Miks ihmeessä te KUSKAATTE niitä lapsia harrastuksiin?
siis eikö nykyajan koulu-ikäiset lapset osaa käyttää julkisia kulkuneuvoja??? Kyllä mä ainakin jo tosi pienenä osasin itse mennä piano-tunneille yms. junalla. Alle kouluikäisten lasten kuskaamisen harrastukseen vielä ymmärrän jos se on kerran viikossa. Meillä lapset 8v, 5v ja 2v eivät harrasta mitään, omasta tahdostaan. Tai no joskus poika käy koulukavereiden kanssa viereisessä uimahallissa uimassa ja sinne tietty menee itse kävellen.
Kommentit (69)
Me asutaan Helsingissä, eikä täällä kaikki harrastukset todellakaan ole nurkalla - eikä ole edes koulu!
Joka paikkaan pitää käytännössä mennä autolla.
Ja naapurissa on sellaiset kaupungit kuin Espoo ja Vantaa, joissa ei todellakaan suhata julkisilla näppärästi suit sait myöskään...
Mutta tuota kommenttia ihmettelen... Mistä minne Helsingissä ei pääse päiväsaikaan jos ruuhkahuippuja ei huomioi alle tunnissa julkisilla? Kun lisää siihen puoli tuntia, on melkein missä vaan pääkaupunkiseudulla (Espoo ja Vantaa). Tottakai sielläkin voi kuskata ja tunti voi tuntua pitkältä siirtymiseltä, mutta ei julkisen liikenteen puutteen takia.
Aloitukseen, tottakai kuka vaan voi käyttää julkisia tai omaa autoa. Minä kuskaan, kun meilläpäin lauantain harrastuksiin kulkee 1 bussi päivässä ja on kaksi harrastusta eri suunnilla. Ei oikein onnistuisi harrastaa ensin uintia ja sitten ratsastusta, kun ensimmäinen bussi kulkee, kun uintireenit on alkaneet ja sunnuntaina pääsisi toiseen suuntaan. Kävelyä olisi ensin 2 km, tienvarteen, uimahallille vajaa kilometri bussiasemalta, mutta ratsastustalleille olisikin jo 13 km lähimmältä viikonloppuna liikennöidyltä pysäkiltä.
lasten tanssiin (viiden kilsan päähän) pitää mennä kolmella julkisella ja sitten vielä kävellä rutkasti.
Tai lasten musiikkiopistolle pitää ensin mennä bussilla, sitten ajaa metrolla keskustaan ja taas körötellä bussilla.
Sunnuntaiaamun luisteluun vasta saisikin tahkota julkisilla, kun vuorovälit on isot. Autolla menee 10 minuuttia.
Toki loppujen lopuksi pääsee perille, kun tarpeeksi kävelee ja vaihtaa kulkupeliä.
Ja me ei edes asuta syrjässä! Ennen asuttiin, Laajasalossa.
16
hiilidioksidipäästöistä? Siinä yksi syy. Kannattaa ehkä joskus lukea muutakin kuin seiskaa ja av:ta, niin pääset sisälle tähän asiaan.
En keksi yhtään hyvää syytä olla kuskaamatta. Olen onnellinen, että lapseni harrastavat ja mielelläni kuskaan.
julkinen liikenne. Opeta ne uusvauttomat muksusi käyttämään sitä.
Me asutaan Helsingissä, eikä täällä kaikki harrastukset todellakaan ole nurkalla - eikä ole edes koulu!
Ja naapurissa on sellaiset kaupungit kuin Espoo ja Vantaa, joissa ei todellakaan suhata julkisilla näppärästi suit sait myöskään...
Mutta tuota kommenttia ihmettelen... Mistä minne Helsingissä ei pääse päiväsaikaan jos ruuhkahuippuja ei huomioi alle tunnissa julkisilla? Kun lisää siihen puoli tuntia, on melkein missä vaan pääkaupunkiseudulla (Espoo ja Vantaa). Tottakai sielläkin voi kuskata ja tunti voi tuntua pitkältä siirtymiseltä, mutta ei julkisen liikenteen puutteen takia.
Aloitukseen, tottakai kuka vaan voi käyttää julkisia tai omaa autoa. Minä kuskaan, kun meilläpäin lauantain harrastuksiin kulkee 1 bussi päivässä ja on kaksi harrastusta eri suunnilla. Ei oikein onnistuisi harrastaa ensin uintia ja sitten ratsastusta, kun ensimmäinen bussi kulkee, kun uintireenit on alkaneet ja sunnuntaina pääsisi toiseen suuntaan. Kävelyä olisi ensin 2 km, tienvarteen, uimahallille vajaa kilometri bussiasemalta, mutta ratsastustalleille olisikin jo 13 km lähimmältä viikonloppuna liikennöidyltä pysäkiltä.
lapsesi ei mitään harrasta?
