Miksi omakotitalon pitää olla joku tavoite? En halua ikinä asua omakotitalossa.
Asuin lapsuuteni kerrostalossa. Teini-iän kynnyksellä muutettiin isoon omakotitaloon. Se oli ihan hirveää. Omakotitalo teettää työtä vuoden ympäri. Pitää haravoida, luoda lunta, istuttaa, kitkeä, maalata, korjata, sitä ja tätä. Mitään näistä ei tarvinnut tehdä kerrostalossa, jossa oli huoltoyhtiö. Sisustusmaalaus sisätiloissa on eri asia kuin ulkoverhoilun maalaus omakotitalossa.
Olen nyt kolmen lapsen äiti, eikä minulla tulisi mieleenikään muuttaa ikinä omakotitaloon. Ei, vaikka minulla on varaa. Asumme Helsingissä.
Nykyinen asumismuoto on rivitalo ja tässäkin on ihan liikaa työtä minulle. Aiomme muuttaa kerrostaloon heti, kun lapset muuttavat pois kotoa.
Kommentit (96)
eikä meille?
Jotain ihme alemmuutta nyt tunnet asiasta, kun sitä noin kovin selittelet.
Muille ihmisille on ihan sama, missä SINÄ asut.päivähoitotilanteesta asuinkunnassamme pieneen paikallislehteen. Täysin yhdentekevä asia, mutta hermostuin itse artikkelista. Siinä kirjoitettiin pitkät pätkät siitä, missä päiväkoteja pitäisi olla jne. ja lopuksi kommentoitiin näin:
"Hannalla" (nimi muutettu) on kaksi päiväkoti-ikäistä lasta. He asuvat kerrostaloalueella, jossa on yksi päiväkoti. "Hannan" mukaan alueelle tarvittaisiin toinen päiväkoti, sillä lapsia näyttää syntyvät paljon lähiaikoina. Totuushan on kuitenkin se, että lapsiperheet muuttavat viimeistään toisen lapsen syntymän jälkeen omakotitaloon, kun elämä vakiintuu omiin uomiinsa (tämä siis toimittajan omaa höpinää). "Hanna" asuu vielä kerrostalossa.
Ihan käsittämätöntä tekstiä. Ihan kuin kerrostalo on sellainen väliaikaisasumismuoto, jossa lasten kanssa ei voi asua!?!
ap
Kyllä mekin saimme omituisia kommentteja ennen kuin muutimme omakotitaloon. Esimerkiksi vauva ei saanut raitista ilmaa (vaikka tein pitkiä vaunulenkkejä merenrannalla), koska en nukuttanut häntä pihassa.
Samoin olemme saaneet ihmettelyä siitä, että omakotitalo, jossa asumme, sijaitsee lähellä tietä. Olemme ihan tietoisesti ostaneet talon läheltä kaupunkia, jotta työmatkat ja päiväkotimatkat pysyisivät alle 10 minuutissa. Mutta kun sen omakotitalon pitäisi olla sellaisessa paikassa, missä ei ole ollenkaan naapureita, liikennettä tai mitään palveluita...
Ja näitä kommentteja on tullut sekä sukulaisilta että puolitutuilta.
mutta en jaksa enää provosoitua tästä. Me asumme kerrostalossa, ylimmässä kerroksessa ja juuri sellaisessa asunnossa jossa haluamme. Maksettukin vielä. Kyllä niitä kysymyksiä välillä tulee että koska muutamme omakotitaloon. En ymmärrä noita kysyjiä sillä en minäkään kysele omakotitaloasujilta heidän muuttoaikeistaan.
ei asunnon mukavuus, kauneus ja käytännöllisyys ja sopivuus asukkaidensa tarpeisiin.
Eli kallis kerrostaloasunto olisi arvostetumpi - parempi kuin edullinen omakotitalo, vaikka asukkaat haluaisivat asua omakotitalossa.
Minusta asunnon valinnan ratkaisee se, mitä asukkaat arvostavat, tarvitsevat ja toivovat budjetin puitteissa tietenkin.
