Miksi omakotitalon pitää olla joku tavoite? En halua ikinä asua omakotitalossa.
Asuin lapsuuteni kerrostalossa. Teini-iän kynnyksellä muutettiin isoon omakotitaloon. Se oli ihan hirveää. Omakotitalo teettää työtä vuoden ympäri. Pitää haravoida, luoda lunta, istuttaa, kitkeä, maalata, korjata, sitä ja tätä. Mitään näistä ei tarvinnut tehdä kerrostalossa, jossa oli huoltoyhtiö. Sisustusmaalaus sisätiloissa on eri asia kuin ulkoverhoilun maalaus omakotitalossa.
Olen nyt kolmen lapsen äiti, eikä minulla tulisi mieleenikään muuttaa ikinä omakotitaloon. Ei, vaikka minulla on varaa. Asumme Helsingissä.
Nykyinen asumismuoto on rivitalo ja tässäkin on ihan liikaa työtä minulle. Aiomme muuttaa kerrostaloon heti, kun lapset muuttavat pois kotoa.
Kommentit (96)
itsekin haaveilen kerrostaloasumisesta ja ärsyttää kun kukaan ei ota tosissaan kun sanon etten viihdy okt:ssa. Minusta parasta olisi asua kerrostalossa ja keskustassa.
itsekin haaveilen kerrostaloasumisesta ja ärsyttää kun kukaan ei ota tosissaan kun sanon etten viihdy okt:ssa. Minusta parasta olisi asua kerrostalossa ja keskustassa.
Tässä ketjussa länkättävät on juuri niitä, jotka tekevät kepulaisten unelmaminiöiden tapaan kaiken yleisten normien mukaan, eivätkä ole joutuneet kohtaamaan sitä omien valintojensa vähättelyä.
Esimerkiksi itse olen vuokralla asuva, naimisissa oleva ja lapseton. Arvatkaa kuinka monta kertaa olen joutunut perustelemaan valintojani? Ja kuinka monta kertaa niihin vastataan "älä nyt tyttöhyvä hulluja puhu! Kyllähän nyt lapsia KUULUU haluta/kyllä omakotitalossa elämänlaatu ON parempaa/kyllä kai nyt farmariauto on järkevämpi kuin urheiluauto jne jne jne"
Kyllä se teoriassa on ihmisen luonnollisin asumismuoto kun asutaan erillään ja _omassa_. Kerrostalot ovat nähdäkseni sen takia, että enemmän ihmisiä mahtuisi lähelle keskustoja ja asioiden yksikkökustannukset laskisivat.
Jos hinta ei olisi rajoittava tekijä niin omakotitalossa kaikki on aika paljon isompaa ja vapaampaa. Vai ketä henkilökohtaisesti kiinnostaa mennä omaan kotiin hissillä, katsella kusisia mummoja rappukäytävissä, kuunnella ryyppääviä naapureita, käydä saunassa yleisessä talon saunassa, laittaa autoa lämpöroikkaan parhaimmillaan 200 m omasta ulko-ovesta. Miettikää miten nuo asiat voivatkaan olla omakotitalossa, puhumattakaan mitä lapset tykkää jos niillä on omaa pihaa, jopa omaa rantaviivaa mato-ongella, omaa tilaa heittää palloa koiralle jne. Miten noi asiat hoidetaan kerrostalossa? Vastaus usein on, ei meidän Matti haluisikaan heittää palloa koiralle omalla pihamaalla, se tykkää olla neljän seinän sisällä marsun kanssa. Syy : vanhemmat eivät halua luopua "vapaudesta"
Kerrostalosta kaipaan sitä, että auto oli lämpimässä parkkihallissa, josta ajoin hissillä omaan kotiin. Mitään kusisia mummoja tai ryypääviä naapureita ei ollut, vaan näin naapureita vähemmän kuin nyt. Oma sanuna oli myös. Ja kivaa oli myös se, ettei tarvinnut tehdä lumitöitä. Puolensa kaikessa.
