Miksi karppaajia vihataan?
Keneltä se on pois mitä minä lautaselleni tungen?
Miksi ruokavalioni on väärä ja huono jos voin valtavan hyvin ja samalla laihdun nälkää näkemättä?
Jotenkin tuntuu, että karppaajia jopa vainotaan karppauksen takia.
Aika jännä, että ylipainoiset perheet saavat ihan rauhassa mässytä eikä sitä kyseenalaisteta mitenkään. Karppausta on kritisoinut moni taho arkkipiispasta lähtien..
t. karppaaja jatkossakin
Kommentit (367)
viittauksissa kyllä oli tutkimuksia.
Siis väittääkö joku, ettei elimistö tarvitse hiilihydraatteja?
Joo, väittää, nimittäin nykytiede.Lukee niitä tutkimuksia, jos ei usko.
<a href="http://www.ajcn.org/content/75/5/951.2.full" alt="http://www.ajcn.org/content/75/5/951.2.full">http://www.ajcn.org/content/75/5/951.2.full</a>
aloitin aamut peruskoulussa ja lukiossa. Ei ollut ylipainoa tai oppimisvaikeuksia. Terve olen edelleen ja syön virallisten suositusten mukaan.
Sinulla lienee siinä tapauksessa jonkinlainen sokeus, koska tuota aggressiivista älyttömyyttä esiintyy aivan puolin ja toisin. Ja nimenomaan näitä palopuheita hiilarien merkittävyydestä ja huostaanottamisesta. Itsehän en ole karppaaja, mutta näen silti asiakseni korjata virheelliset käsitykset. Ja jos joku Wikilinkistä loukkaantuu ja alkaa aggressiiviseksi haukkumaan, niin eipä haittaa.Virallistervettä ruokavaliota vastaan minulla ei ole mitään sanottavaa, jollain toisella toki voi olla.
korjata karppien virheellisiä käsityksiä virallisterveellisestä ruokavaliosta ja karppien mellastusta keskustelupalstoilla, ihan vaikka "et itse karppaaja olekaan"?
Lisäksi minusta vaikuttaa siltä, ettei näillä ns. karppaajilla ole hajuakaan siitä, mitä viralliseen ravintosuositukseen sisältyy...
Eihän noita suosituksia noudat edes ei-karppaavat. Vai väitätkö, että ravitsemussuosituksia noudatetaan tässä maassa mitenkään kelvollisesti?
Sitä paitsi inuiittien ruokavaliossa oli paljon monityydyttynyttä rasvaa, ei tyydyttynyttä :D.
Because the fats of the Inuit's wild-caught game are largely monounsaturated and rich in omega-3 fatty acids, the diet does not pose the same health risks as a typical Western high-fat diet
Pointtisi olisi varmasti aivan loistava, mikäli täällä joku olisi hehkuttamassa minkätahansa suurirasvaisen dieetin ihanuutta, vaan kun ei ole. Inuiitit edelleenkin vain osoittavat hiilihydraattien merkityksettömyyttä. Mutta kai se täytyy vain käyttää muita esimerkkejä jatkossa, jos on tosiaan näin hankala ymmärtää yksinkertaistakin asiaa.
Ihan oikeasti: onko tuo Pekka Puskan demonisointi enää ihan tervettä?
Laihduta sinä sillä rotanmyrkyllä vaan.
koska noudatan virallisterveellistä ruokavaliota.
Inuiittien elimistö on sopeutunut niihin oloihin
Tietenkin maksat sun muut muuttuvat ravinnon mukaan.Ja edelleenkään niiden inuiittien mukaan ottamisella ei ole mitään muuta merkitystä kuin osoittaa taviksille, ettei hiilihydraatteja tarvita mihinkään. Onhan niitä luonnonkansoja muitakin, kuten jotkin masait. Ja ilmeisesti useat intiaanitkin elivät erittäin VHH-maisesti biisoneillaan. Kukaan ei ole väittämässä inuiittien ruokavaliota miksikään esimerkilliseksi ruokavalioksi. Kyse on hiilihydraattien tarpeellisuudesta.
Lisäksi minusta vaikuttaa siltä, ettei näillä ns. karppaajilla ole hajuakaan siitä, mitä viralliseen ravintosuositukseen sisältyy...
