutunut kokemaan kipua.