Työssäkäyvät vanhemmat: millainen teidän aamuaikataulunne on?
Kiinnostaisi tietää miten te muut ehditte töihin kun itse olen AINA 10 minuuttia myöhässä..
Meidän aamu:
6.00 soi kello, torkutan/luen nettihesarin otsikot
6.15-6.30 puen, harjaan hampaat, kampaat hiukset ja meikkaan.
mies pukee ja harjaa hampaat 6.45 asti..
6.30-6.40 katson lapsille sisävaatteet valmiiksi esiin ja ulkovaatteet eteiseen levälleen helposti puettaviksi
6.40 herätän 4v ja 6v pissalle ja hammaspesulle. autan pukemisessa hiukan niin sujuu nopeammin.
6.55 herätän 2v ja vaihdan yövaipan pois, pesen pyllyn ja puen hänet alusta loppuun
sillä aikaa mies hakee auton parkkikselta oven eteen ja tulee takaisin sisälle hakemaan lapsia kanssani
7.10 auto starttaa päiväkodille
7.15 ollaan päiväkodilla
7.25 lähden viemään miehen töihin
7.40 ollaan miehen työpaikalla
7.55 oon itse töissä (pitäisi olla 7.45)
Kommentit (86)
Jos lapset herää aikaisin, niin kyllähän he menevät aikaisin myös nukkumaan. Ei se silloin ole mitään sängystä ylös riipimistä, jos uniaikaa on tarpeeksi. Sitäpaitsi, kun on tottunut rauhallisiin aamuihin hoitovapaalla, niin toki aluksi tuollainen tarkka aikataulu tuntuu vaikealta. Mutta äkkiä siihen tottuu. Itse koitan illalla tehdä mahd. paljon aamuja helpottaakseni: reppu katsotaan valmiiksi oven suuhun, lasten vaatteet valitaan illalla (aamutappelut vaatteiden valinnasta jää pois), pesen illalla hiukset ja katson omatkin vaatteeni valmiiksi. Onnekseni minulla on liukuva työaika ja siksi menenkin aamulla aikaisin töihin, jolloin pääsen aiemmin lähtemään. Aamut hoitaa mies, jolla ei varsinaista työaikaa ole, mutta ehtii kyllä kasin pintaan töihin. Itsekin ihmettelen näitä, jotka menevät töihin vastaa ysiin tai kymppiin. Itse haluaisin jo ilman lapsiakin pois ajoissa.
Suosittelen tukan pesua illalla,saastaa tosi paljonaikaa.
Jos tukka on helposti rasvottuva voisit harkita raitojen ottamista. Ne ainakin mulla kuivattaa sen verran tukkaa etta parjaa hyvin pari paivaa pesematta.
Minulla on tuuhea, mutta hentolaatuinen tukka. Hiukset vääntyvät yön aikana sojottamaan kaikkiin ilmansuuntiin.
Aamulla niitä ei millään saa asettumaan kuin kastelemalla kokonaan ja föönaamalla - ja se ei ole sen helpompaa kuin että aamusuihkun aikana hiukset pesaisee.
Mä taas ahdistuisin siitä, että päivästä menee puolet ihan hukkaan. Moneltako muuten pääset töistä/menet nukkumaan? Ihan mielenkiinnosta kyselen.
Tuskin kukaan nyt 12 tuntia vuorokaudessa nukkuu. Jos aamulla herää myöhemmin, todennäköisesti siis valvoo myöhempään.
Eikä se illalla hereillä oltu ja puuhailtu tunti ole sen kummemmin "hukassa" kuin aamulla hereillä oltu.
Kauhean ahdasmielisiä ihmisiä tässä ketjussa. Vain TEIDÄN vuorokausirytminne on ainoa oikea...