Eihän noita suosituksia noudat edes ei-karppaavat. Vai väitätkö, että ravitsemussuosituksia noudatetaan tässä maassa mitenkään kelvollisesti?
noudata karppaussuosituksia "oikein" oikeauskoisten karppaajien mielestä. Miksi tehdä suosituksia, joita kukaan ei pysty noudattamaan?
Mitä välii? Eihän noita suosituksia noudat edes ei-karppaavat. Vai väitätkö, että ravitsemussuosituksia noudatetaan tässä maassa mitenkään kelvollisesti?
Sitä välii, että niitä vastaan karppaajat yleensä hyökkäävät, tai väittävät hyökkäävänsä.
korjata karppien virheellisiä käsityksiä virallisterveellisestä ruokavaliosta
Tietenkin korjaan aivan kaikki väärinkäsitykset, jos vain vikoja havaitsen. Näissä keskusteluissa nyt vaan yleisimmät näyttäisivät pyörivät hiilarien välttämättömyyden ympärillä. Hyvänä kakkosena herra Atkinsin kuolinsyy, jota ei jostain syystä tunnu monikaan tietävän.
ja karppien mellastusta keskustelupalstoilla, ihan vaikka "et itse karppaaja olekaan"?
Minua ei ihan kauheasti kiinnosta kenenkään mekastus, karppi tai ei, kunhan asiasisältö on kunnossa. Joku muu saa luvan olla käytöspoliisi, jos näkee nettikäyttäytymisellä olevan jotain suurempaa merkitystä johonkin. Minun mielestäni virheellinen tieto on huomattavasti haitallisempaa kuin keskustelun "äänensävy".
inuiittien ja masaitten ruokakulttuuria. Haloo. Eihän se ruis tai peruna siellä pärjää eli ihmiset ovat ikänsä syöneet, mitä ovat kiinni saaneet. Nyt on yltäkylläisyyttä ainakin Suomessa, joten kaikenmaailman karpit tulevat vouhkamaan omien ruokavalioittensa hienouksista.
ainakin maratonmaiset pitkät ja rankat liikuntasuoritukset ovat lähes mahdottomia ilman hiilihydraatteja.
Pari kaveria harrastaa triathloneja ja maratoneja, eivät tunne ketään näiden lajien harrastajaa jotka karppaisivat.
lähes kaikki karppaajatkaan noudata karppaussuosituksia "oikein" oikeauskoisten karppaajien mielestä. Miksi tehdä suosituksia, joita kukaan ei pysty noudattamaan?
VHH ei ole mitenkään rajoittava ruokavalio, sitä on paljon helpompi noudattaa. Mitään kun ei nimittäin kielletä.
korjata karppien virheellisiä käsityksiä virallisterveellisestä ruokavaliosta
Tietenkin korjaan aivan kaikki väärinkäsitykset, jos vain vikoja havaitsen. Näissä keskusteluissa nyt vaan yleisimmät näyttäisivät pyörivät hiilarien välttämättömyyden ympärillä. Hyvänä kakkosena herra Atkinsin kuolinsyy, jota ei jostain syystä tunnu monikaan tietävän.ja karppien mellastusta keskustelupalstoilla, ihan vaikka "et itse karppaaja olekaan"?
Minua ei ihan kauheasti kiinnosta kenenkään mekastus, karppi tai ei, kunhan asiasisältö on kunnossa. Joku muu saa luvan olla käytöspoliisi, jos näkee nettikäyttäytymisellä olevan jotain suurempaa merkitystä johonkin. Minun mielestäni virheellinen tieto on huomattavasti haitallisempaa kuin keskustelun "äänensävy".
että hyvin monet ihmiset elävät terveinä ja pitkään ja kasvattavat vieläpä terveitä lapsiakin virallisterveellisellä ruokavaliolla?
Ei lihakaan kenellekään välttämätöntä ole. Oletko muistanut muistuttaa siitä? Tästäkin on nimittäin liikkeellä huomattavasti virheellistä tietoa. Suojelet varmaankin yhtäläisellä innolla vegaaneja samanlaisilta väärinkäsityksiltä nettikeskusteluissa? Ihan vaikka et itse karppaaja olekaan?
