Työssäkäyvät vanhemmat: millainen teidän aamuaikataulunne on?
Kiinnostaisi tietää miten te muut ehditte töihin kun itse olen AINA 10 minuuttia myöhässä..
Meidän aamu:
6.00 soi kello, torkutan/luen nettihesarin otsikot
6.15-6.30 puen, harjaan hampaat, kampaat hiukset ja meikkaan.
mies pukee ja harjaa hampaat 6.45 asti..
6.30-6.40 katson lapsille sisävaatteet valmiiksi esiin ja ulkovaatteet eteiseen levälleen helposti puettaviksi
6.40 herätän 4v ja 6v pissalle ja hammaspesulle. autan pukemisessa hiukan niin sujuu nopeammin.
6.55 herätän 2v ja vaihdan yövaipan pois, pesen pyllyn ja puen hänet alusta loppuun
sillä aikaa mies hakee auton parkkikselta oven eteen ja tulee takaisin sisälle hakemaan lapsia kanssani
7.10 auto starttaa päiväkodille
7.15 ollaan päiväkodilla
7.25 lähden viemään miehen töihin
7.40 ollaan miehen työpaikalla
7.55 oon itse töissä (pitäisi olla 7.45)
Kommentit (86)
Nyt vasta tajuan miten helppoa mulla on;)
06.40 herätys, syön aamupalan, luen lehteä, alan katsoa työvaatteita
7.15 alan huhuilla viisivuotiaallemme, että saa kohta heräillä. alan itse meikata/laittaa tukkaa tms.
07.30 viisivuotias herää.. ja alkaa syödä aamupalaa.
08.00 lapsen aamupala syöty, pissalle ja hampaiden pesulle jne, pukemaan.
08.30 lähdetään päiväkodille
08.45 lähden ajamaan töihin, jossa noin 09.30. joustava työaika, joten ei väliä vaikka tulisi myöhemminkin.
raasuja on nuo jotka jo kuuden jälkeen viedään päiväkotiin:/ en varmaan ikinä saisi tyttöä hereille tuohon aikaan.
Siksi herään aamulla ajoissa että ehdin rauhassa lukea lehden ja syödä aamiaista. Eli kello soi 6:30 (tällöin mies on jo lähtenyt töihin). Teen aamupesut, puen, meikkaan, laitan hiukset, aikaa näihin menee n 15min. Aamiaiseen sekä lehdenlukuun menee n 30-45min. Yleensä lapset heräilevät omia aikojaan 6:45-7 välillä, kömpivät katsomaan aamun lastenohjelmia ja samalla pukevat illalla valitsemansa vaatteet päälle. Saatan antaa lapsillekin pienet leivät tms jos haluavat, vaikka syövät varsinaisen aamiaisen päiväkodissa. Sylittelen hetken lasten kanssa. Rauhallisen aamuhetken jälkeen vielä lasten hiusten kampaamiset, hampaan pesut yms. Viimeistään 7:45 ulkovaatteet päälle ja lähdemme päiväkotiin johon vain sadan metrin kävelymatka. Tavoite olla pkssa klo 8 jolloin olen töissä 8:30 kieppeillä, riippuen ruuhkasta. Olen opettaja ja työaikani on vapaa, yleensä en laita itselleni opetusta alkamaan ennen klo 9 joten tämä aikataulu onnistuu hyvin. Mies tulee iltapäivällä ajoissa töistä ja hakee lapset klo 15:30 mennessä. Itse olen kotona 17 mennessä. Jos työt alkavat jo klo 8 herään klo 6.
Naamanpesu, meikkaus, hiusten laitto. Ne vie n. 30-40min.
Oma herätys yleensä klo 00-04 välillä
Lapset herää n. klo 07 ja siitä sitten omineen menevät kouluun
Oma työpäivä kestää yleensä 12-15h
Työpäivän jälkeen kämpän siivous, mahdollinen pyykkihuolto, lapsille ruoka seuraavaksi päiväksi, itelle jotain iltapalaa ja jos ehtii niin otan tunnin omaa aikaa, vaikka se syökin sitten sen tunnin yöunista.