-klo 6:15 herätään eskarilaisen kanssa
-klo 06:15 herätys eskarilaisen kanssa ja puetaan illalla katsotut vaatteet
-klo 6:30 lähdetään pyöräilee päiväkodille
-klo 6:45 lähden pyöräilee töihin päiväkodilta (n. 35min)
-klo 7:25 käyn töissä suihkussa ja pikameikki
-klo 07:40 töissä työn äärellä
-klo 08:30 aamupala töissä kahvitauolla
Koululaiset heräävät itsekseen ja huolehtivat omatoimisesti aamutoimista, kun mies on lähtenyt jo aamuyöstä töihin. Ensi vuonna nuorimmainenkin menee kouluua ja joutuu huolehtimaan itse heräämisistä ja aamupaloista sekä kouluun lähdöstä, koska itse joudun lähtemään viim. klo 6:45 töihin.
ja mun silmissä myös kaikki muut jotka huolehtii 2-3 lasta tarhaan ennen klo 9. Tunnen itseni täysin pilalle hemmotelluksi, meillä näin (1 lapsi):
6.50 herään: juon kahvin (jonka mies keittänyt valmiiksi ennen lähtöään töihin), luen vähän lehteä
7.00 lapsi 3 v herää: luetaan satu, venytään sohvalla, keitän puuron molemmille, leikitään sillä aikaa kun puuro jäähtyy
n. 7.50 syödään puuro
n. 8.15 leikitään vielä hetki
8:40 aamupesut
8:50 oma meikki ja pukeminen, lapsi leikkii itsekseen
9:10 lapselle ulkovaatteet ja voileipä käteen
9:20 startataan
9:40 lapsi tarhaan
n. 10:15 itse töissä
Eipä ihme, että lapsen tarhanaloitus on tuntunut sujuvan kivuttomasti jos vertaa näihin muihin aamuihin.
6.30 Mies herää.
7.30 Minä herään (mies tässä vaiheessa jo yleensä töissä), käyn suihkussa, syön ja luen lehteä.
8.00 Herätän lapsen, jos ei ole itse herännyt.
8-8.30 Lapsi syö aamiaista, jonka jälkeen potalle kirjaa lukemaan.
8.30 Laitan hiukseni (vie 5 min), puen itseni ja lapsen.
8.40-8.50 Lähden viemään lasta hoitoon.
8.50-9 Lapsi hoidossa.
9-9.15 Minä töissä.
Minulla on 1600 vuosityöaika, jonka saan itse järjestää, miten haluan. Opetukset alkavat yleensä aina vasta kello 10. Teen töitä pitempään ja mieheni hakee lapsen päiväkodista jo kello 15.
4.10 herätys itsellä
aamupala, hampaiden pesu, tukan laitto, nopea meikkaus ja koululaisille viestin kirjoitus. Niin ju luonnollisesti pukeminen.
5.00 herätän kuopuksen (4v) puen hänelle sängyssä sisävaatteet ja kannan eteiseen jossa puemme ulkovaatteet. hampaat pestään vasta päiväkodissa.
5.10 lähdetään kotoa.
5.15 ollaan päiväkodilla
5.30 alkaa työt, työpaikalla olen yleensä noin 5.15-5.25, koskaan en ole myöhästynyt.
Koululaiset (8-14v) heräävät itsenäisesti koulun alkamisesta riippuen 7.00-8.30 välillä, syövät aamupalat, pesevät hampaat ja pyöräilevät / kävelevät 2,5km kouluihinsa.
6.30 kello soi, torkutan 5-10min
6.40 ylös viimeistään ja hammaspesu, hiustenharjaus, meikkaus, vaatteet
6.50 aamun eväsleivän teko töihin
6.55 herätän pojat (6v ja 5v),
jotka vessaan, pukevat (vaatepinot molemmilla)
7.10 ulkovaatteet ja autolle lähtö
7.15 starttaus pihasta
7.20 pk:ssa (alle km päässä)
7.25 eskarissa
7.30 töissä (2km päässä)
Mä myöhästyn usein sen 5min, koska pitää töissä käydä vielä pukkarissa laittamassa työvaatteet.
Aamupalan ja aamuteen nautin töissä, meillä kun on tapana 7:45 pitää jo kahvitauko ennen kuin 8 avataan. Pojat syö aamupalan pk:ssa ja eskarissa klo 8.