Ei tod. olla mitään pihaihmisiä (siis että nysvättäis puutarhaa yms.) joten ei haluttu mitään isoa tonttia. Onneksi löytyi unelmatalo reilu 600 neliön "postimerkillä" Meille kuin lottovoitto ;D tuttaville jatkuva ihmettelyn ja piikittelyn aihe.
ohis
Olemme ihan tietoisesti ostaneet talon läheltä kaupunkia, jotta työmatkat ja päiväkotimatkat pysyisivät alle 10 minuutissa. Mutta kun sen omakotitalon pitäisi olla sellaisessa paikassa, missä ei ole ollenkaan naapureita, liikennettä tai mitään palveluita...
Ja näitä kommentteja on tullut sekä sukulaisilta että puolitutuilta.
Tiedätkö AP - tosi moni muuttaa pientaloon, kun perheeseen syntyy lapsia.
Miten se on sulta pois että monelle se on se unelma ja haave. Joka on mulla onneksi täyttynyt :)
Ei kaikista olekaan omakotitaloasujiksi, eikä tarvii ollakaan. Musta täällä ei ole yhtään liikaa töitä, lisääkin saisi olla ;)
Olen kohta 50-v eikä minulle koskaan elämäni aikana ole kukaan tullut kommentoimaan, miten ja missä minun pitäisi asua. Sinulla on outo lähipiiri, jos jotain kommenttia kuulet. Asumismuoto on ihan samalla tavalla henkilökohtainen ratkisu kuin vaikka lasten hankkiminen. Kaikkien ei lapsia tarvitse tehdä eikä kaikkien tarvitse asua ok-talossa. Ihmiset arvostaa niin eri asioita.
se ei ole tavoitteesi. Mikä tässä oli ongelma?
Olen kohta 50-v eikä minulle koskaan elämäni aikana ole kukaan tullut kommentoimaan, miten ja missä minun pitäisi asua. Sinulla on outo lähipiiri, jos jotain kommenttia kuulet.
viimeksi taisin kuulla tuosta viime viikon sunnuntaina kun olin lapsen kanssa kerrostalon pihalla. Naapurin äiti kyseli että millonkas me rakennetaan kun hekin pääsevät sitten toukokuussa muuttamaan omaan taloon.
Kyllä minä ymmärrän heidän paineensa lähteä muualle, sillä asuvat kaksiossa ja vielä ns välikerroksessa jossa ei varmaan kovin rauhallista ole. Me emme ole muuttamassa ja pystyn keskustelemaan tästä ihan ilman pulssin nousua :)
t 25
Tämä on taas tällainen täysin turha aloitus. Toiset tykkää tyttäristä ja toiset äideistä.
Itse sain tarpeekseni yhteisöasumisesta rivi- ja kerrostaloissa. Ärsytti ne pirun typerät naapurit. Siis osa oli tällaisia.
Ja onkos sinulle tullut mieleen, että toiset tykkää puuhastella kaikenlaista omassa pihassa. Esimerkiksi viime talven lumimyrätkät sai hyvän syyn hyötyliikunnalle. Siinä sitten kolailtiin oikein olan takaa ja välillä lapsetkin istuivat lumikolassa leikkiäkseen.
Itsekään en ole mikään piherpeukalo, mutta ei pihaan olekaan pakko istuttaa miljoona erilaista kukkasta. En haluasikaan mitään Viherpihan kukkahelvettiä omalle pihalleni. Terassin öljyäminen joka toinen vuosi ei ole kovinkaan paha homma ja nurmikkoakin on ihan kiva ajella.