VHH ei ole mitenkään rajoittava ruokavalio, sitä on paljon helpompi noudattaa. Mitään kun ei nimittäin kielletä.
Kyllä mun mielestä karppaajien kommenteissa peruna, leipä, riisi ja pasta on aika kiellettyjen listalla...
että hyvin monet ihmiset elävät terveinä ja pitkään ja kasvattavat vieläpä terveitä lapsiakin virallisterveellisellä ruokavaliolla?
En minä ennaltaehkäisevästi täällä ole paasaamassa.
Ei lihakaan kenellekään välttämätöntä ole. Oletko muistanut muistuttaa siitä?
Miksi ihmeessä muistuttaisin? Olkoot jokainen vege jos siltä tuntuu tai sitten ei. Enhän minä muistuttele siitäkään, että hiilareita ei tarvita, vaan korjaan niitä, joiden mielestä hiilareita tarvitaan, eihän asia puheeksi tule ennen sitä itse virhettä.
yli 90-vuotisia ihmisiä (suomalaisia, ei inuiitteja tai masaita), jotka ovat eläneet perunalla ja kotimaisilla viljoilla, tehneet fyysisesti raskasta työtä, saaneet paljon lapsia ja ovat vielä vetreässä kunnossa ja vähillä lääkkeillä.
Ei viljoista ja perunoista voi tehdä mitään kirosanaa, sillä Suomessa on niitten turvin eletty ja voitu hyvin.
Mihin on unohtunut tällainen näkökulma karppaus-keskusteluissa?
Sitä välii, että niitä vastaan karppaajat yleensä hyökkäävät, tai väittävät hyökkäävänsä.
Joku aika sitten keskusteltiin siitä kun viralliset ravitsemussuositukset sallivat 10 €% lisättyä sokeria. Hirveä vääntö alkoi vt-puolelta, että ei se tarkoita että se pitää syödä. Ihan kansanterveyden kannalta ajatellen toivon, että tuo määrä tulee poistumaan uusista suosituksista. Kyllä jos jotain ei kielletä se silloin sallitaan. Ja kyllä, Fogelholm on itse puhunut korkean glykeemisen indeksin elintarvikeiden välttämisestä. Ruisleivälle hän on kehittänyt uuden termin 'keskinopea' hiilari, tarkoittaen täysjyväruista. Ihme selittelyä taas.
Tuskin karppaajia vihataan. Karppaajat taitaa olla vaan niin herkillä oman ruokavalionsa kanssa.Tunnen joitakin karppaajia, ja varon visusti puhumasta ruuasta heidän kanssaan. Tuloksena nimittäin on pikä monologi siitä, miten karppaus on hyvä asia ja omaa valintaa puolustellaan monisanaisesti. Tämä siltikin, vaikka en ole mitenkään yrittänyt kyseenalaistaa heidän ruokavaliotaan. Ihan vain kysynyt siitä, syystä, että mitä ruokaa vieraalle voisin tarjota. Mielestäni olisi nimittäin kamalaa tuhlausta sokkona yrittää tehdä jotain sopivaa ruokaa ja sitten kun se ei käykään niin joutua heittämään ruokaa roskiin. Vähän tutumman karppiperheen kanssa on homma mennyt niin, että vieraat kokkailee vapaasti keittiössäni mitä mielivät ja mitä katsovat itselleen soveltuvaksi ravinnoksi.
Vähän vaikuttaa siltä, että jotkut karppaajat ovat vainoharhaisia. Kuvitellaan että jos et karppaa olet sitä karppaajaa vastaan. Karppifoorumia kun on lukenut, niin jotkut kuvittelee, että heidän ostoksiaan kytätään ruokakaupassa ja arvostellaan. En ymmärrä kenellä tuollaiseen olisi kaupassa aikaa.
Karppaajat tutuvat suhtautuvan aika ilkeästi muihin ainakin netissä. Hirmu kiukkuisia ovat ja uhkailevat ja lähettävät törkyviestejä ravintotutkijoille. Varmaan karppauksesta voi olla hyötyä painon hallinnassa ja se voi helpottaa joitakin sairauksien oireita, mutta vahvasti näyttää siltä, että karppaus ei ainakaan lisää millään tavoin onnellisuutta ja mielen harmoniaa.
Laihduta sinä sillä rotanmyrkyllä vaan.