Olen todella aamu-uninen joten juurikaan aikaisemmin en jaksaisi herätä, mutta voisin lopettaa tuon torkutuksen niin olisin ajoissa töissä...
Ja on harmi kun eskari on eri paikassa kuin päiväkoti (koululla), viime vuonna meni kätevämmin lasten vienti kun sai viedä samaan paikkaan (vaikkakin olivat eri ryhmissä).
Koululainen meillä huolehtii itse aamupalastaan ja lähdöstään, ym. Onkin jo 4-luokkalainen. Mies taas lähtee jo 5:45 ajamaan töihin, joka kauempana, siksi minä vien lapset.
Kotiäitiajoista kaipaan eniten juuri rauhallisia aamuja ja pitkään nukkumista, mutta onneksi on viikonloput.
(ja muillekin), että ei sen tarvitse mennä noin! Meidän aamut ovat vieläkin juuri tuollaisia kuin kuvaat, pk:iin lähdemme about samaan aikaan kuin hoitovapaa-aikana lähdimme ulkoilemaan (2-3h heräämisestä). Olen todella onnellinen enkä lainkaan koe, että aamumme olisivat "pilalla", on hyvä omatunto lapsen ja töiden suhteen ja lapsi vaikuttaa myös onnelliselta. Ja teemme molemmat täyttä työaikaa miehen kanssa! Avaintekijät:
-muutimme suunnitellusti lähelle molempien työpaikkaa ennen kuin lapsi aloitti hoidon
-vapaat työajat (tiedän ei onnistu kaikilta, mutta jos molemmat vanhemmat osallistuu samalla tavoin lapsen hoitoon ja edes toinen voi edes vähän liukua niin helpottaa jo paljon)
Tammikuussa pitäisi mennä töihin, tätäkö se sitten on, voi itku :(( ohi ovat ne ihanat kiireettömät aamut, kun taaperon kanssa vaan köllitään ja kutitellaan ennen kuin jaksetaan kunnolla nousta, rauhassa syödään puurot ennen kuin edes mietitään mitäs tehtäis. Mä hellin joka ikistä aamuamme mitä niitä nyt on jäljellä vielä... mä masennun pelkästään kun luen näitä aamukertomuksia, ne on ihan hirveitä. Ihmiset on kuin robotteja :((
Kotona ollessa maailma toki kutistuu minimaailmaksi, mutta silti. Ihmiset riipii lapset ennen kuutta sängyistään, aamuisin on sysipimeää tähän aikaan vuodesta ainakin kasiin, siihen mennessä ehditään nippanappa töihin, useimmat eivät pitkien työmatkojen takia edes vielä silloin.
Töissä on oltava se kahdeksan tuntia, venyvistä palavereista noloina poistumisten, ruuhkissa kaahaamisten jälkeen ehtii niukin naukin ennen viittä päiväkotiin/eskariin/iltapäiväkerhoon, pikaisesti kotiin, nälkäisiä, väsyneitä, kiukkuisia lapsia (ja aikuisia), pyykkiä, ruuan laittoa, harrastuksiin viemistä, seuraavan aamun pohjustusta, mahdollisia rästitöitä, vajaavaisia unia, sama kuvio aamulla uudelleen... En ihmettele Nina Mikkosen valintaa...
6.15 - 6.30 soi kello, torkutan hetken.
Ylös viimeistään 6.45 samalla herätän lapsen.
7.30 mennessä aamutoimet hoidettu ja aamupala syöty. Lapsi ei syö aamupalaa kotona, vaan eskarissa vasta.
Vaatteet päälle ja startataan kohti päiväkotia. Ajomatka 3 minuuttia.
Viimeistään 8.00 startataan päiväkodilta töihin.
Mies kulkee mukana autolla.
8.45 - 8.55 Mies Pohjois-Haagan juna-asemalla ja jatkaa junalla töihin.