Mutta jos AP tykkää asua kerrostalossa, niin fine. Itse en enää sellaiseen muuta. Mutta toisaalta eihän sitä ikinä tiedä mitä vanhana keksiin :)
Ja onkos sinulle tullut mieleen, että toiset tykkää puuhastella kaikenlaista omassa pihassa. Esimerkiksi viime talven lumimyrätkät sai hyvän syyn hyötyliikunnalle. Siinä sitten kolailtiin oikein olan takaa ja välillä lapsetkin istuivat lumikolassa leikkiäkseen.
vaikka aura ajoikin ajoreitin puhtaaksi niin kyllä sitä riemua silti riitti aika moneksi päiväksi :) Samoin parkkipaikkaa ei aurat saaneet koskaan kunnolla siivottua kun osa autoista oli aina paikalla. Kukkia olen istuttanut ja lehtiä haravoinut ihan selkä hiessä... Ei me sisällä istuta koko ajan vaikka kt:ssa asutaankin :)
tarpeistasi, niin miksi sä edes mietit muiden vaikuttimia ja todistelet oman ratkaisusi paremmuutta? Kato, kukin tyylillään.
Mekin muutimme rivitaloon, ennen kuin lapsia alettiin edes yrittää. 8 vuotta asuttiin noin, kunnes lisätilan tarve pakoitti tekemään asumiseen muutoksia.
Muutimme lähemmäksi Helsinkiä (kehyskunnasta toiseen) kaupunkiin ja vielä kerrsotaloon. Voi että, me on viihdytty HYVIN. Tämä oli meille ihan nappivalinta. Me ollaan molemmat maalta kotoisin, minä vielä maalaistalosta. Olemme tavallaan kasvaneet sellaisessa ympäristössä, että vain omakotitaloasuminen on sitä oikeaa asumista.
Emme arastele pihahommia, mutta tuollainen kehyskuntarivariasuminen - hyi puistatus - ei ollut meitä varten. Ja tähän on vielä lisätäävä, että ihan samaa se olisi ollut tuolla alueella omakotitalossakin asuminen.
Tiedätkö AP - tosi moni muuttaa pientaloon, kun perheeseen syntyy lapsia.
Jotain ihme alemmuutta nyt tunnet asiasta, kun sitä noin kovin selittelet. Muille ihmisille on ihan sama, missä SINÄ asut.
päivähoitotilanteesta asuinkunnassamme pieneen paikallislehteen. Täysin yhdentekevä asia, mutta hermostuin itse artikkelista. Siinä kirjoitettiin pitkät pätkät siitä, missä päiväkoteja pitäisi olla jne. ja lopuksi kommentoitiin näin: "Hannalla" (nimi muutettu) on kaksi päiväkoti-ikäistä lasta. He asuvat kerrostaloalueella, jossa on yksi päiväkoti. "Hannan" mukaan alueelle tarvittaisiin toinen päiväkoti, sillä lapsia näyttää syntyvät paljon lähiaikoina. Totuushan on kuitenkin se, että lapsiperheet muuttavat viimeistään toisen lapsen syntymän jälkeen omakotitaloon, kun elämä vakiintuu omiin uomiinsa (tämä siis toimittajan omaa höpinää). "Hanna" asuu vielä kerrostalossa. Ihan käsittämätöntä tekstiä. Ihan kuin kerrostalo on sellainen väliaikaisasumismuoto, jossa lasten kanssa ei voi asua!?! ap
Todella monethan tekevät juuri noin. Älä ota sitä henkilökohtaisesti.
on vain laiskoja.
Siis joku havavointi ja lumenluonti on mitä parasta hyötyliikuntaa ja puutarhanoito suorastaan terapiaa ja vastapainoa toimistotyölle.
Mut ihan sama mulle vaikka kaikki ei ok-taloa haluaiskaan, mulle se on ainoa oikea vaihtoehto.
minä ajattelin aiemmin samoin, mutta nyt olen yli 30-kymppisenä alkanut arvostamaan pientä puuhastelua kotona. Ja se piha on juuri niin työläs, kun haluat. Ulkopuolen maalauksen voi teettää muilla. Ei kerrostalojenkaan julkisivuremontit ilmaisia, maksoimme juuri 15 000e sijoituskämpän julkisivurempasta, kyllä tuolla rahalla jo meidän taloa maalailisi :)
on vain laiskoja.