Pitkään unelmoin omakotitalosta mutta sitten pääsin sitä ihanuutta nauttimaan ja loppujen lopuksi myytiin se pois ja palattiin kerrostaloon takaisin.
Ei ole kerrostalon voittanutta!
Minä olen kotoisin pienehköstä kaupungista, ja jo ensisilmäyksellä rakastuin pääkaupunkiimme kun sen näin. Siitä saakka olen haaveillut asuvani ydinkeskustassa vanhassa funkistalossa - nyt unelmani on ollut totta jo jokusen vuoden :)
Moni ystäväni elää samanlaista "haave-elämää", mutta on tuttavissani myös heitä, joille onni ja autuus löytyy omakotitalosta rauhallisessa ympäristössä kaukana kaupungin melusta ja vilskeestä.
Minusta hienointa onkin, jos jokainen voi asua haluamallaan tavalla!
Kyllä se teoriassa on ihmisen luonnollisin asumismuoto kun asutaan erillään ja _omassa_. Kerrostalot ovat nähdäkseni sen takia, että enemmän ihmisiä mahtuisi lähelle keskustoja ja asioiden yksikkökustannukset laskisivat.
Jos hinta ei olisi rajoittava tekijä niin omakotitalossa kaikki on aika paljon isompaa ja vapaampaa. Vai ketä henkilökohtaisesti kiinnostaa mennä omaan kotiin hissillä, katsella kusisia mummoja rappukäytävissä, kuunnella ryyppääviä naapureita, käydä saunassa yleisessä talon saunassa, laittaa autoa lämpöroikkaan parhaimmillaan 200 m omasta ulko-ovesta. Miettikää miten nuo asiat voivatkaan olla omakotitalossa, puhumattakaan mitä lapset tykkää jos niillä on omaa pihaa, jopa omaa rantaviivaa mato-ongella, omaa tilaa heittää palloa koiralle jne. Miten noi asiat hoidetaan kerrostalossa? Vastaus usein on, ei meidän Matti haluisikaan heittää palloa koiralle omalla pihamaalla, se tykkää olla neljän seinän sisällä marsun kanssa. Syy : vanhemmat eivät halua luopua "vapaudesta"
MINÄ HALUAN ASUA KERROSTALOSSA, en halua olla "omassa rauhassa". En halua asua omakotitalossa, en todellakaan. En ikinä. En halua asua omassa yksinäisyydessäni. Haluan, että naapureista kuuluu ääniä. Haluan, että ympärilläni on paljon ihmisiä. Jos haluan olla yksin, menen mökille. Tulisin hulluksi, jos mökillä pitäisi ASUA ympäri vuoden.
On se nyt kumma, ettet oikeasti ymmärrä! Kaikki eivät halua asua keskellä metsää omakotitalossa!
Voi Luoja. Melkein jo rauhotuin. Nyt nousi syke taas.
ap
Ihan käsittämätöntä, että oikeasti ajattelet noin. Ymmärrän, miksi ap on tuohtunut. Juuri sunlaisten landepöllöjen mato-onkihaahkojen takia. Toivottavasti asut kaukana sivistyksestä ja pidät mielipiteesi siellä korvessa.
omakotiasumista parhaana vaihtoehtona ja mikäs siinä. Meille sopivin on kerrostalo ja riittää mainiosti kesäaikainen puuhastelu mökillä. Laiskuutta ehkä mutta meidän unelma.
Sulta vois kysyä, että miks kerrostalo on joku tavoite? Siellä on ahdasta, meluisaa, hankalaa pitää lemmikkejä, ei voi pihalla grillailla, ottaa aurinkoa bikineissä, laittaa lapsille uima-allasta, kasvattaa kukkia, omenoita tai marjoja.
Ihan yhtä typerä kysymys, kuin omasikin.
Sulta vois kysyä, että miks kerrostalo on joku tavoite? Siellä on ahdasta, meluisaa, hankalaa pitää lemmikkejä, ei voi pihalla grillailla, ottaa aurinkoa bikineissä, laittaa lapsille uima-allasta, kasvattaa kukkia, omenoita tai marjoja.