9.00 Minä töissä.
Aikataulussa liukumaa jonkin verran, joskus kun virkeänä herää heti 6.15 niin sitten yleensä olen työpaikalla jo 8.30. Liukuva työaika , joten töihin menoaika voi vaihdella aikalailla.
Kotiin ähtö työpaikalta viimeistään 16.10, matka sama kotiin päin. Kotona tehdään sitten se mitä työpäivästä jäi vielä tekemättä tai sitten jätetään liukumaan miinustuntia.
6:45 nousen ylös, juon kahvia ja katson aamu-TV:tä, laitan itseni kuntoon (suihku, meikki)
7:20 herätän lapset
7:45 lähdetään päiväkotiin, matka pari minuuttia
8:15 minä töissä
16:00 haen lapset
En koe raskaaksi. Ei tarvitse repiä lapsia sängystä. Iltaisin jää aikaa olla lasten kanssa. pidetään paljon vapaata ja lapsilla on 3kk lomaa vuodessa.
klo 6.00 herätyskello soi, nousen yleensä ehkä 10 yli
menen suihkuun ja pesen hiukset joka aamu. Suihkun jälkeen rasvailen yms. ihan rauhassa ja puen vaatteet päälle. Jos koululaisella kasin aamu herättelen hänet noin 6.45-7.00
Seiskan aikoihin syömme koko perhe miehen valmistaman aamupalan, luemme Hesarin ja juttelemme tulevasta päivästä ja päivän aikatauluista.
7.30 kuivaan hiukset, meikkaan ja pesen hampaat.
Mies vie silloin koiran ulos ja lapsi pukee päivävaatteet, harjaa hiukset ja hampaat.
Koulu alkaa 8.15 ja heitämme tytön autolla koululle ja jatkamme siitä miehen kanssa samalla kyydillä töihin, jossa olemme n. 8.45.
Jos lapsella kympin tai ysin aamu, toinen jää kotiin tekemään etätöitä koulun alkamiseen asti ettei lapsen tarvitse olla aamulla yksin kotona. Näinä aamuina lapsi ja kotiin jäävä vanhempi voivat myös nukkua vähän pitempään. Toinen voi lähteä sitten halutessaan aikaisemmin töihin.
Onneksi on liukuva työaika ja etätyömahdollisuus molemmilla. Lapsi menee koulun jälkeen ip-kerhoon, josta haemme hänet joka päivä viim. 16.30
Laitan illalla valmiiksi omat ja lasten vaatteet ja käyn suihkussa.
6.00 herätys, tupakka ja aamupala+kahvi (lataan keittimen illalla ja ajastin huolehtii keittämisen klo 6)
6.10 meikki ja hiustenlaitto
6.30 lapset hereille, aamupala heille
7.10 lapsille vaatteet: isompi pukee itse, pienemmän puen ja oma pukeutuminen myös
7.20 isompi lapsi odottamaan koulukyytiä, pienempää viemään pph:lle
7.30 pph:lla
7.35 pph:lta ajo töihin
7.40 töissä
Työpäivä alkaisi 8.00
Jos mies huolehtii muksut, niin tuosta jää itselle aamulla aikaa jopa netissä roikkumiseen ja olen töissäkin jo 7.15...
5.45 kello soi, nousen heti.
5.46 laitan hiukset, pesen hampaat.
(lyhyet hiukset, föönään ne aamuisin)
6.00 herän 5-vuotiaan, päiväkotiin menevän lapsen (toinen jää vielä nukkumaan)
6.05 teen eväät, hörppäsen tuoremehua
6.12 autan lasta pukemisessa, halaillaa ja suukotellaan samalla.
6.22 auto starttaa pihalta
6.26 päiväkodin pihalla
päiväkodissa halit ja pusut
6.30 auto starttaa päiväkodin pihalta
7.10 olen töissä joka on tarkoitus (liukuma 7.00 - 8.00 välillä)
Ja olen siis yh eli kukaan ei ole aamuisin auttamassa, esim. lapsen kanssa tai aamupalan tms.
5.45 kello soi, nousen heti.
5.46 laitan hiukset, pesen hampaat.