- herätys klo 7-7.15 ja minä suihkuun, sillä välin mies tekee eväät ja omat aamutoimet
- lapset heräilevät itsekseen viim. 7.30 mennessä
- aamupalat ja pukemiset
- meikkaus
- ulkovaatteet
- lähtö klo 8.15-8.30 riippuen siitä kumpi vie lapset, minä vai mies
- töissä n. klo 9
meillä ei ole minuuttiaikataulua, vaan ehdimme tehdä aamuhommat hitaasti ja omaan tahtiin. lisäksi ihanan lyhyet työmatkat joten niihin ei tarvitse tuhlata aikaa.
Oma työpäivä kestää yleensä 12-15h
Miten jaksat noin vähillä unilla ja tuolla työmäärällä?
ja lukea Hesaria. Lisäksi meikkaaminen vie tietyn ajan.
Tämän olen ratkaissut jo ennen lapsien tuloa niin, että herään 2 tuntia ennen kotoalähtöä. Lasten takia (aamusta riippuen) lisään siihen vielä puolisen tuntia.
Lasten vaatteet katsotaan illalla valmiiksi.
5.30 oma herätys -> puuro, tee kannuun, Hesari, koirat ulkotarhaan
6.30 pesulla käynti, hampaiden pesu, meikkaus
7.00 lapset ylös, mies nousee myös -> kaikille vaatteet päälle, pesut yms.
7.30 aamutohinoita vielä, tarkistetaan päivän aikataulut, kauppatarpeet jne.
7.45 lapset hoitoon, aikuiset töihin
Herään 6.40. Napsautan illalla valmiiksi ladatun kahvinkeittimen päälle.
Käyn suihkussa, pese tukan. Puen edellisenä päivänä valmiiksi etsityt vaatteet ylle. Kuivaan tukan.
Noin kello seitsemän herätän koululaiseni. Annan heille aamupalan. Syövät samalla kun minäkin syön aamupalan ja lukaisen Hesarin premin ja ulkomaansivut.
Kello 7.30 meikkaan ja komennan lapset pukemaan. Olen etsinyt edellisenä iltana vaatteet valmiiksi, se auttaa paljon.
Lapset pesevät itse hampaansa ja noin klo 8 lähdemme kouluun (vien lapset), koulu alkaa 8.15 melkein joka aamu. Ajan töihin, jonne saavun noin klo 8.35.
Ok, sinulla on ap enemmän lastenhoitoa tuossa aamuisin, ja minä pääsen jo helpolla. Toisaalta sinun ei tarvitse ruokkia lapsia kotona aamuisin. Mutta tuon pikkulapsivaiheenkin olen elänyt, joten pari vinkkiä:
- katso tosiaan aina sisävaatteet illalla valmiiksi, kunkin lapsen vaatteet omiin pinoihinsa niin, että ne ovat pukemisjärjestyksessä.
- älä torku. Ylös saman tien, ei se notkumisesta parane. Pane vaikka radio päälle, jos haluat kuulla tärkeimmät uutiset aamulla, samalla voit hyvin pukea lapsia.
Jo noista säästät kummasti melkein puoli tuntia.
Herätys klo 6. Meikkaus, hiustenlaitto ja aamukahvit hoidettu n. klo 7.00. Autossa klo 7.15 ja työpaikalla 7.30. On liukuva työaika, joten ei väliä mihin aikaan menen töihin, mutta tykkään olla aikaisin töissä.
Mies herää koululaisen aamusta riippuen 6.10 tai 6.30. Herättä koululaisen 6.50 tai 7.40 (ovat yleensä jo heränneet tähän mennessä). Lähtevät kotoa 7.30 tai 8.30.
Minä haen lapset iltapäivällä klo 16.15-16.45 välillä.
Laitan lasten päivän vaatteet + ulkovaatteet valmiiksi kun naperot on illalla sängyissään tai kun itse menen nukkumaan. Samoin murokulhot ja paketit on pöydässä aamua odottamassa.
Herätys 6.30, torkun 5 minsaa
Meikki, tukka ja vaatteet ja 6.50 olen valmis.
Herätän lapset 6.50, isompi pukee itse, nuorempaa autan.
Kello 7 aamupala.
7.20 pukemaan ja 7.25-7.30 hypätään autoon.
6.10 kello soi, mies on jo lähtenyt tai juuri lähdössä ja lapset heränneet/heräävät itsekseen. Käyn suihkussa, puen ja laitan itseni valmiiksi.