Siis joku havavointi ja lumenluonti on mitä parasta hyötyliikuntaa ja puutarhanoito suorastaan terapiaa ja vastapainoa toimistotyölle.
Mut ihan sama mulle vaikka kaikki ei ok-taloa haluaiskaan, mulle se on ainoa oikea vaihtoehto.
Juuri tuon takia mäkin haluan asua okt:ssa, että saa haravoida omaa(!) pihaa, laittaa vaikka kasvimaata josta saa mieleistä syötävää jne!
Mä tykkään oleskella omalla pihalla(onko kerrostalossa omaa pihaa??)
Mun mielestä on ihanaa luoda lunta, katsoa kuinka lapset tekevät lumimajoja ja laskevat pulkalla.
Ja ennen kaikkea on OMA RAUHA.
Myös hyvin tärkeä seikka on se että lasta voi pitää turvallisesti omalla pihalla, sen sijaan
kaupungissa joutuu koko ajan katsomaan pienen perään ja seistä tököttämään leikkipuistossa!
Kyllä se teoriassa on ihmisen luonnollisin asumismuoto kun asutaan erillään ja _omassa_. Kerrostalot ovat nähdäkseni sen takia, että enemmän ihmisiä mahtuisi lähelle keskustoja ja asioiden yksikkökustannukset laskisivat.
Jos hinta ei olisi rajoittava tekijä niin omakotitalossa kaikki on aika paljon isompaa ja vapaampaa. Vai ketä henkilökohtaisesti kiinnostaa mennä omaan kotiin hissillä, katsella kusisia mummoja rappukäytävissä, kuunnella ryyppääviä naapureita, käydä saunassa yleisessä talon saunassa, laittaa autoa lämpöroikkaan parhaimmillaan 200 m omasta ulko-ovesta. Miettikää miten nuo asiat voivatkaan olla omakotitalossa, puhumattakaan mitä lapset tykkää jos niillä on omaa pihaa, jopa omaa rantaviivaa mato-ongella, omaa tilaa heittää palloa koiralle jne. Miten noi asiat hoidetaan kerrostalossa? Vastaus usein on, ei meidän Matti haluisikaan heittää palloa koiralle omalla pihamaalla, se tykkää olla neljän seinän sisällä marsun kanssa. Syy : vanhemmat eivät halua luopua "vapaudesta"
Ihminen on luonnostaan yhteisöllinen. Sillä tavalla selvittiin luonnon armoilla. Miehet metsästivät yhdessä ja naiset hoitivat kodin/pihapiirin. Ja mistä ihem "vapaudesta" sinä horiset tuolla alhaalla? Kaikkiko nyt haluavat myös sen koiran?
Kyllä se teoriassa on ihmisen luonnollisin asumismuoto kun asutaan erillään ja _omassa_. Kerrostalot ovat nähdäkseni sen takia, että enemmän ihmisiä mahtuisi lähelle keskustoja ja asioiden yksikkökustannukset laskisivat.
Jos hinta ei olisi rajoittava tekijä niin omakotitalossa kaikki on aika paljon isompaa ja vapaampaa. Vai ketä henkilökohtaisesti kiinnostaa mennä omaan kotiin hissillä, katsella kusisia mummoja rappukäytävissä, kuunnella ryyppääviä naapureita, käydä saunassa yleisessä talon saunassa, laittaa autoa lämpöroikkaan parhaimmillaan 200 m omasta ulko-ovesta. Miettikää miten nuo asiat voivatkaan olla omakotitalossa, puhumattakaan mitä lapset tykkää jos niillä on omaa pihaa, jopa omaa rantaviivaa mato-ongella, omaa tilaa heittää palloa koiralle jne. Miten noi asiat hoidetaan kerrostalossa? Vastaus usein on, ei meidän Matti haluisikaan heittää palloa koiralle omalla pihamaalla, se tykkää olla neljän seinän sisällä marsun kanssa. Syy : vanhemmat eivät halua luopua "vapaudesta"
ekana kohtana oli omakotitalo...