Antakaa konkreettisia esimerkkejä, miten narsisti ei kykene empatiaan!?
Miten asia käytännössä ilmenee? Antakaa ihan oikeitakin esimerkkejä. Kiitos
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
musta yksikään esimerkki ei kuulosta aidolta narsistilta.
eikö narsisti ole sellainen, joka ei koskaan kykene tuntemaan empatiaa. Siis ei koskaan. hän ei kykene oikeasti sellaiseen tunteeseen.
Ei oikeasti, mutta jotkut ovat sen verran älykkäitä, että oppivat esittämään sellaista. Ja oppivat myös, että normien mukaan toimimisesta voi joskus hyötyä. Esimerkiksi jos narsistia ei oikeasti hetkauta koiran heittäminen alas parvekkeelta, hän on oppinut, että enemmistöä se hetkauttaa ja niin hän voi joutua vaikeuksiin. Hän siis jättää sen tekemättä itsensä takia, ei koiran tai koiran omistajan takia.
Vierailija kirjoitti:
Itse narsistina tahtoisin kertoa että ihmisten usko siitä mitä narsisti tuntee tai ei vaikuttaisi keskustelualueilla olevan aika roskaa. Ja lauseet mihin sisältyy 'aina' tai 'ei koskaan' voi sivuuttaa. Tähän liittyy ihan kauheaa kärjistystä ja samat ihmiset ketkä toteavat ettei narsisti voi ikinä tuntea normikansalaisen kokemusta kuitenkin vakaasti kertovat millainen on narsistin kokemus.
Mutta empatian puute... Tiedätkö kun jollekkin käy jotain pahaa ja sinulle tulee siitä se refleksi, voi ei ajatus, kauhistus ja tunne kehossa. Se on epämiellyttävää. Minulle sitä ei tule.
Moni narsisti kykeni sodan aikana suurtöihin. Normaalilla ajattelulla varustettu sotilas ei kykene tuhoamaan kymmeniä vihollisia edes itsepuolustus ajatuksella. Näihin ihmeisiin kykenee vain narsisti, joka ei jää tuleen makaamaan. Narisisti tulittaa konepistoolilla, kuten Tuntemattoman sotilaan Rokka.
Tietenkin hirmutöihin tottuu, mutta oletetaan o että sodasta selvisi suuri määrä narsisteja. Sotilallallinen ympäristö voi olla narsistille hyvin sopiva paikka todistaa hyödyllisyytensä ja taitonsa toimia tunteettomasti muiden hyväksi.
Ei narsisteja pidä tuomita ja vainota. Jokaiselle löytyy paikka yhteiskunnasta.
Siksi ei ole ollenkaan epätodennäköistä, että tälläkin palstalla monella on narsisti-ex, vaikka jotkut aina kommentoivatkin ivallisesti tai suorastaan raivostuvat narsisti-arvioista. Sodan aikana on kuollut paljon normaaleja ja säilynyt paljon narsisteja ja sitten tästä pullonkaulapopulaatiosta on siinnyt uusia ja uusia narsisteja ...
Komppaan edellistä. Epäilemäni narsisti on sosiaalisesti todella taitava.
Esim. suvussa narsisti, pyörittää koko suvun kuviot mieleisekseen. Kieroilee uhrin (tai uhrit) näyttämään syylliseltä erinäisiin rikkeisiin, jotka itse draamailee. Osannut järjestää ihmisiä perinnöttömiksi, jotta itse saa enemmän. Käyttää hyväkseen suvun haurasta jäsentä (fyysinen ja psyykkinen terveys) muita vastaan, koska tästä ihmisestä on hänelle hyötyä. On niin taitava että ainakin osa uskoo täysin, osa ehkä sisimmässään miettii. Mutta kukaan ei uskalla asettua vastaan.
Uskoisin sosiaalisesti kömpelön narsistin lopettavan kieroilun nuorella iällä, koska jää tekosistaan kiinni, ja palkinto jää saamatta kerta toisensa jälkeen. Väkivaltaisuutta tai muuta ilmiselvää voi tietenkin olla näilläkin.