Noin 6.45 rupean laittamaan aamupalaa valmiiksi ja klo 7 syödään yhdessä lasten kanssa. Aamupalan jälkeen lapset pukee päivävaatteet, autan 2-vuotiasta tarvittaessa, riippuu miten reipaalla tuulella tyttö on. Siistin keittiötä petailen sänkyjä ja muuta pientä kotihommaa. Katson, että koululaisella ja eskarilaisella on tarvittavat kamppeet kasassa.
8.00 työt tulee kotiovelle, puetaan ulkovaatteet ja lähdetään viemään eskari ja saatellaan samalla koululainen, jos ei ole kasin aamu, jolloin lähtee itsekseen edeltä.
Koululla ollaan yleensä 8.20 ja odotellaan pihalla puoleen saakka, että eskariaika alkaa. Sen jälkeen suunnataan kuopuksen ja hoitolasten kanssa puistoon.
Itselläni:
05:00 Soi herätyskello, torkutan
05:20 Nousen ylös, käyn vessassa, puen, harjaan hampaat ja laitan tukan ponnarille
05:30 Starttaan pihasta
05:45 Saavun työpaikalle
Työvuoro alkaa 06:00 joten aamukahvin ehtii hyvin juoda ennen sitä.
Miehellä:
6:30 Herätys, aamukahvi
7:00 Lapsen herätys, aamupesut, pukeminen
7:30 Lapsi hoidossa
7:45 Mies töissä
Meillä on ihan lässyttelyä:
6:00 Kuopus herää, vaippaan ja laitan meille vaatteet päälle ja menen olohuoneen lattialle nukuskelemaan samalla kun taapero leikkii siinä ympärillä
7:00 maissa laitan aamupuuroa, syödään kaikessa rauhassa, mies heräilee ja käy suihkussa (itse suihkutan vain iltaisin ja eipä tuota yön aikana kauheasti ehdi likaantua?!)
7:30 Esikoinen herää, sylittelyä ja aamupuurolle
8:00 Esikoiselle vaatteet päälle, kasaan lastentarhavaatteet eteisen lattialle
8:30 Ulos, kävellään lähellä olevaan lastentarhaan jossa oltava viimeistään 9:00, sitten kävelen työpaikalle joka sekin ihan vieressä.
Ihanan rentoa, vauhtiaamuja syntyy vain jos nukutaan jostain syystä kaikki myöhään eli kahdeksaan asti.
näitä lukiessa sitä tajuaa kuinka ihanan leppoisaa elämää sitä saa viettääkään!!
Tässä nyt esim. tämä keskiviikko-aamu meillä:
7:00 Miehen herätyskello soi. Nousee herättelemään lapsia ja laittamaan heille aamupalaa.
7:45 Kömmin itsekin sängystä, sanon lapsille heipat kun lähtevät kouluun.
8:00 Mies menee sohvalle ottamaan tirsat. Minä surffailen netissä ja syön aamupalaa.
8:30 Mies havahtuu sohvalta, ottaa itselleen aamupalaa ja laittaa kaffen tippumaan.
9:00 Juodaan kahvia, jutellaan. Lisää nettisurffailua.
Tässä välissä saatan käydä ruokakaupassa tai muilla asioilla. Yleensä vaan kuitenkin katson telkkua tai roikun netissä.
10:00 Mies aloittaa työnteon työhuoneessaan.
11:00 Minä lähden töihin.
Moneltako muuten pääset töistä/menet nukkumaan? Ihan mielenkiinnosta kyselen.
6.45 herätys ja suihku
6.55 puen ja meikkaan (puuteri + ripsari)
7.05 herätän tytön ja puen
7.15 lähdetään kotoa
7.20 hoidossa
8.00 töissä
Työmatka 35km ja ei ole liukuvaa työaikaa. Oltava aina tasan 8.00-16.00 töissä :( Harmittaa kun ei oo yhtään joustoa työajassa varsinkin nyt ku joutuu putsaamaan auton ikkunoita...
Joka toinen aamu pesen hiukset ja sillon herään itse 5-10min aiemmin että ehdin myös föönätä hiukset.
taidan olla tän ketjun ainoa, joka saa meikkaamiseen ja hiustenlaittoon kulumaan kolme varttia... :-O
taidan olla tän ketjun ainoa, joka saa meikkaamiseen ja hiustenlaittoon kulumaan kolme varttia... :-O
Itse tuskin koskaan ennen kahdeksaa, joskus vasta yhdeksän jälkeen. Ja teen normaalia päivätyötä, mutta työaika on liukuva joten voin mennä vasta kymmeneksi, yleensä kuitenkin menen yhdeksään.