En käsitä, miksi omakotitaloasuminen on joku standarditavoite. Ymmärrän, että jotkut haaveilevat siitä, mutten käsitä, miksei minua ymmärretä. Se, että haluaa asua kerrostalossa, on jotenkin poikkeavaa ja outoa. Kerrostaloasuminen on joku välivaihe tai siellä asuvat ne (lapsiperheet), joilla ei ole varaa omakotitaloon? Tähän olen törmännyt todella usein.
Haluan, että jokainen voi asua missä haluaa, eikä painostaisi kaikkia asumaan, kuten itse haluaa. Minun puolestani joku saa haaveilla vaikka sillan alla asumisesta, kunhan antaa minun olla tyytyväinen kerrostaloelämään / rivitaloelämään.
ap
Miksihän tuo vastakkain asettelu on aina sama, eli kerrostalo on lähellä palveluja ja omakotitalot korvessa?
Kaikki eivät halua asua keskellä metsää omakotitalossa!
ap
säännöllisin väliajoin julkaistaan tutkimuksia, joiden mukaan valtaosa suomalaisista haluaa nimenomaan asua omakotitalossa. Enemmistö ei silti tietenkään ole sama kuin kaikki.
En käsitä, miksi omakotitaloasuminen on joku standarditavoite. Ymmärrän, että jotkut haaveilevat siitä, mutten käsitä, miksei minua ymmärretä. Se, että haluaa asua kerrostalossa, on jotenkin poikkeavaa ja outoa. Kerrostaloasuminen on joku välivaihe tai siellä asuvat ne (lapsiperheet), joilla ei ole varaa omakotitaloon? Tähän olen törmännyt todella usein.
Haluan, että jokainen voi asua missä haluaa, eikä painostaisi kaikkia asumaan, kuten itse haluaa. Minun puolestani joku saa haaveilla vaikka sillan alla asumisesta, kunhan antaa minun olla tyytyväinen kerrostaloelämään / rivitaloelämään.
ap
Meidän kerrostaloyhtiössä on erittäin hiljaista, koska suurinosa asukkaista on eläkkeikäisiä. Lemmikkejä emme halua, mutta näyttää täällä muilla olevan sekä kissoja että koiria.
Grillipaikka on pihalla. Bikineissä ei kukaan haluaisi minua nähdä, kaikista vähiten minä itse. Uima-allasta en voi laittaa - totta. Pihassa kasvaa omena- ja kirsikkapuita ja aroniaa, joita saa vapaasti syödä. Omia kasveja voi vielä ruukussa pihalle+parveke löytyy.
Lisäksi pihassa on iso pelikenttä, jossa mahtuu hyvin vaikka jalkapalloilemaan. Pihaa kiertävillä poluilla pystyy pyöräilemään. Isojen puiden alle on tehty tuoliryhmiä, ja puutarhakeinuja on varjopaikoissa, joissa voi sitten kuumalla ilmalla viilentyä. Keskimäärin piha on parempi kuin pienten omakotitalojen kuppaiset pihat, joissa kasvaa kaksi varpua ristissä.
Suurin osa haluaa omakotitalon. EI kaikki, mutta suurin osa.
Kerrostaloasuminen on joku välivaihe tai siellä asuvat ne (lapsiperheet), joilla ei ole varaa omakotitaloon? ap
Osa nimenomaa haluaa kuulla naapureista ja kokea sitä kimppa-asumisen riemua portaikoissa rampatessaan.