Palaa asiaan kun lapsesi jotain säännöllisesti harrastaa. :)
joten enköhän minä tiedä miten tämä julkinen liikenne toimii - tai ei toimi.
Teoria on eri asia kuin käytäntö, pikkuinen.
16
Siksi kun täällä maalla ei kulje muita julkisia kuin kouluauto.
Jos harrastus on heti koulun jälkeen,niin siinä tapauksessa voi riittää, että haetaan.
Toinen syy on se, että harrastuskamat painavat. Vaikka kyseessä onkin eräänlainen "voimalaji", on sentää kohtuutonta edellyttää raskaaan kassin kantamista kilometritolkulla koululta harrastuspaikkaan.
Julkisen liikenteen alueella yksi syy voi olla juuri aloittajan mainitsema "eivät harrasta mitään, omasta tahdostaan. " Siksi pitää kuskata, kun eivät muuten suostu vapaaehtoisesti menemään.
Meillä se on melkein päin vastoin: lapsi 'pakottaa' kuskaamaan.
päätämme muuttaa jonnekin hevonkuuseen, josta lapsi ei pääse helposti julkisilla harrastuksiin, on se minusta ihan meidän oma mokamme ja järjestettävä kuljetukset harrastuksiin. Ainakaan meillä lapsi ei päätä asuinpaikkaamme.
Jos haluan välttyä kuskaamisilta, valitsen asuinpaikan, jossa lapsi pääsee helposti kulkemaan ilman kuskaamista. (Ja sitten rukoilen, ettei lapsi saa päähänsä alkaa harrastaa jääkiekkoa tai jotain muuta, jossa harjoitukset ovat ympäri kaupunkia ja/tai tarvita aina tonnin varustekassia.)
Meillä on ollut asuinpaikan valitseminen pikkuisen vaikeaa. Kyllä minä olen rukoillut, että lapseni valitsisivat harrastuksen, jota voisi harrastaa kotona. Rukoukseni on kuultu yhden kohdalla, joka harrastaa sellaista, jota täällä hevon--- (kirjaimellisesti) voi harrastaa.
Mutta ei sen toisen, joka alle kouluikäisenä oli kiinnostunut sellaisesta lajista, jota olisi ollut mahdollista harjoitella kotona. Nyt sitten pitää kuskata useamman kerran viikossa.
Ja miksikö en veisi muutenkaan, harrastus on samalla vähän omanikin kun hevoshulluna itsekin nautin tyttöjen ratsastustuntien katselusta.
En tiedä miksi lasten pitäisi olla niin itsenäisiä että joka paikkaan pitäisi kulkea YKSIN ja osata YKSIN ja pärjätä YKSIN. Jos on vanhempien mahdollisuus tehdä lasten kanssa YHDESSÄ niin se jos mikä on minusta hieno asia.
Mutta ikävä kyllä sinulla ei ole kamalasti kokemusta tästä asiasta :DD.
Minä kuskaan harrastuksiin, koska...
toinen lapsistani harrastaa jääkiekkoa. Maalivahdin kamoja on aika ikävä kuljettaa bussissa. Ja pysäkille on matkaa n 1 km ja pysäkiltä hallille 1,5 km. Mutta jos sinua lohduttaa, niin me käytämme kimppakyytin ja minulla on heittovuoro vain joka kolmas viikko. Eli viikon vien ja sitten saan pitää kaksi viikkoa vapaata, kun kimpparingin muut jäsenet vievät.
Toisen lapseni tavarat (yleisurheilu lajina) eivät juuri paina. Mutta kun treenit ovat kaupungin toisella puolen, niin kuljetan hänet. Ja myös kimppaporukalla :).
Kun lapseni harrastus oli vajaan km päässä kotoa, niin hän meni sinne itse pyörällä/kävellen. Mutta välimatkat tekevät sen, että mielestäni on kohtuullista kuljettaa.
harkkoihin, mutta haetaan pois, koska aikataulut ei natsaa.
joten enköhän minä tiedä miten tämä julkinen liikenne toimii - tai ei toimi.
Teoria on eri asia kuin käytäntö, pikkuinen.
16
En em. kirjoittaja, mutta totean vaan, että toimiihan se, jos julkinen kulkee paikasta A paikkaan B vaikka välissä joutuu odottamaan viisitoista minuuttia. Se sujuvuus ja satunnainen odottelu on kokonaan toinen asia, jokainen kokee sen subjektiivisesti. 50 vuoden ikäsi ei kerro mitään, jos olet autoa käyttänyt paljon. Kannustan julkisiin, mutta on toki oma valintasi, jos et niistä tykkää, en ala sen enempää siihen ottaa kantaa.