Vierailija kirjoitti:
Olen elämässäni tuntenut yhden ihmisen josta veikkaisin että voisi narsisti olla. Kyseinen ihminen on päällisin puolin herttainen ja kiltti mutta kun paremmin tutustuu, alkaa hälytyskellot kilkattaa. Kaikki on aina sitä minä minä minää. Muiden auttamisesta puhutaan ja muita voidaankin auttaa mutta auttamisen maksaa aina joku muu, esim pihistetään lasten vaatteista, miehen synttärilahjasta, että voidaan antaa rahaa hyväntekeväisyyteen. Ja tästä hyväntekeväisyydestä tehdään sitten iso juttu että kaikki varmasti kuulee miten hyvä ihminen neitix on kun lahjoittaa köyhille ja vähävaraisille. Elämässä etusijalla on aina MINÄ jonka pitää saada aina parasta, syyt siihen vaihtelee.
Aitoa myötätuntoa kykenee tuntemaan mutta kohteena on aina MINÄ. Hänen persoonaansa kohdistuneita loukkauksia voidaan märehtiä viikkotolkulla. Osaa kyllä taitavasti esittää myötätuntoista myös muita kohtaan mutta se aito välittäminen puuttuu.
Vaaralliseksi en häntä ole osannut mieltää ellei sitten vaarallisuudeksi katso sitä että on äärettömän taitava sosiaalisesti eli osaa taivuttaa muut uskomaan oman tarinansa ja tarinan hataruutta ei usein huomaa ennen kuin on liian myöhäistä. Aikaisemmin menin usein tuohon halpaan, olin tuohtunut siitä miten rumasti häntä on kohdeltu ja kauhuissani siitä miten yhden ihmisen kohdalle osuu noin paljon vastoinkäymisiä.
Täytyy kyllä sanoa että jos hänet valittaisiin jostain kumman syystä presidentiksi (ei onneksi ole ehdokkaana eikä edes politiikassa) muuttaisin maasta koska päätöksensä olisivat arvaamattomia ja niiden johtotähtenä olisi se kuka milloinkin on häntä loukannut.
En tiedä onko hän oikea narsisti ja se ei oikeastaan edes ole oleellista. Pääasia että minä ja perheemme olemme päässeet hänestä eroon. Kun nykyään on välimatkaa useampi sata kilometriä, on elämä PALJON helpompaa.
On narsisti. Kyseessä marttyyrinarsisti ja olen tutustunut kyseiseen ihmistyyppiin, sillä äitini on tällainen manipuloija. On käsittämätöntä katsoa, miten ulkopuoliset ihmiset ihan oikeasti nielevät aivan_kaiken, mitä tällainen yksilö selittää. Itse, kun näkee sen, mitä oikeasti on tapahtunut ja sen jälkeen kuuntelee, mitä tällainen ihminen asiasta puhuu...ei hyvää päivää!
Vierailija kirjoitti:
Mummu (tosi uuttera ja positiivinen tyyppi) sai syövän ja pari kk elinaikaa. Ex sitten kommentoi kuinka mummu aina valittaa raihnaisena. Loukkaavinta oli se, että ex oli hyvää pataa ja tykkäävinään mummusta muuten.
ex lavasti exex:n syyliseksi katalaan tekoon. Tajusin tämän vasta myöhemmin.
ex repi saamani joulukortin.
ex luki kalenteriani ja teki sinne merkintöjä.
ex meilasi miehelle, jolta olin saanut treeniohjeita.
ex laski kondomit.
ex syytti flirttailusta, jota muut paikallaolijat eivät huomanneet.
ex syytti tuhlariksi kun ostin kallista jugurttia ja
uovikasseja. Hän osti kaljaa ja tupakkaa.
ex ei ostanut yhteiseen kotiin mitään.
ex syytti kodin olevan sekainen kun kaukosäädin oli vinossa pöydällä. Ei voi kutsua edes vieraita.
ex huoritteli ja pakotti riisumaan saastuneen puseron kun olin hänen luvallaan tanssinut yhden nopean kappaleen ystävän miehen kanssa.
Tällä tyypillä ei selkeästi ole kaikki kotona, mutta ei hän narsistilta kuulosta. Muitakin k*sipäitä on hei olemassa!
Onpas vanha ketju, mutta laitetaas jotain:
Trump.
-------------
Kyseessä RAISKAUS. Poliisiasia. Toivottavasti et ole läheisriippuvainen surkimus ja jäänyt suhteeseen raiskaajan kanssa