Ilmeisesti tällainen ei kiinnosta kun se ei ole kerrostalo? http://kuluttaja.etuovi.com/crometapp/product/realties/common/public/se…
/ http://kuluttaja.etuovi.com/crometapp/product/realties/common/public/se…
Tai tämä jos tulot hiukan nousisi ;) http://kuluttaja.etuovi.com/crometapp/product/realties/common/public/se…
Kiitos, vain. Joten ne on automaattisesti poissa laskuista. Kulosaaresta sentään pystyy jo vähän julkisilla liikkumaan, mutta muuten naapurusto, palvelujen puuttuminen jne. on rankkana miinuksena.
kaikki ei asu alle sadan neliön asunnoissa. Lemmikkejä emme halua. Kesällä grillataan ihan tarpeeksi kesämökillä ja siellä on uima-allasta ja omaa rantaa ja kukkia ja omenoita ja marjoja niin paljon kun haluaa. Talvella haluan vaan käpertyä tänne kotiin ja katsella ikkunasta kun jossain 8 kerrosta alempana lumiaura siivoaa pihaamme :)
Eiköhän jokainen osaa valita asuntonsa ihan omien halujen ja tarpeittensa mukaan
Vai ketä henkilökohtaisesti kiinnostaa mennä omaan kotiin hissillä, katsella kusisia mummoja rappukäytävissä, kuunnella ryyppääviä naapureita, käydä saunassa yleisessä talon saunassa, laittaa autoa lämpöroikkaan parhaimmillaan 200 m omasta ulko-ovesta. Miettikää miten nuo asiat voivatkaan olla omakotitalossa, puhumattakaan mitä lapset tykkää jos niillä on omaa pihaa, jopa omaa rantaviivaa mato-ongella, omaa tilaa heittää palloa koiralle jne. Miten noi asiat hoidetaan kerrostalossa? Vastaus usein on, ei meidän Matti haluisikaan heittää palloa koiralle omalla pihamaalla, se tykkää olla neljän seinän sisällä marsun kanssa. Syy : vanhemmat eivät halua luopua "vapaudesta"
Minulle ei ole mikään ongelma kulkea hissillä. En ole koskaan kohdannut kerrostalon rappukäytävässä kusisia mummoja. Kai ne naapuritkin ryyppää joskus, en tiedä, koska eivät sitä meille erikseen mainostaneet. Saunominen on minulle ydentekevää. Nykyisessä okt:ssa roikalle on varmaan reilu 100 metriä, koska talo pitää kiertää. Omaa rantaa ei ole. Ei ole myöskään koiraa eikä sitä marsuakaan.
Kuulostat aivan anopiltani, jolla on samanlainen palo julistaa omakotitaloasumisen autuutta.
Me asumme kerrostalossa...kivenheiton päässä merestä. Siinä ei ole ehkä omaa rantaviivaa mutta ongella saa käydä niin paljon kuin haluaa. Nyt kun aletaan oikein miettimään, meillä on ihan oma saari, jossa mökki venematkan päässä. Jos haluamme hillua alastomina sen mielikuvitus koiran kanssa heitellen palloasille, menemme sinne.
Lapsilla o täällä lääniä juosta niin paljon kuin haluaa; metsää, kalliota ja hiekkarantaa. Paljon enemmän kuin ok-talossa.
Hissiä emme tarvitse, kun asumme ekassa kerroksessa, on muuten kiva merinäköala siitäkin. Kusisia mummojakaan täällä ei ole näkynyt, pullantuoksuisia kylläkin. Eikä kännääviä naapureita tarvitse sietää. Jos he nyt sattuvat juomaan, osaavat tehdä sen hiljaa.
Niin ja saunakin meillä on oma, ei tarvitse käyttää taloyhtiön yhteistä. Autokin on tuossa kymmenen metrin päässä. Alakerrasta löytyy pk ettei tarvitse kuluttaa tuntia tarhaan viemisiin.
Näitä kerrostaloja ja alueita kun sattuu olemaan hyvin erilaisia...
No miksi et sitten asu kommuunissa tai vähintään kaikkien sukulaisiesi kanssa jos yhteisössä oleminen on luonnollisinta? Sitä mammuttia oli vittumainen kaataa yksin joten siksi porukassa, kuten nykypäivänä työtehdään ryhmissä. Mutta työn ulkopuolella on ihan hyvä olla omassa talossaan.