Julkisten käyttö on jopa helppoa, kun oppii pääreitit, pystyy päättelemään ja hyppäämään melkein minne vaan ja aika monenlaista yhdistelmääkin voi käyttää. Mm. aivan vasta olin menossa Lauttasaaresta Kiloon jolla suunnalla olen viimeksi vuosi sitten liikkynyt, enkä ainakaan Länsiväylän reittejä. Sain neuvot, että mene linja-auto asemalle. No enpä mennyt, vaan bussipysäkille ja olin varma, että Tapiolan kautta pääsen Leppävaaraan. Kun katselin tarkemmin listaa, löytyikin suora linja, joka ajoi Kilon keskustan läpi. Olin menossa vähän kauemmas ja vanhan turuntien varteen, joten ajoin keskustan läpi ja säästyin kilometrin kävelyltä, kun vaihdoin Turuntiellä vielä lähemmäksi menevään. Aikaa meni 35 minuuttia.
julkisen liikenteen busseissa on jousitus jostain sota-ajalta ja kuljettajat kaahaavat kaasu pohjassa. Tuota kallista Stratocasteria en anna siihen kyytiin moukaroitavaksi...
että ne kalliit fenderitkin on tehty kestämään maantietä :)
t. jokusessa keikkabussissa moukaroitu
kun kortinkin ajoin vasta 10 vuotta sitten, koska siinä vaiheessa tiesin, että lapsiperhe ei täällä pärjää ilman autoa.
Jos lapset menisi täältä meiltä tanssiin viiden kilsan päähän, heidän pitäisi mennä ensin bussilla, sitten metrolla, sitten bussilla ja sitten kävellä. Takaisin samalla tavoin, vielä harvemmin vuoroin ja kotona varmaan olisivat lähemmäs kello 20.30...
Autolla pääsee 7 minuutissa. Siinä välissä kun lapset harrastaa, ehtii käydä kaupassa ja lenkittää koiran.
Minä olen asunut Vantaalla, Espoolla, joka puolella Helsingissä ja ollut ties missä töissä pk-seudulla, joten olen haka kaivelemaan ne julkiset reitit, joten tiedän todellakin, mistä puhun.
Ja koska nää mun lapset kulkee jo nyt muualle kouluun (koska lähikoulu lopetettiin - kiitos, Helsinki!), minä en halua heidän kulkevan enää yhtään ylimääräistä iltaisin.
16
Ei mitään mahdollisuuksia mennä harrastuksiin julkisilla, sillä kumpaankin paikkaan pitäisi mennä usealla kulkuvälineellä, monta vaihtoa, joissa väliajat kusssakin 15-20 min. Lapset saisi kotiin klo 21.30 ja se on liian myöhään. En myöskään halua, että pienet alakoululaiset liikkuvat siihen aikaan tai ylipäänsä mihinkään pimeään aikaan.
Kun ap:n lapset alkavat harrastaa, niin järki kasvaa hänellekin, toivottavasti.
Se käy tanssitunneilla Helsingissä ja bussilla kulkee.
Poikaa on on pakko kuskata, bussi ei nimittäin kulje sinne missä se käy harrastamassa ja matkaa on meiltä sinne 10 kilsaa, ei todellakaan tartte 9-vuotiaan ilta kuuden aikaan lähteä ajamaan fillarilla sitä matkaa, treenata tunti ja sitten polkea takas kotiin.
Siksi kuskaan lapseni harrastamaan.
Toivottavasti sait purettua sitä pahaa oloasi nimettömällä avautumisella vauvalehden palstalle, niin olet vähemmän veemäinen noita kotona ja lähi-Siwassa.
Pst. Köyhyys ei ole häpeä, mutta surkea luonne on. Eikö otakin luonnon päälle, kun muilla on varaa ja sinun kersajoukollasi ei?
Ei ole lapsen valinta, hänen ei siitä tarvitse kärsiä. Ja musta se on vain välittämistä. Laitan hänelle aamupalankin aamuisin valmiiksi, vaikka osaa itsekin voidella. Musta se on välittämisen osoitus. Keitän miehellenikin kahvit aamulla, vaikka ósaa sen itsekin tehdä. Ja tarvittaessa kuskaan häntäkin, vaikka pääsisi julkisillakin!
Miksi sinä vaadit että lasten pitää mennä julkisilla, eivätkö he ansaitse vanhempien panostusta harrastuksiin?
Toki jos on pakkotilanne, lapset menee bussilla. Harvoin onneksi sellainen tilanne on.
Kirjoittaisitko useampia SANOJA vielä isoilla KIRJAIMILLA, kun EI sinun VIESTIÄSI muuten ole NIIN mukava LUKEA?
Kannattaa sähköisessä viestinnässä välttää tekstinmuotoilua, jolla ei viestintä etene ollenkaan. Mitä isojen kirjainten käyttösi edisti viestissäsi? Uskotko, että joku ei viestistä poiminut sanoja kaupunki ja nyky-?
16