(lyhyet hiukset, föönään ne aamuisin)
6.00 herän 5-vuotiaan, päiväkotiin menevän lapsen (toinen jää vielä nukkumaan)
6.05 teen eväät, hörppäsen tuoremehua
6.12 autan lasta pukemisessa, halaillaa ja suukotellaan samalla.
6.22 auto starttaa pihalta
6.26 päiväkodin pihalla
päiväkodissa halit ja pusut
6.30 auto starttaa päiväkodin pihalta
7.10 olen töissä joka on tarkoitus (liukuma 7.00 - 8.00 välillä)
Ja olen siis yh eli kukaan ei ole aamuisin auttamassa, esim. lapsen kanssa tai aamupalan tms.
Mä herään klo 6, tupakoin, käyn suihkussa, puen.
Jos lapsella alkaa koulu kasilta, herätän sen puoli seiskalta ja annan aamupalaa, jos myöhemmin, herätän sen myöhemmin.
Mies herää klo 7.
Mä lähden töihin 7.10, mies hoitaa lapsen vaatteet ja kympin aamuna myös aamupalan ja laittaa lapsen kouluun.
Mies lähtee töihin klo 10.30.
6.30 soi herätys meillä vanhemmilla; puetaan (vaatteet katson itselleni valmiiksi jo illalla), minä meikkaan/laitan hiukset, mies hakee lehden ja keittää itselleen kahvin
6.40 alan tehdä aamupalaa itselle ja samalla teen leivät 11v:lle ja 8v:lle
6.45-7.00 syöminen ja lehden luku (koululaiset herää omiin herätyshälytyksiinsä 6.50)
7.00 nousen pöydästä ja teen tilaa koululaisille (jotka siis pukevat omatoimisesti illalla valmiiksi katsotut vaatteet), käyn herättämässä eskarin ja menen petaamaan petit/laitan astoita koneeseen tms
7.10 auttelen tytöille hiuksia leteille, järkkäilen kotia ja katson, että eskarilainen on saanut puettua
7.20 mies lähtee töihin ja me muut alamme pikkuhiljaa pukea ulkovaatteita, varmistelen vielä, että reput on kunnossa ja heijastimet/kypärät mukana
7.30 koululaiset lähtevät kohti koulua, minä hyppään autoon ja vien eskarilaisen päikkäriin (3 km matkaa)
7.45 eskarilainen viety ja työmatka taittuu muutamassa minuutissa
7.50 olen yleensä töissä (joskus jo aiemminkin)... työt alkaa yleensä kahdeksalta (voivat alkaa monesti kyllä muuhunkin aikaan, mutta menen melkein aina silti kahdeksaksi tekemään paperihommia - olen erityisope)
Hyvin siis ehditään eikä meillä oikeastaan ole kiireen tuntua. Todella paljon auttaa se, että kaikki vaatteet on katsottu valmiiksi jo edellisenä iltana.
jos mulla aamuvuoro herätys söi klo 6:15.
Nousen heti ylös. Menen vessaan tekemään aamutoimet, puen päälle, otan eväät ja lähden töihin. Töissä pitää olla klo 7:00. Aamulla en juuri meikkaa, laitan ehkä ripsiväriä ja meikkivoidetta. En syö aamupalaa enkä lue lehteä, mieluummin nukun vähän pidempään. Työmatkalla saatan syödä banaanin tai leipäpalan.
Lapset jää nukkumaan isänsä kanssa ja heräilevät n. klo 8.
Jos mulla on iltavuoro kello soi klo 8. Herätän ekaluokkalaisen. Annan hänelle aamupalaa ja vaatteet ja vien hänet kouluun. Sitten tulen kotiin ja annan pienemmälle aamupalaa. Mies lähtee töihin ja me pienemmän kanssa tehdään kotihommia, ulkoillaan, käydään kaupassa yms. Pienemmän vien hoitoon klo 12 ja sitten töihin.
Et oo ainoa, kyllä mullakin menee ton verran :) Joka aamu, oli arki tai viikonloppu.