Ja juu, minulla ei ole lapsia joten tilanne ihan eri, kunhan nyt tulin kauhistelemaan että mitä sitä on sitten (toivottavasti) joskus odotettavissa.
Kotona ollessa maailma toki kutistuu minimaailmaksi, mutta silti. Ihmiset riipii lapset ennen kuutta sängyistään, aamuisin on sysipimeää tähän aikaan vuodesta ainakin kasiin, siihen mennessä ehditään nippanappa töihin, useimmat eivät pitkien työmatkojen takia edes vielä silloin. Töissä on oltava se kahdeksan tuntia, venyvistä palavereista noloina poistumisten, ruuhkissa kaahaamisten jälkeen ehtii niukin naukin ennen viittä päiväkotiin/eskariin/iltapäiväkerhoon, pikaisesti kotiin, nälkäisiä, väsyneitä, kiukkuisia lapsia (ja aikuisia), pyykkiä, ruuan laittoa, harrastuksiin viemistä, seuraavan aamun pohjustusta, mahdollisia rästitöitä, vajaavaisia unia, sama kuvio aamulla uudelleen... En ihmettele Nina Mikkosen valintaa...
Oon ite työssäkäyvä 3 lapsen äiti ja herätykset on arkiaamuisin 5:30, lapsilla 6:30 enkä täysin allekirjoita tuota sun kirjoitusta. Kirjoitit kamalan negatiiviseen sävyyn: "lapset riivitään sängyistä, sysipimeää, ruuhkissa kaahataan, kiukkuisia lapsia.."
Meillä on aamuihin varattu aikaa, niin että voidaan ihan vaan olla hetki, halailla ja istua rauhassa. Lapset jää hyvillä mielin mukavaan hoitopaikkaan. Töitten jälkeen leikitään hetki puistossa, kotona annan välipalaa ennen varsinaista ruokaa (eli ainakaan nälän takia ei kukaan kiukuttele).
Illalla kotona ja pihassa ollessa en kyttää kelloa, koska mulle riittää se että töissä on aikataulut, vapaaillat on vapaailtoja. Yhtenä iltana on vanhempien lasten harrastukset ja sinnekin lähdetään hyvissä ajoin ettei tartte kaahailla ruuhkassa tms.
En niuhota kotitöistä arkena. Jos jotain jää tekemättä, ni onhan päivä vielä huomennakin :)
Niin ja yks mikä on ehkä kaikkein tärkeintä on se, että meen aina nukkumaan viimeistään ysiltä (yhtä aikaa lasten kanssa) eli saan tosi hyvät yöunet! En KOSKAAN jää tekemään mitään kotitöitä iltamyöhäseen. Mulle on tärkeämpää kunnon lepo, teen tekemättömät kotityöt viikonloppuna.
- Herätys mulla ja lapsilla klo 7
- Lapsille aamiaista, jonka aikana teen itse pikaiset aamupesut ja joskus meikkaan nopeasti
- Lapset vaihtavat päivävaatteita ja katsovat Pikku Kakkosta, minä etsin niille ulkovaateet valmiiksi ja nostan reput eteiseen
- Mies nousee klo 7.45 (on saattanut tulla töistä vasta yöllä, vuorosta riippuen)
- Minä läheden töihin n. klo 8 ja olen työpaikalla n. 8.15
- Mies pesee lasten hampaat, harjaa tukat ja lähettää esikoisen kouluun sekä vie nuoremman päiväkotiin
- Mies töihin klo 9 tai 10
Jos miehellä on yövuoroja ja on tullut kotiin esim. vasta kolmelta tai neljältä yöllä, niin minä hoidan aamut kokonaan. Joskus noina aamuina vien pienemmän jo kaheksaksi päiväkotiin aamiaiselle ja esikoinen lähtee kouluun omin nokkineen. Lähinnä silloin, jos on mulla on töissä kiirettä.
Meillä ei aamuisin käy kukaan suihkussa - illalla käydään. Työ-, koulu- ja hoitomatkat on meillä lyhyet. Parin kilsan säteellä kaikki. Se on iso helpotus.